"נתניהו מאמין שהוא המנהיג של העולם היהודי, אבל הוא לא מנהיג כלום"

ראיון דב זקהיים, מי שהיה תת שר ההגנה של הנשיא בוש הבן, מודאג מהקרע ההולך ומעמיק בין יהדות ארצות הברית למדינת ישראל ● הדיפלומט הוותיק מזהיר, כי המצב אף מסכן את הסיוע הביטחוני האמריקאי ● "מי יציל אתכם? האירופים? דרום אמריקה? הקנדים? זה מטורף מה שקורה כאן" ● דברי זעם של אחד שיודע

דב זקהיים (צילום: George Washington University)
George Washington University
דב זקהיים

"בתוך 10-15 שנה, ישראל עלולה לאבד את הלובי היהודי שפועל למענה בארצות הברית", כך מזהיר דב זקהיים, מי שהיה תת שר ההגנה האמריקאי בממשל הרפובליקאי של ג'ורג' בוש הבן.

לדבריו, התהום הנפערת בין ישראל לבין יהדות ארה"ב מסכנת את היחסים המיוחדים שנרקמו במשך השנים בין המדינות, ומעמידה בספק את התמיכה האמריקאית הבלתי מסויגת בישראל.

ישראל נהנית כיום ממטרייה ביטחונית ודיפלומטית ייחודית: סיוע שנתי של 3.8 מיליארד דולר, המהווה כמחצית מכלל הסיוע האמריקאי השנתי הביטחוני לעולם כולו. אך בעיני חלק מהישראלים, הסיוע הזה נראה מובן מאליו, ולא תמיד הם מודעים לקשר בין הכוח של יהודי ארה"ב לתמיכה מהאמריקאים.

דב זקהיים פוגש כוחות בינלאומיים בעיראק, 2004 (צילום: AP Photo/Pool)
דב זקהיים פוגש כוחות בינלאומיים בעיראק, 2004 (צילום: AP Photo/Pool)

לאיפא"ק, השדולה החזקה למען ישראל בוושינגטון, יש תפקיד חשוב בטיפוח היחסים בין ישראל לגבעת הקפיטול ולממשל האמריקאי, ובשמירה על האינטרסים של ישראל. עם זאת, נראה כי מתחת לשכבת הסולידריות הגלויה לעין בין ישראל ליהדות ארצות הברית, נפערת תהום שעלולה להיות מסוכנת.

זקהיים, יהודי אורתודוקסי חובש כיפה שחורה, מוכר בישראל כאיש האחראי לביטול התוכנית לייצור "הלביא", מטוס קרב כחול-לבן שפותח בתעשייה האווירית בשלהי שנות ה-80 של המאה שעברה. "הערכת ההיתכנות של הלביא היתה אמריקאית, ואני הייתי אחראי עליה", הוא מסביר.

"הגענו למסקנה שהלביא יקר מדי ולא היו לו היכולות שדיברו עליהן בארץ. הוא לא היה מסוגל לבצע את שתי המשימות אוויר-אוויר ואוויר-קרקע שיועדו לו".

"הפלת פרויקט הלביא פעלה בסיכומו של דבר לטובת ישראל", משוכנע זקהיים עד היום.

נאבק בכפייה הדתית

הוא בן 70, נולד וגדל בברוקלין, ומרבה לבקר בישראל. בשנים שלא שירת בממשל האמריקאי, זקהיים היה איש עסקים ויועץ בתחומי המינהל והטכנולוגיה. מאז שעזב את הפנטגון לפני כעשור, הוא מתמקד במאבקו ברבנות הראשית ובמה שהוא מכנה "הכפייה הדתית בישראל".

"אני אומר את זה כאדם אורתודוקסי מאמין: הרבנות והחרדים מסכנים את ביטחון ישראל. מדובר בסיכון לאומי שבו מפלגים את העולם היהודי. היהודים בקנדה, בריטניה, וצרפת חשים אותו דבר, למרות שהם לא מדברים בגלוי".

זקהיים הקים את "הקואליציה היהודית לשוויון", ארגון גג הכולל את כל גווני היהדות, כולל חילונים, במסגרת הארגון היהודי הגדול "הוועד היהודי האמריקאי", ורואה בעשייה הזו המשך ישיר לעבודתו בעבר. "אחרי שעסקתי מרבית שנותיי בנושא הביטחון והיחסים של ארה"ב וישראל, אני מטפל עכשיו בנושא של ביטחון לאומי לישראל", הוא אומר.

תפילה בכותל המערבי (צילום: David Cohen/Flash90)
"או שאתה אורתודוקסי או שאתה לא יהודי". תפילה בכותל המערבי (צילום: David Cohen/Flash90)

הסכנה, לדעתו, טמונה במחלוקות הקשות שמתגלעות משני צידי האוקיינוס האטלנטי בנושאי דת ומדינה. "ישראל אמורה להיות דמוקרטיה", אומר זקהיים. "אבל איזו מין דמוקרטיה היא זו שלא מאפשרת לדת כלשהי חופש פולחן? במובן זה ישראל אינה שונה מסעודיה.

"הסעודים לא נותנים חופש פולחן לשום דת חוץ מאשר לאיסלאם. ישראל אמנם מאפשרת חופש פולחן לנוצרים ולמוסלמים, אבל דווקא בתוך העולם היהודי, היחס שלה לא שונה מסעודיה: או שאתה אורתודוקסי, או שאתה לא יהודי.

"רוב היהודים בארה"ב הם דמוקרטים ואינם אורתודוקסים. במובן זה", הוא מסביר, "הדת והפוליטיקה של התנועה הרפורמית כמעט זהים. הרפורמים רואים בזהות הדתית שלהם קידמה, ולפיכך הם מכונים פרוגרסיביים (מתקדמים), שזהו המושג הרווח לליברלים.

"אני מודאג מכך שהישראלים לא יודעים ש-85% מיהודי ארה"ב אינם אורתודוקסים וש-71% מיהודי ארה"ב הם דמוקרטים שתמכו בהילרי קלינטון בבחירות של 2016. שיעור התמיכה בטראמפ בבחירות האחרונות הסתכם ב-24%.

"אם ישראל מאבדת את היהודים הלא אורתודוקסים, היא מאבדת למעשה את רוב יהדות ארה"ב ואת המפלגה הדמוקרטית. זהו סוף הסיפור"

"המשמעות של הנתונים האלה, היא שאם ישראל מאבדת את היהודים הלא אורתודוקסים, היא מאבדת למעשה את רוב יהדות ארה"ב ואת המפלגה הדמוקרטית. זהו סוף הסיפור".

הילרי קלינטון ודונלד טראמפ – העימות הנשיאותי (צילום: Rick T. Wilking/Pool via AP)
אין על מי לסמוך. הילרי קלינטון ודונלד טראמפ – העימות הנשיאותי (צילום: Rick T. Wilking/Pool via AP)

לדבריו, אם קרע כזה אכן יתרחש, יישארו לישראל שתי קבוצות בלבד שתוכל לסמוך עליהן ביחסיה עם אמריקה: שארית הקהילה היהודית בארה"ב מקרב המיעוט האורתודוקסי, והנוצרים האוונגליסטים, שהשפעתם ניכרת על הממשל הרפובליקאי בלבד, ושרבים מהם כלל אינם תומכים בישראל.

"רבים מהחרדים כאן אינם נגד ישראל, אך גם לא בעדה. הם אינם עושים לובי למען ישראל ואינם הולכים להפגין. אני לא מדבר על קבוצות אנטי-ציוניות, כמו חסידות סאטמר, אלא על חסידים רגילים ועל תלמידי ישיבות, שהם מרבית היהודים האורתודוקסים בארה"ב. הם לא נגד ישראל, אבל הם גם לא בעדה.

"בעצם יש קבוצה של 7% מיהודי ארה"ב, שאפשר להגדיר אותה כקבוצה של אורתודוקסים מודרניים. הרוב המכריע של חברי הקבוצה זו, כ-90%, תומכים בהתנחלויות ולרבים מהם יש ילדים שגרים בהתנחלויות. כלומר, מתוך כל אוכלוסיית יהודי ארה"ב, שמהווה 2%-2.5% מאזרחי ארה"ב, ישראל יכולה לסמוך רק על 7% שיתמכו בה. אז מי נשאר לתמוך בישראל? האוונגליסטים? לדעתי, זהו אסון".

זקהיים סבור שהבעיה היא "עם יהודי ארה"ב שאינם אורתודוקסים ונולדו אחרי מלחמת ששת הימים, מלחמה שהיתה מבחינתם בימי הביניים. השילוב של דאגה מהכיבוש מצד אחד ודאגה מהמעמד הדתי מצד שני, הוא קטלני. מלחמת ששת הימים והרעיון שישראל היא האנדרדוג, נעלם מן העולם.

"השאלה היא מה נותר מהקשר של היהודים שאינם אורתודוקסים לישראל, כלומר לקהילות שבראשן עומדים רבנים רפורמים וקונסרבטיבים. הם אינם נחשבים לכשרים מספיק בעיני הממסד הדתי בארץ, ולעתים כלל אינם נחשבים ליהודים. איזה עניין יש לרבנים האלה ולמוסדות החינוך שלהם לתמוך בישראל, או לחנך את הצעירים בבתי הכנסת לתמוך בה? הם אומרים 'איך יכול להיות שאנחנו יהודים מספיק טובים לתרום לישראל ולעשות לובי למענה, אבל לא יהודים בכלל בעיני הרבנות? זה מטורף'".

השפעה במפלגה הדמוקרטית

זקהיים, שכאמור שירת בעצמו תחת בוש הרפובליקאי, מאשים את נתניהו בכך שבחר לתמוך בגלוי ברפובליקאים ולהתעלם מהמסורת הדו-מפלגתית בארצות הברית. "בוא נניח שהרפובליקאים ישמרו על הבית הלבן בעוד ארבע או שמונה שנים, אבל בשלב מסוים הדמוקרטים יחזרו לבית הלבן, ובגלל ההתעלמות של ממשלת נתניהו מהם, אין לי ספק שהם יהיו יותר אנטי-ישראלים".

לדבריו, האנשים שיכולים לדחוף את הדמוקרטים בחזרה לזרועות ישראל, הם אותם אנשים שהרבנים בישראל טוענים שאינם יהודים.

"אני מדבר כחבר המפלגה הרפובליקאית. מה שממשלת נתניהו (היוצאת) עשתה בעיקר סביב הסכם הגרעין, זה לאבד את המפלגה הדמוקרטית, שבה יש ליהודים השפעה גדולה. מה אתה חושב שיקרה כאשר הדמוקרטים יהיו בשלטון? הם נדחקים לפינה, הם זועמים על ההתנחלויות והכיבוש. רוב הציבור היהודי בארצות הברית צפוי לשבת אז על הגדר".

בנימין נתניהו נואם באו"ם נגד הסכם הגרעין עם איראן (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
בנימין נתניהו נואם באו"ם נגד הסכם הגרעין עם איראן (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

זקהיים מקשה ותוהה אם ישראל באמת מאמינה שיש עוד מדינה בעולם כולו שתתמוך בה בכל מקרה, יהיה אשר יהיה.

"האם רוסיה תשלח מטוסי תובלה אנטונוב לישראל, כמו שארצות הברית שלחה ביום כיפור? מי יציל את ישראל? האירופים? דרום אמריקה? הקנדים? זה מטורף מה שקורה כאן. יש ראש ממשלה שמאמין כי הוא המנהיג של כל העולם היהודי. איזה עולם יהודי? הוא לא מנהיג כלום".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אולי תעלו לארץ ישראל ותדברו מכאן.ואז לא נצטרך שום תמיכה חיצונית.באמת מעריך את הרצון הטוב שלכם . אתם כל כך בטוחים שלכם לא יקרה שום דבר בחלת הדבש. אנחנו נלחמים כאן על המדינה ולא על עיר מ... המשך קריאה

אולי תעלו לארץ ישראל ותדברו מכאן.ואז לא נצטרך שום תמיכה חיצונית.באמת מעריך את הרצון הטוב שלכם .
אתם כל כך בטוחים שלכם לא יקרה שום דבר בחלת הדבש.
אנחנו נלחמים כאן על המדינה ולא על עיר מקלט.אז מוטב שתצטרפו במקום לגעור בנו.

עוד 929 מילים ו-1 תגובות
סגירה