שר הביטחון יואב גלנט ביחידת יהל"ם, היחידה ההנדסית למשימות מיוחדות של חיל ההנדסה הקרבית, 25 בינואר 2025 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
אריאל חרמוני, משרד הביטחון

גלנט למקורביו: ברגע שנתניהו צייץ נגד צה"ל, הוא איבד אותי

מזה כשלושה חודשים שהמדינה מתנהלת, במהלך אחת המלחמות המורכבות שידעה אי פעם, עם ראש ממשלה ושר ביטחון שבקושי משתפים פעולה ● למקורביו אומר גלנט שנקודת המשבר הייתה הציוץ של נתניהו נגד ראשי מערכת הביטחון, שלושה שבועות אחרי טבח השבעה באוקטובר ● בינתיים, יש מי שרואה בו איום בתוך הליכוד - אבל גלנט מבהיר: אין לו שום כוונה ללכת לשום מקום ● פרשנות

"נתניהו איבד אותי", אומר שר הביטחון יואב גלנט בשיחות עם מקורבים שמגיעים אליו בימים האחרונים. גלנט מניח את האצבע על הציוץ הדרמטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד צה"ל ושב"כ ב-29 באוקטובר, שלושה שבועות אחרי פתיחת המלחמה, אז כתב:

"בניגוד לטענות השקריות: בשום מצב ובשום שלב לא ניתנה התרעה לראש הממשלה נתניהו על כוונות מלחמה מצד החמאס. להיפך, כל גורמי הביטחון, כולל ראש אמ"ן וראש שב"כ, העריכו שהחמאס מורתע ופניו להסדרה".

הציוץ הזה שבר סופית את מערכת היחסים בין ראש הממשלה ושר הביטחון, והכל בעיצומה של המלחמה בעזה ובצפון. גלנט מספר שעד לציוץ הזה הוא לא לקח קשה את המהלכים של נתניהו נגדו, כולל ההחלטה לפטר אותו בסוף חודש מרץ שעבר, על רקע המחלוקת הגדולה סביב הרפורמה המשפטית.

גלנט מספר שעד לציוץ הזה הוא לא לקח קשה את המהלכים של נתניהו נגדו, כולל ההחלטה לפטר אותו בסוף חודש מרץ שעבר, על רקע המחלוקת הגדולה סביב הרפורמה המשפטית

"זו פוליטיקה", אומר גלנט, "גם הפיטורים לא הפריעו לי, החלקתי את זה. אבל לבוא ולתקוף ככה את הרמטכ"ל ואת בכירי הצבא ושב"כ? זה לא יכול להיות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים משותפת עם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ, 16 בדצמבר 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים משותפת עם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ, 16 בדצמבר 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

מאז אותו אירוע, מתנהלים נתניהו וגלנט בשני ראשים, במתיחות קשה מאוד וברמה בלתי משתנה של חשדנות הדדית. השיקולים הפוליטיים של נתניהו מוציאים את גלנט מדעתו. פעם אחת הוא הטיח בנתניהו לעיני כל השרים שרק השיקולים הללו מניעים אותו.

זה קרה בדיונים בממשלה על החזרת הפועלים הפלסטינים לעבודה בישראל שהתנהלו באמצע דצמבר. שרי הקבינט החברתי-כלכלי אשר בראשו עומד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הצביעו פה אחד נגד החזרת הפועלים, בניגוד לעמדת גלנט ומערכת הביטחון. גלנט התנגד גם להחלטה של סמוטריץ' למנוע את העברת התקציבים לרשות.

"ראשי הצבא ושב"כ באים לנתניהו ואומרים לו שחייבים לפתוח את השערים ולהחזיר את  הפועלים", אומר גלנט, "נתניהו גם חושב כך, זו העמדה שלו, אבל הוא שולח את כולם לקבינט של סמוטריץ'. אני מכיר את השטח היטב. עשינו טעות באוסלו, זה נכון, אבל אנחנו צריכים עכשיו את הרשות לצדנו. אסור לפוצץ את היחסים עימם".

"ראשי הצבא ושב"כ באים לנתניהו ואומרים לו שחייבים לפתוח את השערים ולהחזיר את  הפועלים", אומר גלנט, "נתניהו גם חושב כך, זו העמדה שלו, אבל הוא שולח את כולם לקבינט של סמוטריץ"

נושא היחסים בין ישראל והרשות הפלסטינית מטריד את גלנט במיוחד. "זה נושא מהותי וקריטי", הוא אומר למקורביו. לתוך העניין הזה משתרבב עימות פוליטי מעניין שמתפתח מזה זמן בין גלנט ובין שר הכלכלה ניר ברקת, שהפך את גלנט ליריב המרכזי שלו בתוך הליכוד ואת עניין הפועלים הפלסטינים לספינת הדגל בפעילות שלו.

שר הכלכלה ניר ברקת מתראיין לתקשורת אחרי ישיבת הממשלה ב-24 בדצמבר 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
שר הכלכלה ניר ברקת מתראיין לתקשורת אחרי ישיבת הממשלה ב-24 בדצמבר 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

ברקת יוזם תוכנית שתעצור לצמיתות את כניסת הפועלים הפלסטינים לישראל, ואת מקומם יתפסו 170 אלף פועלים מאסיה ואפריקה. ברקת מחתים חברי כנסת מהליכוד על דרישה לכנס את הסיעה כדי לדון בעניין.

גלנט מגחך על הניסיונות הללו, שמנוגדים לדעתו לאינטרס הישראלי. ברקת מצדו מתעקש כי "קבינט הקונספציה עדיין תקוע ב-6 באוקטובר, וחושב שכסף לערביי יו"ש יביא שקט ביטחוני".

גלנט יושב בקומה העשירית במשרד הביטחון בקריה. למעשה, הוא עבר לגור שם מאז 7 באוקטובר. הוא הניח שם מיטה נוחה לצד הקיר, ושם הוא ישן. במהלך ימי המלחמה הוא ביקר בביתו במושב עמיקם רק פעמיים או שלוש, כמו כל מילואימניק ממוצע מחאן יונס.

גלנט יושב בקומה העשירית במשרד הביטחון בקריה. למעשה, הוא עבר לגור שם מאז 7 באוקטובר. הוא הניח שם מיטה נוחה לצד הקיר, ושם הוא ישן. במהלך ימי המלחמה הוא ביקר בביתו רק פעמיים או שלוש

מדי יום הוא יוצא לסיורים בזירות הלחימה בצפון ובדרום. מהלשכה הוא מגיח לישיבות קבינט המלחמה או לקבינט המדיני-ביטחוני שרובן מתנהלות בקריה. בשעות שהוא בקריה נכנסים ויוצאים בלשכה ללא הרף הרמטכ"ל, אלופים במטכ"ל ועובדי משרד הביטחון. גם בני המשפחה מגיעים לשם.

שר הביטחון יואב גלנט בביקור בבסיס תל נוף, 4 בפברואר 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט בביקור בבסיס תל נוף, 4 בפברואר 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

גלנט לא הולך לשום מקום אחרי המלחמה. הוא לא מדבר עכשיו על לקיחת אחריות. לאנשי ראש הממשלה שמתדרכים נגדו הוא מעביר את המסר שהוא נשאר בליכוד על אפם ועל חמתם, אבל מסרב לומר אם הוא יתמודד על ראשות התנועה.

גלנט לא הולך לשום מקום. הוא לא מדבר עכשיו על לקיחת אחריות. לאנשי ראש הממשלה שמתדרכים נגדו הוא מעביר את המסר שהוא נשאר בליכוד על אפם ועל חמתם

אילו היה היום ראש הממשלה, היה גלנט מקים ממשלת אחדות לאומית עם יאיר לפיד, בני גנץ והחרדים, שאיתם יש לו יחסים טובים בדרך כלל. בממשלה כזו לא יהיו חברים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, מן הסתם. גלנט מציע את הפורמט הזה גם אחרי הבחירות הבאות, בלי קשר לזהות המנצח.

עוד 664 מילים
סגירה