נבחרי הציבור בירושלים לא יכולים יותר לעצום עיניים מול המתרחש בכותל

נשות הכותל בתפילות ראש חודש בכותל המערבי, 5 בנובמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
נשות הכותל בתפילות ראש חודש בכותל המערבי, 5 בנובמבר 2021

ימי הלחימה העקובים מדם והידיעות על מותם של חיילים סדירים ואנשי מילואים, כמו גם מחאת משפחות החטופים ועניינים נוספים שעל סדר היום העמוס של מדינת ישראל, נוטים להשכיח, כי השבוע יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, אשר נדחו בעקבות המלחמה.

מערכת הבחירות מנומנמת, מטבע הדברים, ובמקומות רבים ברחבי הארץ כמעט לא מתנהל קמפיין בחירות. נושאים מקומיים אשר תפסו את מרכז הבמה בתחילת קמפייני הבחירות, נדחקים עכשיו לקרן זווית.

מערכת הבחירות מנומנמת, מטבע הדברים, ובמקומות רבים ברחבי הארץ כמעט לא מתנהל קמפיין בחירות. נושאים מקומיים אשר תפסו את מרכז הבמה בתחילת קמפייני הבחירות, נדחקים עכשיו לקרן זווית

אך ישנו מקום אחד בלבד בישראל, בו לנושאים המקומיים ישנה השפעה על מדינת ישראל כולה ולעתים גם מחוצה לה: בירת ישראל, ירושלים.

אלא שבאופן מסורתי, ישנם נושאים אשר נבחרי הציבור, וראש העיר ירושלים בראשם, נמנעים במכוון מלגעת בהם, על אף שהם חלק ממרקם חייה של העיר, של המדינה ושל העם היהודי כולו – בבחינת תפוח אדמה לוהט. נושא בולט שכזה היא סוגיית הכותל המערבי.

קשה להאמין, אך המראות הקשים מהכותל מידי חודש, האלימות נגד נשות הכותל במשך שנים ארוכות, היריקות, הקללות, הפגיעה ברכוש, לא זכו מעולם ואינם זוכים להתייחסות כלשהי מצד ראש העיר ירושלים ומעט מאוד התייחסות, אם בכלל, מצד נבחרי הציבור האחרים בעיר. מעולם לא נשמע מפי ראש העיר, כל ראש עיר בירושלים, גינוי לאלימות הקשה המופעלת נגדנו בכותל המערבי, כאילו הכותל שוכן על הירח ולא בליבה של בירת ישראל.

עיריית ירושלים נותנת, בהסכמה שבשתיקה, לכותל המערבי להתנהל כחצר חרדית בדלנית. מעולם לא השמיעו נבחרי הציבור בירושלים את קולם ודרשו כי בהנהלת הקרן למורשת הכותל המערבי יכהנו גם כאלו אשר אינם מיושרי קו עם רב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ'.

קשה להאמין, אך המראות הקשים מהכותל מידי חודש, האלימות נגד נשות הכותל במשך שנים ארוכות, היריקות, הקללות, הפגיעה ברכוש, לא זכו מעולם ואינם זוכים להתייחסות כלשהי מצד ראש העיר ירושלים

עיריית ירושלים במכוון גם נמנעת מלעסוק באחריותה בסוגיית שיפוץ הכותל המערבי והרחבה המעורבת, עזרת ישראל והעניין אף תלוי ועומד בבג"ץ.

בשנה האחרונה עלה מאוד כוחן של הרשויות המקומיות והן נוטלות לעצמן תפקידים אשר בעבר היו בטיפול המערכת הפוליטית הארצית. גם הציבור עצמו הפנים והבין, כי סוגיות רבות יכולות וצריכות להיפתר ברמה המקומית.

הבחירות המוניציפליות, שאנחנו עומדים בפתחן, באחת התקופות הקשות והמורכבות בחייה של מדינת ישראל, עדיין יעסקו מטבע הדברים בנושאים הדורשים את טיפולה של עריית ירושלים או נושאים שנזנחו לאורך השנים.

במערכת הבחירות הקרובה אנחנו רוצות לקרוא לנבחרי הציבור אשר מבקשים את אמון הציבור הליברלי בירושלים, להעמיד את סוגיית הכותל כנושא משמעותי וחשוב בתוך הדרישות הקואליציוניות שלהם ובדיוני המשא ומתן הקואליציוניים.

זה הזמן של כל הסיעות הליברליות בירושלים להשמיע את קולן ולומר כי בכותל המערבי – מה שהיה הוא לא מה שיהיה. האפליה, האלימות, הדרת הנשים – ייעלמו מהאתר הקדוש.

זה הזמן של כל הסיעות הליברליות בירושלים להשמיע את קולן ולומר כי בכותל המערבי – מה שהיה הוא לא מה שיהיה. האפליה, האלימות, הדרת הנשים – ייעלמו מהאתר הקדוש

אנחנו לא תמימות. ברור כי הסוגייה הנפיצה והמורכבת של הכותל המערבי וניהולו לא תיפתר ברמה המוניציפלית בלבד, גם אם ראש העיר יעסוק אך ורק בכך מבוקר עד ליל. ועדיין, ההידרשות של נבחרי הציבור בעיר לנושא תהיה צעד מבורך ופורץ דרך בכיוון הנכון. אנחנו נעשה כל שבידינו כדי שכך אכן יהיה.

ענת הופמן שימשה ראש המרכז הרפורמי לדת ומדינה. בעבר היא כיהנה כחברת מועצת העיר ירושלים, שם ניהלה מאבק של 14 שנה נגד המדיניות הימנית והחרדית. ענת הקדישה את חייה הבוגרים לעיקרון היהודי של תיקון עולם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 500 מילים ו-3 תגובות
סגירה