גדעון סער מעניק לנתניהו תקווה חדשה

שלושה ימים אחרי שהודיעו כי הם מפרקים המחנה הממלכתי, מתחילים גדעון סער וחבריו בפרויקט הבא שלהם: פירוק בני גנץ ומפלגתו ● סער רואה בשותפו לשעבר יריב על מאגר הקולות העצום בימין, ועכשיו הוא ינסה בכל דרך להעביר אליו את הבוחרים הללו ● נתניהו עשוי להיות המרוויח העיקרי ● פרשנות

גדעון סער, מרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
גדעון סער, מרץ 2024

שלושה ימים אחרי שהודיעו כי הם מפרקים המחנה הממלכתי, מתחילים גדעון סער וחבריו מ"תקווה חדשה – הימין הממלכתי" בפרויקט הבא שלהם: פירוקם של בני גנץ ומפלגתו. סער רואה בשותפו לשעבר יריב על מאגר הקולות העצום בימין, ועכשיו הוא ינסה בכל דרך להעביר אליו את הבוחרים הללו.

הקרב הנוכחי הוא על התביעה של סער להצטרף לקבינט המלחמה. גנץ, שרואה בסער יריב פוליטי חדש, מתנגד כמובן לצירוף הזה. מעניין איך ייראו הדיונים בקבינט הזה אחרי שייכנס לתוכו עוד סכסוך פוליטי, אחרי כל מה שיש.

החיבור בין גנץ וסער היה קשה מלכתחילה. זו הייתה שותפות על סכינים. סער קיבל ארבעה מקומות ברשימת המחנה הממלכתי, שזכתה ב-12 מנדטים בבחירות נובמבר 2022. גנץ וחבריו חשבו שסער ואנשיו ניצלו את התמימות הפוליטית שלהם, טיפסו על גבם ואינם שווים את המקומות שקיבלו.

סער קיבל ארבעה מקומות ברשימת המחנה הממלכתי, שזכתה ב-12 מנדטים בבחירות נובמבר 2022. גנץ וחבריו חשבו שסער ואנשיו ניצלו את התמימות הפוליטית שלהם, טיפסו על גבם ואינם שווים את המקומות שקיבלו

במהלך 2023, עד שפרצה המלחמה, ניהלו שתי המפלגות מו"מ על איחוד של ממש, שלא יצא ממנו דבר. סער דרש שמונה מקומות ריאליים למפלגתו, מבין 30 המקומות הראשונים, אך גנץ היסס. גנץ, לטענת אנשי סער, תבע להיות גם הפוסק האחרון בכל מה שקשור לצביון האידיאולוגי של המפלגה המשותפת, והם לא יכלו לקבל את התנאי הזה ולאבד את הזהות הימנית שלהם.

בני גנץ וגדעון סער מכריזים על ריצה משותפת בבחירות לכנסת ה-25. כפר המכבייה, 10 ביולי 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
בני גנץ וגדעון סער מכריזים על ריצה משותפת בבחירות לכנסת ה-25. כפר המכבייה, 10 ביולי 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר רק החריפה את הסכסוך בין הצדדים. בשבוע הראשון המחנה הממלכתי החליט להיכנס לממשלה, אבל גנץ ניהל לבד את המו"מ מול נתניהו ויזם ביחד איתו את הקמת קבינט המלחמה. גם אז גנץ לא רצה לראות את סער בפנים.

נתניהו הציע למחנה הממלכתי שלושה מקומות, אבל גנץ הודיע כי יש רק שני מקומות, שמיועדים לו ולגדי איזנקוט. "רימיתם אותנו", הטיחו אז אנשי סער בגנץ ואיזנקוט. אנשי גנץ התעקשו שזו הייתה ההצעה המקורית של ראש הממשלה.

נתניהו הציע למחנה הממלכתי שלושה מקומות, אבל גנץ הודיע כי יש רק שני מקומות, שמיועדים לו ולגדי איזנקוט. "רימיתם אותנו", הטיחו אז אנשי סער בגנץ ואיזנקוט

מאז אותו אירוע נפסקו הפגישות של גנץ וסער בארבע עיניים. אם לא מדברים גם לא מעדכנים, וזו הסיבה שגנץ לא ידע על הנאום המתוכנן של סער בו הודיע על פיצול המפלגה.

המחלוקות בין הצדדים הלכו והצטברו גם במשך המלחמה. סער ושותפו הבכיר זאב אלקין מתנגדים למדינה פלסטינית. גנץ ואנשיו אומרים רק שזה לא רלוונטי עכשיו. סער ואלקין מתנגדים לשליטה של הרשות הפלסטינית בעזה. יש להם גם ביקורת על מהלכי המלחמה שמנווט קבינט המלחמה – בעיקר הדרך שבה הצבא התנהל במחנות המרכז בעזה.

זאב אלקין וגדעון סער בדיון על תקציב המדינה במליאת הכנסת, 13 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
זאב אלקין וגדעון סער בדיון על תקציב המדינה במליאת הכנסת, 13 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ביום רביעי סירב גנץ שוב לצירופו של סער לקבינט המלחמה. "אם זה לא מקולקל, אל תתקן אז זה",  ציטט גנץ את הפתגם הידוע. סער לא מתכוון לוותר. הקבינט המדיני-ביטחוני שמתכנס בפורום רחב מאוד פעם בשבוע לא מעניין אותו יותר. "אנחנו לא נהיה עציצים בממשלה הזו", אמר אתמול (חמישי) זאב אלקין.

סער לא מתכוון לוותר. הקבינט המדיני-ביטחוני שמתכנס בפורום רחב מאוד פעם בשבוע לא מעניין אותו יותר. "אנחנו לא נהיה עציצים בממשלה הזו", אמר אלקין

ככל הידוע, נתניהו רוצה לראות את סער בקבינט גם במחיר עימות עם גנץ. סער יכול להעניק המשכיות לממשלת נתניהו אם גנץ ואיזנקוט יפרשו, והכרטיס לקבינט המלחמה זה המחיר שנתניהו מוכן לשלם. הבעיה מגיעה מכיוון אחר.

השר איתמר בן גביר דורש להצטרף לקבינט המלחמה אם הפורום אכן יתרחב. צירוף של בן גביר לקבינט המלחמה המצומצם עלול באמת לפרק את הברית ההיסטורית בין ישראל וארצות הברית, שגם כך נתונה בסימן שאלה בימים אלה.

סער ואלקין ינסו כאמור לפגוע בגנץ בכל הזדמנות. כדאי לשים לב לשניים האלה, פוליטיקאים מיומנים שמצליחים לשרוד ולהמציא את עצמם מחדש לאורך שנים, פעם אחר פעם. מעתה ואילך הם ינסו לנפץ את הדימוי של גנץ כגורם מאחד, מה שמעניק לו פופולריות רבה בימים אלה ומזניקה את מפלגתו בסקרים.

גדעון סער ואיתמר בן גביר מסתודדים במליאת הכנסת במהלך ההצבעה על חוק התקציב, 13 במרץ 2024 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גדעון סער ואיתמר בן גביר מסתודדים במליאת הכנסת במהלך ההצבעה על חוק התקציב, 13 במרץ 2024 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הנרטיב הנבנה הוא שגנץ דווקא פירק שותפויות מאז נכנס לפוליטיקה בתחילת העשור – בתוכם חיבורים שהיו לו עם יאיר לפיד, משה בוגי יעלון, גבי אשכנזי, אבי ניסנקורן, יועז הנדל, צבי האוזר ואחרים. "גנץ הוא לא המאחד הלאומי, הוא המפרק הלאומי", יהיה המסר.

הנרטיב הנבנה הוא שגנץ דווקא פירק שותפויות מאז נכנס לפוליטיקה בתחילת העשור – בתוכם חיבורים שהיו לו עם יאיר לפיד, משה בוגי יעלון, גבי אשכנזי, אבי ניסנקורן, יועז הנדל, צבי האוזר ואחרים

הנחת העבודה של סער ואלקין היא שגנץ, אחרי שיפרוש מהממשלה, יאבד את המעמד המאחד שלו ויישאר עם שמונה המנדטים של כחול-לבן באופוזיציה. סער ואלקין יחדדו בינתיים את הנרטיב הימני, במאבק על 20 המנדטים מהימין שמסתובבים בשטח.

הבעיה הגדולה שלהם היא כמובן הקשר המתהדק עם בנימין נתניהו. החשש הוא המפלגה של סער ואלקין תעניק תקווה חדשה עבור נתניהו ותהפוך להיות חלק מהליכוד בבוא היום, למרות כל ההכחשות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
סער תורם להגדלת השסעים בדמוקרטיה הגרעינית המדממת - אין אחדות, אין ביטחון, אין ניצחון, אין צמיחה כלכלית, יש נפגעים, חטופים, עקורים. בזמן שסער יאבק מול בנט, יוסי כהן וליברמן, ומול ענקי ... המשך קריאה

סער תורם להגדלת
השסעים בדמוקרטיה הגרעינית המדממת –
אין אחדות, אין ביטחון, אין ניצחון,
אין צמיחה כלכלית, יש נפגעים, חטופים, עקורים.
בזמן שסער יאבק
מול בנט, יוסי כהן וליברמן,
ומול ענקי ההגות והמנהיגות של הליקוק המושחת,
בנימין ומשפחתו ובן גברין וחבריו ימשיכו.
המטרה של דריסת המרכז (ולא רק השמאל),
תגביר את הסכנה למדינה הדמוקרטית.
כל זמן שהאנשים הרציונליים לא יתאחדו להציל,
ולראות את האתגרים באופן חדש,
במקום לבחוש בכסאות כככ, ניצים מול יונים,
אירן (ורוסיה) ידחפו חזק בסדקים.
ישראל תעמוד בפני…
הנהגה?
סכנה ברורה ומיידית

עוד 715 מילים ו-2 תגובות
סגירה