אילוסטרציה: הלוגו של ביטקוין (צילום: Marco Bello / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
Marco Bello / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

לקראת אירוע הדגל, המטבע המבוזר שובר שיאים חדשים

עולם הביטקוין מצפה בהתרגשות גדולה לאירוע "החצייה" המתרחש רק פעם בארבע שנים ● היסטורית, האירוע תמיד הוביל לשיאים חדשים בערך המטבע ● אבל רגע לפני שאתם רצים לרכוש לעצמכם ביטקוין כדי להתעשר – הינה כמה דברים שכדאי לדעת על "החצייה" ● פרשנות

הביטקוין שבר אתמול (שלישי) את שיא כל הזמנים וחצה את רף ה־69 אלף דולרים, רגע לפני שתיקן את עצמו שוב כלפי מטה לאזור ה־64 אלף דולר. כל זה קורה חודש בלבד לפני אחד האירועים החשובים והקריטיים בלוח הזמנים של המטבע הדיגיטלי – אירוע "החצייה", המכונה באנגלית "Halving".

לפי אירועי העבר, אירוע "החצייה" הוא לא פחות מדרמטי עבור משקיעי המטבע. כדי להבין את משמעות האירוע – ולמה עולם הביטקוין נרגש כל כך לקראתו – חייבים להכיר קודם את המנגנון מאחורי המטבע.

הביטקוין מבוסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין. אפשר לחשוב על זה בספר חשבונות דיגיטלי המתעד את כל העסקאות המתבצעות דרכו ברשת. העסקאות הן בעצם העברות של מטבעות ביטקוין ממשתמש א' למשתמש ב'. אולם, בניגוד לספרי החשבונות המוכרים, "הספר" הזה פתוח, שקוף וחשוף לצפייה של כלל הציבור.

כלומר, כל אחד יכול להיכנס עכשיו לאינטרנט ולצפות בכל העסקאות במטבע הביטקוין, החל מהעסקה הראשונה שהתרחשה בינואר 2009 – ועד האחרונה שמתבצעת ממש ברגעים אלה.

ביטקוין. אילוסטרציה (צילום: iStock)
ביטקוין. אילוסטרציה (צילום: iStock)

כל העסקאות "נרשמות" בעמודי ספר החשבונות הדיגיטלי הזה – וכל עמוד נקרא "בלוק". בכל 10 דקות "העמוד" מתמלא ברישום של עסקאות ונסגר. העסקאות הבאות נשמרות כבר בעמוד הבא בספר, כלומר ב"בלוק" חדש הנוצר במערכת הבלוקצ'יין.

מי שמפקח על העברות הכספים בעולם האמיתי הם הבנקים. אבל פה אין בנקים. לכן, מי שמפקח על אמינות העסקאות בבלוקצ'יין היא קהילת הביטקוין. ליתר דיוק, המפקחים הם ה"כורים" – חברות או אנשים המחזיקים במערכות מחשוב חזקות במיוחד.

אחרי "החצייה", התגמול לכורים צונח בחצי. לדוגמה, אם לפני "החצייה" הפרס עמד על 6.25 ביטקוין לכל כורה שהצליח לאמת בלוק, באפריל התמורה תרד כבר ל־3.125 ביטקוין

במהלך תהליך "הכרייה" המחשבים מאמתים את העסקאות על ידי פתירת חידות מתמטיות מורכבות. עבור העבודה הזו – שצורכת חשמל רב (ולכן גם גוררת ביקורת רבה כנגד השימוש במטבע) – הם מתוגמלים בין השאר בפרס בצורת ביטקוין חדש שהמערכת מייצרת. מכאן אנחנו מגיעים בעצם לאירוע "החצייה".

אירוע "החצייה" מתרחש אחרי סגירת 210 אלף בלוקים כאלה. אם תרצו, אחרי 210 אלף "עמודים" עמוסים בתיעוד עסקאות בספר החשבונות הדיגיטלי של ביטקוין. בעבר כבר היו שלושה אירועי "חצייה". האירוע הבא יהיה באפריל השנה. כלומר, כבר בחודש הבא.

מרכז לכריית מטבעות ביטקוין בוירג'יניה, פברואר 2019 (צילום: AP Photo/Steve Helber)
מרכז לכריית מטבעות ביטקוין בווירג'יניה, פברואר 2019 (צילום: AP Photo/Steve Helber)

אחרי "החצייה", התגמול לכורים צונח בחצי. לדוגמה, אם לפני "החצייה" הפרס עמד על 6.25 ביטקוין לכל כורה שהצליח לאמת בלוק, באפריל התמורה תרד כבר ל־3.125 ביטקוין. המטרה של ממציא הביטקוין האנונימי סטושי נקמוטו (שם עט) הייתה לשמור ולהעצים את ערך הביטקוין עם הזמן על ידי הפחתת היצע המטבעות החדש שלו באופן מלאכותי.

עד עכשיו נראה שזה עבד לו לא רע. עד לפני כעשור כל אחד יכול היה להיות כורה. מה שהיה צריך לצורך זה הוא רק לרכוש מחשב ותוכנה מתאימה. היום, משום שערך הביטקוין והביקוש למטבע עלו משמעותית אבל הכמות שניתן לייצר ירדה, לרוב רק לחברות המחזיקות חוות שרתים גדולות תהיה את היכולת לתחזק את כוח המחשוב הדרוש לתהליך הכרייה – ובמקביל להישאר גם רווחיות.

השנה נוסף פרמטר חדש המחדיר אופטימיות גדולה בקרב משקיעי הביטקוין לקראת האירוע – החסם הגדול בשימוש המוני בביטקוין הוסר בתחילת השנה

"החצייה" היא לפיכך אירוע דרמטי לאותן חברות, שיתוגמלו הרבה פחות – אבל דרמטית לא פחות גם למשקיעים. בכל שלושת האירועים הקודמים ההשפעה על מחיר הביטקוין הייתה דומה – והציגה דפוס התנהגות זהה: עליית שווי המטבע לפני "החצייה", תיקון קטן אחרי "החצייה", תקופת דשדוש קצרה – ואז מסע אל עבר שיאים חדשים. השיא מתרחש בדרך כלל כשנהֿ–שנה וחצי לאחר "החצייה".

יש לדפוס הזה כמה סיבות: "החצייה" מקטינה את היצע הביטקוין החדש היוצא לשוק, אבל אם במקביל הביקוש ממשיך לעלות – זה אומר שהערך שלו אמור לעלות עם הזמן.

ביטקוין. אילוסטרציה (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
ביטקוין. אילוסטרציה (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

סיבה נוספת היא שאירוע "החצייה" עצמו יוצר באז תקשורתי סביב המטבע ומעורבות גדולה של ספקולנטים שקופצים על ההזדמנות להרוויח בעליות. הבאז גורם לאנשים ולמשקיעים נוספים לרכוש את המטבע כדי לא לפספס את העליות הצפויות.

השנה נוסף פרמטר חדש המחדיר אופטימיות גדולה בקרב משקיעי הביטקוין לקראת האירוע – החסם הגדול בשימוש המוני בביטקוין – הטכנולוגיה היחסית מסורבלת שלו והקשיים בהתנהלות מול הבנקים – הוסר בתחילת השנה. היום כל אחד יכול לסחור בביטקוין בצורה קלה ופשוטה באמצעות קרנות סל של חברות השקעה מהגדולות והמוכרות בעולם, שעוקבות אחר מחיר הביטקוין.

רוב "החציות" של הביטקוין התרחשו בסביבת ריבית נמוכה – והיום היא גבוהה יותר. זה פרמטר חשוב שיכול לשנות את התמריץ של המשקיעים להסתכן ברכישת המטבע

המשמעות היא פוטנציאל לכניסת כמויות כסף אדירות למסחר במטבע. ואכן זה מה שקרה. הקרן של חברת בלאקרוק, למשל, שברה שיא בנפח המסחר, שהתקרב לארבעה מיליארד דולר. רק כדי לסבר את האוזן, מדובר בנפח מסחר הגדול מנפח המסחר ברוב המניות הגדולות הנסחרות בבורסה האמריקאית.

שווי השוק של הביטקוין חצה במקביל בחודשים האחרונים את הטריליון דולר – וערך המטבע, כאמור, שבר את שיא כל הזמנים יותר מחודש לפני "החצייה".

אבל רגע לפני שאתם רצים לרכוש ביטקוין או תעודות סל כדי להפוך למיליונרי הקריפטו הבאים – עצרו. אירועי העבר אומנם הוכיחו כאמור כי "החצייה" גורמת לביטקוין לשבור שיאים נוספים בתוך שנה וחצי, אבל מצד שני אין שום ערבון שההיסטוריה תחזור על עצמה.

כספומט להמרת מזומן לביטקוין ברחוב דינזנגוף בתל אביב, 2017 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
כספומט להמרת מזומן לביטקוין ברחוב דיזנגוף בתל אביב, 2017 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

ואם כבר מדברים על ההיסטוריה של המטבע, יש לה גם צד אפל שכדאי להכיר לפני שנכנסים להשקיע בו. התרסקויות פתאומיות בעשרות אחוזים הן לא דבר נדיר בכלל במסחר בביטקוין. לעיתים אפילו זמן קצר אחרי אירועי "חצייה".

למשל, כמה שבועות אחרי "החצייה" ב־2016 הביטקוין צנח בכ־25% בתוך שלושה ימים. לאחר מכן הוא התאושש וקבע שיא חדש. במאי 2021 מחירו התקזז בשליש. בשנה הקשה של הביטקוין ב־2022, מחירו צנח בחודש יוני בלבד בחצי.

חשוב לזכור שהביטקוין בסוף הוא מטבע ספקולטיבי מתעתע ולא יציב. לכן מומלץ לא להיסחף אחרי טרנדים, חלומות או תקוות, אלא להכיר את השוק המורכב שלו לפני שנכנסים להשקיע

כמו כן, רוב "החציות" של הביטקוין התרחשו בסביבת ריבית נמוכה – והיום היא גבוהה יותר. זה פרמטר חשוב שיכול לשנות את התמריץ של המשקיעים להסתכן ברכישת המטבע.

חשוב לזכור שהביטקוין בסוף הוא מטבע ספקולטיבי מתעתע ולא יציב. לכן מומלץ לא להיסחף אחרי טרנדים, חלומות או תקוות, אלא להכיר את השוק המורכב שלו לפני שנכנסים להשקיע. זה תקף במיוחד לתקופה הקרובה כשההייפ גדול – והלחץ הפסיכולוגי לרכוש אותו מתחזק.

עוד 917 מילים
סגירה