טראמפ והכורדים, בגידה או משחק אינטרסים בנאלי ביחסים בינלאומיים?

ארדואן וטראמפ (צילום: AP-Photo-Pablo-Martinez-Monsivais-File)
AP-Photo-Pablo-Martinez-Monsivais-File
ארדואן וטראמפ

רבים העבירו בימים האחרונים ביקורת קשה ואף הביעו זעוע ממה שכינו כ"הבגידה האמריקאית בכורדים". האם אכן מדובר בבגידה? האם המהלך היה בלתי צפוי? מה החלופות, והאם הן עדיפות עבור קידום האינטרסים של ארה"ב?

הביקורת והזעזוע הן תגובות צפויות וטבעיות. הרי מסיבות ברורות קל לנו להזדהות עם המאבק הצודק של הכורדים ולקוות שיצליחו. בנוסף, יש לנו גם אנטי אוטומטי כלפי טורקיה של ארדוגן, בצדק. אך חשוב לשים את הדברים בהקשר הנכון.

ארה"ב אינה ישראל. לארה"ב יש אינטרסים שונים. כן, חשוב לזכור שמדובר באינטרסים. ביחסים בינלאומיים כמעט הכל זה אינטרסים. מה ציפיתם שארה"ב תעשה? תסכן את טובי בניה ותשפוך מיליארדים כדי להילחם מלחמות של אחרים? האם אתם מוכנים לשלוח את גולני וצנחנים לצפון סוריה?

מה ציפיתם שארה"ב תעשה? תסכן את טובי בניה ותשפוך מיליארדים כדי להילחם מלחמות של אחרים? האם אתם מוכנים לשלוח את גולני וצנחנים לצפון סוריה?

בנוגע לכורדים, אין משמעות רבה למשפט "בעלי ברית של הכורדים", מפני שהכורדים מפוצלים בין מספר רב מאוד של פלגים. אין יישות אחת שמייצגת את הכורדים.

חלק מהפלגים בעד דמוקרטיה, חלק בעד קומוניזם מיליטנטי ואף ביצעו פיגועים נגד אזרחים חפים מפשע בטורקיה. הפלגים בדרך כלל גם לא משתפים פעולה אחד עם השני, לכן הם אינם באמת בעלי הברית של גורם כלשהו. פשוט אין עם מי לכרות ברית.

טורקיה, לעומת זאת, עם כל הצער שבדבר עבורנו הישראלים, היא בעלת ברית מאוד חשובה של ארה"ב. היא חברה בנאט"ו, היא מעצמה אזורית, וממוקמים בה בסיסים צבאיים שמשמשים את הצבא האמריקאי כשהוא פועל באזור, ואף משמשים לפינוי אזרחים אמריקאים מהגזרה בעתות חירום.

ממשל אובמה סייע ל-PKK, ארגון טרור קומוניסטי שפועל גם בטורקיה ולא רק בסוריה, ומנהל מאבק מזוין נגד טורקיה עוד משנת 1984. התמיכה ב-PKK, לצד ההשפעה הגוברת של רוסיה באיזור, דחפו את טורקיה לזרועות רוסיה. טורקיה אינה מסוגלת להוות איום משמעותי לארה"ב, אך רוסיה מהווה איום אסטרטגי משמעותי עבור ארה"ב.

ממשל אובמה סייע ל-PKK, ארגון טרור קומוניסטי שפועל גם בטורקיה ולא רק בסוריה, ומנהל מאבק מזוין נגד טורקיה עוד משנת 1984. התמיכה ב-PKK, לצד ההשפעה הגוברת של רוסיה באיזור, דחפו את טורקיה לזרועות רוסיה

ההחלטה לאפשר לטורקים חופש פעולה בצפון סוריה כנראה התקבלה על רקע ניסיון של טראמפ לחזק ולשקם את הקשר עם בעלת ברית חשובה, ועל הדרך מאפשר לציר הסוני לבלום את התפשטות הציר השיעי מאיראן ועד לגבול הצפוני של ישראל וירדן.

עלינו לשאול את עצמנו מה החלופה לכך. האם על ארה"ב להשאר באזור הנפיץ הזה? לשקוע בבוץ הסורי והעיראקי, ולהיקלע לזירת לחימה בין טורקיה, מיליציות סוניות, איראן, מיליציות שיעיות, רוסיה וממשל אסד?

האם על ארה"ב להלחם מלחמות של אחרים? כנראה שאבידות של חיילים והוצאה של מיליארדים לא ישרתו את האינטרסים של ארה"ב, כשברור שהיא לא תרוויח מכך בעלי ברית יציבים באיזור.

לכל המופתעים, אבקש להזכיר את אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של טראמפ – להפסיק להילחם מלחמות של אחרים. America First הוא כינה זאת. לכן זה היה רק עניין של זמן עד שארה"ב תיסוג מצפון סוריה ותאפשר לכוחות אחרים למלא את החלל במאבק נגד איראן והמיליציות השיעיות באזור זה.

לכל המופתעים, אבקש להזכיר את אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של טראמפ – להפסיק להילחם מלחמות של אחרים. America First הוא כינה זאת

ולכל אלה משמאל שהגיבו בזעזוע או בלעג, אנא זכרו שמי שאפשר לדאע"ש לבצע רצח עם ביזידים ולקחת את בנותיהם ונשותיהם כשפחות מין – היה ברק אובמה. אובמה גם הפקיר את אוקראינה מול הפלישה הרוסית, ואת ישראל מול ציר האחים המוסלמים (בזמנו טורקיה-מצרים-קטאר-חמאס).

כמו אובמה, גם טראמפ אינו מתווה מדיניות חוץ אך ורק, או בעיקר, בהתאם לעקרונות המוסר. אך יש הבדל משמעותי בין הקו המנחה שעומד בבסיס מדיניות החוץ של ממשל טראמפ לזה שעמד בבסיס מדיניות החוץ של ממשל אובמה.

המדיניות של אובמה הייתה לא מוסרית, בדומה לזו של טראמפ (או כל מדינה לצורך העניין), אך גם כללה פעולות ישירות נגד בעלי ברית חשובות של ארה"ב תוך פגיעה באינטרסים אמריקאים מובהקים, וזאת ללא תמורה עבור ארה"ב בקידום אינטרסים חלופיים.

גל דיין-שיאון הוא עו״ד. נשוי פלוס שניים. מתאמן ב-BJJ. טבעוני. אוהב היסטוריה עתיקה, פוליטיקה וספרי פנטזיה

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 595 מילים
סגירה