תגייס אותם מייד?

ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל הרצי הלוי בישיבת הקבינט המדיני־ביטחוני, 28 בנובמבר 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)
חיים צח/לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל הרצי הלוי בישיבת הקבינט המדיני־ביטחוני, 28 בנובמבר 2023

למרות שכל יום הוא מצטלם עם חיילים במילואים ובסדיר, אין לו, לבנימין נתניהו, מושג ירוק על שירות המילואים בישראל.

הדיווח על עימות עם הרמטכ"ל סביב סוגיית ההתקפה ברפיח, הביא לידיעת הציבור את הנתק של נתניהו מהמציאות ומשמעויותיה.

האיש שבכל נאום מבטיח "ניצחון מוחלט", לא יודע שבעזה נלחמות כעת רק 5 חטיבות מתוך 28 שהיו שם בלחימה "העצימה"?

הדיווח על עימות עם הרמטכ"ל סביב סוגיית ההתקפה ברפיח, הביא לידיעת הציבור את הנתק של נתניהו מהמציאות. מי שבכל נאום מבטיח "ניצחון מוחלט", לא יודע שבעזה נלחמות כעת רק 5 חטיבות מתוך 28?

הוא לא יודע שהקבינט בראשותו הורה לשחרר אוגדות שלמות מעזה כדי לאפשר להן להתכונן ללחימה בלבנון, להתרענן, לשחרר אנשי מילואים שיחזרו לשקם את עסקיהם, לימודיהם, לדאוג למשפחתם? הוא לא יודע את כל זה?

אז כשהרמטכ"ל הרצי הלוי מסביר לנתניהו שהתקפה מהירה ברפיח לא אפשרית כרגע והיא תיקח זמן, נתניהו מופתע.

צריך לפנות 1.3 מיליון פלסטינים שצה"ל הורה להם לנוע מהצפון ומהמרכז לרפיח, וצריך לגייס שוב את המילואים ששוחררו, מסביר הרצי הלוי.

"נתניהו אמר לרמטכ"ל לגייס את המילואים מחדש מייד", מתאר ברק רביד את שהתרחש בישיבה לפני כשבוע.

מה פירוש "לגייס את המילואים מייד"? יש חוקים בישראל. יש מרווח קריאה למילואים, יש מגבלה על אורך השירות והמרווח בין תקופות השירות.

"נתניהו אמר לרמטכ"ל לגייס את המילואים מחדש מייד", דווח מן הישיבה לפני כשבוע. מה פירוש לגייסם מייד"? יש חוקים בישראל. יש מרווח קריאה למילואים, מגבלה על אורך השירות והמרווח בין תקופות השירות

האם אחרי 125 ימים של מלחמה, אפשר ככה בלי התרעה וחוק לגייס שוב את כל מערך המילואים? האם שוב אפשר להשתמש בצו 8 כאילו אנחנו במצב החירום ששרר בבוקר ה-7 באוקטובר?

נתניהו לא מבין ולא אכפת לו כנראה מהמשמעויות של החלטות הקבינט שהוא עצמו העביר כשאישר לשחרר את יחידות המילואים מעזה.

הסיטואציה ההזויה והמעוותת הזו רק מעידה על גודל הברדק שבו מנהלת ממשלת ישראל את מערך המילואים שלה.

רק לפני שנים ספורות סגר צה"ל חטיבות שלמות ופיזר אוגדות שלמות.
רק לפני שנים ספורות יצא צה"ל בסיסמאות "הטובים למילואים", כשהוא פוטר אלפי חיילים משירות ומסביר שהוא מגייס רק את הטובים ביותר.

כל זעקות ארגוני המילואים נגד המהלך שובר השוויון הזה, נתקלו באטימות של מפקדי צה"ל ושרי הממשלה. שוויון בנטל? זו הרי בעיה נפיצה ששום ממשלה לא רוצה לגעת בה.

חוק גיוס שיחייב גם חרדים לשלוח את בניהם להילחם? זו פנטזיה חילונית ולכן איש לא חושב על זה כפתרון רציני.

נתניהו לא מבין ולא אכפת לו כנראה ממשמעויות החלטות הקבינט שהוא עצמו העביר. הסיטואציה המעוותת הזו מעידה על גודל הברדק שבו מנהלת הממשלה את מערך המילואים שלה

אבל בבוקר שמחת תורה, חמאס הוכיח לצה"ל ולממשלה המפקדת עליו, שצה"ל הוא צבא קטן מכדי להגן על שלוש חזיתות. יש לו מעט חיילי סדיר ומעט מידי חיילי מילואים, מכדי להחזיק אותם מגויסים לאורך מספר חודשים.

הפגיעה בחייהם של המילואימניקים היא קשה ותגרום להתפוררות מערך המילואים. הפגיעה בכלכלת המשק הישראלי חמורה, והצבא, צבא הגנה לישראל, לא יכול להתנער מאחריותו למצב. הוא שתכנן את סדר גודל הכוחות והביא לאישור הממשלה. הוא זה שאמור היה על פי חוק המילואים להצהיר בכל שנה על כשירות יחידות המילואים, ציודן ואימוניהן – ולא עשה זאת.

צה"ל, שנלחם על תוספות הרמטכ"ל הספק חוקיות, ועל שחרור אנשי קבע בגיל 42, דורש עכשיו להאריך את גיל הפטור ממילואים לאנשי מילואים עד 45 ולקציני מילואים עד 50. ומי ידאג לפרנסתם של אנשי המילואים? ללימודיהם, לעסקיהם שקורסים עקב שירות ארוך? למשכנתה שהם מתקשים לשלם בגלל הפגיעה בפרנסה? מי ידאג?

נתניהו, שדורש לגייס אותם שוב מייד, כדי לכבוש את רפיח למען הניצחון המוחלט שלו? נתניהו שלא מבין שבנושא המילואים הכל קשור בהכל – כיבוש רפיח וניצחון במלחמה, קשור לטיפול ביחידות המילואים, קשור לפטור לחרדים, קשור לתקציב המיותר למשרדי ממשלה מיותרים ולכספים קואליציוניים, קשור לסדר גודל הכוחות האפשרי, כשירות הכוחות, בגודלן וכמות האנשים שלהם, קשור לצו 8 שמופעל רק בעתות חירום ולא כדרך לעקוף את מגבלת השירות, וקשור לעובדה שאי אפשר לנצל את אנשי המילואים ללא מגבלה שתכיר גם בעומס על חייהם האזרחיים. הם לא אנשי קבע שקמים בבוקר ונוסעים לעבוד בצבא.

בבוקר שמחת תורה, חמאס הוכיח לצה"ל ולממשלה המפקדת עליו, שצה"ל הוא צבא קטן מכדי להגן על שלוש חזיתות. יש לו מעט חיילי סדיר ומעט מידי חיילי מילואים, מכדי להחזיק אותם מגויסים לאורך מספר חודשים

הטיפול במערך המילואים, כדי שיהיה כשיר למלחמה כוללת אחת לחמש שנים בממוצע, מחייב עבודה רב שנתית על אימונים, כשירות, פיצוי ותגמול הוגנים, ובעיקר גיוס כל מקורות כוח האדם של ישראל למען שוויון בנטל וחלוקת העומס על מקסימום אזרחים ואזרחיות, כדי שאלה הנושאים בנטל לא יישארו לבד ויקרסו.

נתניהו המנותק לא מבין בכלל, שאינו יכול סתם כך "להנחות" את הרמטכ"ל "לגייס אותם מייד".

הוא עצמו הרי נגרע משירות מילואים כבר אחרי מלחמת לבנון, לפני יותר מ-40 שנה. בממשלתו יושבים שרים שלא שירתו כלל בצה"ל ולא במילואים.

את ההחלטות לגבי מערך המילואים מקבלים, אם כן, אנשים שאין להם מושג קלוש בנושא המילואים.

איך אפשר לכבוש ככה את רפיח? איך אפשר ככה להכריע מלחמה?
אי אפשר.

אבל ראש הממשלה לא יאמר זאת, כי זה יחייב אותו להתעמת עם שותפיו הקואליציוניים. הצבא לא יאמר זאת כי זה יחייב אותו להתעמת עם הדרג המדיני בנושא שעלול לפרק את הממשלה.

אנשי המילואים הנושאים בנטל המלחמה נשארים לבדם. מופקרים בידי מפקדיהם שבקבע ובידי ממשלתם שלא רוצה לעסוק בפתרון היחיד האפשרי כדי לקיים מערך מילואים במדינה למודת מלחמות.

נתניהו המנותק לא מבין, שאינו יכול סתם כך "להנחות" את הרמטכ"ל "לגייס אותם מייד". הוא עצמו הרי נגרע ממילואים אחרי מלחמת לבנון, לפני יותר מ-40 שנה. בממשלתו יושבים שרים שלא שירתו בצה"ל או במילואים

ועוד לא דיברנו כלל על פתרון מדיני שיאפשר לקיים צבא יותר קטן, מדינה פחות מאוימת וכלכלה פורחת.

הדיבורים על ניצחון מוחלט, הם הם ההפקרות המוחלטת שעלולה להביא לתבוסה מוחלטת.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 869 מילים
סגירה