רוח גבית לקריסתה המקצועית והמוסרית של המשטרה

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי, 19 ביולי 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי, 19 ביולי 2023

התחקיר בתוכנית התחקירים "זמן אמת" ששודרה ב"כאן 11" השבוע התמקד בדבר שאנחנו כבר מכירים, אבל הוא ממשיך להתחולל מול עינינו המשתאות בצורה בלתי פוסקת ומהירה מאד:

השתלטות פשיסט ומורשע סדרתי (שמעריץ רוצח המונים יהודי ממערת המכפלה) על משטרת ישראל באדיבות בנימין נתניהו מחריב ישראל.

התחקיר נגע בקצה הקרחון של הקריסה המקצועית שמשולבת בקריסה המוסרית.

מקצועית זה בולט לעין: נסיקת הפשיעה החמורה ואי פענוח פשעים חמורים וחוסר אמון מוחלט של האזרחים במשטרה.

אבל קריסה מקצועית של משטרה לעולם קשורה בקריסה המוסרית:

גיבוי השר לאלימות נוראה של שוטרים כלפי חפים, קידום קצינים בהתאם לנכונותם להפעיל אלימות כלפי מתנגדי הממשלה, מעצרי שווא של מוחים נגד השלטון, אלימות שוטרים מתפשטת, צמצום אלים של זכות המחאה, זימון לחקירות הפחדה, חיפושים פולשניים בבתי מוחים שומרי חוק, תרבות כזב חמורה, שיתוק חקירות שחיתות שלטונית בלהב 433, פרישה המונית של קצינים בכירים, חלוקת נשקים ללא פיקוח ראוי והרכנת ראש בפני עבריין מורשע שאוחז בתורת הגזע של הרב מאיר כהנא (שאינה שונה מהתפיסה שביסוד חוקי נירנברג).

אלא שהתחקיר הרציני של העיתונאית רוני זינגר (שהתמקד גם בפרשות שבהן מייצג מערך ייצוג עצורי המחאה שאני ממייסדיו) לא נגע בשני דברים שמעניקים רוח גבית להתפוררות משטרת ישראל ולהפיכתה לכלי ביד היוצר, שהוא השר הבזוי:

1

הדבר הראשון שמעניק רוח גבית להתפוררות המשטרה נקרא "נקמתו של נתניהו": מדובר בתהליך החלשה מכוון בו החל הנאשם מאז הפך לחשוד ובמיוחד מאז הפך לנאשם ומינה את אמיר אוחנה לתפקיד השר הנרצע והפרטי שלו להחרבת המשטרה. כדאי לעיין בדברים שכתבה ועדת החקירה של אסון מירון כדי להתחיל להבין עד כמה מינויו של אוחנה היה דבר נורא, אף שאינו מתקרב בחומרתו למינוי עבריין הגבעות שגנב את הסמל מרכבו של יצחק רבין בטרם נרצח.

"נקמתו של נתניהו" מעניקה רוח גבית להתפוררות המשטרה: תהליך החלשה מכוון בו החל מאז הפך לחשוד ובמיוחד מאז הפך לנאשם ומינה את אוחנה לשר הנרצע והפרטי שלו להחרבת המשטרה

אוחנה ונתניהו התעקשו לא למנות מפכ"ל תקופה ארוכה כי אין כמו ממלא מקום קבוע כדי ליצור תלות בדרג הפוליטי. ואז מינה אוחנה את קובי שבתאי שלא התגלה כדמות עצמאית במיוחד, אם להיות מנומסים. ואחר כך – תוך שעומר בר-לב אינו מספיק לשקם את המשטרה בממשלה קצרת ימים – הגיע המינוי המופרע והאפוקליפטי של העבריין המורשע בן גביר, שמצליח לשלב היטב בין להיות אפס לבין להיות סכנה לביטחון הלאומי.

החלשת עצמאות המשטרה והכפפתה לגחמות ממשלת הימין הקיצוני היא אחת הדרכים החשובות בדרך לכינון הפיכה משטרית מטעם הנאשם וחבר נרצעיו ושותפיו.

2

הדבר השני שמעניק רוח גבית להתפוררות המשטרה ולקריסה המקצועית והמוסרית שלה, הוא פשיטת הרגל של מח"ש.

הדוגמאות לפשיטת הרגל של מח"ש רבות מספור. אתמקד במה שאני מכיר אישית:

אי פתיחת חקירה פלילית בפרשת שיבוש חקירת מותו של יובל קסטלמן בידי משטרת מחוז ירושלים (אני מייצג את משפחתו של יובל).

אי הגשת כתב אישום נגד רב פקד מאיר סוויסה ממשטרת מחוז ת"א לאחר 13 חודשים מאז פצע 7 אזרחים לפחות (לקוחות שלי) באמצעות השלכת רימוני הלם ומתן פקודה לשוטרים לזרוק רימוני הלם נוספים בהפגנה בניגוד לחוק ולפקודות המשטרה.

החלשת עצמאות המשטרה והכפפתה לגחמות ממשלת הימין הקיצוני היא אחת הדרכים החשובות בדרך לכינון הפיכה משטרית. הדבר השני שמעניק רוח גבית להתפוררות המשטרה הוא פשיטת הרגל של מח"ש

חקירתו של סוויסה כחשוד בתקיפה נוספת רק חצי שנה לאחר שהטיח לקרקע את לקוחי הנוסף, ד"ר גדעון אביטל-אפשטיין (היסטוריון, מורה לאזרחות, עורך דין ומי שפרסם ספרים על מלחמות 1967 וכן 1973, ובעצמו הלום קרב כקצין המודיעין של גדוד הצנחנים 890 בחווה הסינית באוקטובר 1973).

גדעון נטל קרטון, כתב עליו בכתב ידו "תתפטר" ועמד מול הקריה מיד לאחר שואת 7 באוקטובר. הוא הראשון שהפגין נגד נתניהו לאחר השחיטה ההמונית. הוא לא הפריע לאיש. סוויסה דחף אותו והטיחו לקרקע. הכל מתועד בסרטון. זה היה מיד לאחר 7 באוקטובר. רק לאחרונה נחקר סוויסה כחשוד במח"ש. כחצי שנה אחרי האירוע האלים.

ויש גם פרשת הקטין אמיתי עבודי, שהוכה קשות בידי מפקד יס"מ במשטרת מחוז ת"א (אני בקשר עם אמו) ועוד רבים ורבות שהתלוננו או נמנעו מתלונה בשל היעדר סיכוי.

מוחים ומוחות. אזרחים ואזרחיות שאינם מהמחאה. מגוון פרשות. מח"ש פשטה רגל. בכך העניקה רוח גבית להשתלטות בן גביר ולפשיזציה של המשטרה ולקריסתה, הן המקצועית והן המוסרית.

רק אוסיף בהקשר זה שבידי יש סרטים שמתעדים את מעשי השוטרים שמח"ש לא ממצה עימם שום דין. בידי יש גם דוגמאות רבות נוספות. יש לי לקוחות ורבלים ורהוטים שנדהמו מהזלזול של מח"ש והם מוכנים להתראיין בתקשורת.

בידי יש סרטים שמתעדים את מעשי השוטרים שמח"ש לא ממצה עימם שום דין. בידי יש גם דוגמאות רבות נוספות. יש לי לקוחות ורבלים ורהוטים שנדהמו מהזלזול של מח"ש והם מוכנים להתראיין בתקשורת

אני מצוי בקשר עם עורכי דין אחרים שמייצגים מתלוננים אחרים. אני גם מצוי בקשר עם העוזרת הניהולית של ראשת מח"ש שהיא עורכת דין נעימה ונבונה אך איני חושש לומר לה את האמת העצובה.

ואני מכיר בכירי פרקליטות ומשטרה ומח"ש מהעבר שסבורים כמוני. למעשה, אני מתקשה לחשוב על בכירי המערכת בדימוס שאינם חושבים כמוני.

ועדיין לא אמרנו מילה על עורכות הדין ועורכי הדין הערבים המצוינים של מרכז זכויות האדם של הציבור הערבי במדינת ישראל (עדאלה) שיכולים לספר על מאות דוגמאות קשות ואולי יותר. היום, למשל, הם מתייצבים בבג"ץ לטעון במסגרת עתירתם נגד החלטת מח"ש להימנע מהגשת ערעור פלילי על זיכויו של השוטר שהמית את הצעיר האוטיסט איאד אל-חלאק בירושלים המזרחית.

בידי יש סרטים שמתעדים את מעשי השוטרים שמח"ש לא ממצה עימם שום דין. בידי יש גם דוגמאות רבות נוספות. יש לי לקוחות רהוטים שנדהמו מהזלזול של מח"ש והם מוכנים להתראיין בתקשורת

תהליך החלשה ופירור של משטרת ישראל מטעם הנאשם נתניהו הגיע לשיאו עם מינוי בן גביר, שחולל קטסטרופה במשך שנה ורבע של חורבן. לצד תהליך זה, מח"ש פשטה את הרגל.

שני הדברים הללו מעניקים רוח גבית חזקה לקריסה המקצועית והמוסרית של משטרת ישראל שאמורה להגן עלינו ועל חיינו ועל זכויותינו אך הפכה בהדרגה למשרתת אינטרסים שלטוניים פסולים של השר הגרוע בתולדות המדינה.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 890 מילים
סגירה