ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת  הממשלה השבועית בקריה, 24 בדצמבר 2023 (צילום: Ohad Zwigenberg / POOL / AFP)
Ohad Zwigenberg / POOL / AFP

למרות מבול הקמפיינים, התמיכה הציבורית בנתניהו בשפל היסטורי

לפי נתוני סקר חדשות 12 בנושא ההתאמה לראשות הממשלה, רק 23% מהציבור חושבים שנתניהו הכי מתאים לתפקיד ● עיקר הירידה היא בקרב תומכי הקואליציה ● מגמת הירידה מעידה שהקמפיינים שנתניהו מריץ בשבועות האחרונים לא מרשימים את הציבור ● פרשנות

שווה להתעכב על נתוני ההתאמה לתפקיד ראש הממשלה בסקר שהתפרסם השבוע בערוץ 12. להבדיל מסקרי מנדטים, בהם יש להשיב על שאלה מורכבת עם יותר משתי אופציות, כמו "באיזה מפלגה אתה תומך", כשכל מפלגה כוללת סל של עמדות ואישים; שאלת ההתאמה היא פשוטה יותר: האם בנימין נתניהו מתאים או לא מתאים להיות ראש ממשלה.

אותה שאלה נשאלת גם לגבי מועמדים אחרים, והמשיבים לסקר מתמודדים עם מה שמכונה בענף כשאלת כן/לא. פוליטיקאי מסוים מתאים או לא מתאים. יש רק שתי אפשרויות. לכן, בסוגה הסטטיסטית הזו, שאלות סקר מסוג כן/לא (תומך/לא תומך) נחשבות למהימנות יותר וברורות יותר מסקרי מנדטים, למשל.

הדבר הבולט ביותר מהנתונים הוא שמצבו של נתניהו לא טוב. זה לא רק המנדטים הנמוכים של הליכוד, אלא גרף פשוט המציג ירידה מתמדת בתמיכה הציבורית בנתניהו כראש ממשלה. ככל שעובר הזמן, פחות ופחות אנשים מאמינים שהוא מתפקד כראוי.

יתרה מכך, בסקרים מהסוג הזה צריך לקחת בחשבון שיש הטיה טבועה, שכן כמעט תמיד מי שמכהן בתפקיד נתפס מהצד כ"מתאים לתפקיד". כלומר, המספרים אכן נמוכים – ונמצאים בשפל היסטורי של 23%.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור במכינת עלי. 30 בינואר 2024 (צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור במכינת עלי. 30 בינואר 2024 (צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)

עיקר הירידה היא בקרב תומכי הקואליציה. בתוך כמה שבועות הנתון הזה צנח מ־62% ל־48%, כך לפי דיווח משלים של הכתבת דפנה ליאל. מגמת הירידה מעידה שהקמפיינים שהוא בוחן ומריץ בשבועות האחרונים לא מרשימים את הציבור.

נתניהו, למשל, תקף בכמה הזדמנויות במסיבות העיתונאים האחרונות את העיתונאים עצמם. השיא היה לפני כשבוע, כשחייל המילואים וכתב "כלכליסט" יובל שדה שב לעבודה אחרי 100 ימים ושאל את ראש הממשלה על השוויון בנטל, וזה תקף אותו אישית – "אני נלחם בחמאס ואתם נלחמים בי".

תשובת נתניהו לוותה בהשתלחות בוטה בחייל מילואים, שהוא הוא (וֹלא נתניהו) נלחם בחמאס. רגע השפל הזה עשוי להיות הסבר נוסף לירידה של נתניהו בהתאמה לתפקיד

לא רק שהשאלה הייתה לגיטימית מאוד, ולא רק שנתניהו התחמק (כהרגלו) מתשובה, אלא שהתשובה לוותה בהשתלחות בוטה בחייל מילואים, שהוא הוא (וֹלא נתניהו) נלחם בחמאס. רגע השפל הזה עשוי להיות הסבר נוסף לירידה של נתניהו בהתאמה לתפקיד.

קמפיינים גלויים אחרים שנתניהו מוביל מצריכים ממנו לאתר את האויב "התורן" – אותה ישות שניתן לתקוף כדי לכנס את הציבור סביבה. במשך 15 שנים האויב היה איראן, אבל מפעם לפעם מחפשים שנוא אחר לתפקיד.

סקר ערוץ 12 בנושא מידת ההתאמה לראשות הממשלה
תוצאות הסקרים האחרונים של ערוץ 12 בנושא מידת ההתאמה לראשות הממשלה

השבוע האויב הוא מדינת קטאר, זו שמנסה בכל כוחותיה להוציא את הישראלים החטופים מציפורני חמאס. נתניהו יכול לשנוא אותה ככל שירצה אבל ישראל זקוקה לקטארים ולכן ההשתלחות בהם היא קמפיין על מלא.

ישות שנואה אחרת על נתניהו, שמשמשת כשק אגרוף, היא הרשות הפלסטינית, איך לא. בואו נשכנע את הציבור שכל הערבים הם אנטישמיים ונאצים, נצמיח שנאה משותפת ונספר להם שבני גנץ ויאיר לפיד תומכים בהם ורוצים להצמיח מדינה פלסטינית (הם לא רוצים בכך, ועמדותיהם מורכבות).

ניצחון מוחלט לא יהיה בישראל של 2023–2024. מה כן יהיה? הבטחות וחלומות. אותם תמיד אפשר להפריח בתקווה שהם יביאו עוד קצת תמיכה

הקמפיין הזה נגד מדינה פלסטינית עתידית התנהל בחודש דצמבר ולא הניב לנתניהו תוצאות רצויות. קמפיין נוסף שהוא הוביל בחודש ינואר היה הסיסמה "עד לניצחון המוחלט", שמרדדת את השיח. מישהו מכיר ניצחון שאינו מוחלט? או שמנצחים או שמפסידים. הצמדת המינוח "מוחלט" היא פרי יצירה של פרסומאי וסוקר כלשהו שבדק האם המילה הזו מוצאת חן בעיני הישראלים.

מדובר במילים גדולות וחלולות, המזכירות קצת את בלוני המילים המועלים מפעם לפעם באתרים הבודקים את תדירות השימוש במונח מסוים. נניח שהישראלים חולמים על "ניצחון מוחלט" – האם הם ישיגו כזה אחרי טבח של 1,200 איש, 240 חטופים, הרס יישובים ומאות חיילים הרוגים? כנראה שלא.

הבית של פסי כהן בקיבוץ בארי, בו החזיקו מחבלים בבני ערובה ישראלים והופגז על ידי טנק צהל"י (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
בית בקיבוץ בארי שבו הוחזקו בני ערובה ישראלים והופגז על ידי טנק צהל"י (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

ניצחון מוחלט לא יהיה בישראל של 2023–2024. מה כן יהיה? הבטחות וחלומות. אותם תמיד אפשר להפריח בתקווה שהם יביאו עוד קצת תמיכה. בבוא העת, כשהמלחמה תדעך, אף אחד כבר לא יזכור את המילים החלולות, ועל כך בונה נתניהו בקמפיין הזה.

כאמור, ברקע הסקרים האחרונים, גם הקמפיין הזה לא נושא פירות. אפילו החלק בסקר שהראה כביכול התנגדות בציבור לעסקת שחרור חטופים שודר באופן עקום, ולא הציג בפני הציבור מספרים מחקריים שאפשר להסתמך עליהם.

אפילו החלק בסקר שהראה כביכול התנגדות בציבור לעסקת שחרור חטופים שודר באופן עקום, ולא הציג בפני הציבור מספרים מחקריים שאפשר לסמוך עליהם

שאלת הסקר נוסחה כך: "האם אתה תומך או מתנגד לעסקה במסגרתה בשלב הראשון יוחזרו חלק מהחטופים בתמורה לשחרור אלפי מחבלים מהכלא והפוגה של כחודש וחצי בלחימה". הניסוח האומלל של השאלה הניח תוצאות קיצון. 50% מקרב הציבור הכללי התנגד כמו גם 75% מקרב מצביעי גוש נתניהו.

אבל השאלה הייתה חסרת בסיס, משום שמדובר על יחס של 1:3 בשחרורים (לפחות לפי שחרורי החטופים שהיו עד כה), ואם משחררים בשלב ראשון כ־30–50 בני ערובה, הרי שמדובר לכל היותר בשחרור של 150 מחבלים. הסקר הזה היווה פתח לקמפיין תקשורתי שלם של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' נגד "עסקה מופקרת", כשאין בכלל עסקה כזו על הפרק.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת הממשלה, 7 בינואר 2024 (צילום: RONEN ZVULUN / POOL / AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת הממשלה, 7 בינואר 2024 (צילום: RONEN ZVULUN / POOL / AFP)

מאחר שההיגיון מאחורי החלק הזה של הסקר מוטל בספק, התשובות שסופקו לציבור לא מקנות לנתניהו תועלת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
אני סבור שיש פה טעות יסודית בניתוח המצב. לדעתי, ועם כל הכאב והצער, המצב הוא כזה : - יש ברצועה כ 120 חטופים, מהם 80 בחיים לכל היותר . אני מתבסס על פרסומים ראשי מערכות ביון בצרפת ואנגליה.... המשך קריאה

אני סבור שיש פה טעות יסודית בניתוח המצב.
לדעתי, ועם כל הכאב והצער, המצב הוא כזה :
– יש ברצועה כ 120 חטופים, מהם 80 בחיים לכל היותר . אני מתבסס על פרסומים ראשי מערכות ביון בצרפת ואנגליה.
– סינוואר ישחרר את כל הילדים והזקנים, שהם נטל לוגיסטי כבד
– בוא ישחרר רק חלק מהנשים. לא אלו שעונו ונאנסו. יציג אותן כאילו נהרגו בהפצצות.
– הוא לא ישחרר כלל 15-20 חיילים, שיהוו תעודת ביטוח חיים עבורו, משך שנים.

לאור נתונים אלה,
– נתניהו יעשה מאמץ מירבי לשחרור כמה שיותר חטופים . בעזרת גנץ אייזנקוט וסער.
– ביום השחרור, יכריז על בחירות תוך 60 יום לכל היותר .
– במקביל יציף כל אמצעי התקשורת בישראל ובחו"ל עם הסברה עילגת וקליטה לפיה האחראים על האסון הם הרמטכ"ל ופיקודיו, ראשי המוסד והשב"כ, ועד גלנט כולל.
– מכונות הרעל שברשותו יציגו אותו כמחרב עזה, משחרר החטופים וגואל ישראל.
– הוא יזכה ברוב, גדול ממה שיש לו היום, ובכך יקבל לגיטימציה ישירה מחודשת, ששום ועדה לא תוכל לבטל.

לפי הערכתי זו, בחירות יהיו במאי-יוני.

כמו כל דבר בחיים אסור "יותר מדי" יותר מדי מלח ויותר מדי סוכר . כך גם פוליטיקאי שנמצא יותר מדי זמן בשלטון . מרק טווין: "פוליטיקאים וחיתולים צריך להחליף לעיתים קרובות ומאותה הסיבה. מעודד ... המשך קריאה

כמו כל דבר בחיים אסור "יותר מדי"
יותר מדי מלח ויותר מדי סוכר . כך גם פוליטיקאי שנמצא יותר מדי זמן בשלטון .
מרק טווין: "פוליטיקאים וחיתולים צריך להחליף לעיתים קרובות ומאותה הסיבה.
מעודד לראות שהעם ( כולל אלו מהמחנה שלו ) פוקחים את עיניהם ומתעוררים.
מבינים שהוא אדם לא אמין ולא מתנהל נכון .
כל פעם אומרים שהבחירות הבאות יהיו קריטיות, וזה מתברר נכון .
בהנחה שהסקרים ימשיכו באותה מגמה ברורה שנתניהו והגוש שלו מתרסק בסקרים גם עד סמוך לבחירות. הפעם נקווה שהוא לא יעשה שטיקים וטריקים בזמן הבחירות ( או אולי לפני זה באיזו חקיקה שקשורה להליך הבחירות .

עוד 729 מילים ו-3 תגובות
סגירה