ההאשמות החמורות נגד נתניהו באסון הר מירון דווקא משחקות לטובתו

במצב מתוקן, ראש ממשלה שוועדת חקירה ממלכתית קובעת את אחריותו האישית למותם של 45 אנשים באסון האזרחי הכבד בתולדות המדינה, היה צריך לאסוף עוד היום את מטלטליו מלשכת ראש הממשלה, ולהתפטר מתפקידו באקט של חרקירי ציבורי ● אבל אפשר להעריך שנתניהו לא יתפטר מחר בבוקר ובמקום זאת, יראה במסקנות הוועדה גושפנקה להתנער גם מאחריותו לטבח השבעה באוקטובר ● פרשנות

נרות שהודלקו בתל אביב לזכר 45 ההרוגים שנספו באסון שאירע בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, 1 במאי 2021 (צילום: Oded Balilty, AP)
Oded Balilty, AP
נרות שהודלקו בתל אביב לזכר 45 ההרוגים שנספו באסון שאירע בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, 1 במאי 2021

במצב ההזוי, המקולקל והמשברי שבו נמצאת מדינת ישראל – וביתר שאת מאז פרוץ המלחמה בעזה ב-7 באוקטובר – דווקא ההאשמות החמורות המופנות כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו, על תפקודו הכושל בשמירה על ביטחון יישובי עוטף עזה ובניהול מהלכי המלחמה, משחקות לטובתו נוכח האחריות האישית שוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון החליטה להטיל עליו.

בדוח הסופי שפירסמה הוועדה היום (רביעי), היא החליטה להטיל אחריות אישית על נתניהו אך נמנעה ממתן המלצות אישיות בעניינו, נוכח העובדה שתפקיד ראש הממשלה הוא תפקיד נבחר. עוד נשוב לכך.

בנוסף, החליטה הוועדה להטיל אחריות אישית על כמעט כלל 18 בעלי התפקידים שהוזהרו על ידי הוועדה.

לגבי ח"כ אמיר אוחנה, המכהן כיום כיו"ר הכנסת וששימש בעת האסון השר לביטחון פנים, המליצה הוועדה שלא למנותו שוב בעתיד לתפקיד זה; ביחס למפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, המליצה הוועדה לסיים את כהונתו – ואולם נוכח המצב המורכב בשל המלחמה, הטילה הוועדה על הממשלה לקבוע את המועד שבו תיושם ההמלצה.

אפשר להעריך שנתניהו לא יתפטר מחר בבוקר בבושת פנים מכהונתו כראש הממשלה נוכח הממצאים והמסקנות החמורות של ועדת החקירה נגדו. מי שלא התפטר בעת שהועמד לדין בעבירות שוחד; חמק מאחריותו לאסון השריפה בכרמל; ולא התפטר בעקבות אסון 7 באוקטובר ומסרב אפילו ליטול אחריות מוצהרת לטבח, לא יפגין לפתע נורמות ציבוריות וערכיות ראויות.

מי שלא התפטר בעת שהועמד לדין בעבירות שוחד; חמק מאחריותו לאסון השריפה בכרמל; ולא התפטר בעקבות אסון 7 באוקטובר ומסרב אפילו ליטול אחריות מוצהרת לטבח, לא יפגין לפתע נורמות ציבוריות וערכיות ראויות

בנימין נתניהו מוקף בפמלייתו מגיע למסור עדות מול ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, 21 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו מוקף בפמלייתו מגיע למסור עדות מול ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, 21 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ושלא יהיה כל ספק: במצב מתוקן, ראש ממשלה שוועדת חקירה ממלכתית קובעת את אחריותו האישית – לא המיניסטריאלית – למותם של 45 אנשים באסון האזרחי הכבד בתולדות המדינה, היה צריך לאסוף עוד היום את מטלטליו מלשכת ראש הממשלה, ולהתפטר מתפקידו באקט של חרקירי ציבורי שייחרט לדיראון עולם.

התרחיש הסביר, שלפיו שנתניהו ימשיך בכהונתו על אף המסקנות הקטלניות של ועדת החקירה בעניינו, מחזק את דימויו בציבור כמי שכל ביקורת נגדו דינה להיכשל ולהתפוגג, ומחליש את מוסד ועדת החקירה הממלכתית.

התרחיש הסביר, שלפיו שנתניהו ימשיך בכהונתו על אף המסקנות הקטלניות של ועדת החקירה בעניינו, מחזק את דימויו בציבור כמי שכל ביקורת נגדו דינה להיכשל ולהתפוגג, ומחליש את מוסד ועדת החקירה הממלכתית

התרחיש מייצר הערכה שאם נתניהו יישאר בסביבה בעת שוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון השבעה באוקטובר תפרסם את המלצותיה בעניינו, גם מהן ניתן יהיה להתעלם; ועשוי אף לחזק אותו בבייס הפוליטי שלו, כמי שעומד איתן אל מול "תפירת התיקים על ידי מערכת המשפט", שוועדת החקירה, לפי היגיון מעוות זה, היא חלק ממנה.

הדברים, כך נראה, היו ידועים מראש לחברי ועדת החקירה. החלקים המוקדשים לנתניהו בדוח הוועדה נראים כספוגים בידיעה אפריורית שנתניהו יתעלם מכל הכתוב, ויסתפק בשורה התחתונה האופרטיבית – היעדרה של המלצה בעניינו לסיים את כהונתו כראש הממשלה.

קריאה בדוח נראית לפיכך – וככל הנראה לא במקרה – כמעין קדימון לדיון באחריותו האישית של נתניהו לאסונות המלחמה. זה לא היה מופרך אם הוועדה הייתה מדביקה בראש הדוח את הכותרת "אתה הראש, אתה אשם". כי זה בדיוק מה שאומרת הוועדה, המפרטת באופן מייסר, על פני עמודים רבים, את משמעותה של אותה אחריות אישית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בזירת האסון במירון, 30 באפריל 2021 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בזירת האסון במירון, 30 באפריל 2021 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

הנה עמדתה של ועדת החקירה הממלכתית לעניין האחריות – טקסט שהופיע בדוחות קודמים של ועדות חקירה ממלכתיות, ושסביר להניח שיופיע ב"העתק-הדבק" גם בוועדת החקירה העתידית לחקר המלחמה בעזה:

"האחריות היא ערך יסוד בדמותו הראויה של נושא משרה ציבורית. התגלתה לנו תמונה עגומה בנושא הנשיאה באחריות. לכל אדם הנושא במשרה ציבורית קיימת אחריות כלפי שולחיו – הציבור כולו. אחריות נושא משרה ציבורית נובעת מעצם הסכמתו לשאת בתפקיד. בקבלו על עצמו את הסמכויות הנובעות מהמשרה הציבורית, הרי שקיבל עמן גם את האחריות לשאת בתוצאות, החיוביות והשליליות, של פעולותיו".

הוועדה מפרטת כי האחריות עשויה להיות אחריות אישית ישירה, או אחריות אישית עקיפה, ועשויה להיות גם אחריות מיניסטריאלית, של מי שממלא משרה במובן המוסדי. הוועדה הודיעה כי נמנעה מלהטיל אחריות מיניסטריאלית, בעיקר משום שמושג זה מאפשר לשרים להתנער מאחריותם האישית.

האחריות האישית של נושאי משרה מחייבת אותם לפעול במישור הניהולי בתחומי אחריותם, לקבל את ההחלטות הנדרשות תוך ניהול הליכי קבלת החלטות סדורים, ולכוון את התנהלותם גם במישור הערכי, תוך שהם שמים לנגד עיניהם את היותם נאמני הציבור, ותוך שהם שומרים על חובת הזהירות בביצוע תפקידם.

האחריות האישית של נושאי משרה מחייבת אותם לפעול במישור הניהולי בתחומי אחריותם, לקבל את ההחלטות הנדרשות תוך ניהול הליכי קבלת החלטות סדורים, ולכוון את התנהלותם גם במישור הערכי

הוועדה הודיעה עוד כי בחרה להסתמך רק על ראיות משכנעות ומהימנות, ולהימנע מהטלת אחריות בכל פעם שהתעורר ספק – ספק שפעל לטובת המוזהרים.

חברי ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון: ראש הוועדה השופטת בדימוס דבורה ברלינר (במרכז), האלוף (מיל') שלמה ינאי (מימין) והרב מרדכי קרליץ (משמאל). 14 במאיר 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
חברי ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון: ראש הוועדה השופטת בדימוס דבורה ברלינר (במרכז), האלוף (מיל') שלמה ינאי (מימין) והרב מרדכי קרליץ (משמאל). 14 במאיר 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)

הוועדה גם דחתה את תירוצי המוזהרים, ובין היתר את הטענה שמסקנות הוועדה המתגבשות הן בבחינת חוכמה שלאחר מעשה, על כך שהכשלים שהתגלו הם תוצאה של פעולה או מחדל של מעורבים רבים ושונים, ועל כך שלטובת הפקת לקחים מערכתית, מוטב להימנע מהמלצות אישיות.

מוטב לנתניהו שיקרא בעצמו – לא באמצעות עוזרים, פקידים או מקורבים – את הפרק העוסק במסקנות האישיות בעניינו. שלא יטען בהמשך שהדבר לא הובא לידיעתו:

"מסקנתנו היא שיש יסוד סביר לקבוע שנתניהו ידע כי אתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, וכי הדבר עלול ליצור סיכון להמוני המבקרים במקום. גם אם, לשם הזהירות, נניח כי לנתניהו לא הייתה ידיעה של ממש בעניין זה, בנסיבות הדברים היה עליו לדעת זאת. בחלק מהמקרים הייתה לנתניהו מעורבות ישירה בעניין".

על כן, קובעת ועדת החקירה, "אין לקבל את טענת נתניהו שלפיה לא תפסו אותו בדש מעילו".

נתניהו ידע, ולא פעל. הוועדה קובעת כי היה עליו לפעול לתיקון הדברים. ובשל כך, קובעת הוועדה, "הגענו לכלל מסקנה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא באחריות אישית בהתאם לממצאים שפורטו".

נתניהו ידע, ולא פעל. הוועדה קובעת כי היה עליו לפעול לתיקון הדברים. ובשל כך, קובעת הוועדה, "הגענו לכלל מסקנה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא באחריות אישית בהתאם לממצאים שפורטו"

בנימין נתניהו, מלווה בעורך דינו יוסי כהן, מגיע למסור עדות מול ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, 21 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו, מלווה בעורך דינו יוסי כהן, מגיע למסור עדות מול ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, 21 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ואולם בשאלת המסקנות האישיות, החליטה הוועדה לקחת צעד לאחור:

"החלטנו שלא להמליץ המלצה אופרטיבית בעניינו של נתניהו. תפקיד ראש הממשלה הוא במהותו תפקיד נבחר, בעל מאפיינים ייחודיים, ועל כן איננו באים בהמלצה בעניינו".

אפשר לראות בכך בחירה של הוועדה המציבה את ראש הממשלה מעל לרף התוצאות האופרטיביות של האחריות לאסון ולהתנהלות הכושלת. נתניהו אחראי – אך צעדים לא יינקטו ואף לא יומלצו, כי הדבר מצוי בסופו של יום בידי הציבור.

ואפשר לראות בכך בחירה של מעין שתיקה רועמת: הוועדה, לפי גישה זו, מצויה בעמדה חד-משמעית כי על נתניהו להתפטר, או שעל המערכת הפוליטית להביא להדחתו, אך מצופה מהשחקנים בזירה הציבורית והפוליטית להבין זאת בעצמם, מבלי שהוועדה תכתוב זאת במפורש.

הוועדה מצויה בעמדה חד-משמעית כי על נתניהו להתפטר, או שעל המערכת הפוליטית להביא להדחתו, אך מצופה מהשחקנים בזירה הציבורית והפוליטית להבין זאת בעצמם, מבלי שהוועדה תכתוב זאת במפורש

ועדת כהן, שהייתה ועדת החקירה הממלכתית לחקר הטבח במחנות הפליטים סברה ושתילה בביירות, הטילה אחריות אישית על ראש הממשלה דאז, מנחם בגין.

"לא מצאנו סיבה לפטור את ראש הממשלה מאחריות, על כי לא גילה בזמן ישיבת הממשלה ולאחריה כל עניין במעשי הפלנגות במחנות", כתבה הוועדה, "חוסר המעורבות של ראש הממשלה בכל הנושא מטיל עליו מידה מסוימת של אחריות".

ראש הממשלה מנחם בגין מגיע להעיד בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר האירועים במחנות הפליטים סברה ושתילה, 8 בנובמבר 1982 (צילום: IPPA, אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית)
ראש הממשלה מנחם בגין מגיע להעיד בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר האירועים במחנות הפליטים סברה ושתילה, 8 בנובמבר 1982 (צילום: IPPA, אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית)

עם זאת, ועדת כהן נמנעה מלקבוע המלצות בעניינו של בגין, נוכח מידת האחריות שהטילה עליו. "סבורים אנו שניתן להסתפק בקביעת האחריות ואין צורך בהמלצות כלשהן", כתבה הוועדה.

על אף זאת, משקיבל בגין לידיו את דוח ועדת החקירה, הוא אמר: "אני חושב שאני צריך להתפטר". שר המשפטים דאז משה ניסים ומזכיר הממשלה דן מרידור, שכנעו אותו לגנוז את הרעיון.

משקיבל בגין לידיו את דוח ועדת החקירה, הוא אמר: "אני חושב שאני צריך להתפטר". שר המשפטים דאז משה ניסים ומזכיר הממשלה דן מרידור, שכנעו אותו לגנוז את הרעיון

אפשר להניח, שאלה לא היו המילים הראשונות שיצאו מפיו של נתניהו, כשקיבל לידיו את דוח ועדת החקירה בעניין אסון מירון.

עוד 1,168 מילים
סגירה