משל קטן על עומס לא שוויוני, צליעה ושחיקה

צליעה, אילוסטרציה (צילום: Oleg Elkov / iStock)
Oleg Elkov / iStock
צליעה, אילוסטרציה

ד"ר משה פלדנקרייז, מהנדס יליד אוקראינה, זכור בישראל כמי שהעמיד את דוד בן-גוריון על ראשו. בדומה למאמן הגרמני יוזף פילטיס, שמו מוכר בקרב שוחרי בריאות בעולם משיטת התעמלות שהוא פיתח.

בתור מתרגלת קבועה, חשבתי לשתף במטרות שיטת פלדנקרייז. אתמקד בהסבר פיזיולוגי קצר אודות חלוקת עומס על המפרקים באופן שוויוני ושימוש יעיל בכל הגפיים, כדי להבטיח הליכה נכונה, שמובילה לזקיפות קומה. כל פירוש מתחום אחר, למשל מסקנה כאילו מדובר בהמלצה על התנהלות נאותה של חברה ושל מדינה, היא על אחריות הקורא.

כמתרגלת קבועה, חשבתי לשתף במטרות השיטה שמבטיחה הליכה נכונה ומובילה לזקיפות קומה. כל פירוש אחר, למשל מסקנה כאילו מדובר בהמלצה על התנהלות נאותה של חברה ושל מדינה, על אחריותכם

לדעת פלדנקרייז, בראשית חייו תנועות האדם יעילות. תסתכלו על תינוק זוחל, ותראו כיצד כל הגוף שלו משתתף בתנועה – אין אצלו אף איבר שלא תורם את חלקו בדרך למטרה. אבל עם השנים, לפעמים בגלל אילוץ כמו מכה קטנה, אנחנו מאמצים תנועות מזיקות. נכון שהליכתכם נוקשה ומקובעת? אתם בקושי מניעים את הכתפיים ואת האגן, ולכן עמוד השדרה תקוע, ואתם כפופים ושפופים?

כתוצאה, נוצר עומס חריג על מפרקים מסוימים, ומתפתחים כאבים. ואז, על מנת להגן על מפרק רגיש, נניח ברך ימין, מתמקדים ומעמיסים – כלומר צולעים – על הצד השמאלי. התוצאה היא שחיקת סחוס, כאבים, קשיי תנועה, החלפת מפרקים, וחוזר חלילה. אתם בוודאי מכירים מישהו שסובל כך, וחושב שלעולם לא יחזור להיות מי שהיה. מי יודע, אולי הוא צודק?

ובכן, את כל אלו אפשר למנוע באימוץ תנועה נכונה, שמתייחסת לכול הגוף כאל יחידה אורגנית אחת. תנועה בריאה מחלקת את המשקל ואת העומס באופן ראוי. זו התעמלות עדינה, ובכל זאת כחלק מהשיטה נחים זמן קצר בין תרגילים – המוח צריך להפנים את השינוי שהגוף נדרש לבצע, ולהבין שמה שהיה הוא לא מה שיהיה.

האם אפשר לשנות הרגלים מושרשים? בהחלט. צעד ראשון הוא להכיר בנזק שגורם ההרגל הרע. צעד שני הוא החלטה שחייבים להיפטר ממנו. ואז נדרש לאמץ שיטות שיביאו לשינוי.

לבסוף, חייבים להתמיד, למרות הפיתוי להתמסר לקיים, שהרי התרגלנו לאי-הנוחות ולכאב. נכון, אלו לא תהליכים פשוטים, אבל האלטרנטיבה היא למשל להעמיס על ברך אחת המון משקל, ולגרום לה נזק בלתי הפיך. בטווח הארוך, גם הברך השנייה ואיתה הגוף כולו ייפגעו מכך, עד כדי שיתוק.

מי שמתעמל בשיטת פלדנקרייז יודע שעם רצון וזמן, הגוף מסגל תנועות נכונות. אלו גורמות להליכה שבה כל הגפיים ממלאות את תפקידן. ואז אין מצב שעומס מוטל על ברך אחת, שהולכת ונשחקת, או שרק כתף אחד זזה, והגוף המעוות סובל כולו. בעזרת השיטה התנועה הופכת קלה ומתואמת. יש בה ליישר את עמוד השדרה, וכך לפתוח את בית החזה ולאפשר נשימה ארוכה, עמוקה, בריאה ומלאת חמצן.

לעתים נוצר עומס חריג על מפרק מסוים ומתפתחים כאבים. ואז, כדי להגן על מפרק רגיש, נניח ברך ימין, מתמקדים ומעמיסים – כלומר צולעים – על הצד השמאלי. התוצאה היא שחיקת סחוס, כאבים, קשיי תנועה ועוד

אלו היו ארבע מאות מילים על הנזק הטמון בהטלת עומס בלתי שוויוני על אברי גוף מסוימים, ותיאור עקרונות לפי שיטת פלדנקרייז לטיפול בבעיה, לפני שיהיה מאוחר, והגוף יחדל לתפקד.

טובה הרצל היא גמלאית של משרד החוץ. שרתה כקצינת קישור לקונגרס בשגרירות ישראל בוושינגטון, הייתה השגרירה הראשונה של ישראל במדינות הבלטיות להאחר התפרקות ברה"מ, ופרשה אחרי כהונה בדרום אפריקה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 468 מילים
סגירה