חמאס - 5 דקות מכפר סבא‎

פלסטינים מניפים דגלי חמאס בשכם בחגיגות לכבוד שחרור האסירים הביטחוניים הפלסטינים במסגרת העסקה בין ישראל לחמאס, 24 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/ Majdi Mohammed)
AP Photo/ Majdi Mohammed
פלסטינים מניפים דגלי חמאס בשכם בחגיגות לכבוד שחרור האסירים הביטחוניים הפלסטינים במסגרת העסקה בין ישראל לחמאס, 24 בנובמבר 2023

רגע לפני הקרב ברפיח, שיהיה מדמם וכבד בהרוגים ובסכנה לגורל החטופים, הנה העובדות במקום אחר: 3500 מחבלים נעצרו ביו"ש מאז 7.10.

1700 מתוכם הם אנשי חמאס. כלומר שני גדודים לפחות.

במחנה הפליטים טול כרם, בג'נין ובשכם נתפסו מאות מטעני חבלה, אמל"ח, מעבדות נפץ ואף מנהרות. האם לא צריך "ניצחון מוחלט" ליד כפר סבא לפני כניסה ו"ניצחון מוחלט" ברפיח?

במחנה הפליטים טול כרם, בג'נין ובשכם נתפסו מאות מטעני חבלה, אמל"ח, מעבדות נפץ ואף מנהרות. האם לא צריך "ניצחון מוחלט" ליד כפר סבא לפני כניסה ו"ניצחון מוחלט" ברפיח?

סיסמת הניצחון המוחלט בעזה היא סכנת הפסד מוחלט. בעזה תמיד ייוולדו ילדים וילמדו את מה שחמאס כותב אומר ונושא בדרשות במסגדים.
בעזה תמיד יהיה נשק. מייצור עצמי או הברחות או גניבות.
בעזה תמיד יהיו מנהרות. גם כשצה"ל שלט בציר פילדלפי עברו תחת רגליו יותר ממאה מנהרות (עדות אישית).

לכן גם אם צה"ל יכבוש את רפיח ואת מחנות המרכז, לא יושג ה"ניצחון המוחלט".
בנימין נתניהו לא רצה אולי להשתמש בביטוי ההוא לגבי סופיות הפתרון ואולי הוא רצה לצרוב תודעה של ניצחון אפשרי, אבל נתניהו הוא הרי מלך מלכי המלכים של הצהרות כוזבות, שקרים שלטוניים, הבטחות סרק והונאת תודעה מתמשכת בסלוגנים, ספינים ותעמולה, שכל מטרתה היא צריבת שלטונו כיחיד ומיוחד.

נתניהו לא ניצח את חמאס אף פעם. בשום מבצע. אפשר להפליג להבטחתו ב-2009 "אנחנו נמוטט את שלטון חמאס", שמעולם לא מומשה, דרך שלל המבצעים שצה"ל ביצע ברצועה ("צוק איתן" ב-2014 ו"שומר חומות" ב-2021, ולפניהם "חגורה שחורה" ו"ימי תשובה" ב-2004) בתקופת נתניהו כרה"מ (ואף  בתקופות קודמיו – אהוד ברק ואריק שרון, אהוד אולמרט, נפתלי בנט ויאיר לפיד) – ולהכיר בכך שחמאס לא הוכרע ולא ספג מכה קשה.

נתניהו לא ניצח את חמאס אף פעם. בשום מבצע. אפשר להפליג להבטחתו ב-2009 "אנחנו נמוטט את שלטון חמאס", שמעולם לא מומשה, דרך שלל המבצעים שצה"ל ביצע ברצועה, ולהכיר בכך שחמאס לא הוכרע

ראשי חמאס הביטו בוודאי בנתניהו והאזינו להצהרותיו השחצניות, והכינו את מבצע 7.10, שיטפון אל-אקצא.
גם עכשיו נתניהו ממעיט בערכם של אויבינו.
גם במצב שבו צה"ל כבר כבש חלקים נרחבים של רצועת עזה, חמאס עדיין מנהל מו"מ על החטופים ועל תנאי סיום המלחמה.

אבל נתניהו ממשיך בהצהרותיו וסיסמאותיו כאילו לא הוכה שוק על ירך בשמחת תורה ולא למד את עוצמת חמאס ונחישותו להילחם, אכזריותו וקשריו חובקי העולם.

הרי גם אם מחר יחוסל יחיא סנוואר, חמאס חו"ל לא יושמד. אסמאעיל הנייה יחייך אל נתניהו מקטאר, סנוואר יוחלף במהירות במנהיג אחר, וחמאס ישקם את צבאו ויצייד אותו שוב בלוחמים טריים ונשק שלעולם יסופק לו מאיראן, מטורקיה, מסין או צפון קוריאה.

ניצחון מוחלט יש רק במושגים של נתניהו, כאילו הוא נאבק כעת במערכת בחירות ישראלית על רוב בקואליציה שתחזיק את שלטונו.

בינתיים חמאס בונה על גדודיו במרחק 5 דקות מכפר סבא.

אבל נתניהו ממשיך בהצהרותיו וסיסמאותיו כאילו לא הוכה שוק על ירך בשמחת תורה ולא למד את עוצמת חמאס ונחישותו להילחם, אכזריותו וקשריו חובקי העולם. הרי גם אם מחר יחוסל סנוואר – חמאס לא יושמד

חמש דקות מכפר סבא כבר שומעים תושבים את נקישת חופרי המנהרות. ההתרעות על פיגועים ביו"ש לקראת הרמדאן מגיעות לעשרות ביום ומאות לכל החודש. כמות העצורים מעידה שהבריכה הזו של כוחות חמאס מרוקנת בכפית. כל מבצעי שב"כ וצה"ל לא מצליחים להוריד את חמאס יו"ש על ברכיו למצב הפסד מוחלט. אין מחסור באמצעי לחימה או לוחמים לחמאס ביו"ש.

ההיגררות אחרי לחימה מבוזרת בשלוש גזרות – בעזה, בלבנון ובשטחים, היא בדיוק המלכודת אליה סנוואר מושך את נתניהו. וכמו שכתב לו כבר אז בפתק אישי "סיכון מחושב" – סנוואר יודע את נפשו של נתניהו. הוא יודע שרק השלטון חשוב לו וכי הוא יפקיר את ביטחון ישראל תמורת שלטון. חמאס לא מעוניין בשלטון בישראל אלא בפגיעה בביטחון.

ידיעה בידיעות אחרונות על הפתק של יחיא סנוואר לבנימין נתניהו
ידיעה בידיעות אחרונות על הפתק של יחיא סנוואר לבנימין נתניהו

כך, שוב מתחברים האינטרסים של נתניהו וסנוואר:
זה שראה בחמאס נכס וזה שראה בחמאס נכס.
זה שרצה ופעל לחזק את חמאס על חשבון הרשות הפלסטינית, וזה שפעל לחזק את חמאס מול ישראל על חשבון הרשות הפלסטינית.
זה שמנע את חיסול סנוואר 6 פעמים, וזה סנוואר שהבין שנתניהו שומר על חייו למען האינטרס שלו, למען האינטרס של שניהם למעשה.

אבסורדי ומטורף ככל שזה נשמע גם בעיית החטופים היא מיזוג אינטרסים של שניהם. החזרת החטופים בעסקה עלולה להפיל את שלטון נתניהו, והחזרת החטופים עלולה להביא לחיסול שלטון סנוואר ברצועה.

החטופים הישראלים הם כיום בני ערובה בידי מנהיגי שני הצדדים.

ואם תיווצר לפתע עסקה, והמלחמה תיעצר, והחטופים מעוטף עזה יתחילו לחזור – תמיד הרי יש לשני המנהיגים את הגבול בכפר סבא. 5 דקות מכפר סבא מקננת כבר המלחמה הבאה והחטופים הבאים שיגנו על שלטון נתניהו וישמרו על שלטון סנוואר.

מי שמביט כיום על רפיח, שוכח להביט על כפר סבא. ממש כמו מי שהביט על הסוכה ההיא בחווארה ושכח להביט על בתי הילדים בכפר עזה.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 708 מילים
סגירה