פרדס חנה כרכור כמראה לחברה הישראלית

הפגנה בצומת פרדס חנה כרכור (צילום: לירז רימון)
לירז רימון
הפגנה בצומת פרדס חנה כרכור

פרדס חנה-כרכור היא אחד המקומות המיוחדים בישראל. היישוב הכפרי, שעד לפני מספר שנים היה סוג של מדינה קטנה מסתתרת מצרה ואת הכתובת לא תמצא (נסו למצוא כאן הגיון במספרי הבתים), הפך בשנים האחרונות למוקד הגירה אטרקטיבי לאוכלוסיות רבות וזכה לחשיפה תקשורתית רבה, לא בכדי.

לפרדס חנה-כרכור תדמית ציבורית של שאנטיות רוחנית מלווה בפוליאמורה אנטי-חיסונית מחבקת עצים, אבל זהו אחד הישובים האקטיביסטים ביותר בישראל. רמת המעורבות החברתית כאן היא נדירה.

לפרדס חנה-כרכור תדמית הציבורית של שאנטיות רוחנית מלווה בפוליאמורה אנטי-חיסונית מחבקת עצים, אבל זהו אחד הישובים האקטיביסטים ביותר בישראל. רמת המעורבות החברתית כאן היא נדירה

כמעט בכל פעילות אזרחית ברחבי הארץ תמצא גרעין קשה של תושבי ותושבות המקום, הרבה מעבר לגודלם היחסי באוכלוסייה. ברוב המקרים, תהיה נציגות פרדסחנאית (או "פרכוריסטית" בעגה המקומית) בצוות המוביל של הפעילות.

זה לא מקרי שצומת כרכור הקטנה הפכה למוקד מחאה ארצי ומרכזי כנגד ההפיכה המשטרית. יש כאן שילוב ייחודי בין "רוחניות" לבין נחישות, שלא באים אחד על חשבון השני, אלא משתלבים אחד ביחד עם השני ויוצרים כוח מדהים שלא ניתן לעמוד מולו, לא משנה עם כמה מכתזיות וסוסים.

הפגנה להגנה על בג"ץ בפרדס חנה כרכור (צילום: לירז רימון)
הפגנה להגנה על בג"ץ בפרדס חנה כרכור (צילום: לירז רימון)

מי שמסתובב כאן ביום יום עלול בהחלט לטעות בהבנה של הכוח הזה. על פניו היישוב הזה מתנהל על מי מנוחות, חיבוקים, שארוולים, חנויות טבע ומטפלים רוחניים בכל פינה, עד שיוצאים לרחוב עצמו.

הבחירות לרשות המקומית שהסתיימו השבוע וסיימו 5 שנים קשות, צריכות להוות מודל למדינה כולה.

בדמיון מדאיג למתרחש במדינה, הקדנציה החולפת בפרדס חנה-כרכור התאפיינה בהפרת ההסכם בין המועצה לתושבים ובסדרת מאבקים נחושים נגד חברי הקואליציה והעומדת בראשה. זאת בעקבות שורת החלטות פוליטיות שפגעו בצורה אנושה במרקם החברתי העדין של הישוב.

בדמיון מדאיג למתרחש במדינה, הקדנציה החולפת בפרדס חנה-כרכור התאפיינה במאבקים נחושים נגד הקואליציה והעומדת בראשה, בעקבות שורת החלטות פוליטיות שפגעו אנושות במרקם החברתי העדין

די אם אזכיר את המאבקים על ביטול הקרנות הסרטים, אי נקיטת עמדה של המועצה אל מול פשעי השנאה נגד הקהילה הלהט"בית, וניסיון ההרס של פנינת טבע ייחודית בלב הישוב.

אלא שבניגוד למתרחש ברמה הארצית, ולמרות שכל התנאים פעלו לטובת המשכיות השלטון, כולל היכולת המרשימה של חברי האופוזיציה המייצגים את המחנה הליברלי-דמוקרטי לעשות כל טעות אפשרית בספר ואף להוסיף לו מספר פרקים נוספים, בחרו תושבות ותושבי הישוב להוביל שינוי עומק בהנהלת הישוב. מי שכשל ילך הביתה. רע מוכר לא עדיף על טוב אפשרי.

ראש המועצה זכתה להצבעת אי אמון מוחלטת מצד התושבים לא רק בדמות תבוסה קשה מול המתמודד השני שזכה בבחירות, אלא גם בהרכב המועצה עצמה, שם כמעט כל חברי הקואליציה הישנה לא נכנסו למועצה החדשה והמעטים שכן איבדו את כוחם כמעט לחלוטין.

על המועצה החדשה שתקום והעומד בראשה מוטלת אחריות עצומה וכבדת משקל. אלו לא רק האתגרים העצומים של הישוב פנימה, הצורך בהובלת שינוי תפיסה מנהיגותית ופוליטית, כולל התחשבות בכלל הקהילות והאוכלוסיות של הישוב, איחוי הקרעים ושיקום המרקם החברתי – על המנהיגות החדשה להיות מסוגלת להעצים את האקטיביזם הציבורי ואת הפוטנציאל שלו.

היא צריכה לעשות זאת באמצעות שיתופי ציבור, שקיפות ותהליכים של קבלת החלטות בהסכמה רחבה – תהליכים המנוגדים לריכוזיות שלטונית. עליה להפנים שתפקיד הנבחרים הוא לשרת את הציבור באמת ובתמים.

בניגוד למתרחש ברמה הארצית, ולמרות שהתנאים פעלו לטובת המשכיות השלטון, כולל טעויות האופוזיציה, בחרו תושבי הישוב להוביל שינוי עומק בהנהלת הישוב. מי שכשל ילך הביתה. רע מוכר לא עדיף על טוב אפשרי

בנוסף לכל אלו עליהם גם להפוך את פרדס חנה-כרכור ללפיד בראש המחנה ברמה הארצית, ולהוביל את המהלך להחלפת המנהיגות בכנסת ובממשלה, תוך רתימת מועצות מקומיות נוספות בארץ.

כי מפרדס חנה בהחלט יכולה לצמוח הטובה.

לירז רימון הוא אדם מן הישוב. פועל חברתי, ידידותי לסביבה ומיודד עם החברה. מנהל תוכן ושיווק לפרנסתו וכותב לנשמתו. שואף ליותר ונהנה ממה שיש.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
פרדס חנה לפרדס חנאים בלבד! כל מי שאומר פרכור יגורש לתל אביב. מהגרים החוצה! כמה בלאגן ורעש אתם עושים, הרגתם אותנו. פעם היתה לנו מושבה נחמדה וחביבה שמקבלת את כולם. עד שהגיעו הבולשביקים ה... המשך קריאה

פרדס חנה לפרדס חנאים בלבד!
כל מי שאומר פרכור יגורש לתל אביב. מהגרים החוצה! כמה בלאגן ורעש אתם עושים, הרגתם אותנו. פעם היתה לנו מושבה נחמדה וחביבה שמקבלת את כולם. עד שהגיעו הבולשביקים התל אביבים שמנסים לדחוף לכל מקום את האידאולוגיה הפרוגרסיבית שלהם, ומעוררים מדנים.
כותב זאת בתור נכד ונין למקימי פרדס חנה.
נ.ב חלק מהמשפחות המקימות של פרדס חנה היו מסורתיות דתיות ר"ל.

אתה מתנסח מדהים,אבל ואבל גדול פרדס חנה מכילה את כל גווני הקשת ואל תרמוז שהולך להיות שינוי ולהפוך את פרדס חנה לתל אביב זה רחוק שנות אור ,פרדס חנה תשאר שקטה מכילה ומכבדת את כולם .אני לא י... המשך קריאה

אתה מתנסח מדהים,אבל ואבל גדול פרדס חנה מכילה את כל גווני הקשת ואל תרמוז שהולך להיות שינוי ולהפוך את פרדס חנה לתל אביב זה רחוק שנות אור ,פרדס חנה תשאר שקטה מכילה ומכבדת את כולם .אני לא יודע כמה זמן אתה מתגורר במושבה,אך אני דור שלישי במקום.בחרתי בראש המועצה הנבחר ועוד אלפים כמוני שהינם דתיים שומרי מסורת ,כי רצינו שינוי ולא במובן שאתה מציג בכתבה ,לא יהיה!!!!!

ניסוח מדויק לתרחיש בפרדס חנה כרכור וכולי תפילה שיגיע לכל המדינה במהרה , הנחישות, המעורבות החברתית והאזרחות במיטבה.. וזו אולי התחלה שמצריך השקעה ענקית להוביל ביושרה ובלי להתקלקל בדרך …. ... המשך קריאה

ניסוח מדויק לתרחיש בפרדס חנה כרכור וכולי תפילה שיגיע לכל המדינה במהרה , הנחישות, המעורבות החברתית והאזרחות במיטבה.. וזו אולי התחלה שמצריך השקעה ענקית להוביל ביושרה ובלי להתקלקל בדרך ….
כפי שקורה בשנים האחרונות שאין בושה והשוליים נראים על כל מסך( אישית לא הייתי נותנת להם במה )

כן לתת מקום לכולם עם הרבה כבוד בכוונות ובשיח.

מי לא נכנס למועצה החדשה?נציג הליכוד שהתנגד לראשת המועצה היוצאת ואיש עצמאי (דתי מתון). ראש המועצה החדש והקואליציה שלו קיבלו קבלו 7 מנדטים מתוך 15. ראש המועצה הנבחר לא נטל חקל בפהגנות צ... המשך קריאה

מי לא נכנס למועצה החדשה?נציג הליכוד שהתנגד לראשת המועצה היוצאת ואיש עצמאי (דתי מתון). ראש המועצה החדש והקואליציה שלו קיבלו קבלו 7 מנדטים מתוך 15. ראש המועצה הנבחר לא נטל חקל בפהגנות צומת כרכור ולא זכור לי שהפגין נגד שריפת הדגלים של הקהילה הגאה. התושבים רצו שינוי בעיקר בגלל האישיות של ראשת המועצה היוצאת ושלל הנושאים המוניציפלים שטעונים שיפור. מפה עד לפרדס חנה כרכור כדגם ארצי למחאה פוליטית יעילה הדרך ארוכה מאד.

עוד 529 מילים ו-5 תגובות
סגירה