הסדק המתרחב של גנץ

אריה דרעי ובני גנץ באזכרה לזכרו של הרב עובדיה יוסף, ב-4 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90
אריה דרעי ובני גנץ באזכרה לזכרו של הרב עובדיה יוסף, ב-4 בנובמבר 2019

בני גנץ המריא לוושינגטון לפגישות מדיניות, כולל עם סגנית הנשיא האמריקאי, קמלה האריס, נגד רצונו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. השאלה היא אם נתניהו יפטר אותו בסופו של דבר, והאם המהלך הזה מבשר את סופה של הממשלה והקדמת הבחירות.

עצם העלאת הספקות מעיד על סדקים בכוחו של נתניהו. בעבר לא היה ספק שמי שממרה את פיו של ראש ממשלה מפוטר מייד. גם התהייה על חוסנה של הממשלה – מחליש אותה ושוחק את החיבורים בין חלקיה.

עצם העלאת הספקות לגבי נסיעת גנץ מעיד על סדקים בכוחו של נתניהו. בעבר לא היה ספק שמי שממרה את פיו של רה"מ מפוטר מייד. גם התהייה על חוסנה של הממשלה – מחליש אותה ושוחק את החיבורים בין חלקיה

ברקע המשבר הנוכחי יש כמה קווי שבר ישנים, וקווי שבר שנבעו מחוק הגיוס על רקע המלחמה.

קו השבר הישן הוא בין בני גנץ לאיתמר בן גביר, והוא מקביל לקו השבר בין יואב גלנט לבצלאל סמוטריץ'. כלומר: הממסד הביטחוני מול נערי גבעות, מנהלים ביניהם מאבק רב שנים ביהודה ושומרון, הכולל מתקפות של נערי גבעות על כוחות הביטחון.

אבל קווי השבר החדשים פרצו מתרדמתם בגלל מחיר הקורבנות שמשלמת היהדות הציונית של "הסרוגים" במלחמה, מול החרדים שלא רוצים להתגייס, גם לנוכח צרכי הצבא בצבא גדול לנוכח האתגרים הצבאיים המתגברים.

בעוד שלציונות הדתית, חניכי הישיבות הצבאיות, המדינה חשובה בגלל התפיסה הדתית שהמדינה היהודית מבשרת את בוא המשיח – היהדות החרדית מתנגדת למשיחיות, רואה באידאולוגיה הזאת סכנה ליהדות, מתנגדת למדינה ציונית, רואה בלימוד התורה ערך חשוב יותר מערך המדינה, ומסרבת להתגייס.

אם לא תימצא עוד פעם נוסחת פשרה שתדחה את מימוש חוק הגיוס, החרדים לא יוכלו להישאר בממשלה, כי זה עניין דתי ולא פוליטי. השאלה היא אם אפשר למצוא גם הפעם פשרה עם החרדים לנוכח מצוקות המלחמה, או שפירוש הדבר הוא נפילת הממשלה.

האם אפשר למצוא את נוסחת הפשרה הזאת? עדיין כן. מי שהקשיב בתשומת לב לנאום של בני גנץ בשבוע שעבר, הוא הבליע גם את אגודות החסד בין המוסדות שהשירות בהם ייחשב גיוס.

ככל שהדברים קשורים בגנץ, הוא לא ייצא נגד החרדים, שעליהם הוא בונה את יסודות הקואליציה שיקים. בקו השבר בין החרדים לציונות הדתית – גנץ יהיה בצד של החרדים, וכבר עכשיו קו השבר שלו ושל גלנט עובר במחוזות של הסרוגים ולא עם החרדים.

ככל שהדברים קשורים בגנץ, הוא לא ייצא נגד החרדים, שעליהם הוא בונה את יסודות הקואליציה שיקים. בקו השבר בין החרדים לציונות הדתית – גנץ יהיה בצד של החרדים

האם גנץ בונה על כך, שאם נתניהו יפטר אותו החרדים יהיו אתו ולא עם נתניהו? אני לא מאמין שזה אפשרי בשלב הזה, אבל סדק שמתרחב סופו להישבר.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 398 מילים ו-1 תגובות
סגירה