בית בקיבוץ כיסופים שנהרס כליל במתקפת חמאס ב־7 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90

התנועה הקיבוצית יוצאת לבחור מזכ"ל ברגע הגורלי בתולדותיה

הבחירות לתפקיד מזכ"ל התנועה הקיבוצית נערכות באחת התקופות הקשות ביותר עבור חברי הקיבוצים אי פעם ● האתגר של שני המועמדים – הדס דניאלי ילין וליאור שמחה – הוא לגרום לאנשים להצביע לתנועה הנתפסת כלא רלוונטית ● בצל האפתיה של הממשלה, הבחירות גם יקבעו האם הקיבוצים יובלו על ידי מועמדת תנועות המחאה או על ידי מועמד הארגונים החקלאיים ● פרשנות

מחר (שלישי) ייערכו הבחירות לתפקיד מזכ"ל התנועה הקיבוצית באחת התקופות הקשות ביותר שידעו חברי הקיבוצים אי פעם, כפי שהמחישה מודעת עיתון ביום שישי האחרון.

יותר מ־300 חברי קיבוצים מהתנועה הקיבוצית ומתנועת הקיבוץ הדתי נרצחו בטבח 7 באוקטובר או נפלו בקרבות מחוץ ובתוך רצועת עזה מאז. קצת יותר משליש מ־134 החטופים הם חברי קיבוצים.

למרות האבל – וכש־59 קיבוצים מפונים מכל או מרוב תושביהם – בתנועה הקיבוצית, הכוללת 259 קיבוצים וכ־70 אלף בעלי זכות בחירה, יוצאים, כאמור, לבחירות לתפקיד מזכ"ל התנועה. 210 קיבוצים יצביעו מרחוק באמצעות אפליקציה ייעודית. ב־40 קיבוצים תוצב קלפי פיזית.

שני המועמדים לתפקיד הם הדס דניאלי ילין – בת 50, חברת קיבוץ יגור; וליאור שמחה – בן 47, חבר קיבוץ נצר סרני. שניהם מביאים ניסיון שטח ורקע מתאים לתפקיד.

.הריסות בית בקיבוץ רעים בעקבות מתקפת הפתע של חמאס בשבעה באוקטובר, 26 בנובמבר 2023 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
הריסות בית בקיבוץ רעים בעקבות מתקפת הפתע של חמאס בשבעה באוקטובר, 26 בנובמבר 2023 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

דניאלי ילין כיהנה כמנהלת קהילת קיבוץ סער, יו"ר קיבוץ אלונים, מנכ"לית התנועה הקיבוצית (במשך שבע שנים), מנכ"לית שדולת הנשים, שימשה כיועצת לכ־60 קיבוצים וישבה בדירקטוריונים ובארגונים של התנועה הקיבוצית.

שמחה משמש כיום כמנכ"ל התאחדות יצרני החלב בישראל, ארגון הכולל 300 עובדים ושוק בהיקף של ארבעה מיליארד שקל. הוא שירת בעבר כמזכיר קיבוץ נצר סרני, שימש בפקיד בכיר בקבוצת התקשורת "אדלר חומסקי & ורשבסקי" והתמודד על תפקיד המזכיר לפני חמש שנים מול ניר מאיר, המזכ"ל היוצא.

אחת הבעיות של שניהם היא לעורר עניין ולגרום לאנשים להצביע בבחירות. התנועה הקיבוצית נתפסת על ידי רבים כלא רלוונטית, לא אפקטיבית, גוף מיושן. במקביל, מצב הרוח של חברי התנועה הקיבוצית בכי רע

אם כן, מה הפער וההבדל בין שני המועמדים? אחת הבעיות של שניהם היא לעורר עניין ולגרום לאנשים להצביע בבחירות. התנועה הקיבוצית נתפסת על ידי רבים כלא רלוונטית, לא אפקטיבית, גוף מיושן. במקביל, מצב הרוח של חברי התנועה הקיבוצית בכי רע.

כ־50 אלף חברי קיבוצים נמצאים מחוץ לביתם, מחוץ לקהילה, עקורים ומבולבלים. קורבנות הטבח כוללים חברי קיבוצים רבים; בני משפחה נחטפו; בני משפחה נרצחו – בני דודים, סבים, סבות, אורחים שהגיעו להתארח בחג. לעקורים הנמצאים עתה באילת, ים המלח, שפיים וטבריה אין מצב רוח ואין ראש לבחירות. הם שקועים בהישרדות.

פליטי קיבוצי העוטף במלון בשפיים, אוקטובר 2023 (צילום: זהר שפק, תושב קיבוץ כפר עזה)
פליטי קיבוצי העוטף במלון בשפיים, אוקטובר 2023 (צילום: זהר שפק, תושב קיבוץ כפר עזה)

מנגד, הקיבוצניקים התגלו לעיני הציבור הישראלי הרחב כפי שהם – מסורים לחקלאות ולהתיישבות, שומרים על גבולות המדינה, מחויבים לציונות, לא דרך סיסמאות אלא דרך המשק. הציבור נחשף בחודשים האחרונים אל אנשי הקיבוץ האמיצים, הצנועים, האצילים.

המצלמות – שנכנסו לכל קיבוצי הנגב המערבי – חשפו בתים קטנים וצנועים, חיים פשוטים – קהילות סולידריות המתנהלות כמו משפחה. רוב הסיפורים על מתעשרי הנדל"ן עם הבריכה והשער הצהוב התנפצו בבוקר שבת אחד.

למרות התופת שעברו, עד עתה שרי הממשלה מפנים עורף לעולם הקיבוצים. שרי הליכוד מיעטו לפגוש אותם וראש הממשלה נפגש בעיקר עם הניצולים שתומכים בו פוליטית

למרות התופת שעברו, עד עתה שרי הממשלה מפנים עורף לעולם הקיבוצים. שרי הליכוד מיעטו לפגוש אותם וראש הממשלה נפגש בעיקר עם הניצולים שתומכים בו פוליטית. אפילו בהודעה הרשמית של שרת התחבורה מירי רגב על תכני אירועי יום הזיכרון והעצמאות הקרבים, היא לא הצליחה לשלב את המילה "קיבוצים".

בסיור שערכתי לאחרונה בקיבוץ רעים – וֹבקיבוצים אחרים באזור – סיפר לנו אחד החברים שאנשי תנועת השומר הצעיר יודעים שגם עתה הממשלה לא מעוניינת לעזור להם. "המשאית עם התרומות חולפת על פנינו בכביש 232 וממשיכה דרומה, לעבר יישובים של מפוני עזה לשעבר", הם מספרים.

שכונת הצעירים בקיבוץ רעים, פברואר 2024 (צילום: טל שניידר)
שכונת הצעירים בקיבוץ רעים, פברואר 2024 (צילום: טל שניידר)

בחזרה לדניאלי ילין ושמחה. אנשים הבקיאים בפוליטיקה הפנימית של התנועה הקיבוצית אומרים ששמחה נתמך יותר על ידי הממסד וראשי הארגונים החקלאיים בעוד שדניאלי ילין נתמכת על ידי ארגוני המחאה והקבוצות הפעילות בהובלת שינוי במדינה.

שמחה פרסם בעמוד הפייסבוק שלו, למשל, את הודעת התומכים בו, בהם מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן, מנכ"לית ארגון מגדלי הצאן אילנית דדוש, מנכ"ל מועצת החלב איציק שניידר, מזכ"לים וח"כים לשעבר אבשלום וילן, איתן ברושי, גברי ברגיל – ועדנה סולודר מקיבוץ גשר.

"אני מביאה קול של פריפריה. גדלתי בערד ועברתי לקיבוץ יגור לפני 22 שנים. אני אתעסק בנושא של איך להתייחס לפריפריה. 75% מהקיבוצים הם פריפריה"

דניאלי ילין מצד שני מקבלת את תמיכת ארגוני המחאה וארגוני הנשים. שקמה ברסלר פרסמה וידאו תמיכה. גם משה רדמן, עמי דרור ואורה פלד נקש – כולם מקבוצות מחאה שונות – הודיעו על תמיכה. איילת רזין בית־אור – עד לאחרונה ראש הרשות למעמד האישה וחברת קיבוץ מעלה החמישה – העלתה פוסט תמיכה בפייסבוק.

הדס, מה את מביאה לתפקיד?
"אני מביאה קול של פריפריה. גדלתי בערד ועברתי לקיבוץ יגור לפני 22 שנים. אני אתעסק בנושא של איך להתייחס לפריפריה. 75% מהקיבוצים הם פריפריה ויושבים על הגבולות ולכן התפיסה היא שהכול צריך להתחיל משם".

הדס דניאל ילין (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של הדס דניאל ילין)
הדס דניאלי ילין (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של הדס דניאל ילין)

איך תעשי את זה עם הממשלה הנוכחית, העוינת קיבוצים? 
"אנחנו נדרוש מהממשלה לשלם את מחיר ההפקרות. מעל לכל לשים את נושא החטופים בראש סדר העדיפויות, ולקיחת אחריות על המחדל הנורא. אנחנו נשמיע קול ברור, שלא מתפשר ולא מתרפס בפני הממשלה הזו שממשיכה לפגוע בקיבוצים.

"ראש הממשלה לא סופר אותנו, שר האוצר דואג למגזר שלו, גולדקנופף מדבר על הקמת ישיבות בכפר עזה ובארי. עצוב ששר מדבר ככה על קיבוצים שנחרבו. טקס הנפת דגל וחגיגות ניצחון שהם תכננו לעשות בצומת בארי, זה לרמוס את חברי הקיבוץ ברגל גסה.

"המסר צריך להיות של תנועה עם אידיאולוגיה וערכים המשמעותיים למחנה הדמוקרטי הליברלי, ולהוביל את הבנייה המחודשת של ישראל מתוך שותפות"

"אנשינו נחנקים מזה. אני לא מאמינה שהם מייצגים את החברה הישראלית, שגילתה מחדש את פניה היפות של התנועה הקיבוצית וכואבת את הפגיעה הנוספת בה".

מה את רוצה לשנות בניהול התנועה הקיבוצית?
"לשים יותר דגש על חברה ולא רק על כלכלה. המסר צריך להיות של תנועה עם אידיאולוגיה וערכים המשמעותיים למחנה הדמוקרטי הליברלי, ולהוביל את הבנייה המחודשת של ישראל מתוך שותפות עם חלקים נרחבים בחברה הישראלית. זה החזון.

הלוואי שלמנהיגי המדינה הייתה עשירית מהיושרה, האומץ והערכיות של פרופ' שקמה ברסלר! תודה שקמה, מכל ה-❤️ אני גאה לעמוד לצד האנשים המדהימים שבונים את ישראל החדשהShikma Bressler

Posted by ‎הדס דניאלי ילין לראשות התנועה הקיבוצית‎ on Friday, February 9, 2024

"אני ארצה לחזק את החיבור של הקיבוצים לערי המחוז בפריפריה ובעיקר לפעול עם התשתית הארגונית האדירה של התנועה הקיבוצית, על שלל ארגוני החברה האזרחית, החינוך, תנועות הנוער ועוד, כדי לבנות את הנגב המערבי והגליל ואת החברה הישראלית כולה, אחרי המשבר הנוראי".

אם דניאלי ילין תיבחר, אפשר להגיד שהיא תהפוך למזכ"לית התנועה הקיבוצית הראשונה שהיא אישה. נשים היו מעורבות בעבר בניהול התנועות הקיבוציות, אבל בפורמטים אחרים, כשהתנועות היו מפוצלות.

הן שמחה והן דניאלי ילין מספרים על ההשלכות הקשות של 7 באוקטובר, על האוכלוסיות שננטשו על ידי המדינה. הם מספרים שעוד לפני המלחמה הביקוש לסגנון החיים הקיבוצי היה במגמת עלייה

עליזה עמיר־זהר, חברת קיבוץ ברעם הייתה האישה היחידה שכיהנה כמזכירת הקיבוץ הארצי (השומר הצעיר, תנועה קטנה יחסית) בין השנים 1980–1985. סנטה יוספטל, ממייסדות קיבוץ גלעד, שימשה כמזכירת איחוד הקבוצות והקיבוצים (תק"ם לשעבר) בין השנים 1962–1965. היא גם נבחרה לכנסת פעמיים מטעם מפא"י והמערך.

עדנה סולודר בת ה־93 וחברת קיבוץ גשר שימשה כיו"ר ברית התנועות הקיבוציות בין 1992–1998 ואף הגיעה לכנסת מטעם העבודה־מימד. מאז סולודר, נשים לא התקרבו להנהגת הקיבוצים. דניאלי ילין מבקשת לעשות גם את השינוי הזה.

ליאור שמחה (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של ליאור שמחה)
ליאור שמחה (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של ליאור שמחה)

הן שמחה והן דניאלי ילין מספרים על ההשלכות הקשות של 7 באוקטובר, על האוכלוסיות שננטשו על ידי המדינה. הם מספרים שעוד לפני המלחמה הביקוש לסגנון החיים הקיבוצי היה במגמת עלייה. הביקוש לשכירת בית בקיבוצים ולקבלה עלה בהרבה על ההיצע. רשימות ההמתנה גדולות, הם מספרים.

ליאור, איך אתה רואה את העתיד של התנועה הקיבוצית?
"התנועה הייתה במשבר גדול גם לפני 7 באוקטובר. הפכנו לאויבי העם, קראו לנו פריווילגיים, לא נתנו דגש לייצוג הערכים החשובים לחברי הקיבוצים – שוויון וערבות הדדית, התיישבות, חקלאות ואמצעי ייצור, פריפריה וסולידריות קהילתית, פנימה ויותר חשוב החוצה.

"ב־7 באוקטובר המדינה הפרה את ההסכמים שלה כלפי תושבי הדרום. אף אזרח במדינה לא אמור להיות 12 שעות בממד. הקיבוצים יודעים שבמקום שהמדינה לא נמצאת הם יהיו"

"ב־7 באוקטובר המדינה הפרה את ההסכמים שלה כלפי תושבי הדרום. אף אזרח במדינה לא אמור להיות 12 שעות בממד. הקיבוצים יודעים שבמקום שהמדינה לא נמצאת הם יהיו, בסולידריות של חברי הקיבוצים זה לזה וגם של הקיבוצים ליישובים אחרים.

"חלק מהמפונים מהדרום ומהצפון עברו לתוך קיבוצים באופן זמני. למרות הזמנים הקשים הללו, כעת יכולה להיות שעתה היפה של התנועה הקיבוצית. מתוך השבר, מתוך הכאב, התנועה הקיבוצית תשקם".

גם Yair Golan – יאיר גולן תומך בליאור שמחה לראשות התנועה הקיבוצית."ליאור שמחה הוא המנהיגות הנכונה להוביל שינוי בתנועה הקיבוצית".

Posted by ‎ליאור שמחה – Lior Zimche‎ on Thursday, February 8, 2024

איך עושים את זה כשהממשלה כמעט עוינת לקיבוצים? 
"מה שעושים זה פשוט להיות שם. לעבוד, לתרום, להתנדב. כפי שעשינו עם הרפתות, מתנדבים מכל רחבי הארץ, יותר מאלף אנשים, ירדו תוך כמה ימים לעוטף, לקחנו אחריות. חברי הקיבוצים הם אנשים שבאים ועושים, מתגייסים, לא מקטרים. אין מתנות, עבודה קשה, כמעט סיזיפית, יום־יומית, ניצחונות קטנים".

אתה גורם לזה להישמע כאילו הכול על הכתפיים שלכם.
"אנחנו צריכים להיאבק מול המדינה בנושאים כמו קיצור שנת השירות, כיתות הכוננות, קידום הפריפריה וכמובן החקלאות והתעשייה. לא יכול להיות שבקריית שמונה אין בית חולים קדמי. בשביל קולנוע הם צריכים לנסוע לכרמיאל. זה פשוט בלתי נתפס. אלה מאבקים שאנחנו חייבים להיות חלק מהם".

"התפקיד שלנו הוא לייצר רלוונטיות, כך שהתנועה תהיה יותר דמוקרטית ויותר חברים יהיו מעורבים בנעשה. אנחנו נמצאים בפני אתגר גדול עם ההרחבות"

מה הבעיות כיום בתנועה הקיבוצית?
"שהיא הפכה ללא רלוונטית עבור רוב חברי הקיבוץ. מאוד קשה להבין מה התנועה עושה ולאן היא שואפת. בשנים האחרונות אף רצו לצמצם את ההצבעה בתנועה הקיבוצית, כך שרק ההנהלות יוכלו לבחור.

"התפקיד שלנו הוא לייצר רלוונטיות, כך שהתנועה תהיה יותר דמוקרטית ויותר חברים יהיו מעורבים בנעשה. אנחנו נמצאים בפני אתגר גדול עם ההרחבות. הרי התושבים של ההרחבה בקיבוץ כפר עזה נטבחו על ידי המרצחים. אף אחד לא ידע אם הם חברי קיבוץ או לא. שותפות הגורל היא עם כל מי שחי בקיבוצים".

עוד 1,391 מילים
סגירה