הזכות להגנה עצמית אינה יכולה להצדיק אסון הומניטרי

סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס נואמת לפני מצעד "יום ראשון העקוב מדם" באלבמה, 3 במרץ 1965 (צילום: AP Photo/Mike Stewart)
AP Photo/Mike Stewart
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס נואמת לפני מצעד "יום ראשון העקוב מדם" באלבמה, 3 במרץ 1965

מצעדי ארגוני זכויות האדם שארגן ד"ר מרטין לותר קינג מהעיר סלמה באלבמה למונטגומרי, בירת אלבמה, התקיימו במרס 1965 במחאה על אפליה חמורה מאד נגד אזרחים שחורים, שהתבטאה גם בהערמת קושי נבזית על מימוש זכות ההצבעה, מאסרי שווא והטלת קנסות מקוממים.

ביום 7 במרץ 1965 התחוללו אירועי אלימות חמורים מצד המשטרה: 17 מפגינים נפצעו לאחר שנורה עליהם גז מדמיע ולאחר שהוכו בצורה קשה בידי שוטרים – ללא שום סיבה כמובן. מדובר באירועים שזכו לשם "יום ראשון העקוב מדם".

ב-7 במרץ 1965 התחוללו אירועי אלימות חמורים מצד משטרת אלבמה: 17 מפגינים נפצעו מירי גז מדמיע ומאלימות שוטרים קשה – ללא סיבה. האירועים זכו לשם "יום ראשון העקוב מדם"

השבוע דיברה שם סגנית נשיא ארצות הברית, קמלה האריס, בטקס לזכר האירועים ההם. כדאי לשים לב לכל דבריה לרבות האופן בו הם נוסחו. גם אלו שבהתחלת דבריה, גם אלו שבאמצע וגם אלו שבסוף.

תמצית דבריה של קמלה האריס: הזכות להגנה עצמית אינה יכולה להצדיק אסון הומניטרי שטומן בחובו רעב המוני, משפיל ובלתי אנושי. אסור שחמאס ישלוט בעזה ויהווה איום על אזרחים ישראלים. ישראל חייבת לאפשר הזרמת סיוע הומניטרי ראוי לעזה ללא תירוצים וכן עליה לפעול להשלטת חוק וסדר ולהשבת שירותים בסיסיים בעזה החרבה.

כעת, כך אומרת סגנית הנשיא, יש להביא להפסקת אש בת 6 שבועות שתאפשר הכנסת סיוע חירום הומניטרי בקנה מידה ראוי לשמו וגם שחרור של חטופינו. ברור שהיא מדברת בזמן שהממשל שלה ממשיך לחמש את ההפצצות בעזה. אך גם ברור שהיא מבטאת את הרוח הנוכחית בממשל.

הנה דבריה של סגנית הנשיא האריס בנאום בעיר סלמה שבאלבמה בטקס הזיכרון לרגל "יום ראשון העקוב מדם":

"מה שאנחנו רואים בעזה כל יום הוא מזעזע. יש דיווחים על משפחות שאוכלות מזון לחיות. ילדים מתים מתת תזונה והתייבשות. יותר מדי פלסטינים חפים מפשע נהרגו.

רק לפני כמה ימים ראינו פלסטינים נואשים ורעבים מגיעים למשאיות סיוע כדי להשיג מזון למשפחותיהם אחרי שבועות שסיוע לא הגיע לצפון עזה. הם נתקלו בכאוס וביריות. ליבנו עם כל התושבים בעזה שסובלים מקטסטרופה הומניטרית. אנשים בעזה מתים מרעב. אנחנו מחויבים לפעול.

נמשיך להצניח מזון בעזה ונעבוד על נתיב להעברת סיוע דרך הים. ממשלת ישראל צריכה לעשות יותר כדי להגדיל את היקף הסיוע שנכנס. בלי תירוצים. אסור להם להציב מכשולים בפני העברת סיוע. הם חייבים לפעול להחזרת שירותים בסיסיים וחוק וסדר בעזה כדי שסיוע יגיע לידי מי שצריך.

לישראל יש זכות להגן על עצמה. אנחנו מחוייבים לביטחון ישראל. חמאס לא יכול לשלוט בעזה. לחמאס לא אכפת מחיי חפים מפשע כולל חייהם של תושבי עזה.

האיום שמציב חמאס לתושבי ישראל צריך להיות מוסר. לאור הסבל בעזה חייבת להיות הפסקת אש מיידית בעזה. לפחות למשך 6 שבועות. זה מה שעל השולחן. זה יאפשר להוציא חטופים החוצה ולהכניס סיוע פנימה".

תמצית דבריה של קמלה האריס: הזכות להגנה עצמית אינה יכולה להצדיק אסון הומניטרי שטומן בחובו רעב המוני, משפיל ובלתי אנושי. אסור שחמאס ישלוט בעזה ויהווה איום על אזרחים ישראלים

אני רק אוסיף שהמצב בהול. שחטופינו נגמרים. שחיילינו נהרגים. ושתמונות המוות והסבל מעזה בלתי ניתנות לתיאור. עצוב ומדאיג שהן אינן משודרות בתקשורת הישראלית המגויסת.

עו"ד דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. יליד שנת 73', נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 463 מילים
סגירה