נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 3 בפברואר 2022 (צילום: POOL / Getty Images via AFP)
POOL / Getty Images via AFP
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 3 בפברואר 2022

בלי ארה"ב, תחיית דאעש תהיה רק עניין של זמן

ארגון המדינה האסלאמית חידש את המומנטום בצל הכאוס האזורי, וממשל ביידן עלול להעניק לו תנופה נוספת ● מסע ההפחדה והפיגועים של דאעש מתחיל להניב תוצאות במרכז סוריה ● אם וושינגטון תסיג את כוחותיה, חוסר היציבות יגלוש בוודאות גם לעיראק – ויעודד את איראן ושליחיה להגביר את התוקפנות

FP מאז המתקפה האכזרית של חמאס ב־7 באוקטובר והמערכה הצבאית של ישראל בעקבותיה ברצועת עזה, המתיחות ופעולות האיבה במזרח התיכון מאיימות להגיע לנקודת רתיחה. אין זה פלא, אם כן, כי בה בעת ממשל ג'ו ביידן בוחן מחדש את סדר העדיפויות הצבאי שלו באזור.

אולם, אם הדבר יביא לנסיגה מלאה של הכוחות האמריקאיים מסוריה, תהיה סיבה לדאגה רצינית. אף שטרם התקבלה החלטה סופית, ארבעה מקורות במשרדי הביטחון והחוץ האמריקאיים אומרים כי הבית הלבן כבר לא מושקע בשימור המשימה [בסוריה], שהוא תופס כבלתי נחוצה.

דיונים פנימיים מתנהלים כעת כדי לקבוע כיצד ומתי לבצע את הנסיגה. חוץ מההשלכות הקטסטרופליות שיהיו לנסיגה על יכולת ההשפעה של ארה"ב ובעלות בריתה במשבר הלא פתור והבלתי יציב בסוריה, היא גם תהיה בבחינת מתנה לארגון המדינה האסלאמית.

אף שדאעש נחלש משמעותית, הארגון למעשה ערוך להתעוררות מחודשת בסוריה אם יקבל את המרחב לעשות זאת. ההתערבות הבינלאומית חסרת התקדים שהחלה ב־2014 על ידי ארה"ב ו־80 מדינות שותפות כדי להביס את ארגון הטרור הוכתרה בהצלחה מסחררת. כיס הטרור האחרון בסוריה שוחרר בתחילת 2019.

כוח של צבא ארצות הברית בצפון-מזרח סוריה, בקרבת דיר א-זור (צילום: Delil souleiman / AFP)
כוח של צבא ארצות הברית בצפון־מזרח סוריה, בקרבת דיר א-זור (צילום: Delil souleiman / AFP)

גם בעיראק ארגון המדינה האסלאמית כמעט נעלם, ושורותיו הידלדלו עד כדי כך שב־2023 הוא ביצע רק תשע התקפות טרור בחודש בממוצע, לעומת 850 בחודש ב־2014.

אולם, המצב בסוריה השכנה מורכב יותר. ארה"ב, שמחזיקה כ־900 חיילים בשטח, ממלאת תפקיד משמעותי בבלימה ובפירוק ההתקוממות העיקשת של המדינה האסלאמית בצפון־מזרח סוריה, בשיתוף פעולה עם שותפיה המקומיים – הכוחות הסוריים הדמוקרטיים.

בשעות המוקדמות של 16 בינואר המדינה האסלאמית פתחה במתקפת רקטות על בית סוהר מנהלי של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, שם מוחזקים 5,000 אסירים של המדינה האסלאמית

אולם, האיום נותר בעינו. בשעות המוקדמות של 16 בינואר המדינה האסלאמית פתחה במתקפת רקטות על בית סוהר מנהלי של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, שם מוחזקים 5,000 אסירים של המדינה האסלאמית, דבר שגרר ניסיון בריחה המוני.

אף שהניסיון הזה סוכל בסופו של דבר, הכוחות האמריקאיים מילאו תפקיד חיוני בייצוב האזור. 10 אלף לוחמים מיומנים של המדינה האסלאמית מוחזקים בכ־20 בתי סוהר מאולתרים; 50 אלף נשים וילדים הקשורים אליהם מוחזקים במחנות מאובטחים.

גורמים רוסיים, סוריים ואחרים ליד שיירה אמריקאית במזרח קמישלי שבסוריה, 12 בפברואר 2020 (צילום: AP)
גורמים רוסיים, סוריים ואחרים ליד שיירה אמריקאית במזרח קמישלי שבסוריה, 12 בפברואר 2020 (צילום: AP)

כפי ששב והזהיר פיקוד המרכז האמריקאי, אמצעי האבטחה נגד "הצבא בהמתנה" של המדינה האסלאמית ו"הדור הבא" שלה חיוניים לאינטרס הביטחון הלאומי של ארה"ב.

בעוד שהכוחות האמריקאיים, יחד עם הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, הצליחו לבלום את התאוששות המדינה האסלאמית בצפון־מזרח סוריה, המצב במערב – מצדו השני של נהר הפרת, אזור שבו המשטר הסורי עדיין שולט, לפחות על הנייר – מדאיג הרבה יותר.

בשטח המדברי העצום הזה, ארגון המדינה האסלאמית עסוק בהתאוששות איטית אך שיטתית, ומנצל את אדישות המשטר ואת חוסר יכולתו לאתגר התקוממות גמישה

בשטח המדברי העצום הזה, ארגון המדינה האסלאמית עסוק בהתאוששות איטית אך שיטתית, ומנצל את אדישות המשטר ואת חוסר יכולתו לאתגר התקוממות גמישה המתחילה במדבר.

בשנים האחרונות ארגון הטרור ביסס מחדש נוכחות מבצעית בעיר דרעא שבדרום סוריה, הנמצאת בשליטת המשטר, והרחיב באופן ניכר את קנה המידה, ההיקף והתחכום של המבצעים שלו ברחבי המדבר המרכזי; הוא השתלט באופן זמני על שטח מיושב, תפס והחזיק מתקני גז והפעיל לחץ משמעותי סביב העיר האסטרטגית תדמור.

דגל דאעש בעיראק (צילום: AP Photo, File)
דגל דאעש בעיראק (צילום: AP Photo, File)

למזרח ולמרכז סוריה חזרה השפעת הצללים של המדינה האסלאמית. הארגון הקים מחדש מבצע סחיטה מורכב של הטלת "מיסים" על כולם, החל מרופאים ובעלי חנויות ועד איכרים ונהגי משאיות. בתדירות הולכת וגוברת, הארגון שולח להם דרישות סחיטה מותאמות אישית, על בסיס ידע נרכש על אפיקי ההכנסות של העסקים המקומיים.

בחלק מהמקרים מונפקות קבלות של המדינה האסלאמית, ובמקרה הצורך נשלחים איומים לטלפונים סלולריים ולקרובי משפחה. בעוד שהרבה מהפעילות הזאת התרכזה בתחילה בסוריה הכפרית, כעת היא עירונית, ובאזוריים כפריים רבים המדינה האסלאמית מוכרת יותר ויותר כרשות צללים.

הפעילויות הפחות גלויות הללו אולי אינן מגיעות לכותרות, אבל הן מרכיבי הליבה של התקוממות טרור איתנה ומושרשת. בשנים האחרונות ארגון המדינה האסלאמית הסתיר במתכוון את רמת הפעילות שלו בסוריה

הפעילויות הפחות גלויות הללו אולי אינן מגיעות לכותרות, אבל הן מרכיבי הליבה של התקוממות טרור איתנה ומושרשת. בשנים האחרונות ארגון המדינה האסלאמית הסתיר במתכוון את רמת הפעילות שלו בסוריה, ובחר שלא ליטול אחריות לתקיפות שביצע.

אולם, בעקבות מלחמת ישראל בחמאס, הארגון החל לראשונה לחשוף את היקף ההתאוששות שלו בסוריה לעיני כול. דאעש משגשג במצבים של כאוס וחוסר ודאות, ואין מחסור בהם במזרח התיכון בימים אלה.

חמושי דאעש במחוז סלאח א־דין בעיראק, 2014 (צילום: WELAYAT SALAHUDDIN / AFP)
חמושי דאעש במחוז סלאח א־דין בעיראק, 2014 (צילום: WELAYAT SALAHUDDIN / AFP)

כחלק מהקמפיין העולמי שלו, "הרוג אותם היכן שתמצא אותם", הארגון ביצע ונטל אחריות ל־35 התקפות בשבעה מתוך 14 המחוזות של סוריה בעשרת הימים הראשונים של 2024, מתוך 100 התקפות בכל העולם.

אף על פי שהארגון רחוק מהיכן שהיה ב־2013 וב־2014, עדיין יש לו יכולות מדאיגות, ביטחון עצמי רב ותחושה מחודשת של תנופה. המלחמה בעזה והמשבר האזורי המשתולל מוסיפים שמן למדורה של ארגון הטרור ויוצרים עבורו הזדמנויות לניצול המצב לטובתו.

יתרה מזאת, מסע ההפחדה והפיגועים של המדינה האסלאמית מתחיל להניב לארגון תוצאות במרכז סוריה, שם נשחק המורל בקרב מיליציות המשטר המקומיות

יתרה מזאת, מסע ההפחדה והפיגועים של המדינה האסלאמית מתחיל להניב לארגון תוצאות במרכז סוריה, שם נשחק המורל בקרב מיליציות המשטר המקומיות. ברחבי הבאדיה הסורית – או המדבר המרכזי – המדינה האסלאמית מתמקדת בעקביות בתקיפת כוחות הביטחון של המשטר לאורך דרכים מרכזיות ומחוץ לרשת מתקני הנפט והגז הרחבה של האזור.

רמת התחכום של התקיפות הללו גדלה באופן ניכר ב־2023, והן נעשו קטלניות יותר. על פי הפרויקט למאבק בקיצוניות, ב־2023 לבדה ארגון המדינה האסלאמית ביצע לפחות 212 תקיפות באזור המדבר המרכזי של סוריה, שבהן נהרגו לפחות 502 בני אדם.

עשן מיתמר בעקבות פיצוץ של מכונית תופת של דאעש באזור העיר טל עפר, סוריה, 25 בנובמבר 2016 (צילום: AHMAD AL-RUBAYE / AFP)
עשן מיתמר בעקבות פיצוץ של מכונית תופת של דאעש באזור העיר טל עפר, סוריה, 25 בנובמבר 2016 (צילום: AHMAD AL-RUBAYE / AFP)

עם התגברות האיומים הסמויים והתקיפות הגלויות, עולים יותר ויותר דיווחים על מקרי עריקה בשורות המשטר. לכוחות האמריקאיים אומנם אין יכולת רבה להשפיע על פעילות המדינה האסלאמית באזורים הנשלטים על ידי המשטר הסורי, אולם הם מהווים את הדבק שמחזיק את האתגר המשמעותי היחיד עבור המדינה האסלאמית בשליש משטחה של סוריה.

אם הדבק הזה ייעלם, התקוממות משמעותית בסוריה היא כמעט מובטחת, וחוסר היציבות יגלוש בוודאות אל תוך עיראק. במובנים רבים, עיראק היא בעלת חשיבות מרכזית, שכן מטה הקואליציה נגד המדינה האסלאמית בראשות ארה"ב נמצא בפועל על אדמת עיראק.

בתרחיש כזה, איראן ושליחיה, שישאבו עידוד מהניצחון בעיראק, ללא ספק יגבירו את תקיפותיהם על הכוחות האמריקאיים בסוריה, במטרה להביא לנסיגתם גם משם

אולם, על רקע פעולות האיבה חסרות התקדים בין שליחיה של איראן לכוחות האמריקאיים בעיראק – כשתקיפות תגמול אמריקאיות חוזרות לבגדאד וטילים בליסטיים תוצרת איראן מכוונים לעבר כוחות אמריקאיים על אדמת עיראק – הלחץ במערכת הפוליטית העיראקית לאלץ את הכוחות האמריקאיים לסגת מהמדינה גובר במהירות.

כשראש ממשלת עיראק מוחמד שיאע א־סודאני דוחף כעת בפומבי לנסיגה אמריקאית ממדינתו, קיימת תקווה מסוימת שהנוכחות הצבאית האמריקאית בכורדיסטן העיראקית תוכל לשמר את הפעילות המבצעית נגד המדינה האסלאמית, לרבות בסוריה השכנה.

בניין שנפגע בארביל, עיראק, במתקפת טילים איראנית, 16 בינואר 2024 (צילום: Safin HAMID / AFP)
בניין שנפגע בארביל, עיראק, במתקפת טילים איראנית, 16 בינואר 2024 (צילום: Safin HAMID / AFP)

הדבר עשוי להסביר מדוע שליחיה של איראן תוקפים לעיתים קרובות כל כך את הכוחות האמריקאיים המוצבים בנמל התעופה הבינלאומי של ארביל בשבועות האחרונים.

אולם, העברת הפעולה המתואמת נגד המדינה האסלאמית מבגדד לארביל תהיה כרוכה במורכבויות משלה, שכן היא תחריף את המתיחות הפנים כורדית בין הממשלה האזורית של מסעוד ברזאני למינהל הכוחות הסוריים הדמוקרטיים בצפון־מזרח סוריה הקשור ל־PKK, דבר שעשוי לגרור התערבות בלתי רצויה מצד טורקיה.

בהתחשב בהשלכות האסוניות של היציאה החפוזה מאפגניסטן ב־2021 ובבחירות שצפויות להתקיים בסוף השנה בארה"ב, קשה להבין מדוע שממשל ביידן ישקול נסיגה כזו

בתרחיש כזה, איראן ושליחיה, שישאבו עידוד מהניצחון בעיראק, ללא ספק יגבירו את תקיפותיהם על הכוחות האמריקאיים בסוריה, במטרה להביא לנסיגתם גם משם. בסופו של דבר, האירועים מאז אוקטובר הציבו את הפריסה האמריקאית בצפון־מזרח סוריה על קרקע מתפוררת. לכן מתקיימים הדיונים הפנימיים בוושינגטון על אפשרות של נסיגה מסוריה.

אולם, בהתחשב בהשלכות האסוניות של היציאה החפוזה מאפגניסטן ב־2021 ובבחירות שצפויות להתקיים בסוף השנה בארה"ב, קשה להבין מדוע שממשל ביידן ישקול נסיגה כזו. לא חשוב כיצד תבוצע נסיגה כזאת, היא תביא לכאוס ולזינוק מהיר באיומי טרור.

חיילי טליבאן מפטרלים ברחובות קאבול, אפגניסטן, 18 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)
חיילי טליבאן מפטרלים ברחובות קאבול, אפגניסטן, 18 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)

אולם, אי אפשר להכחיש את התחושה הברורה בקרב חוגים פוליטיים כי נסיגה כזאת נשקלת באופן פעיל – ושהיא נתפסת כבלתי נמנעת בסופו של דבר. יש בממשלת ארה"ב מי שמציעים כעת הסדר של שיתוף פעולה בין הכוחות הסוריים הדמוקרטיים לבין המשטר הסורי כדי לפעול נגד המדינה האסלאמית לקראת נסיגה אמריקאית.

זו לא תהיה רק ברכה מאין כמוה למדינה האסלאמית, אלא פשוט דבר בלתי אפשרי כשלעצמו. לחלק מהכוחות הסוריים הדמוקרטיים יש אולי קשרים מזדמנים עם משטרו של בשאר אל־אסד, אבל הם רחוקים מלהיות בעלי ברית טבעיים. המשטר לעולם לא יאפשר לכוחות הדמוקרטיים להמשיך ולהתקיים, וטורקיה תעשה כל שביכולתה כדי לחסל את מה שנשאר.

בפעם האחרונה שהמדינה האסלאמית עלתה והתעצמה בסוריה, ב־2014, הייתה לכך השפעה שלילית ביותר על הביטחון הבינלאומי. אם נסיגה אמריקאית תחיש את החזרה לכאוס של המדינה האסלאמית, נאלץ לרדת לדרגת משקיפים גרידא, ללא יכולת לחזור לאזור שהפקרנו לשליטת המשטר המוקצה ובעלי בריתו הרוסים והאיראנים.

צ'ארלס ליסטר הוא עמית בכיר ומנהל תוכנית סוריה והתוכנית ללוחמה בטרור וקיצוניות במכון המזרח התיכון בוושינגטון.

עוד 1,297 מילים
סגירה