נשים באדום מחאת האקלים הגיעה ללונדון

בשבועיים הקרובים נגלה אם תנועת מחאת האקלים XR תצליח לפרוץ את גבולות הבועה הבריטית, ולגייס לשורותיה גם אנשים ממעמד הפועלים ומהימין ● בינתיים, היעד של מחאות האקלים הוא להלום בתופים ולשתק 60 ערים

הפגנה של XR בלונדון, ב-9 באוקטובר 2019 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
AP Photo/Frank Augstein
הפגנה של XR בלונדון, ב-9 באוקטובר 2019

המצעד של המורדים האדומים החל בצהרי היום.

כעשרים איש, כמעט כולן נשים, התרכזו ליד האנדרטה לזכר נשות מלחמת העולם השנייה בוויטהול, מרכז השלטון הבריטי. המפגינות עטו עליהן גלימות אדומות וכיסוי ראש בצבע זהה עם צמות ופרחים, ופניהן אופרו בלבן דרמטי. משם פסעו המפגינות באטיות, כשידיהן פרושות לצדדים, לכיוון הפרלמנט, וכשהגיעו לשם התכנסו בלב הרחוב, שביום רגיל עמוס בתנועת כלי רכב, למעגל תמיכה.

זה לא היה יום רגיל. וויטהול והרחובות הסמוכים, כמו גם הגשרים הגדולים מעל לגדה הדרומית, נחסמו על ידי מפגינים שהשתתפו במחאת האקלים הגדולה.

כלי הרכב היחידים באזור היו ניידות משטרה, ששמרו מרחק, וכמה כלי רכב של המפגינים, שנועדו לחסום את הכבישים.

המחזה, שכלל תהלוכה אדומה כדם ליד דאונינג 10 ובניין הפרלמנט,נראה תיאטרלי, מרגש או מגוחך – בהתאם לנקודת ההשקפה – אך לא חריג.

מחאת האקלים (צילום: שאול אדר)
מחאת האקלים (צילום: שאול אדר)

בכיכר טרפלגר ניצב על מכונית מסחרית צעיר עם מסיכת גז ובידיו שלט עצור. לידו, על גג רכב אחר ישב צעיר עם ספר הדרכה, דגל, פרחים ומבט נוגה. מתחתיו קשרה עצמה אישה לגחון הרכב, כשהיא שכובה על האספלט הרטוב, בין הגלגלים האחוריים של האוטו לבין רגלי השוטרים.

רכב הלוויות עם ארון מתים חסם את הדרך לארמון בקינגהאם, ואחד המפגינים כבל את עצמו לגלגל הרכב יחד עם תמונה של שני ילדיו הפעוטים, ומירר בבכי. נערה עם חישוקים גדולים רקדה על גשר ווסטמינסטר, ואישה שעמדה לידה ועטתה בגדים טיבטים תקעה בשופר גדול. מכל פינה נראו אנשים כשהם צועדים עם תופים בידיהם או מקובצים במעגלי מתופפים, ומכל עבר נשמעו הלמות התופים, כלי ההקשה הברזילאים, וצלצולי פעמוני הפרות השוויצריים.

"אנו אחראים על עזרה שתקל על המפגינים בשבועיים הקרובים. יהיו כאן אנשים שיגיעו לשעות, ואחרים שיגיעו לימים שלמים, ואנו פה לרשותם. אנחנו צריכים להותיר חותם, כי אחרת לא ייקחו אותנו ברצינות"

לאחר שבועיים של מחאת האקלים הגדולה, שנועדה לעצור את העיר ואחר כך את העולם כולו, נקבע המועד של  7 באוקטובר, ליום הראשון שבו יתקיים אירוע הדגל של Extinction Rebellion, הארגון הבולט והקיצוני ביותר במחאת האקלים.

מדובר  בארגון שקם לפני כשנה במטרה להציל את העולם מפני שואה אקולוגית באמצעים לא אלימים. לארגון שמכונה בקצרה XR, יש 485 סניפים ברחבי העולם, והמטרה שהוא שם לנגד עיניו במחאות אוקטובר היא לשתק 60 ערים.

המפגינים חוזרים ואומרים"זהו זמן גורלי", ומציבים שלוש תביעות מרכזיות:

  • אמת – כלומר פרסום המידע המדעי בנוגע לסכנה הניצבת בפני העולם בשל שינוי האקלים.
  • פעולה מידית – קביעת  2025 כשנה שבה העולם יגיע לאפס פליטות של גזי חממה, וזאת במקום היעד הבריטי של 2050.
  • הקמת "אספות אזרחים" שיחליפו את הפוליטיקאים ויכתיבו "צדק אקולוגי".
מחאת האקלים (צילום: שאול אדר)
מחאת האקלים (צילום: שאול אדר)

סטיבן, מורה מסנט אולבנז, הניצב לצד שתי נשים ליד שלט גדול שחוסם את אחת הדרכים המובילות מכיכר טרפלגר, הסביר את מטרות הארגון בנועם וללא פומפזיות. "ניתן להגיע ליעד של 2025 כי אין ברירה. אם זו הייתה מלחמה היו מוצאים דרך להגיע ליעד הזה, ופשוט אין ברירה. בנפשנו הדבר. כן, ברור שנגרמת אי נוחות לאזרחים, אבל חייבים להבין שזו שעת חירום".

מפגינים אחרים לא היו מוכנים לגלות הבנה לתסכולם של האזרחים מפני השיבושים שנגרמו כתוצאה מההפגנה, והתייחסו לטענותיהם בביטול, כשהם חמושים בלהט מהפכני.

ליד דאונינג 10 הסבירה לי מתנדבת מאוקספורד על תפקידה בהפגנה. "אנחנו מטפלים ברווחת המפגינים. אנחנו מארגנים מטבח, מפנים אשפה, עזרה ראשונה במקרה הצורך, אינפורמציה לציבור וכל עזרה שתקל על המפגינים בשבועיים הקרובים. יהיו כאן אנשים שיגיעו לשעות, ואחרים שיגיעו לימים שלמים, ואנו פה לרשותם. אנחנו צריכים להותיר חותם, כי אחרת לא ייקחו אותנו ברצינות", היא חשפה את יסודיות הארגון.

AP_19280669447533 (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali)
AP_19280669447533 (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali)

מעבר להופעות הרחוב מדובר בגוף מסודר עם רשת סניפים ופעילים שהתכוננה לאירוע הגדול במשך תקופה ארוכה. בכל רחבי לונדון נראו סטיקרים עם שעון החול הסמלי ובמרכז לונדון נתלו דגלי דבורה רבים – הסמל האפקטיבי של המחאה.

"זה לא חוקי, אבל בינתיים אנחנו מאפשרים זאת", אמר קצין משטרה. עם זאת בסופו של היום הראשון נעצרו כמעט 300 איש. הפעילים סיפרו על פעולות שנועדו לפגוע בתשתית ומעצרי מנע מבעוד מועד, אבל זה היה יום שקט למדי, מלבד הלמות התופים, כמובן.

מחאת האקלים (צילום: שאול אדר)
מחאת האקלים (צילום: שאול אדר)

מול הפרלמנט התכנסה קבוצת המתופפים הגדולה ביותר. נערה קטנה עם תוף ענק, גבר גדול עם תוף קטן, צעירה בתחפושת דבורה כולל כנפיים ומשושים ואוברול בצבע חרדל אופנתי. עשרות משתתפים אחרים שהגיעו מכל רחבי אנגליה התכנסו מתחת לפסלו של ווינסטון צ'רצ'יל והקשיבו להוראות המדויקות של מנהיג להקת המתופפים המאולתרת.

"איזה פסל מגעיל, כל כך כוחני", אמרה מתופפת אחת לחברה שהנהן בהסכמה. וזו אחת הבעיות של XR, הדימוי ליברלי-שמאלי-אופנתי-קלישאי. ארגון שקורא בעצם למלחמה בסדר העולם הכלכלי חייב להישמר מהשיוכים האוטמטיים האלו, אבל לא פעם XR מחזק אותם. ביום רביעי למשל הם צייצו מחדש מסר של השגרירות הרוסית, ארגון שמפיץ פייק ניוז באופן קבוע ומייצג את אחד הגורמים החשוכים ביותר במלחמה האקולוגית. הציוץ נמחק, אבל לא נשכח על ידי מי שראה אותו.

ראש להקת המתופפים, מצויד במשרוקית ואפוד צהוב זוהר, קבע את הקצב, המרווחים, ואת השקט שבין התיפוף, ויחדיו הם יצאו לכיוון גשר ווסטמינסטר מתחת למגדל הביג בן המוקף בפיגומים. אלפי איש בתופים ובמחולות יצאו למסע מעל לתמזה.

ההאשמה שנזרקת לעבר הימין הלאומני הייתה תקפה גם בלונדון: זו הייתה הפגנה לבנה כחלב שיבולת שועל. כמעט כל המשתתפים היו לבנים ממעמד גבוה, תומכי השמאל. בדיוק האנשים שאתה מצפה לראות

בקצה אחר של הגשר נערך שיעור יוגה, על כרזה אחת נכתב Fuck, צעירה רקדה עם חישוק גדול והכל נראה כמו יום שגרתי בפסטיבל גלסטנברי.

אי אפשר לזלזל בלהט ובמסירות של המשתתפים. הדבקות במטרה של אותה אישה שכבלה את עצמה מתחת לרכב אינה יוצאת דופן. זהו המון שוקק יצירתיות, הנהנה מארגון וחשיבה לטווח הרחוק. עם זאת נישאה באוויר תחושה של כישלון בניסיון של המפגינים להגיע לציבור הרחב. היו בהפגנה הגדולה בדיוק אותם אנשים שאתה מצפה לראות. בדיוק כמו אלה המגיעים לשיעור יוגה המוני.

ההאשמה שנזרקת לעבר הימין הלאומני הייתה תקפה גם במרכז לונדון: זו הייתה הפגנה לבנה כחלב שיבולת שועל הומוגני. כמעט כל המשתתפים היו לבנים ממעמד בינוני ומעלה, תומכי השמאל, כולל נציגים מטעם הארגון הפרו סובייטי Stop the War. התנועה אמנם גדלה בשנה האחרונה באופן מרשים, אבל ספק אם הצליחה לפרוץ את גבולות המעמד והצד הפוליטי.

בעוד המודעות לנושאי האקלים גדלה, ייתכן שהשיטה מעוררת ניכור בקרב אלו שמתקשים להתעלם מהיומרנות והנפיחות של "המורדים האדומים". מה שטוב לפסטיבל קיץ בלב הכפר, ייתכן שמזיק להפגנה בנושא כזה בלב לונדון. הרעיון של "אספת אזרחים" הוא מטופש ומעגלי מתופפים צריכים להיאסר בחוק. כדאי לשאול את הסניף האמוני דתי של XR, כן, יש שם גם אגף דתי, מה דעתם על אמצעי מניעה ועל התרבות חסרת האחריות בשם הדת, שמזיקה יותר מכל רכב פרטי. אבל אלו נושאים שוליים.

מחאת האקלים (צילום: שאול אדר)
מחאת האקלים (צילום: שאול אדר)

הייתה גם אסוסיאציה אחרת על הגשר. אולי אנחנו רואים מול עינינו את השלב השני במה שעם הזמן יגיע לסדר גודל של ההפגנות נגד מלחמת ווייטנאם. התופעה שהחלה בשוליים, ושאומצה על ידי החשודים הקבועים, נהפכה עם הזמן ועם התגברות קטסטרופת המלחמה לתנועת המונים, שמשפיעה על מקבלי ההחלטות. קל לזלזל ולגחך במפגינים, אבל יש שתי עובדות ברורות, שקשה לחלוק עליהן.

עד לפני שנה כמעט איש לא ידע מי זאת גרטה תונברג, אך היום היא מוכרת ברחבי העולם ונערצת ברחובות לונדון מצד אחד, ומנגד מאיימת ומעצבנת את האנשים שראוי לעצבן. נערה שבדית אחת הפכה לפנים של מחאה גלובלית, וההשפעה שלה על המפגינים בלונדון הייתה ברורה. ציורים שבהם היא מופיעה נראו בכל מקום, כולל התופים. היא כתבה הקדמה לספר ההדרכה של הארגון והיא מעוררת השראה במובן הפשוט ביותר של המילה: אנשים יוצאים לרחובות בעקבותיה.

מוחים נגד שינויי האקלים (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
מוחים נגד שינויי האקלים (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

שינוי האקלים הוא תופעה מעשה ידי אדם שמאיימת על הקיום על פני כדור הארץ. בשבועיים הקרובים יהיה מרתק לראות אם XR יצליח לפרוץ את גבולות הבועה ולגייס לשורותיו אנשים ממעמד הפועלים ומהימין, או ייהפך לעוד סעיף בסט העמדות הפוליטי הצפוי של ימין-שמאל, בדיוק כמו בוריס ג'ונסון נגד הירוקים, או הדיילי מייל נגד הגארדיין.

האם הפעם יצליחו המפגינים לשמר את הלהט גם בימי גשם וקור למשך שבועיים תמימים, האם התופעה תגדל, ומה יקרה כשהמפגינים ינסו ליישם את הצעדים הגדולים שהם מתכננים, כמו חסימת שדות תעופה.

השבועיים הקרובים גורליים לעתיד התנועה, ואולי גם למחאת שינוי האקלים, כלומר לעתיד כדור הארץ.

עוד 1,208 מילים
סגירה