אביגדור ליברמן בביתו במושב נוקדים, ב-18 בספטמבר 2019 (צילום: פלאש90)
פלאש90

פרשנות מתווה ליברמן: הצעה שנתניהו לא יכול שלא לסרב לה

אביגדור ליברמן פרסם את המתווה שלו להקמת ממשלת אחדות עם הליכוד וכחול-לבן ● בפועל, זהו מתווה לפרישת נתניהו ללא כל דרך חזרה ומפלגת השלטון לא יכולה להסכים לו ● מצד שני, למרות הצהרות הנאמנות למנהיג, גם בליכוד מאמינים שפרישת נתניהו קרובה מתמיד

מתווה אביגדור ליברמן לממשלת אחדות רק נחזה להיות הצעת פתרון לתסכובת הפוליטית. בפועל, מדובר בהצעה שראש הממשלה בנימין נתניהו אינו יכול שלא לסרב לה. זוהי דרכו של ליברמן גם להצטייר כממלכתי, וגם לחשוף את סרבנותו של נתניהו, כדי לדחוק אותו החוצה מהמערכת הפוליטית.

בחודשים האחרונים ליברמן הוא מהמבקרים החריפים ביותר של ראש הממשלה. בראיון לבן כספית במוסף יום הכיפורים של מעריב, הוא טען בין השאר כי ראש הממשלה מפיץ עליו שקרים, והוסיף: "לא אתפלא אם נתניהו ואנשיו מפעילים חוקרים פרטיים נגדי ונגד משפחתי. זו הדרך שלהם לאיים".

ליברמן לא בוחר מילים באופן אקראי; הרעיון כי מי מאנשי נתניהו פעל לאסוף מידע על משפחת ליברמן מסתובב מזה זמן מה במערכת הפוליטית.

למרות זאת, ליברמן נמנע מלשלול מפורשות את האפשרות שנתניהו ימשיך לכהן בתפקידו, משום שאינו רואה בכך תועלת. קריאה לנתניהו לפרוש לא תספיק כדי לחולל מרד בליכוד, ומצד שני היא עשויה להרגיז חלק מתומכי ישראל ביתנו, המעוניינים בראש ממשלה מהימין, גם אם הוא נתניהו. לכן בוחר ליברמן אפיקי פעולה חלופיים.

מתווה ישראל ביתנו להקמת ממשלת אחדות תוצאות הבחירות שנערכו ב- 17 בספטמבר, מדברות בעד עצמן ומבטאות יותר מכל את רצון העם…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום רביעי, 9 באוקטובר 2019

מתווה ליברמן כולל כמה מוקשים, המאיימים באופן מהותי על ההישרדות הפוליטית של נתניהו. ראשית, הוא מבטיח את הישארות המפלגות החרדיות מחוץ לקואליציה, לאור קווי היסוד החילוניים שישראל ביתנו וכחול-לבן ידרשו. המשמעות היא שכמנהיג המיעוט בממשלה, נתניהו יהיה בעמדת חולשה, ללא יכולת תמרון.

המתווה גם מוריד מהפרק את תוכנית נתניהו לנהל משא ומתן על מועד פרישתו, שמבחינתו כלל לא מובן מאליו שהוא מיד לאחר הגשת כתב האישום נגדו. ביטוי לכך נתן השר יריב לוין, יו"ר צוות המו"מ של הליכוד, בראיון שהעניק לפני שבועיים בתוכנית דקל-סגל בכאן ב'.

"אנו באופן מפורש מוכנים ורוצים לנהל משא ומתן על בסיס קווי המתאר שהציג הנשיא", אמר לוין. "בעקרון הכיוון נכון, אבל מבחינתנו זה בסיס למשא ומתן. אנחנו מבינים שאם אנו רוצים ללכת לממשלת אחדות עם כחול-לבן, נתניהו לא יהיה ראש ממשלה לאורך כל התקופה".

הדברים לא יכולים להיות ברורים יותר. נתניהו אינו מקבל את הצעת הנשיא ראובן ריבלין כלשונה, אלא כ"כיוון נכון" וכ"בסיס למשא ומתן". הוא גם אינו מוכן לכהונה של שבועות או חודשים ספורים, אלא רק לאפשרות שלא להיות ראש ממשלה "לאורך כל התקופה". ייתכן שכפשרה נדיבה יסכים לכהן שנתיים בלבד.

ביטוי נוסף לכך חשף בתחילת החודש שלום ירושלמי בזמן ישראל, כשתיאר פגישה בין צוותי המו"מ של ליכוד וכחול-לבן בערב ראש השנה. מול אנשי כחול-לבן המופתעים, כתב, החלו לוין וזאב אלקין להתווכח על השאלה אם נתניהו יוכל או לא יוכל להשתתף בישיבות הממשלה תחת נבצרות.

זאב אלקין ויריב לוין בפגישת המו
זאב אלקין ויריב לוין בפגישת המו"מ עם כחול-לבן ב-27 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

אולי זאת היתה דרכם של שרי הליכוד, הידועים בתחכומם הפוליטי, לנסות להרגיל את יריביהם לכך שגם הנבצרות אינה מוחלטת. אך זוהי לא יותר משיחה תיאורטית פנימית. על פי מתווה ליברמן, נתניהו יצא לנבצרות ברגע הגשת כתב האישום נגדו.

כל התחכמות תביא לפירוק מיידי של הממשלה, ואולי אף לקידום מהיר של תיקון לחוק יסוד הממשלה, שבו יתמכו ישראל ביתנו ומפלגות גוש המרכז-שמאל, כך שראש ממשלה נאשם בפלילים ייאלץ לפרוש לאלתר.

מוקש נוסף בהצעת ליברמן הוא החשש של נתניהו, הידוע כחשדן במיוחד, כי ליברמן וכחול-לבן "יתהפכו" עליו לאחר שייצא לנבצרות ו"יעשו לו נתניהו". הכוונה היא לתרחיש שבו זמן מה לאחר תחילת הנבצרות יימצא תירוץ לטעון שהיא אינה עובדת, ועל כן יש לבטל את תיקון החקיקה שאיפשר אותה מלכתחילה.

יחד עם מפלגות השמאל, כולל הרשימה המשותפת, ואולי אף בתמיכת כמה עריקים מהימין שירצו לסיים את הסאגה המתישה, תיקון כזה יכול לעבור במהירות ולהותיר את האזרח נ' לבדו מול שערי המשפט, ללא אפשרות למנוחות התרעננות בבלפור.

מנוף להסדר טיעון מהיר

כל הסיבות האלה מסבירות מדוע נתניהו אפילו לא שוקל את הצעת ליברמן. אלא שגם החלופות שנותרו לו אינן מזהירות במיוחד. הגשת כתב אישום עשויה להביא את בג"ץ להרחיב את "הלכת דרעי-פנחסי", הקובעת ששרים אינם יכולים לכהן תחת כתבי אישום, ולהחיל אותה גם על ראש הממשלה.

על הרקע הזה מסתובבת בימים האחרונים במערכת הפוליטית הערכה, כי המלכוד שבו מצוי נתניהו עשוי להביא לפרישה מהירה שלו כבר בשבועות הקרובים. על פי התיזה הזאת, שמבטא גורם פוליטי בכיר, נתניהו אינו ממהר להחזיר את המנדט להרכבת הממשלה לנשיא ריבלין, משום שהוא רואה בו מנוף להשגת הסדר טיעון מהיר.

"מדוע נתניהו היה צריך את רם כספי כיועץ מיוחד לצוות ההגנה?", שואל אותו גורם. "הרי רם כספי לא מכיר את הנתונים, לא מכיר את התיקים ולא מכיר כלום. לא ייתכן שבתיק כזה, שמתנהל שנתיים, עם מאות אלפי דפים ותיקיות, הוא עוסק בטיעונים עצמם.

עו
עו"ד רם כספי מגיע לשימוע של נתניהו, ב-2 באוקטובר 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

"כספי הוא יהודי חכם מאוד והוא מכיר את כל אנשי הפרקליטות. הוא מגיע איתם לדיונים ולסיכומים, הוא מייצג קליינטים מול ליאת בן-ארי. התפקיד שלו היה לשבת בשימוע כדי להסתכל על 25 האנשים של הפרקליטות, עד האחרון שבהם, ולבוא ולומר בסוף השימוע לראש הממשלה: יש כיוון או אין כיוון. ואז נתניהו יקבל את ההחלטה.

"אם נתניהו יראה שהוא לא מצליח לקעקע את אשמת השוחד, הוא ינסה למשוך את המנדט הזה עוד פעם, להאריך אותו, להסביר שיש לו מהלכים, להיפגש עם אנשים – הכל כדי לנסות ולהגיע בזמן הזה להסדר טיעון. הוא זקוק למנדט, כי בלעדיו הוא מפסיק להיות שחקן.

"אם רם כספי יגיד לו שאפשר לקעקע את אשמת השוחד, סביר להניח שלנתניהו לא יהיה איכפת להעביר את המנדט לגנץ, ואחר כך ינסה לטרפד את ה-21 יום (שבהם הכנסת תחפש פתרון או מועמד אחר לפני פיזורה, נ"י), כדי ללכת לבחירות נוספות. נתניהו לא רוצה בחירות, אבל אין לו ברירה.

"יש עייפות החומר בליכוד. שרי הליכוד יושבים וצופים בסרט הזה שנקרא ירידתו של נתניהו מעל הבמה עם פופקורן וגרעינים. הם נהנים מכל רגע. הוא איבד את התמיכה שלו. מתי קרה שנתניהו קיים אירוע וסגר אותו לתקשורת כמו הרמת הכוסית בגני התערוכה? הוא בהיסטריה שיספרו את הכסאות שם. כל הצילומים מראים כאילו היו שם עשרות אנשים, אבל גם אם היו מאות, המצב שלו לא טוב".

על פי הערכת הגורם הפוליטי, כלל לא בטוח שכישלון של נתניהו ובני גנץ אחריו להרכיב ממשלה, יסתיים בבחירות נוספות. על רקע ההצעה ללא מוצא של ליברמן, ייתכן שגם הוא סבור כך.

"המשחק של ה-21 יום יהיה כזה", אומר הגורם הפוליטי, "שחברי הכנסת יצטרכו למצוא את אותם אנשים שיכולים לגבש את התמיכה. לא את הכי פופולרייים – את אלה שיש להם את הכי פחות מתנגדים. יש הרבה תרחישים שאפשר להוביל. נתניהו בשבועיים האחרונים צרב בתודעה שאף אחד לא יכול להקים ממשלה, אבל אני לא חושב שהוא צודק".

17/10/2019, הערת מערכת: במקור נכתב במאמר זה כי מתווה הנשיא כולל יציאה של נתניהו לנבצרות מיד עם הגשת כתב אישום נגדו. בפועל, מתווה הנשיא אינו מפרט מהו רגע היציאה לנבצרות.

עוד 977 מילים
סגירה