סעודיה או קטאר

מלך סעודיה סלמאן מקבל את פניו של נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו במאזן) ב-2017 (צילום: Al-Ekhbariya via AP)
Al-Ekhbariya via AP
מלך סעודיה סלמאן מקבל את פניו של נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו במאזן) ב-2017

על מנת להבין את יחסה האמיתי של סעודיה לבעיה הפלסטינית בכלל, ולראש הרשות אבו מאזן בפרט, יש לחזור לשתי פגישות שהיו בין אבו מאזן לבין המלך הקודם של סעודיה, המלך עבדאללה, כפי ששמעתי ממקורות בכירים ברמאללה.

פגישה אחת הייתה בריאד, כאשר עמדה על הפרק החלטה של מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות, ולראשונה הנשיא ברק אובמה החליט שלא להטיל עליה וטו.

אבו מאזן בא לריאד כדי לקדם את היום שאחרי ההחלטה, תיאום כלל-ערבי של לחצים על ישראל. אבל לרוע מזלו נבחר הנשיא דונלד טראמפ והייתה תקופת ביניים של בין הנשיאים.

אבו מאזן בא לריאד כדי לקדם את היום שאחרי החלטת מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות – תיאום כלל-ערבי של לחצים על ישראל. אבל לרוע מזלו נבחר הנשיא טראמפ והייתה תקופת ביניים של בין הנשיאים

מצרים הגישה את ההחלטה למועצת הביטחון, ובעוד אבו מאזן יושב עם המלך עבדאללה, הגיע טלפון מעבד אל פתח א-סיסי, ובו הודיע א-סיסי כי הוא מושך את הצעת ההחלטה. מול אבו מאזן, המלך עבדאללה אמר לא-סיסי: אללה יְסַהֶל עליכ, כלומר: אללה יקל עליך את דרכך. אבו מאזן קפץ ואמר לסיסי, לפחות תבקשו שלא יעביר את השגרירות לירושלים, וא-סיסי ענה לו: אנו עם טראמפ.

ביקור אחר, שקדם לו, היה בג'דה. כאשר נודע לארצות הברית שסעודיה הפסיקה להעביר לרשות את הסיוע השנתי של 200 מיליון דולר. המלך עבדאללה אמר לאמריקאים שיזמין את אבו מאזן ויסדיר את העניין.

אבו מאזן הגיע, והמלך יעץ לו ללכת לרפיק חרירי, שהיה אז ראש ממשלת לבנון, לשתות קפה ולחזור. הסיבה – באותם ימים אש"ף בלבנון איחד כוחות עם חזבאללה נגד הסונים בגלל סכנת דאע"ש.

כאשר אבו מאזן חזר, הוא התחיל עם כל הטרוניות שלו "נגד הכיבוש", המלך הפסיק אותו בכעס ואמר לו: אתה לא רואה מה עובר עלינו? כל הכיסאות שלנו מתנודדים בגלל הסער הערבי, ואתה בא אלינו עם הבעיות שלך? בינתיים מצבך טוב ממצבנו. כל השנים סעודיה נתנה לפלסטינים כל תמיכה אפשרית, וכעת כאשר אנחנו צריכים אתכם, אתם "ניטרלים"?.

המלך הסעודי הפסיק בכעס את אבו מאזן ואמר: הכיסאות שלנו מתנודדים בגלל הסער הערבי, ואתה בא עם הבעיות שלך? כל השנים סעודיה נתנה לפלסטינים כל תמיכה אפשרית, וכעת כשצריכים אתכם אתם "ניטרלים"?

בכל זאת, בגלל שהבטחנו לאמריקאים, נחדש את הסיוע – הוסיף המלך – וה-200 מיליון יגיעו אליכם. כאשר אבו מאזן יצא, המלך הורה להעביר את הצ'ק לסלאם פיאד, שהיה אז ראש ממשלה ברשות הפלסטינית.

כאשר אבו מאזן הגיע לרבת עמון, בדרכו חזרה, הוא דיווח בשמחה לאנשי פת"ח בירדן כי הכסף בדרך, והם עדכנו אותו כי הכסף כבר הגיע לפיאד.

נדמה לי שפה התחיל התהליך שהסתיים בהדחתו של פיאד וצאתו לגלות. אשר לסיוע הסעודי – חוץ מן התשלום הזה, היא לא חידשה אותו עד היום.

מה זה אומר לגבי דרישת סעודיה כיום למדינה פלסטינית כתנאי לנורמליזציה עם ישראל? זה אומר שסעודיה לא באמת מתכוונת לכך. מהותה של התוכנית הסעודית, תוכנית הדגל של סעודיה עד מוחמד בן סלמאן, דיברה על מדינה פלסטינית כתנאי להכרה של העולם הערבי והאסלאמי בישראל. בתגובה של סעודיה עכשיו אין זכר ליוזמה הסעודית.

בעוד שהדרישה של אבו מאזן כעת היא לחדש את היוזמה, כסימן של רצינות, סעודיה מסרבת. גם בקשתו המחודשת לסיוע כספי לא זכתה למענה. עד שאש"ף לא יתנתק מן "הניטרליות" שלו ויתייצב חד משמעית לצד סעודיה, הוא לא מעוניינת בו.

אבו מאזן דורש לחדש את היוזמה הסעודית, כסימן לרצינות, אך סעודיה מסרבת. גם בקשתו המחודשת לסיוע כספי לא נענתה. עד שאש"ף לא יתנתק מן "הניטרליות" ויתייצב לצד סעודיה, הוא לא מעוניינת בו

הדבר בא לידי ביטוי מייד עם פרוץ המלחמה בעזה; סעודיה והאמירויות מיהרו לשלוח בתי חולים שדה לרפיח והרשות כעסה, כי סעודיה לא ביקשה את רשותה, כריבון המוכר של עזה.

סעודיה כבר סיכמה עם מצרים על הסדרת מעבר רפיח ככניסת המנגנון שיחליף את חמאס, ואת אונר"א. אבל ברגע שישראל החליטה לפתוח את מעבר כרם שלום, סעודיה הבינה כי ישראל הולכת לכיוון אונר"א, הוציאה את המתקנים שלה מדרום הרצועה, וכעת היא אומרת: חפשו אותנו בסיבוב.

נושא החזרת אונר"א נדון בשיחות האחרונות בין יואב גלנט לבין שר ההגנה האמריקאי, ועניין זה מחדד את שאלת היום שאחרי – עם סעודיה או עם קטאר. עם סעודיה אנחנו ב-8 באוקטובר. עם קטאר אנחנו ב-6 באוקטובר. סעודיה וקטאר לא יכולות לדור במחיצה אחת מסיבות שאבהיר בהזדמנות אחרת.

אם בוחרים בקטאר, פירושו של דבר שנשארים בעזה עם חמאס, עם אונר"א ועם אל-ג'זירה, ולא חשוב עד כמה בנימין נתניהו יפמפם את הניצחון המוחלט, ועד כמה יזרה חול בעיניים על כאילו מריבה עם קטאר. קשריו עם קטאר הם בסיסיים ועקרוניים, והחוט המקשר ביניהם לא במהרה ייקרע.

אם בוחרים בקטאר, פירושו של דבר שנשארים בעזה עם חמאס, עם אונר"א ועם אל-ג'זירה, ולא חשוב עד כמה בנימין נתניהו יפמפם את הניצחון המוחלט, ועד כמה יזרה חול בעיניים על כאילו מריבה עם קטאר

לעומת זאת התנערות מקטאר והתחברות עם סעודיה פירושם הקמת מנהלת חדשה לעזה עם גורמים שמסמלים את הרשות, אבל אינם הרשות, אלא משולבים בגופים בינלאומיים.

ביניהם, למשל, הבנק העולמי וקרן המטבע העולמי, יחד עם ארגונים אסלאמיים עולמיים שמרכזם בסעודיה, כמו הליגה האסלאמית העולמית שיש לה קרן סיוע בינלאומית לעולם האסלאמי. אישים המקובלים על סעודיה כמו סלאם פיאד יכולים לקבל תפקידים במנגנון הזה, ומוחמד דחלאן המקובל על האמירויות יכול לרכז תוכניות שיקום, כמו נמל חדש לעזה – תוכניות שלא יצאו אל הפועל בגלל שלטון חמאס.

סימן לא טוב לבאות היה ביקורו של דחלאן בדוחא, לראשונה מזה זמן רב, לפגישות עם ראשי קטאר וחמאס. פירוש הדבר הוא שגם קטאר לא רוצה את אבו מאזן, וההיערכות היא של עזתים עם עזתים, בלי רמאללה.

היערכות ליום שאחרי המלחמה עם סעודיה – פירושה סוף חמאס, סוף אונר"א, רשת ערבייה במקום אל-ג'זירה, שילוב ידיים נגד החות'ים וקרן אפריקה, ומי יודע—אולי מערכות חץ וכיפת ברזל שיגנו על מכה.

היערכות ליום שאחרי המלחמה עם סעודיה – פירושה סוף חמאס, סוף אונר"א, רשת ערבייה במקום אל-ג'זירה, שילוב ידיים נגד החות'ים וקרן אפריקה, ומי יודע—אולי מערכות חץ וכיפת ברזל שיגנו על מכה

היערכות עם קטאר פירושה שחמאס נשאר, יחד עם אונר"א ואל-ג'זירה – שזה "ניצחון מוחלט" בסגנון ביבי, כלומר: כישלון מוחלט. במקום להתקדם ל-8 באוקטובר, נתקע ב-6 באוקטובר.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 922 מילים ו-1 תגובות
סגירה