יאיר לפיד, רם בן ברק (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90, מונטז')
אבשלום ששוני/פלאש90, מונטז'

הוועידה שלחה מסר ללפיד שהיא רוצה דמוקרטיה עד הסוף

רק 15 קולות הפרידו בין ההפסד של בן ברק להפיכתו ליו"ר יש עתיד - 15 קולות שהצילו את הכבוד של היו"ר ומייסד המפלגה לפיד ● בפועל, אין הבדל אידאולוגי בן השניים, אבל בן ברק הצליח לשכנע את חברי הוועידה בשיחות אישיות שקיים על כל אחד ואחד כי יעניק להם כוח פוליטי רב, והם קנו את זה בשמחה ● בן ברק לזמן ישראל: "הציבור שלנו רוצה דמוקרטיזציה. התוצאה שהשגתי תביא לשינוי ברוח הזו" ● פרשנות

אף אחד לא באמת מבין את השוס הזה. בפריימריז הראשונים של יש עתיד על ראשות התנועה ניצח היו"ר והמייסד יאיר לפיד את יריבו רם בן ברק בקולות בודדים בלבד.

לפיד קיבל 308 קולות של חברי ועידת יש עתיד (52.5%); בן ברק קיבל 279 קולות (47.5%). הפרש זעום של 29 קולות. עוד 15 קולות, חושב בן ברק לעצמו, ואני הייתי היום יו"ר יש עתיד.

במידה רבה הסיפור הזה הוא תעלומה. אנחנו מתקשים לפענח אותה, כי ועידת יש עתיד שמונה 730 איש היא גוף עלום שאף פעם לא גילינו בו עניין. לכולם היה ברור שלפיד שולט שם ללא מצרים וגם בתנועה עצמה. התוצאה הפתיעה את כולם, גם את בן ברק עצמו, והיו שחשבו בטעות שהכול היה שם מבוים.

במידה רבה הסיפור הזה הוא תעלומה. אנחנו מתקשים לפענח אותה, כי ועידת יש עתיד שמונה 730 איש היא גוף עלום שאף פעם לא גילינו בו עניין. לכולם היה ברור שלפיד שולט שם ללא מצרים וגם בתנועה עצמה

בן ברק, איש נעים הליכות עם רזומה מרשים, המשנה לראש המוסד לשעבר, לא הציג בקמפיין שלו עמדות שונות מאלו של לפיד ולא אתגר אותו ברמה המדינית או החברתית.

רם בן ברק מצביע בפריימריז לראשות יש עתיד, 28 במרץ 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
רם בן ברק מצביע בפריימריז לראשות יש עתיד, 28 במרץ 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

אתמול היו מי שטענו כי לפיד עורר את כעסם של חלק מאנשי המפלגה מכיוון שלא נכנס לממשלה בשעת מלחמה וגם העניק חופש הצבעה לחברי הכנסת בפרשת ההדחה של ח"כ עופר כסיף. ביש עתיד יש גם לא מעט מתנגדים למאבק הבוטה שמנהל לפיד נגד החרדים בימים אלה, על רקע חוק הגיוס.

הטענות האלה לא מסבירות את הכישלון של לפיד. בן ברק חושב בדיוק כמו לפיד: הוא מתנגד לכניסה לממשלה וגם להרחקתו של עופר כסיף מהכנסת. בן ברק שותף גם לקו המיליטנטי של לפיד בסוגיית השוויון בנטל.

בן ברק חושב בדיוק כמו לפיד: הוא מתנגד לכניסה לממשלה וגם להרחקתו של עופר כסיף מהכנסת. בן ברק שותף גם לקו המיליטנטי של לפיד בסוגיית השוויון בנטל

טענה נוספת הייתה כי לפיד נקט בשיטות דיקטטוריות ביש עתיד, סילק ופגע בחברי כנסת ובפעילים במפלגה, ואתמול הם חיסלו אתו חשבונות. גם הטענה הזו לא ממש נכונה. לפיד אכן פגע באנשי המפלגה לאורך השנים, אבל הוא עדיין דמות אהודה מאוד ביש עתיד.

ההסבר מסתתר במקום אחר. רם בן ברק שכנע את מאות חברי הוועידה שתמכו בו כי הוא  יעניק להם כוח פוליטי רב, והם קנו את זה בשמחה.

יאיר לפיד ורם בן ברק במתחם בתל אביב, שבו נערכות הבחירות לראשות יש עתיד, 28 במרץ 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
יאיר לפיד ורם בן ברק במתחם בתל אביב, שבו נערכות הבחירות לראשות יש עתיד, 28 במרץ 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

חברי הוועידה הם בעצם חותמת גומי, שבאים להריע למנהיג בכנסים לקראת הבחירות. בן ברק הבטיח להם למעשה תהליכי דמוקרטיזציה מלאים במפלגה, בסופם הם יקבלו לידיהם במהירות את האפשרות לבחור גם את חברי הכנסת, ולהיות שותפים בניהול המפלגה מלא-מלא.

כל פעיל פולטי רוצה משמעות וכוח הכרעה, ובן ברק בא עם הסחורה הזו והצליח למכור. הוא עשה את זה בחריצות בלתי רגילה, בשקט, וכמעט בחשאי. בן ברק שוחח עם 700 חברי הועידה – כל חברי הוועידה, למעשה, למעט אחדים שלא הצליח להשיג.

לכל אחד הוא הקדיש 30 דקות של שיחה ובסך הכול 350 שעות בטלפונים, לא כולל פגישות אישיות וחוגי בית. לעבודת השטח הזו, מסתבר, לא היה תחליף.

"חברי הועידה אמרו את דברם בצורה נחרצת", אמר אמש בן ברק לזמן ישראל, "רוב התמיכה היא בלפיד, אבל הציבור שלנו רוצה דמוקרטיזציה. התוצאה שהשגתי תביא לשינוי ברוח הזו. מה שחשוב לי להוסיף זה שאני עומד לימינו של לפיד במשימה החשובה באמת – להפיל את הממשלה הזו".

"רוב התמיכה היא בלפיד, אבל הציבור שלנו רוצה דמוקרטיזציה. התוצאה שהשגתי תביא לשינוי ברוח הזו. מה שחשוב לי להוסיף זה שאני עומד לימינו של לפיד במשימה החשובה באמת – להפיל את הממשלה הזו"

יאיר לפיד נואם אחרי שנבחר ליו"ר יש עתיד בוועידת המפלגה בתל אביב, 28 במרץ 2024 (צילום: פלאש90)
יאיר לפיד נואם אחרי שנבחר ליו"ר יש עתיד בוועידת המפלגה בתל אביב, 28 במרץ 2024 (צילום: פלאש90)

התוצאה המדהימה בפריימריז תוביל את יש עתיד למציאות חדשה. מעתה יש מחנה לפיד ויש מחנה בן ברק, ובין הצדדים יתנהל מאבק מתמיד ובלתי נמנע, גם אם השניים יציגו חזית אחידה. זה קרה בעבר בכל מפלגה שכוחות שווים התחרו על הנהגתה. לפיד היה ונשאר האיש החזק, כמובן, אבל הוא יתחיל לגלות שהוא לא לבד בסביבה.

מעתה יש מחנה לפיד ויש מחנה בן ברק, ובין הצדדים יתנהל מאבק מתמיד ובלתי נמנע, גם אם השניים יציגו חזית אחידה. זה קרה בעבר בכל מפלגה שכוחות שווים התחרו על הנהגתה

גם הכוח הציבורי הנחלש של לפיד יקשה עליו. לכולם ברור – גם לבן ברק – שאם יש עתיד הייתה במיטבה, הפער לטובת לפיד בפריימריז אתמול היה גדול הרבה יותר. אבל המפלגה הולכת ומתדרדרת בסקרים ועומדת במקרה הטוב על 14 מנדטים בלבד.

לפיד יכול למצער להתנחם ברווחים שהפיק בכל זאת מכל המהלך: החל מהיום הוא יוכל לקבוע סוף סוף שיש עתיד היא מפלגה דמוקרטית לעילא, ושכמעט הדיחה אותו מתפקיד היו"ר. את הקוף הזה הוא ניער אתמול מעל גבו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 690 מילים ו-3 תגובות
סגירה