גלנט טמן לנתניהו מלכודת

ההצהרה של גלנט שלא יגיש חוק גיוס ללא הסכמה של המחנה הממלכתי, מעמידה את נתניהו במצוקה ● ראש הממשלה היה שמח לפטר את שר הביטחון, אבל גלנט הוא כיום אחד השרים הפופולריים בציבור ובליכוד ● עם איום בג"ץ באופק, נתניהו יהיה חייב לבחור: הדרך של גלנט, או בחירות ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט במליאת הכנסת, 19 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט במליאת הכנסת, 19 בפברואר 2024

המצב מסובך. אילולא היינו באמצע מלחמה קשה בשתי חזיתות, ראש הממשלה בנימין נתניהו היה מפטר אתמול, באמצע מסיבת העיתונאים, את שר הביטחון יואב גלנט ומעביר בתחילת השבוע הבא בכנסת את חוק הגיוס, ליתר דיוק חוק האי-גיוס, באמצעות רוב של 63 חברי כנסת.

גלנט, על פניו, מפר הסכם קואליציוני עם הסיעות החרדיות שמחייב את העברת חוק הגיוס, מכריז מרד בראש הממשלה ומקדם את הבחירות שנתניהו רועד מהן כמו עלה נידף ברוח.

גלנט גם מקומם את הציבור על נתניהו ועל בני בריתו החרדים. על הרבה פחות מכך פיטר נתניהו ב-1999 את שר הביטחון שלו יצחק מרדכי, וזכה אז לקריאות עידוד ולתמיכה של אוהדיו בליכוד.

גלנט, על פניו, מפר הסכם קואליציוני עם הסיעות החרדיות שמחייב את העברת חוק הגיוס, מכריז מרד בראש הממשלה ומקדם את הבחירות שנתניהו רועד מהן כמו עלה נידף

אבל אנחנו באמצע מערכה שאינה נגמרת ובמציאות כזו כללי המשחק שונים, גם הפוליטיים. נתניהו לא יכול לפטר היום את גלנט.

שר הביטחון עצמו מרגיש מספיק חזק כדי לגלות יוזמות עצמאיות, והוא אפילו מוצא שהן רק עושות לו טוב בליכוד ובציבור, גם אם ראש הממשלה עומד מנגד.

גלנט מציג מתחילת הדרך עמדות נחושות במלחמה הזו, ודואג שכולם ידעו כי הוא שר הביטחון המיליטנטי שדוהר קדימה בעוד שנתניהו מניח את הרסן ומושך אותו לאחור.

כולם ראו היטב את הסרטון שבו לוחם מעזה תבע מגלנט, בקומת הממשלה בכנסת, להמשיך עם המלחמה עד הסוף ושר הביטחון הפנה אותו לחדרו של ראש הממשלה. גלנט היה גם זה שרצה להנחית, יחד עם הצבא, מכת מנע על לבנון. רבים בליכוד אוהבים את זה.

גלנט מבין היטב את סדר הכוחות במדינה אחרי 7 באוקטובר. בעניין הזה הוא מקדים את נתניהו. החברה הישראלית הציונית לא מוכנה יותר לשאת בנטל הביטחוני והצבאי לבדה. המלחמה הוכיחה כי הצבא זקוק נואשות לכוח אדם, ולכן הוא מאריך את השירות הצבאי הסדיר ומכביד גם על משרתי המילואים.

גלנט מבין היטב את סדר הכוחות במדינה אחרי 7 באוקטובר. בעניין הזה הוא מקדים את נתניהו. החברה הישראלית הציונית לא מוכנה יותר לשאת בנטל הביטחוני והצבאי לבדה

ציבור חרדי ענק, שמונה 1.2 מיליון איש, לא נכנס ברובו מתחת לאלונקה הלאומית, והתחושה היא שצריך לשים קץ למצב הזה. גלנט מתחבר היטב אל הסנטימנט. רוב הציבור מגן עליו. חוק הגיוס המגוחך שמונח על המדף הוא בעצם צחוק מהעבודה או צחוק מהמלחמה, וגלנט לא מוכן להעביר אותו.

מפגינים מתנועת אחים לנשק מחוץ לבית המשפט בזמן הדיון על גיוס חרדים. 26 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מפגינים מתנועת אחים לנשק מחוץ לבית המשפט בזמן הדיון על גיוס חרדים. 26 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המהלך הפוליטי כאן מעניין. גלנט מבודד בעצם את נתניהו, שבו איבד אמון מזמן, וחובר אל קואליציה גדולה מאד שתובעת מהחרדים ללכת לצבא. אני מוכן להמר שאם הייתה היום הצבעה חשאית בכנסת על חוק שירות צבאי מלא לכולם – יותר מ-80 חברי כנסת היו מצביעים בעד. זה כולל את רוב חברי הכנסת של הליכוד, הציונות הדתית, חלק מש"ס, וכמובן יש עתיד, המחנה הממלכתי, ישראל ביתנו ומפלגת העבודה.

נתניהו מכיר היטב את הנתונים הללו, אבל אין לו פתרון. את החרדה הקיומית הוא שידר אתמול (חמישי) במסיבת העיתונאים שקיים בערב, אחרי שמקורביו הלחיצו אותו לאורך כל היום ותדרכו שוב ושוב נגד שר הביטחון שרוצה להוביל את המדינה לבחירות.

נתניהו פוחד שאם לא יהיה חוק גיוס עד סוף מרץ, החרדים יחושו על בשרם קיצוץ במאות מיליונים בתקציבי הישיבות ויעדיפו לטרוף את הקלפים ואולי להקדים בעצמם את הבחירות. כך אולי התקציבים לישיבות לא ייפגעו.

נתניהו פוחד שאם לא יהיה חוק גיוס עד סוף מרץ, החרדים יחושו על בשרם קיצוץ במאות מיליונים בתקציבי הישיבות ויעדיפו לטרוף את הקלפים ואולי להקדים בעצמם את הבחירות. כך אולי התקציבים לישיבות לא ייפגעו

נתניהו עצמו ניסה לעלות אתמול על עגלת הגיוס. הוא עשה את זה בדרך מגושמת, דיבר על הפער בנטל הביטחון וחזר במסיבת העיתונאים שכינס על כל מיני תוכניות דמה וסיסמאות שלא יצא מהן כלום בעבר: יעדי גיוס, מכסות, הסדרים בכנסת וכו'. אין לו מושג על מה הוא מדבר.

החרדים דחו עד היום ברוב טיפשות חוקי אי-גיוס מדהימים – מזה שהציעה איילת שקד ועד זה של אביגדור ליברמן, כולל חוק הגיוס הנוכחי שאותו יכלו להעביר בקלות לפני המלחמה, אבל התעקשו על הסמנטיקה.

נתניהו בפלונטר. בג"ץ לוחץ, הציבור מתוסכל ואין לו פתרון לגיוס החרדים, כי הם לא הולכים לצבא וזהו. המשבר אמיתי, אבל בינתיים המלחמה מצילה את נתניהו מבחירות שהוא יודע מה יהיו התוצאות שלהן.

נתניהו בפלונטר. בג"ץ לוחץ, הציבור מתוסכל ואין לו פתרון לגיוס החרדים, כי הם לא הולכים לצבא וזהו. המשבר אמיתי, אבל בינתיים המלחמה מצילה את נתניהו מבחירות שהוא יודע מה יהיו התוצאות שלהן

"הבחירות הכלליות הן תבוסה לישראל", פנה נתניהו אתמול למכנה המשותף הנמוך, "זה שיתוק המדינה, ידי המדינה כבולות, הלוחמים יהיו משוסעים, זה החלום של נסראללה".

ראש הממשלה רק שכח להוסיף כי "הבחירות הן סיוט גם עבורי. אחרי 36 שנים, אני הולך הביתה חפוי ראש. תרחמו עליי".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
לא להאמין שלכזה עם - יש כזה מנהיג. זה שלקח אותנו ל-4 מערכות בחירות בשנתיים אומר שבחירות זה רע חבל שהוא לא מקשיב לעצמו כמו שאמר לאולמרט אחרי לבנון השניה וכו' וכו' אדם בלי כבוד ובלי ערכים... המשך קריאה

לא להאמין שלכזה עם – יש כזה מנהיג.
זה שלקח אותנו ל-4 מערכות בחירות בשנתיים אומר שבחירות זה רע
חבל שהוא לא מקשיב לעצמו כמו שאמר לאולמרט אחרי לבנון השניה וכו' וכו'
אדם בלי כבוד ובלי ערכים מלבד שרידותו ב
לקראת סיום המשפט

עוד 708 מילים ו-3 תגובות
סגירה