דגל שחור שפרה אדומה מתנוססת עליו

פרה אדומה בתל שילה, בקרוב יוקם במקום מרכז מורשת לפרה האדומה (צילום: מועצה אזורית בנימין)
מועצה אזורית בנימין
פרה אדומה בתל שילה, בקרוב יוקם במקום מרכז מורשת לפרה האדומה

בזמן שמספר האזרחים הישראלים החיים שנחטפו על ידי חמאס לעזה הולך ופוחת, נחטפה גם מדינת ישראל על ידי ממשלת יהודה. זה לא רק העימות הבלתי נתפס עם האמריקאים של ראש הממשלה שמקריב את הנכס המדיני החשוב ביותר שלנו כדי להחזיק בשלטונו, או המסמוס המכוון של עסקאות החטופים, זו גם הנכונות למלא כל גחמה של שותפיו הקיצוניים ולהחדיר את המשיחיות באופן עמוק אל תוך משרדי הממשלה.

*  *  *

ביולי האחרון הוצגו לראשונה באתר הארכאולוגי תל שילה שבגדה המערבית, הפרות האדומות שהוטסו לארץ מטקסס. תחקיר של "עיר עמים" דגל אדום חשף אז את מעורבות רשויות המדינה בהבאתן של הפרות האדומות לארץ.

ביולי האחרון הוצגו לראשונה באתר הארכאולוגי תל שילה בגדה המערבית, פרות אדומות שהוטסו לארץ מטקסס. תחקיר "עיר עמים" חשף אז את מעורבות רשויות המדינה בהבאת הפרות האדומות לארץ

הפרה האדומה נזכיר, היא שלב הכרחי בדרך להקמת בית המקדש. ללא אפרה של הפרה האדומה לא ניתן לערוך את טקסי הטהרה הנדרשים לפני הכניסה לאזורים המקודשים של הר הבית.

השבוע, כשברקע דיווחים על סגירתו של מכון וולקני ועל מתקפה ממשלתית על המדע, נערך באתר הארכאולוגי תל שילה כנס הפרה האדומה. ההזמנה לכנס פירטה את הסוגיות ההלכתיות עליהן ידברו הדוברים, בהם גם מתנועות המקדש.

על ההזמנה לכנס הפרה האדומה התנוסס הלוגו של משרד החינוך וגם של האגף לתרבות יהודית במשרד להתיישבות ותשתיות לאומיות. שני משרדי ממשלה הגאים בשותפותם בכנס של תנועות המקדש.

הדובר הראשון בכנס, קובי מאמו, מנכ"ל האתר שילה הקדומה, התגאה בעובדה שערוץ הטלגרם של החזבאללה שיתף ערב לפני הכנס את התוכנייה שלו, ובכך שבעולם הערבי והמוסלמי עוקבים אחר פעילותם.

בהקשר הזה שווה אולי להזכיר למאמו כי במלאת מאה ימים למלחמה, גם דובר חמאס אבו עוביידה הזכיר את הבאתן של הפרות האדומות לאתר שבניהולו, כאחד האירועים שהובילו את חמאס לבצע את הטבח המזוויע של השבעה באוקטובר.

שווה להזכיר למנכ"ל אתר שילה הקדומה, כי במלאת מאה ימים למלחמה, גם דובר חמאס הזכיר את הבאת הפרות האדומות לאתר שבניהולו, כאחד האירועים שהובילו לביצוע הטבח המזוויע ב-7 באוקטובר

לא רק העולם הערבי עוקב אחר הנעשה בשילה. דברים שרואים משם לא רואים מפה. החודש פרסמה הרשת האמריקאית CBS כתבה העוסקת בפרות האדומות ופעילי המקדש, ובקשר בין חזונן של תנועות המקדש והפרות האדומות למלחמה.

תל שילה הוא מלכתחילה דיסנילנד מקראי, שהארכאולוגיה בו משמשת תחפושת מדעית לאידאולוגיה משיחית. באתר שבו לכאורה שכן משכן שילה יש הולוגרמה של המשכן, שלטים עם תפילה לשלום המשכן ותפילות נשים המוניות המתקיימות במקום ברוח תפילתה של חנה.

למרות כל אלה לא צריך להיות ארכאולוג כדי להבין שהזיהוי הוא לא יותר ממסורת. מספיק הגיון בריא כדי להבין ששום חפירה ארכאולוגית לא תצליח לחשוף את המשכן שהוא אוהל עשוי בד בן 3000 שנה.

למסורת יש מקום של כבוד והיא בהחלט חלק מהיסטוריה של מקום, אבל אם מדברים על מסורת – היה חשוב להציגה גם בתל שילה, ולדבר על הזיהוי של המקום כשילה המקראית על ידי הביזנטים, יותר מאלף שנה אחרי התקופה שבה אירע לכאורה הסיפור המקראי. זיהוי שגם המוסלמים שימרו.

בטח שווה היה לדבר גם על כך שמבחינת תושבי קריות הפלסטינים, המסגד במקום שבו התפללו בעבר – עומד במקום בו עמד בעבר המשכן. בעולם אידאלי אפילו אפשר היה לתת לתושבי קריות שהורחקו מהאתר לנהל אותו.

תל שילה הוא מלכתחילה דיסנילנד מקראי, שהארכאולוגיה בו היא תחפושת מדעית לאידאולוגיה משיחית. הרי שום חפירה ארכאולוגית לא תחשוף את המשכן, שהוא אוהל בד בן 3000 שנה

מבחינה זו, הכנס השבוע מעמיד באור מדויק את האתר – לא אתר ארכאולוגי אלא אתר תיירות משיחי שנהנה מסיוע ממשלתי.

במהלך הביקור באתר הגידול של הפרות, סיפר אחד הדוברים כי הם נמצאים בבעייה תקציבית, מכיוון שהתקציב שהיה אמור להגיע מהמדינה לא הגיע בגלל המלחמה. המשמעות של הדברים, אם נאמין לו, היא כי לא רק שהמדינה סייעה להביא את הפרות, אלא גם התכוונה לפחות לקחת חלק במימון הפרויקט. לצערנו, לא שם מסתיים הסיפור.

השבוע, במסגרת הקשרים המתהדקים בין קצין מטה (קמ"ט) ארכאולוגיה במנהל האזרחי, האחראי על תחום הארכאולוגיה בגדה המערבית, לבין רשות העתיקות, קיימו מנהלי שני הגופים סיור בתל שילה ובחנו את הפסיפסים במקום.

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, משתף את עוקביו ברשתות החברתיות בסדר יומו העמוס באופן תדיר. פעם הייתה זו פעילות הרשות במחסן עתיקות בלב עזה ופעם אחרת ישיבת סיעה של עוצמה יהודית.

הפעם, יום לפני הכנס, שיתף בערוץ הטלגרם שלו תמונות של הפרות האדומות שבאתר הארכאולוגי וכתב: "פרה אדומה היחידות בארץ שהגיעו מטקסס פרה שלא עליה עול בשילו הקדומה". בניגוד לעבר, הפעם הבין, גם אם באיחור, שבכל זאת הוא עומד בראשו של גוף מקצועי שאמור להיות נאמן למדע – והסיר את הפוסט.

כנס הפרה האדומה השבוע מעמיד באור מדויק את אתר שילה הקדומה – לא מדובר באתר ארכאולוגי אלא באתר תיירות משיחי שנהנה מסיוע ממשלתי ומתמיכתו הגלויה של מנהל רשות העתיקות

החדירה הזו של המשיחיות ותנועות המקדש אל תוך המיינסטרים, היא תהליך רב שנים. האתר הארכאולוגי תל שילה לא נולד אתמול וגם הפרות לא הובאו לארץ בזמן המלחמה, אבל העובדה שדווקא בימים אלה משרדים ממשלתיים נותנים לכנס כזה רוח גבית, ומנהל רשות העתיקות מציג את התלהבותו מהפרות האדומות, קשורה בהחלט לעובדה שבחסות המלחמה השתלטה מדינת יהודה על כל משאביה של ישראל, והיא אינה טורחת אפילו למסך את פעולתה, אלא מחצינה אותה לעין כל.

אורי ארליך הוא עיתונאי לשעבר, פעיל שמאל ודובר ארגון הארכיאולוגים "עמק שווה".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 789 מילים ו-1 תגובות
סגירה