הארי פוטר וכנס הניצחון

טירת הוגוורטס מהארי פוטר (צילום: rozdemir01 / iStock)
rozdemir01 / iStock
טירת הוגוורטס מהארי פוטר

ג'יי קיי רולינג, שהביאה לעולם את סדרת הפנטזיה "הארי פוטר", עברה לכתוב עבור מבוגרים. וטוב שכך, כי התברר שהדמיון שלה מוגבל, בוודאי ביחס למה שהתגלה ב"כנס לניצחון ישראל" בבנייני האומה בירושלים ביום ראשון, ובו קהל אלפים הפגין את ביטחונו שהוא יכול לכפות את עצמו על המציאות הנהוגה ביתר העולם, ולצאת כשידו על העליונה.

כנס שהתקיים תחת הכותרת "התיישבות מביאה ביטחון – חוזרים לחבל עזה וצפון השומרון" החזיר אותי ללימודי הספרות באוניברסיטה. בין היתר, התחום מתאר סוגות ובהן דרמה, שירה, וסיפורת. כל סוגה מתחלקת לסוגות משנה, שמתפצלות אף הן. בסיפורת יש בין היתר רומנים, ובהם היסטוריים ובלשיים, וגם פנטזיה. ובעברית היזיון, מלשון הזיה.

כנס שהתקיים תחת הכותרת "התיישבות מביאה ביטחון – חוזרים לחבל עזה וצפון השומרון" החזיר אותי ללימודי הספרות באוניברסיטה. בין היתר, לסוגת הפנטזיה. ובעברית היזיון, מלשון הזיה

יוזכר שהכנס האמור, בהשתתפות כשלושים שרים וחברי כנסת, רבנים ואישי ציבור, התקיים יומיים אחרי שבית המשפט הבינלאומי הפלילי בהאג קבע שלא ניתן לשלול על הסף שישראל עוסקת ברצח עם בעזה. שופטים ממדינות ידידות נתנו קולם לחשש, שישראל חותרת לגרש את התושבים המקומיים.

ביום הכנס פורסם, שארה"ב שוקלת להאט את קצב אספקת הנשק והתחמושת, כדי להפעיל לחץ על ישראל ועל העומד בראש ממשלתה. ואצלנו? יקום מקביל, ובמילה – פנטזיה.

העלילה בפנטזיה תלויה בקיומם של דברים שמקובל לראותם כבלתי אפשריים או בלתי קיימים, כמו דרקונים וחדי קרן, ומתרחשים בפנטזיה תהליכים שמנותקים מהכללים החלים על המציאות המוכרת.

יש בדרך כלל מאבק בין טוב, שהוא מוחלט, ובין רע, שאף הוא כזה, ללא אמצע. לעתים קרובות, הטובים נבחרו בידי כוח עליון, אשר מחזק אותם במאבקם ומסייע להם במימוש משימתם, נגד כול הסיכויים.

יש פנטזיות שמתקיימות בעולם נפרד לגמרי, יש שהעולמות מקבילים, ויש שמדובר בעולם נסתר המתקיים בתוך עולמנו. הדוגמה המובהקת לשיטה השלישית היא ספרי הארי פוטר, סדרת הספרים הנמכרת ביותר של כל הזמנים.

ביום הכנס פורסם, שארה"ב שוקלת להאט את קצב אספקת הנשק והתחמושת, כדי להפעיל לחץ על ישראל ועל העומד בראש ממשלתה. ואצלנו? יקום מקביל, ובמילה – פנטזיה

למי שלא מכיר – בגיל 11 הארי, ילד רגיל שגר אצל דודים, מגלה שהוא קוסם מלידה. הוריו נרצחו בידי כוחות האופל, ועליו לממש את ייעודו ולהביס אותם. לפנימייה לקוסמות הוא מגיע ברכבת מיוחדת שיוצאת מרציף תשע ושלושת רבעי בתחנת קינגז קרוס בלונדון, והמספר החריג הזה מסמן חלוקה – מציאות פה, דמיון שם.

בבית הספר יש תופעות שמשקפות את עולמנו, כמו שיעורי בית ורגשות אנושיים, ודברים שנוגדים את הטבע, כמו קבוצות של שחקנים רוכבים באוויר על מטאטאים בתחרות הספורט המומצא קווידיץ'.

לאורך אלפי עמודים בשבעה ספרים, העולם שיצרה הסופרת פועל לפי כללים משלו. בעולם ההוא, במסגרת הכללים שלו, הכול הגיוני. אבל כשהארי חוזר לבית דודיו, הוא מתפקד כמו ילד רגיל, שפועל לפי הכללים הרגילים של אנשים רגילים. יש עולם אמיתי, יש עולם דמיוני, ואי אפשר לכפות את הכללים של האחד על האחר.

לא כך במדינת גיבורי העל (תת סוגה בפני עצמה) – אצלנו הכול מתקיים ביחד. נבחרי ציבור ומנהיגיו סבורים שאפשר להתעלם מההליך שהחל בהאג וסופו מי ישורנו, כי הכוח אתנו, כאמור במלחמת הכוכבים (סדרה המוגדרת פנטזיה מדעית).

במדינת גיבורי העל – דמיון ומציאות מתקיימים ביחד. נבחרי ציבור ומנהיגיו סבורים שאפשר להתעלם מההליך שהחל בהאג וסופו מי ישורנו, כי הכוח אתנו, כאמור במלחמת הכוכבים

אמנם התוצאה הזמנית בהאג הייתה יכולה להיות יותר גרועה, אבל הקוראים מוזמנים לדפדף בעיתוני דרום אפריקה כדי להבין שזה לא סוף פסוק מבחינת המדינה שגררה אותנו לשם, ומבחינת עוד מדינות. אמריקה מאבדת סבלנות? כסף? נשק? תמיכה מדינית?

אנחנו נבחרנו ליישב מחדש את גוש קטיף, לנו יש קסמים משלנו, כללים משלנו, אל תבלבלו לנו במוח עם הכללים שלכם, במה שאתם שוגים לחשוב כמציאות.

טובה הרצל היא גמלאית של משרד החוץ. שרתה כקצינת קישור לקונגרס בשגרירות ישראל בוושינגטון, הייתה השגרירה הראשונה של ישראל במדינות הבלטיות להאחר התפרקות ברה"מ, ופרשה אחרי כהונה בדרום אפריקה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
את המדינה הזאת הקימו פנטזיונרים, בביצות ובקדחת, ויצרו מציאות שנחשבה לבלתי אפשרית. אולי כולנו רק מפנטזים שנביס את החמאס והחיזבאללה, וייתכן שמבחינת העולם עצם קיומה של המדינה הוא עדיין פנט... המשך קריאה

את המדינה הזאת הקימו פנטזיונרים, בביצות ובקדחת, ויצרו מציאות שנחשבה לבלתי אפשרית. אולי כולנו רק מפנטזים שנביס את החמאס והחיזבאללה, וייתכן שמבחינת העולם עצם קיומה של המדינה הוא עדיין פנטזיה.
(וזה בלי קשר לדעתי האישית, שחזרת ההתיישבות האזרחית לגוש קטיף היא משהו, שלפחות נכון לעכשיו, רחוק מלשרת את המצב הבטחוני שלנו).

איזה קשקושים וואו. גם בהקשר האקטואלי וגם בניתוח המוזר והלא נכון של סדרת הארי פוטר. ההיפך,עובדתית הקסמים כל הזמן פורצים לתוך העולם של הדארסלים - בכל ספר יש התייחסויות לקסמים או לקוסמים, ... המשך קריאה

איזה קשקושים וואו. גם בהקשר האקטואלי וגם בניתוח המוזר והלא נכון של סדרת הארי פוטר. ההיפך,עובדתית הקסמים כל הזמן פורצים לתוך העולם של הדארסלים – בכל ספר יש התייחסויות לקסמים או לקוסמים, מכשפות ואפילו סוהרסנים ב"עולם הרגיל" ככה שהניתוח הספרותי של הגברת הכותבת הוא ניתוח מתחת לכל ביקורת. וכמובן זה תקף גם לניתוח האקטואלי שלה.

את יותר מדי גשמית , לכן פנטזיה זה לא בשבלך. אברהם אבינו זרק חול שהפך לחיצים ונצח מלכים עצומים, כי בטח באלוקנו ,דויד המלך נצח את גוליעד בשם אלוקים ,בחנוקה מעטים נצחו את רבים ,ביצאת מצרי... המשך קריאה

את יותר מדי גשמית , לכן פנטזיה זה לא בשבלך.
אברהם אבינו זרק חול שהפך לחיצים ונצח מלכים
עצומים, כי בטח באלוקנו ,דויד המלך נצח את גוליעד בשם אלוקים ,בחנוקה מעטים נצחו את רבים ,ביצאת מצריים ים סוף נפתח בשביל שעם ישראל יעבור ודרך הגב נסגר על אויבינו…אין ספור ישועות כשה בוטחים באלוקים ולא בבאידן או כל מני חברים מזויפים.
הוא גם דמות מפנטזיה, במסווה של חבר דוחף אותך
להתאבדות. ומרוב שאתם בוטחים בטאטרון שמסביב
וחיים בסרט ,אתם כבר יותר מ- 70 שנה לא מצליחים לפתור סכסוכון מומצא עם העם מומצא…פנטזיה
אך אם הייתם בוטחים באלוקים ,מלך מלכי המלכים,בורא עולם ,אבינו שבשמיים
הוא היה נלחם בשבילכם ואתם תחרישון.
ככה זה היה,יש ויהיה לנצח נצחים.
never anding story
שלנו.
קפיש?

עוד 552 מילים ו-4 תגובות
סגירה