הגבורה של עמית סוסנה ועליבות ממשלת ישראל

עמית סוסנה ששוחררה משבי חמאס ב-30 בנובמבר 2023
עמית סוסנה ששוחררה משבי חמאס ב-30 בנובמבר 2023

עד רגע זה, ככל הידוע, שום שר בממשלה לא התקשר לעמית סוסנה וביקש סליחה, הודה לה על עמידתה בזוועות השבי והביע את הוקרת ממשלת ישראל לאזרחית שהמחדל נחרט בגופה. בוודאי לא ראש הממשלה בנימין נתניהו.

צריך להדגיש. ישראל למודת מלחמות ושבי של לוחמים, אבל מעט מאוד נשים נפלו בשבי במהלך מלחמות ישראל. האירוע הידוע מתש"ח הוא נפילת גוש עציון. כ-160 איש נטבחו בידי הלגיון הערבי, ועשרות אזרחים ובהם נשים רבות נפלו בשבי הלגיון. עשרות נשים חששו מאונס כאשר ההמון ניסה לחטוף אותן מידי הלגיון, אך לפי עדויות הלגיון קיבל הוראה מהמלך הירדני לנהוג לפי אמנת ז'נבה ולא לגעת בנשים.

ישראל למודת מלחמות ושבי לוחמים, אך מעט מאוד נשים נפלו בשבי במלחמות ישראל. האירוע הידוע מתש"ח הוא נפילת גוש עציון. כ-160 איש נטבחו בידי הלגיון הערבי, ועשרות אזרחים ובהם נשים רבות נפלו בשבי הלגיון

700 ישראלים נלקחו לשבי בירדן במהלך מלחמת העצמאות. בכפר עציון נשארו בחיים רק 4 שבויים וכל השאר נטבחו בידי הלגיון. בגוש עציון כולו נפלו 320 שבויים ובהם 83 נשים למען הדיוק ההיסטורי.

290 אזרחים נלקחו בשבי מהעיר העתיקה בירושלים. ביניהם 50 לוחמים. כולם רוכזו במחנה אום אל ג'מאל. עשרות שבויים נפלו בקרבות גזר, בהם גם נשים, 10 שבויים נלקחו בארמון הנציב, 40 בתחנת נהריים, בקרבות לטרון נפלו 9 לוחמים.

נתניהו בן של היסטוריון, ולכן בוודאי יודע את ההקשרים הללו לאירועי 7 באוקטובר.

נתניהו לא יודע מה עברו השבויים הללו בשבי? ושבויי המלחמות שבאו אחר כך? עינויים, קטיעת איברים, פגיעה באברי מין. הטייס אבי לניר עונה למוות בשבי הסורי בשנת 73'. בכלא המצרי מתו שבויים מפציעות קשות וחוסר טיפול. שבויי הנח"ל במלחמת לבנון עברו עינויים בידי אנשי אחמד ג'יבריל.

הסיפור שמספרת עמית סוסנה מזעזע לא רק במובן של עינויים בשבי, אלא ניצול עובדת היותה אישה להתעללות מינית ברברית קשה שאין לה שום קשר למאבק הפלסטיני. שום גורם פלסטיני לא יצליח להצדיק את הפגיעות המיניות באירועי 7 באוקטובר. למעשה הם מנסים להרחיק את העדויות הללו מהנרטיב הפלסטיני.

נציגי ישראל הרשמיים והלא רשמיים מנסים זה זמן רב להעלות לתודעת העולם את הפגיעות המיניות בנשים ושבויים אחרים, ואת העובדה שחמאס לא נהגו לפי אמנת ז'נבה ולא לפי שום חוק מלחמה אנושי.

נתניהו לא יודע מה עברו שבויים המלחמות בשבי? עינויים, קטיעת איברים, פגיעה באברי מין. הטייס אבי לניר עונה למוות בשבי הסורי בשנת 73'. בכלא המצרי מתו שבויים מפציעות קשות וחוסר טיפול ועוד

אבל נתניהו, במקום לחבק את עמית סוסנה והחטופות האחרות שחזרו מהגיהינום, פוחד מהמפגש. פוחד שידרשו ממנו אחריות למה שקרה להם. פוחד שעמית סוסנה תדרוש ממנו לקבל אחריות על כך שהיא אזרחית ישראלית נחטפה מביתה ונאנסה בשבי חמאס – שאותו הוא מימן, וטען לאורך שנים ש"חמאס הוא נכס".

ממשלת ישראל שיושבת סביב נתניהו, נוהגת באותה פחדנות עלובה ובזויה. שרות וחברות כנסת של קואליציית המחדל היו צריכות לעמוד עכשיו מול עמית סוסנה ולבקש סליחה. להתנצל. להודות באחריות ממשלתם ולהביא להתפטרות הממשלה כולה ולבחירות מוקדמות.

אבל חברי הכנסת של הקואליציה הזו יוצאים בקרוב לפגרה. במעשיהם והתנהגותם הם למעשה אונסים את החטופים והחטופות להישאר בשבי חמאס. אונסים את החטופות להישאר עוד ימים רבים תחת איומי וסכנת אונס בשבי

אין התנהגות ועוול גדול יותר בעולם המושגים האנושי. כששיקולים פוליטיים צרים ובזויים גוברים על שיקולים מוסריים, אין יותר שום אמון בשלטון ובהיותנו חברה בעלת ערכים של ערבות הדדית.

מול עלובי הנפש הפחדנים שיושבים בממשלת ישראל ודואגים לקריירה הפוליטית הכושלת שלהם, עומדת גבורתה של עמית סוסנה. במעשיה ועמידתה בזוועות השבי ובאומץ שהפגינה בעת חטיפתה ומאבקה בחוטפיה וכיום באומץ להתייצב מול כל העולם ולספר את מה שעברה, היא מציבה תמרור אמיץ מול מה שהיינו צריכים להיות כחברה.

מול עלובי הנפש הפחדנים בממשלת ישראל הדואגים לקריירה הפוליטית הכושלת שלהם, עומדת גבורת עמית סוסנה. בעמידתה בזוועות השבי, באומץ שהפגינה בעת חטיפתה ומאבקה בחוטפיה, וכיום באומץ להתייצב מול העולם

היא מציבה תמרור מול מה שהיינו צריכים להיות אילו לא הנהיגו אותנו האנשים השפלים ביותר בעולם ובראשם נאשם בפלילים, נרקסיסט שבורח ממשפטו ומוכן לשרוף את המדינה, ובלבד שלא ישוחררו החטופים האחרים ותיפסק המלחמה והוא יצטרך סוף סוף לשאת באחריות למעשיו ומחדליו. שלא יצטרך לשאת באחריות לאונס שנאלצה עמית סוסנה לעבור בגלל מחדליו ומדיניותו.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 627 מילים
סגירה