דונלד טראמפ יוצא אל התקשורת במאר א-לגו בפאלם ביץ', פלורידה, במהלך "סופר טיוזדיי", 5 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
AP Photo/Evan Vucci
דונלד טראמפ יוצא אל התקשורת במאר א-לגו בפאלם ביץ', פלורידה, במהלך "סופר טיוזדיי", 5 במרץ 2024
מירוץ 2020
המרוץ לבית הלבן

בחירות 2024 יוצאות לדרך

מערכת הבחירות של 2024 - שלמעשה החלה רשמית ביום שלישי השבוע – כפי הנראה תסתיים, בסיכוי לא מבוטל, בהכתרתו של דונלד טראמפ לנשיא השני בהיסטוריה שיכהן בשתי כהונות שאינן רצופות ● ב"סופר טיוזדיי" השבוע זכה ברוב המדינות בכ-75% מהקולות - לכאורה נצחונות דרמטיים, אבל אפשר גם לראות בהן תוצאות מאכזבות עבורו ● ועדיין, הסקרים אינם מעודדים עבור ביידן ● פרשנות

גרובר קליבלנד איננו שם ידוע במיוחד ברשימת נשיאי ארצות הברית, וזה למרות שכהונותיו בסוף המאה ה-19 היו בתקופה סוערת במיוחד – עם משבר כלכלי נרחב ושביתות אלימות מחד, והגירת שיא לארה"ב מדרום ומרכז אירופה מאידך; ועל אף העובדה שהוא הדמוקרט היחידי שכיהן כנשיא במהלך ששת העשורים שבין כהונתם של אברהם לינקולן (1861) וכהונתו של וודרו וילסון (1921).

בדומה לשאר הנשיאים בעידן המוזהב, הוא לא הותיר חותם מאוד דרמטי. משום כך הוא זכור היום בעיקר בשל פריט טריוויה: הוא הנשיא היחיד שכיהן שתי כהונות שאינן רצופות, בין 1883 ל-1889 ולאחר מכן בין 1893 ל-1897.

מערכת הבחירות של 2024 – שלמעשה החלה רשמית ביום שלישי השבוע – כפי הנראה תסתיים, בסיכוי לא מבוטל, בהכתרתו של דונלד טראמפ לנשיא השני הזוכה לכבוד זה.

בסופר טיוזדיי – "יום שלישי הגדול" – הצביעו 15 מדינות בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית והמפלגה הרפובליקאית. יום קודם לכן, פסלו שופטי בית המשפט העליון פה-אחד את החלטת בית המשפט העליון של קולורדו להסיר את שמו של טראמפ מפתקי ההצבעה במדינה מכיוון שעודד התקוממות אלימה ב-6 בינואר 2021.

יום קודם לכן, פסלו שופטי בית המשפט העליון פה-אחד את החלטת בית המשפט העליון של קולורדו להסיר את שמו של טראמפ מפתקי ההצבעה במדינה מכיוון שעודד התקוממות אלימה ב-6 בינואר 2021

עם זאת, העליון האמריקאי לא התייחס לשאלה המהותית האם טראמפ עודד או לא עודד מרד מזוין, אלא התייחס רק לשאלת סמכות. השופטים קבעו כי למדינות אין סמכות לפסול מועמדים פדרליים על בסיס התיקון ה-14, ורוב של חמישה שופטים מול ארבעה קבע שרק לקונגרס יש הסמכות לעשות זאת – ורק בחוק.

ההתפרעויות בגבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, 6 בינואר 2021 (צילום: Lev Radin/Pacific Press)
ההתפרעויות בגבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, 6 בינואר 2021 (צילום: Lev Radin/Pacific Press)

מבחינה משפטית גרידא, יש הגיון בפסיקה, ומבחינה פוליטית, כשחצי מהציבור האמריקאי תומך בטראמפ, זה לא היה סביר שבית המשפט יפסול את מועמדותו.

הלכה למעשה, הפסיקה כמובן הסירה את האיום על טראמפ. עם זאת אין כאן ניצחון מלא: בית המשפט נמנע מלפסוק בשאלה האם ההסתערות על הקפיטול הייתה כשלעצמה מרד מזוין והאם טראמפ אשם בו – סוגיה שנמצאת בלב אחד המשפטים נגד טראמפ.

בית המשפט נמנע מלפסוק בשאלה האם ההסתערות על הקפיטול הייתה כשלעצמה מרד מזוין והאם טראמפ אשם בו – סוגיה שנמצאת בלב אחד המשפטים נגד טראמפ

פסיקת העליון נדרשה מכיוון שקולורדו הייתה אחת מ-15 המדינות בהן נערכו פריימריז ביום שלישי. באופן צפוי, ביידן וטראמפ לקחו ניצחונות מוחצים – הגם שטראמפ עוד לא השיג את המספר הדרוש לו בוועידה הרפובליקאית, אך סביר שישיג זאת בעוד שבוע עד חודש. כך או כך אתמול הודיעה ניקי היילי שהיא פורשת מהמרוץ וטראמפ נותר המועמד היחידי של המפלגה הרפובליקאית.

עם זאת, הבחירות ביום שלישי לימדו אותנו כמה נקודות חשובות.

פרט לוורמונט הקטנטנה והמאוד דמוקרטית, בה ניצחה ניקי היילי, טראמפ ניצח ניצחונות מוחצים. ברוב המדינות הוא זכה ב-70%-80% פרט לווירג'יניה, יוטה ומסצ'וסטס בהן זכה בכ-60%. אלה כמובן נצחנות דרמטיים, אלא שכדי ללמוד מהם על מידת התמיכה בטראמפ בבחירות הכלליות כדאי לחשוב מה בעצם נקודת הייחוס.

ניקי היילי מודיעה על פרישתה מהמרוץ לבית הלבן, 6 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Chris Carlson)
ניקי היילי מודיעה על פרישתה מהמרוץ לבית הלבן, 6 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Chris Carlson)

טראמפ כבר היה נשיא בעבר ושליטתו במפלגה מוחלטת. במידה רבה, אפשר לטעון שנקודת הייחוס היא לא פריימריז רגילים אלא כאלה שבהן מתמודד נשיא מכהן, ואל מול נקודת ייחוס כזו אלו תוצאות מאכזבות.

ביידן, מצידו, זכה ב-80-90% מהקולות בכל המדינות שבהן התמודד. בפרספקטיבה הזו, התוצאות גם מעידות על קשיים לטראמפ בהמשך הדרך – בפרט אם יורשע באחד ממשפטיו הפליליים. רבים בקרב הרפובליקאים – גם בסקרי המדגם שנערכו ביום שלישי – סבורים שטראמפ לא ראוי להיות נשיא.

ביידן, עם זאת, עומד בפני קשיים – ייתכן שאף חמורים יותר משל טראמפ. הגם שהוא ניצח באופן משכנע בפריימריז, איש למעשה לא רץ נגדו. זאת ועוד, קמפיין מאורגן להצבעת מחאה נגדו בשל מדיניות הממשל ביחס למלחמת ישראל בעזה זכה ברוב המדינות לאחוז תמיכה זניח אבל כן זכה ל-18% במינסוטה, מדינה מתנדנדת. זהו נתון מדאיג מבחינת ביידן.

קמפיין מאורגן להצבעת מחאה נגדו בשל מדיניות הממשל ביחס למלחמת ישראל בעזה זכה ברוב המדינות לאחוז תמיכה זניח אבל כן זכה ל-18% במינסוטה, מדינה מתנדנדת. זהו נתון מדאיג מבחינת ביידן

הסקרים אף הם לא מעודדים: ברוב המכריע של הסקרים ביידן מפגר אחרי טראמפ; לפי ממוצע הסקרים של RealClearPolitics, ביידן מפגר ב-2%.

סקרים בודדים כמו זה של "הניו יורק טיימס" לפני שבוע, לפיו טראמפ מוביל ב-8%, עשו רעש גדול והתמונה מורכבת יותר מתוצאות סקר אחד, אבל עדיין, כרגע טראמפ מוביל. חמור מכך, נראה שהתגובה העיקרית של קמפיין ביידן לכך היא שהסקרים טועים – וזה אף פעם לא סימן לאסטרטגיה טובה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בדרכו חזרה לוושינגטון, 5 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בדרכו חזרה לוושינגטון, 5 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

אנו ננתח את היתרונות והחסרונות של טראמפ וביידן לקראת המרוץ באחד הטורים הבאים, אך קודם לכך כדאי לשים לב לעוד כמה תוצאות ממורד כרטיס ההצבעה.

שני המרוצים הבולטים ביותר ביום שלישי אחרי הפריימריז הנשיאותיים באו משני החופים: מצפון קרולינה וקליפורניה.

בקליפורניה הנהיגו לפני מספר שנים שיטה חדשה בה כל המועמדים מכל המפלגות מתמודדים בפריימריז אחד, ומי שהגיע למקום הראשון והשני עולה לבחירות הכלליות בנובמבר. תחת שיטה זו התמודדו מספר מועמדים למושב הסנאט שהתפנה בעקבות מותה של דיאן פיינסטיין: סטיב גארווי הרפובליקאי, שחקן בייסבול לשעבר; ושלושה דמוקרטים:

  1. אדם שיף, יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים שהוביל את הליך ההדחה נגד טראמפ וכך זכה לפרסום נרחב במעגלים דמוקרטיים. שיף יהודי, והמחוז שהוא מייצג מכיל בין השאר כמה מהשכונות היהודיות של לוס אנג'לס.
  2. קייטי פורטר, חברת קונגרס המייצגת את המחוז ה-47, מחוז מתנדנד באורנג' קאונטי, ורצה על כרטיס אנטי-מערכתי.
  3. ברברה לי, חברת קונגרס שחורה, מאוד פרוגרסיבית, המייצגת את המחוז ה-30 המכיל את אוקלנד וברקלי.
הסנאטור מקליפורניה אדם שיף ורעייתו איב מנופפים לקהל אחרי שניצח בפריימריז, 5 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
הסנאטור מקליפורניה אדם שיף ורעייתו איב מנופפים לקהל אחרי שניצח בפריימריז, 5 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)

שיף ניצח בפריימריז, אחרי שבמהלך מערכת הבחירות השקיע כסף בפרסומות שנועדי להעלות את הפרופיל של גארווי הרפובליקאי כדי להביא לכך שהוא זה שיעמוד מולו לבחירה בנובמבר ולא אחת מיריבותיו הדמוקרטיות.

שיף ניצח בפריימריז, אחרי שבמהלך מערכת הבחירות השקיע כסף בפרסומות שנועדי להעלות את הפרופיל של גארווי הרפובליקאי כדי להביא לכך שהוא זה שיעמוד מולו לבחירה בנובמבר ולא אחת מיריבותיו הדמוקרטיות

לאור אופיה של קליפורניה, שיף כמעט בוודאות מוחלטת יהיה הסנטור הבא מקליפורניה. במחוז ה-47 שפורטר פינתה נראה שינצחו סקוט באו הרפובליקאי ודייב מין הדמוקרט, כשלון צורב לאיפא"ק שתמכה בגו'אנה וייס, יריבתו הדמוקרטית של מין. מאחר שזהו מחוז מתנדנד, התחרות החריפה בין וייס למין עלולה להפיל אותו לצד הרפובליקאי בנובמבר.

בצד השני של ארה"ב, בצפון קרולינה, בפריימריז למשרת המושל ניצחו בצד הדמוקרטי ג'וש סטיין, פרקליט המדינה, ובצד הרפובלקאי סגן המושל מארק רובינסון.

רובינסון, שחור, עבד כפועל במפעלי רהיטים ועלה לגדולה כאשר בישיבה פתוחה של מועצת העיר גרינסבורו עלה לדבר בהתרגשות נגד כוונה להגביל החזקת נשק, והסרטון של נאומו הפך ויראלי. ב-2020 רץ ונבחר למשרת סגן המושל. רובינסון מגיע מהקצה ימני ביותר של המפלגה, והסתבך בלא מעט אמירות אנטישמיות ומכחישות שואה.

מארק רובינסון הרפובליקאי אחרי שזכה בפריימריז למשרת מושל צפון קרולינה, 5 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Chuck Burton)
מארק רובינסון הרפובליקאי אחרי שזכה בפריימריז למשרת מושל צפון קרולינה, 5 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Chuck Burton)

בנוסף לאלה היו גם שלל מרוצים מקומיים עם נצחנות הן לימין – למשל, בבית המשפט העליון של ארקנסו; והן לשמאל – למשל במשרות פרקליט המחוז באוסטין וביוסטון שבטקסס.

התמונה שעולה איננה אחידה: ארצות הברית מדינה מפוצלת ומקוטבת מתמיד, והמרוץ הזה יהיה כנראה צמוד עד הסוף.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,026 מילים ו-1 תגובות
סגירה