הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

מצוקי החוף קורסים - ורק בנס טרם ארעה טרגדיה

זוהי אזעקת אמת: שרשרת קריסות של מצוקים בחופי הים התיכון התרחשה בחודשיים האחרונים - ובממשלה לא עושים דבר ● אל תנסו לחצות באופניים את הגבול בין תל אביב לחולון ● האם התמחור הדינמי של מוצרים פגי תוקף סוף סוף עושה עלייה לישראל? ● ואיפה אפשר למצוא נוף של הרי ירושלים במרכז תל אביב

קריסת סלעים ממצוק על חוף נתניה (צילום: החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון)
החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון
קריסת סלעים ממצוק על חוף נתניה

1

אם יש דבר שהקשב הישראלי לא מסוגל להכיל בימים אלה, זו חזית נוספת. מדרום כבר נפתחה הרעה, מצפון וממזרח זה עלול לקרות בכל שנייה, אז לפחות ממערב יש לנו קצת שקט ואדוות גלים. או שלא.

מתברר שגם שם, בקו החוף, יש חזית פעילה, ובימים האחרונים אפילו נרשמה בה שורה של אירועים שרק במזל גדול הסתיימו בלי נפגעים. בינתיים.

ביום ראשון, 18 בפברואר, נשמע שאון חשוד במרכז הגלישה "הגל שלי" שבחוף נעורים מצפון לנתניה. מצוק הכורכר שעליו שוכן המועדון התבקע ושביל הגישה שמוביל למועדון קרס לתוך עצמו.

בסרטונים שצולמו במקום ניתן לראות שנוצר מעין בולען שחותר תחת היסודות. המועצה האזורית עמק חפר, שבשטחה החוף נמצא, סגרה את המועדון מחשש לחיי אדם.

בסרטונים שצולמו במקום ניתן לראות שנוצר מעין בולען שחותר תחת היסודות. המועצה האזורית עמק חפר, שבשטחה החוף נמצא, סגרה את המועדון מחשש לחיי אדם

קריסת המצוק בחוף נעורים ב-18 בפברואר 2024 (וידיאו: עמותת "הגל שלי")

שלושה ימים לאחר מכן, כמה דקות הליכה דרומה משם, למרגלות היישוב הקטן שושנת העמקים, ניתקו מהמצוק סלעי כורכר במשקל מאות טונות והתרסקו על החוף. נותר רק לשער מה היה קורה אם החוף לא היה ריק מאדם באותה שעה. מתברר שגם בחזית הזו יש נפילות בשטחים פתוחים.

חלף רק יום אחד, ונתניה הצטרפה לחגיגה: בין חוף לגון לחוף סירונית קרסו סלעים מהמצוק שעליו שוכנת הטיילת היפה של העיר. התוצאה: הרבה מזל, אפס נפגעים. עד הפעם הבאה.

חלף רק יום אחד, ונתניה הצטרפה לחגיגה: בין חוף לגון לחוף סירונית קרסו סלעים מהמצוק שעליו שוכנת הטיילת היפה של העיר. התוצאה: במזל, אפס נפגעים. עד הפעם הבאה

שרשרת הקריסות לא התחילה בשבוע המרוכז הזה. באמצע ינואר גלשו מאות טונות של אדמה מהמצוק שעליו שוכנים בתי המידות של בית ינאי. מהצילום שנעשה מהחוף ניתן לראות את שולי הבתים שמציצים מראש המצוק. האנשים שגרים שם צריכים להיות מאוד אופטימיים.

החורף עתיר הגשמים אתגר את מצוק הכורכר השברירי שמתנשא לאורך עשרות קילומטרים על קו החוף. הזרמים העזים שנשטפים לעבר הים יוצרים חריצים עמוקים במצוק והאדמה הכבדה, הספוגה במים, לוחצת כלפי מטה.

קריסת המצוק בבית ינאי (צילום: מועצה אזורית עמק חפר)
קריסת המצוק בבית ינאי (צילום: מועצה אזורית עמק חפר)

העובדה ששיאו של החורף כנראה מאחורינו לא אומרת בהכרח שהקריסות הסתיימו. ברשויות חוששים מהאפשרות שבגשם הבא הן יתחדשו – ועוד יותר חוששים מהאדישות של הציבור הישראלי שרואה שלטי אזהרה וסכנה, ולמרות זאת פורס להנאתו מחצלת למרגלות המצוק.

הקריסות של מצוק הכורכר הן אסון שכותב את עצמו מראש. הפתרונות פוגשים את ההתנהלות הישראלית בכל נקודות התורפה שלה: חשיבה לטווח ארוך, השקעה תקציבית בתשתיות אפורות שאיש לא גוזר עליהן סרט, סנכרון בין שורה ארוכה של גופים שהאחריות על הנעשה בחופי הים אמורה להתחלק ביניהם. בינתיים, כולם מגלגלים אחריות כאילו הייתה סלע שניצב בראש המצוק.

החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון, שכפופה למשרד להגנת הסביבה, מזכירה שעל ההגנות היבשתיות אחראית הרשות המקומית.

מועצת עמק חפר מזכירה שעם ארנונה של כ-40 אלף תושבים אין סרט שהיא יכולה לבצע פרויקטים של תשתיות במשאב לאומי כמו חוף הים, ופונה שוב ושוב למשרד הפנים בדרישה לקבל תקציב ייעודי. עם כל אירוע קריסה, הווליום של הזעקה גובר, אבל במשרד הפנים עדיין לא שומעים.

מועצת עמק חפר מזכירה שעם ארנונה של כ-40 אלף תושבים אין סרט שהיא יכולה לבצע פרויקטים של תשתיות במשאב לאומי כמו חוף הים, ופונה שוב ושוב למשרד הפנים בדרישה לקבל תקציב ייעודי

קריסת סלעים ממצוק על חוף נתניה (צילום: החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון)
קריסת סלעים ממצוק על חוף נתניה (צילום: החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון)

המשרד להגנת הסביבה, מצידו, מזכיר שהחברה להגנות המצוקים כבר הקימה שישה שוברי גלים שמגנים על חופי נתניה מפני כרסום של קרקעית המצוק, שהקריסה שהתרחשה שם בינואר הייתה בחוף שעדיין לא נבנה בו שובר, ושבלי תקצוב ממשרד האוצר, החברה להגנות המצוקים לא תוכל להמשיך בפרויקטים המתוכננים למיגון חופי נתניה, בת ים, הרצליה ואשקלון.

המשרד להגנת הסביבה מזכיר שהחברה להגנות המצוקים כבר הקימה שישה שוברי גלים שמגנים על חופי נתניה מפני כרסום של קרקעית המצוק, ושהקריסה שהתרחשה שם הייתה בחוף שעדיין לא נבנה בו שובר

בקיצור, כולם מחכים לאוצר, אבל איכשהו נדמה שאצל בצלאל סמוטריץ' ואנשיו, החזית המערבית לא ניצבת כרגע בראש סדר העדיפויות.

אחרי שחלילה הסלע הבא ייפול על הראש של מישהו, אולי משפחה עם ילדים, יתחיל מחול האשמות. בינתיים כולם פונים לציבור הישראלי ומפצירים בו שיישמר מפני המצוקים. לאור קצב האירועים בחורף הנוכחי, אפשר לומר שזוהי אזעקת אמת.

2

זה היה כמה ימים לפני הבחירות לרשויות המקומיות. הייתי צריך להגיע מביתי במרכז תל אביב לפגישה בחולון, ולפתחי הונחה ההתלבטות המוכרת: הרכבת הקלה עדיין לא מגיעה לחולון; נסיעה במכונית כרוכה בייסורי מצפון ובסכנת פקקים בלתי נסבלים; אופניים – בכל זאת מדובר בכ-40 דקות דיווש ואני באמצע יום עבודה, לא באימון כושר. להיות (עצלן) או לא להיות, זו השאלה.

בחרתי בדיווש.

אישה רוכבבת על אופניים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
אישה רוכבבת על אופניים. אילוסטרציה (צילום: iStock)

בראייתם של רוכבי אופניים, עד לפני כמה שנים תל אביב נחלקה לשתי ערים – מדרום ומצפון לשדרות רוטשילד. בדרומית לא היה נתיב אופניים לרפואה, כל רכיבה הייתה רולטה רוסית. זה השתנה.

בשנים האחרונות רון חולדאי – באיחור ניכר – הפנים איך אמורה להיראות מפת התחבורה בעיר מתקדמת ומישורית עם אקלים קיצי, והיום רוב שכונות הדרום ויפו מרושתות בנתיבי אופניים ראויים. באדיבות הנתיבים האלה הגעתי בקלות לגבול תל אביב-חולון, סמוך לסניף המיתולוגי של משרד הרישוי.

ושם זה נגמר. באחת נזרקתי לאחור בזמן, אל תוך כבישים צפופים בין אוטובוסים ונהגים עצבניים. למען ההגינות צריך לומר שהכניסה לחולון היא כיום אזור מוכה תשתיות וגדרות באדיבות חפירות הרכבת הקלה, אבל גם אחרי שנחלצתי מאתר הבנייה העצום מצאתי את עצמי ברחובות – ראשיים או משניים – שאין בהם רמז לנתיבי אופניים.

הפער הזה, שניכר בהרף עין של חציית גבול בין ערים, היווה המחשה מדויקת לפער בין ראש עיר שעם כל חסרונותיו אי אפשר להתעלם מכך שהשכיל להתעדכן עם הזמן, לראש עיר (מוטי ששון) שהתחבורה בעירו תקועה אי שם בסוף המאה הקודמת, כשנבחר לראשונה לכהן בתפקיד.

הפער הזה, שניכר בהרף עין של חציית גבול בין ערים, היווה המחשה מדויקת לפער בין ראש עיר שעם כל חסרונותיו אי אפשר להתעלם מכך שהשכיל להתעדכן עם הזמן, לראש עיר שהתחבורה בעירו תקועה

שבילי האופניים ברחוב דיזנגוף בתל אביב, ינואר 2021 (צילום: עמוד הפייסבוק של מיטל להבי)
שבילי האופניים ברחוב דיזנגוף בתל אביב (צילום: עמוד הפייסבוק של מיטל להבי)

לפי דוח שפרסם השבוע מכון "גיאוקרטוגרפיה", 66% מתושבי חולון עובדים מחוץ לעיר – במקום השלישי בישראל. המכון בדק את אוכלוסיית העובדים ב-18 הערים הגדולות בישראל, שבהן מעל 100 אלף תושבים.

כצפוי, הערים שבהן אחוז התושבים הגבוה ביותר שעובד מחוץ לעיר הן הערים בגוש דן שסמוכות לתל אביב: בת ים, רמת גן וחולון (אחריהן כפר סבא, ראשון לציון ופתח תקווה). ערי המטרופולין עצמן – תל אביב, באר שבע, חיפה וירושלים – סוגרות כצפוי את הטבלה.

78 אלף אישה ואיש יוצאים מדי בוקר מחולון, רובם במטרה להגיע לעבודה בתל אביב. זו הייתה יכולה להיות רכיבה קצרה ונוחה באופניים לו רק היו תשתיות מתאימות.

78 אלף אישה ואיש יוצאים מדי בוקר מחולון, רובם במטרה להגיע לעבודה בתל אביב. זו הייתה יכולה להיות רכיבה קצרה ונוחה באופניים לו רק היו תשתיות מתאימות

מי שמבכר לא להזיע על הבוקר, יכול היה לבחור באופניים חשמליים. כיום הם צריכים לבחור בין מכונית לאוטובוס – "שזה כמו לבחור בין דבר לכולרה", כמו שאמר לי תושב העיר.

מבט אוויר על חולון, בת ים ותל אביב ביוני 2023 (צילום: עומר פיכמן/פלאש90)
מבט אוויר על חולון, בת ים ותל אביב ביוני 2023 (צילום: עומר פיכמן/פלאש90)

מותר לשער שהפיגור התחבורתי הוא לא הסיבה היחידה שמוטי ששון נבעט השבוע על ידי החולונים בבחירות לראשות העיר, כשם שפריחת האופניים היא לא הסיבה היחידה ואפילו לא הראשונה לניצחונו של רון חולדאי בתל אביב.

אבל אי אפשר להתעלם מכך שמה שקורה בקו הגבול בין חולון לתל אביב משקף את הטרגדיה של גוש דן. במקום להיות מטרופולין קומפקטי, יעיל ומרושת שניתן להגיע בו בנוחות ובמהירות ממקום למקום, הוא הפך לעיסה של פקקים ומכשולים כשכל מעבר מעיר לעיר הוא מסע אל מעבר להרי החושך.

מה שקורה בקו הגבול בין חולון לתל אביב משקף את הטרגדיה של גוש דן. במקום להיות מטרופולין קומפקטי, יעיל ומרושת שניתן להגיע בו בנוחות ובמהירות ממקום למקום, הוא הפך לעיסה של פקקים ומכשולים

אפשר לחכות שנים לרכבת הקלה או עשורים למטרו שיחלצו אותנו מהפקק, ואפשר להתיר את הפלונטר הזה בקלות באמצעות נתיבי אופניים. תל אביב כבר עשתה את רוב הדרך, הגיעה זמנן של השכנות.

3

האם התמחור הדינמי סוף סוף עושה עלייה לישראל? אביגדור אור ערך קניות בסניף "שופרסל" ברעננה, ונתקל בקוטג' של "תנובה" שמוצע בהנחה דרמטית של 47% (3 שקלים במקום 5.70) תחת הכותרת "הוזלה מיוחדת – תוקף קצר".

קוטג' בהוזלה מיוחדת בשל היותו בעל "תוקף קצר" בסניף "שופרסל" ברעננה, פברואר 2024
קוטג' בהוזלה מיוחדת בשל היותו בעל "תוקף קצר" בסניף "שופרסל" ברעננה, פברואר 2024

זה היה 5 ימים לפני שפג תוקפו של המוצר. גם ריסון יוקר המחיה וגם צמצום כמות המזון שנזרקת לפח – שתי ציפורים בקוטג' אחד.

4

התמונה הזו לא צולמה בהרי ירושלים. השילוב בין תכנון אדריכלי מוצלח וטיפוח של יער עירוני יכול ליצור אפקט של טבע מסחרר גם בלב עיר מפויחת במישור החוף.

בהשקעה נדיבה של 30 מליון שקל, עיריית תל אביב חנכה את הבית לקהילה הגאה שצמוד לגן מאיר הוותיק והטוב. גם מטעמי אסתטיקה וגם בשם המסר, המתכננים (גריל אופנהיים אדריכלים) הלכו על שקיפות ופתיחה מקסימלית של המבנה למרחב הציבורי הסמוך.

בהשקעה נדיבה של 30 מליון שקל, עיריית תל אביב חנכה את הבית לקהילה הגאה. גם מטעמי אסתטיקה וגם בשם המסר, המתכננים הלכו על שקיפות ופתיחה מקסימלית של המבנה למרחב הציבורי הסמוך

המרפסת רחבת הידיים בקומה השלישית היא הצימוק שבעוגה – צימוק שטובל בצמרות עצים ובנוף שמרחיב את הלב.

גג "הבית לקהילה הגאה" בתל אביב (צילום: אביב לביא)
גג "הבית לקהילה הגאה" בתל אביב (צילום: אביב לביא)
עוד 1,344 מילים ו-1 תגובות
סגירה