נדרש בדק בית

אתר בנייה, אילוסטרציה (צילום: iStock / kelvn)
iStock / kelvn
אתר בנייה, אילוסטרציה

השכם והערב הציבור נתקל במודעות מפתות, בעיקר באמצעי התקשורת הדיגיטליים, בדבר קורסים מזורזים המכשירים מומחים לליקויי בנייה.

 

מדובר בדרך קלה וקצרה לרכוש מעמד מכובד ומקצוע מניב כסף רב – שכן מדינת ישראל נבנית בהיקף עצום, ובסיור ברחבי המדינה רואים מגדלי מגורים צומחים בהיקף מרשים במרכז, בצפון ובדרום.

קורסים המכשירים מומחים לליקויי בנייה הם דרך קלה וקצרה למעמד מכובד ומקצוע מכניס – שכן ישראל נבנית בהיקף עצום. בסיור ברחבי המדינה רואים מגדלי מגורים בהיקף מרשים צומחים בכל במרכז, בצפון ובדרום

מן הסתם, הבניינים הללו מהווים בסיס לפעילות ענפה בתחום של ביקורת מבנים.

לפעולת בדיקת הדירה או הרכוש המשותף ע"י מומחה, וקביעת הליקויים ועלויות תיקוניהם, יש כינויים רבים, בהם:

  • ביקורת מבנים
  • בדק בית
  • בקרת איכות הבנייה
  • ביקורת טיב
  • ביקורת איכות
  • מהנדס אזרחי, בלימודיו האקדמיים לתואר בהנדסה אזרחית (הנדסת בניין) – לא נתקל במהלך הכשרתו במקצוע של "בדק בית".

קורסים להכשרת מומחים בתחום "בדק בית" – מוצעים לציבור על ידי גורמים שונים, לרבות גורמים בעלי ניחוח אקדמי, הממוקמים בשולי האקדמיה ("המדור ללימודי חוץ" וכיוצא בזה, ובלבד ששם המוסד האקדמי יצורף).

לרוב מדובר בקורסים מזורזים, שכוללים השתתפות במספר מוגבל של הרצאות כלליות, אשר לא מעניקות שום ידע מעמיק, ואינן מסוגלות לעמוד בקריטריונים אקדמיים. לרוב מדובר בקורסים פתוחים לכולם – מהנדסים ואדריכלים (כמובן), הנדסאים (גם), ואפילו מנהלי עבודה, קבלנים, וכל מי שעסק בתחום הבנייה. כלומר, כל מי שחפץ להיות מומחה. וללא שום מבחני קבלה.

המרצים בקורסים ל"בדק בית" חדורי מטרה לקידום האג'נדה המקצועית שלהם, על פי תפישת עולמם. זהו מצב מקובל כאשר יש מגוון רחב של מרצים. באקדמיה הסטודנט נתון להשפעות רבות ושונות ושומע דעות מגוונות. אך בקורסי "בדק בית" המצב שונה – הגיוון לא קיים והמשתתפים בקורס לא חשופים למגוון דעות.

בוגרי קורס בדק בית לרוב אינם מומחים, כי הקורס המזורז לא מכשיר אותם להיות מומחים. מומחה הוא בעל מקצוע משכמו ומעלה ביחס לעמיתיו, ואין דרך להפוך מנהל עבודה, הנדסאי, מהנדס, שמאי או כל בעל מקצוע דומה – למומחה בתחומו, באמצעות קורס מזורז.

אף על פי כן, הבוגרים נשלחים ע"י יוזמי הקורס לרכוש מכשירי מדידה רבי רושם ומרהיבי עין, והם גם יודעים להשתמש בהם, ומקבלים (כמובן) תעודה מרשימה של "בוגרים" או "מומחים" או כל תואר אחר, המייחד אותם ומבדיל אותם מאחרים, למשל מ"סתם" מהנדסים.

לרוב אלה קורסים מזורזים, פתוחים לכולם וללא מבחני קבלה, הכוללים השתתפות במספר הרצאות כלליות, שאינן מעניקות ידע מעמיק ואינן מסוגלות לעמוד בקריטריונים אקדמיים

על ידי כך נוצרת פגיעה באיכות הבנייה, ומכה לא קלה לדיון המשפטי המתנהל בנושא ליקויי הבנייה.

כל זאת בצד אכזבה והולכת שולל של שופטים, הממנים את אותם "מומחים" וקבלנים, וכמובן של אזרחים מן השורה, אשר זקוקים לקבל חוות דעת מקצועית ממומחה שהידע שלו הוא מעל הידע של הדיוט.

מהנדס מבנים בוגר הטכניון, בעל תואר שני במדיניות ציבורית, לימודי תעודה בתכנון עירוני ותואר שלישי בהנדסה אזרחית. בעל משרד תכנון וייעוץ בחיפה, מחברם של ספרים מקצועיים ואחרים. מחבר הספר: "תכנון כחוק – דירות ומבני ציבור" בהוצאת "בורסי". אתר -www.benezra.co.il

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 409 מילים
סגירה