האמת מאחורי תוצאות הבחירות לרשויות המקומיות  

תושבים בתל אביב ממתינים לתורם להצביע, 27 בפברואר 2024 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
תושבים בתל אביב ממתינים לתורם להצביע, 27 בפברואר 2024

כבר עם פרסום חלק מתוצאות האמת בבחירות לרשויות המקומיות, החלו שופרות הימין להדהד נרטיב לפיו ארגוני המחאה נכשלו בענק בגזרה המוניציפלית.

"כישלון לארגוני המחאה: אף מועמד מטעמם לא נבחר לראשות העיר", זעקה הכותרת באתר ערוץ 14. "תוצאות הבחירות: כישלון קולוסאלי למפגיני קפלן", קבעה כותרת אחרת באתר "סרוגים" המזוהה עם הציונות הדתית.

האמת, לדאבון השופרות ומפיצי הפייק ניוז, שונה בתכלית ורחוקה ממשאלת לבם. רשימות המחאה השונות ברחבי הארץ רצו תחת האכסניה של חוזה חדש – תנועה המורכבת מנציגי המחאה נגד ההפיכה המשטרית שעל פי הגדרת מוביליה פועלת "ליישום חוזה חברתי-חוקתי חדש בין אזרחי ישראל למדינה". על רבים מהפתקים של סיעות חוזה חדש המילה "מחאה" התנוססה בגאון, כך שהזיקה הישירה בין המחאה לתנועה הייתה ברורה לכל המצביעות והמצביעים.

"כישלון לארגוני המחאה: אף מועמד מטעמם לא נבחר לראשות העיר", זעקה הכותרת באתר ערוץ 14. "תוצאות הבחירות: כישלון קולוסאלי למפגיני קפלן", קבעה כותרת "סרוגים". האמת, לדאבונם, שונה בתכלית ממשאלת לבם

למרות הכותרות הכוזבות של תועמלני החצר, אולי בשירות בנימין נתניהו, רשימות המחאה נכנסו למועצה בכל הערים שבהן התמודדו, ובחלקן אפילו התברגו בצמרת.

נתחיל מהערים המזוהות עם המחנה הליברלי. בתל אביב, מרצ-חוזה חדש, שייצגה את המחאה, גרפה 16.4% מהקולות, שיתורגמו כנראה ל-5 מושבים במועצה. במועצה הקודמת מרצ החזיקה 3 מושבים – כלומר, הודות לחיבור שיצרה עם תנועת המחאה, מרצ כמעט והכפילה את כוחה.

ברמת גן, רשימת רמת גן חופשית הליברלית, שחברה לחוזה חדש, קיבלה 15.6% מהקולות המזכים אותה ב-4 מנדטים. בבחירות הקודמות שנערכו ב-2018, רמת גן חופשית גרפה 2 מנדטים, מה שאומר שהרשימה החילונית-ליברלית – בראשות עו"ד רועי ברזילי – הכפילה את כוחה, גם בזכות חבירתה לתנועת המחאה שנאבקה בהפיכה המשטרית.

בהוד השרון, עיר שגם היא מזוהה עם הציבור הליברלי, רשימת חוזה חדש קיבלה 12.2% מקולות התושבים ותהיה השנייה בגודלה, אחרי הרשימה של ראש העיר הפופולרי אמיר כוכבי. רחוק מלהיות "כישלון".

בהרצליה, חוזה חדש בראשות דנה אורן ינאי השיגה 14.3% מהקולות, שמעניקים לה 3 מושבים במועצה.

למרות הכותרות הכוזבות של תועמלני החצר, אולי בשירות בנימין נתניהו, רשימות המחאה נכנסו למועצה בכל הערים שבהן התמודדו, ובחלקן אפילו התברגו בצמרת

ברעננה, "רשימת הרוב הדמוקרטי – חוזה חדש" קיבלה 33.6% מהקולות שסיפקו לה 7 מנדטים.

במועצה המקומית קדימה-צורן רשימת חוזה חדש גרפה הצלחה מסחררת עם לא פחות מ-27.5% מקולות התושבים.

את ההצלחות הללו אולי עוד ניתן לבטל בתירוץ שמדובר בערים ומועצות מקומיות שממילא מזוהים עם המרכז-שמאל, ולכן ההישגים לכאורה מובנים מאליהם (מדובר בתירוץ, כי גם בערים בעלות הצביון החופשי הכוחות הליברליים התחזקו, ואפילו במידה משמעותית, בזכות החבירה למחאה).

ובכל זאת, עבור אלו שעדיין מנסים לטשטש את הישגי המחאה בבחירות לרשויות המקומיות, בואו נבדוק מה קרה בערים שאינן "חשודות" כליברליות או כנוטות למחנה המרכז-שמאל.

בבת ים, עיר שבה הליכוד הייתה המפלגה המובילה בבחירות הארציות עם 35.72% מקולות התושבים ומרצ גרפה בה 1.04% (653 קולות בלבד), סיעת "בת ים חופשית ודמוקרטית" בראשות קטי פיאסצקי-מורג, לשעבר חברת כנסת במרצ שנתמכה על ידי חוזה חדש (ורצה גם לראשות העיר), זכתה ל-5.5% מהקולות שיקנו לה, כנראה, 2 מנדטים במועצת העיר (כפול מהבחירות הקודמות).

עבור אלו שעדיין מנסים לטשטש את הישגי המחאה בבחירות לרשויות המקומיות, בואו נבדוק מה קרה בערים שאינן "חשודות" כליברליות או כנוטות למחנה המרכז-שמאל.

בבאר שבע, בה הליכוד גרפה בבחירות לכנסת 40.30% מהקולות ומרצ השיגה רק 0.96%, רשימת "חוזה חדש לבאר-שבעים", חוללה הפתעה ענקית כשסיימה עם 6% מהקולות שערכם 2 מנדטים. בליכוד, אגב, ירדו במנדט ונותרו במועצה עם מושב אחד בלבד. גם בקרית ביאליק, בה הליכוד הייתה המפלגה הגדולה בבחירות לכנסת, חוזה חדש נכנסה בקלות למועצה עם 7.5% מהקולות.

בפתח תקווה, שאיננה נחשבת כמעוז השמאל הליברלי, חוזה חדש – בראשות אורי אהד ואיתי שונשיין – גרפה 10.1% מהקולות המקנים לה 3 מנדטים, ותהיה הסיעה השלישית בגודלה במועצה.

נמשיך לכרמיאל, עיר שבה מרצ קיבלה בבחירות הארציות 1.35% מהקולות והעבודה  2.28% (הליכוד גרף 29.38%). בעיר "השמאלנית" הזו רשימת חוזה חודש נכנסה למועצה וקיבלה בבחירות לרשויות 5.4% מהקולות.

ביבנה, שבבחירות האחרונות לכנסת העניקה לליכוד 36.5% מהקולות (כפול מיש עתיד), רשימת חוזה חדש הביאה 8.2% מהקולות המתבטאים במנדט במועצה. הליכוד, לצורך העניין, השיגה אף היא מנדט אך קיבלה רק 5.6% מהקולות.

לא בכל הערים נציגי המחאה הצליחו בצורה פנומנלית. בחולון, לדוגמה, רשימת חוזה חדש גרפה 2.8% מהקולות שמתורגמים למנדט במועצה (ראש העיר הוותיק מוטי ששון, שנתמך על ידי מובילי המחאה, הודח מתפקידו לאחר 30 שנה) ובירושלים הרשימה שאיגדה את כל הגוש הליברלי – יש עתיד, מרצ, העבודה וחוזה חדש – הסתפקה ב-11.6% מהקולות, שכנראה יזכו אותה ב-4 מנדטים. לכך גם ניתן לצרף ערים כמו מצפה רמון ורחובות בהן מועמדים שמובילי המחאה אהדו או ייחלו לניצחונם, הביאו תוצאה מאכזבת.

ועדיין, ניסיונם של שופרות הימין להציג את תוצאות הבחירות לרשויות המקומיות כ"כישלון קולוסאלי לארגוני המחאה", הוא שקר גס שאיננו עומד באף מבחן אובייקטיבי.

כפי שניתן לראות במעוזי ימין מוניציפליים רבים, ניסיון שופרות הימין להציג את תוצאות הבחירות לרשויות המקומיות כ"כישלון קולוסאלי לארגוני המחאה", הוא שקר גס שאיננו עומד באף מבחן אובייקטיבי

הנדסת תודעה על מלא. לא מפתיע כשדנים בחבורת כתבלבים שהפכו ממזמן את פולחן האישיות למקצוע ואת השקר למצע אידיאולוגי.

תומר פלג, עוסק בייעוץ תקשורת ויחסי ציבור. שירת בדובר צה"ל. בוגר ביה"ס לעיתונאות "כותרת" ובעל תואר ראשון בהיסטוריה כללית מאוניברסיטת תל אביב. עבד 7 שנים ב"ידיעות תל אביב". שימש כדובר של ח"כ לשעבר איל בן ראובן (המחנה הציוני) ושל חברת הכנסת אמילי מואטי (עבודה).

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 760 מילים ו-1 תגובות
סגירה