מירוץ 2020
המרוץ לבית הלבן

היתרון של הרפובליקאים בבית הנבחרים הולך ומצטמצם

את מרכז תשומת הלב הפוליטית בארה"ב תפסה השבוע המפלגה הרפובליקאית, שלא לטובתה ● מרוצים קטנים שבהם רפובליקאים הפסידו בענק לצד שערוריות פליליות ומתיחות הולכת וגוברת עם הימין הקיצוני מובילים לכך שהרפובליקאים מאבדים את הרוב הזעום שהיה להם בבית הנבחרים אחד-אחד ● מה שהתחיל עם פער של תשעה מושבים, הצטמצם עד כה לחמישה - וזה לא סוף הדימום

יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקאי מייק ג'ונסון, במסיבת עיתונאים בגבעת הקפיטול, 29 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
AP Photo/J. Scott Applewhite
יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקאי מייק ג'ונסון, במסיבת עיתונאים בגבעת הקפיטול, 29 בפברואר 2024

1

הדרמה המשפטית סביב גובה הערבות במשפטו האזרחי של דונלד טראמפ בניו יורק – שנראה היה בשבוע שעבר כי היא עשויה להוביל להקפאת חשבונות בנק שלו – שככה ונדחתה מעט, כאשר השופט הוריד השבוע את סכום הערבות שהנשיא לשעבר נדרש להציב לכ-150 מיליון דולר, ודחה את הדד-ליין להגשתה בעשרה ימים.

בצידה המערבי של היבשת, שופט בקליפורניה שהיה מופקד על חקירת המקרה של ג'ון איסטמן – אחד מפרקליטי טראמפ שהיה מעורב בניסיון לבלום את תוצאות הבחירות בשישה בינואר 2021 –  המליץ לפסול את רישיון עריכת הדין של איסטמן, מקרה שיהווה עוד תמרור אזהרה עבור אנשים שחושבים לעבוד עבור קמפיין טראמפ בסיבוב הזה.

2

בבית הנבחרים נראה שיש יותר פעילות מתחת לפני השטח. לאחר בחירות 2022, הרפובליקאים החזיקו ברוב של תשעה מושבים. בדצמבר התפטר ג'ורג' סנטוס – הרפובליקאי שייצג את המחוז השלישי של ניו יורק בלונג איילנד ושהתברר כי בדה חלק ניכר מקורות חייו ובגדול חלק משמעותי מכל מה שהוציא מהפה.

בבחירות המיוחדות בפברואר ניצח טום סוזי הדמוקרט ובכך ירד הרוב הרפובליקאי לשבע. מאז התפטרו שלושה רפובליקאים נוספים – קווין מקארתי, שהתחיל את הקדנציה כיו"ר בית הנבחרים; קן באק מקולורדו; וביל גו'נסון מאוהיו. בנוסף התפטר דמוקרט אחד, בריאן היגינס מניו יורק, כך שהרוב עומד כרגע על חמישה בלבד.

חבר הקונגרס קווין מקארתי במסיבת עיתונאים אחרי הדחתו מתפקיד יו"ר בית הנבחרים, 3 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
חבר הקונגרס קווין מקארתי במסיבת עיתונאים אחרי הדחתו מתפקיד יו"ר בית הנבחרים, 3 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

כזכור, ב-2023 נבחר קווין מקארתי ליו"ר בית הנבחרים, אחרי 15 הצבעות בהן נכשל להשיג את הרוב הדרוש בשל מרידה מצדה הימני של סיעתו. בספטמבר, לאחר שהעביר חקיקה להמשך פעילות הממשל בעזרת תמיכה דמוקרטית, הודח מתפקידו.

מחליפו של מקארתי, מייק ג'ונסון, הוא מהימנים היותר קיצוניים בבית הנבחרים. אלא שבחודשים האחרונים הקצה הימני בסיעתו משתמש בתרגילים פרלמנטריים לעכב כל סוג של חקיקה, וג'ונסון נאלץ להשתמש בפרוצדורה נדירה שמאפשרת דיון מהיר אך דורשת רוב של שני שלישים. עד כה, השתמשו בה רק לחוקים סמליים כמו מתן שמות לסניפי דואר.

בחודשים האחרונים הקצה הימני במפלגה הרפובליקאית משתמש בתרגילים פרלמנטריים לעכב כל סוג של חקיקה, וג'ונסון נאלץ להשתמש בפרוצדורה נדירה שמאפשרת דיון מהיר אך דורשת רוב של שני שלישים

כדי שהפרוצדורה הזו תעבוד, ג'ונסון נאלץ להשתמש בקולותיהם של עשרות דמוקרטים (לפחות 80), ובהתאם, להעביר גרסאות ממורכזות למדי של החוקים – בגדול, לרוב גרסאות דומות מאוד לאלה שהגיעו מהסנאט, שנשלט בידי הדמוקרטים.

למרבה ההפתעה, זה בדיוק מה שג'ונסון עשה לא פחות מחמש פעמים עבור הצעות תקציב שונות. כעת עולה לדיון הצעת החוק ביחס לסיוע לישראל, אוקראינה וטאיוואן, ומרג'ורי טיילור גרין – מחברות הקונגרס הימניות ביותר בואכה מטורללות ממש – מאיימת ליזום הצבעת הדחה נגד ג'ונסון. במצב הרוב הנוכחי מספיקות שלוש עריקות מקרב הרפובליקאים כדי שהדחה כזו תצא אל הפועל.

3

הדרמה השלישית השבוע הייתה בתקשורת. ביום שישי הכריזה רשת NBC כי החתימה את רונה מקדניאל, לשעבר יו"ר הוועידה הרפובליקאית הלאומית, כפרשנית. לרוב מינוי כזה היה עובר בלי הרבה דרמה – פוליטיקאים לשעבר מוחתמים כפרשנים בטלוויזיה האמריקאית תדיר.

רונה מקדניאל בעת שהייתה יו"ר הוועידה הרפובליקאית הלאומית, 27 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
רונה מקדניאל בעת שהייתה יו"ר הוועידה הרפובליקאית הלאומית, 27 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)

אלא שמקדניאל, בתפקידה כיו"ר המפלגה הרפובליקאית ב-2020 ובתחילת 2021, מילאה תפקיד לא קטן בניסיונותיו של טראמפ לגנוב את הבחירות. בין השאר היא התקשרה לחברי בית הנבחרים של מישיגן בניסיון לשכנעם לשלוח אלקטורים בניגוד לתוצאת הבחירות במדינתם.

בעקבות הצטרפותה, התרחש מרד של ממש בקרב עיתונאי NBC, כולל על גבי המסך: קריסטן ווקר, מנחת תכנית הראיונות Meet the Press תקפה את ווקר חריפות בתוכניתה ביום ראשון; ביום שני שלל מנחים בתוכניות החדשות של MSNBC – רשת הבת של NBC בעלת נטייה שמאלית – תקפו את המינוי אף הם.

בעקבות הביקורת החריפה, הכריזה NBC כי המנוי מוקפא. מחד – תוצאה משמחת סך הכול, שכן מקדניאל היא באמת דמות שלא אמורה להופיע יותר בפומבי אחרי שאיימה על עצם קיומה של הדמוקרטיה האמריקאית. מאידך, כפי שלימדונו הקמפוסים האמריקאים לאחרונה, תרבות ביטול היא דבר מסוכן.

4

כבכל שבוע כמעט בעונה זו, ביום שלישי התרחשו בחירות בפינה כלשהי בארה"ב; הפעם מדובר בבחירות מיוחדות למושב בבית המחוקקים של אלבמה שנערכו במחוז בית הנבחרים המדינתי ה-10 של אלבמה, בפרברי האנטסוויל שבצפון המדינה.

בזמנים רגילים, זהו מרוץ זניח למדי. אלא שהפעם המועמדת הדמוקרטית, מרלין לאנדס, הקדישה את רוב הקמפיין שלה לנושא האיסור על הפריות חוץ-גופיות שהטיל ביהמ"ש העליון של אלבמה מוקדם יותר השנה

בזמנים רגילים, זהו מרוץ זניח למדי. אלא שהפעם המועמדת הדמוקרטית, מרלין לאנדס, הקדישה את רוב הקמפיין שלה לנושא האיסור על הפריות חוץ-גופיות שהטיל ביהמ"ש העליון של אלבמה מוקדם יותר השנה. לאנדס, שב-2022 הפסידה בפער של 7%, ניצחה הפעם בפער עצום של 25%.

מחאה באלבמה נגד האיסור על הפריות חוץ-גופיות, 28 בפברואר 2024 (צילום: Stew Milne/AP Images)
מחאה באלבמה נגד האיסור על הפריות חוץ-גופיות, 28 בפברואר 2024 (צילום: Stew Milne/AP Images)

זהו כמובן מקרה חריג, לא בהכרח מייצג: מחוז בבית מחוקקים מדינתי הוא מלכתחילה קטן (כ-50,000 תושבים במקרה של אלבמה) והאלקטורט בבחירות מיוחדות קטנטן. ועדיין, הוא יכול להוות אינדיקציה לעוצמה שנושא זה יכול לעורר – לפחות באלבמה, שם האיום באיסור על הפריות חוץ-גופיות כבר התממש.

מחוז בבית מחוקקים מדינתי הוא מלכתחילה קטן (כ-50,000 תושבים במקרה של אלבמה) והאלקטורט בבחירות מיוחדות קטנטן. ועדיין, הוא יכול להוות אינדיקציה לעוצמה שנושא ההפריות החוץ-גופיות יכול לעורר

5

סיפור אלקטורלי אחרון מגיע מניו ג'רזי. זו מדינה נוטה לדמוקרטים, אבל הממסד הדמוקרטי בה מושחת למדי. בפרט הסנאטור הוותיק בוב מננדז.

מננדז הואשם ב-2018 באשמת שוחד אך חבר המושבעים במשפטו לא הצליח להגיע להכרעה. בשנתיים האחרונות הוגשו נגדו שני כתבי אישום באשמת שוחד שקיבל לכאורה ממצרים ומקטאר.

מננדז סירב להתפטר, אבל לבסוף הואיל להכריז שלא ירוץ לכהונה נוספת, וכך נוצר מושב פנוי בסנאט להתמודדות סוערת. ומכיוון שניו-ג'רזי דמוקרטית למדי, ההתמודדות עיקרה בתוך הפריימריז הדמוקרטיים.

שני מתמודדים עיקריים נכנסו למרוץ: אנדי קים, חבר הקונגרס מהמחוז השלישי של המדינה, המשתרע על פני אזורים פרבריים וכפריים נרחבים יחסית של המדינה; ותמי מרפי, אשתו של מושל ניו-ג'רזי פיל מרפי.

מושל ניו ג'רזי פיל מרפי ואישתו תמי מרפי בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
מושל ניו ג'רזי פיל מרפי ואישתו תמי מרפי בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

מרפי נבחר לתפקיד המושל ב-2017 עם ההבטחה לנקות את השחיתות בטרנטון והיה פופולרי לאורך רוב שנות כהונתו, אך בשנה האחרונה הפופולריות הזו ירדה בין השאר בשל ניסיונותיו לעזור לאשתו להבחר לסנאט.

במרכז המחלוקת עומדת שיטת עיצוב טפסי ההצבעה במדינה. לפי שיטה זו, המכונה county line (במשמעות של "טור הנקבע על ידי המחוז", אבל במשחק מילים על הביטוי county line שמשמעו גבול המחוז), הועדה המחוזית של המפלגה בכל מחוז – המורכבת מפעילי המפלגה – בוחרת את המעומד שהיא תומכת בו ומעומד זה זוכה למקום מובלט ונח בטופס ההצבעה, שמעלה משמעותית את סיכויו להיבחר.

כך, באופן מסורתי, הפריימריז בניו ג'רזי מתרחשים עוד הרבה לפי ההצבעה עצמה בוועידות המחוזיות. מרפי בנתה על שליטת בעלה במנגנון כדי לעזור לה לקבל את תמיכת הוועדות המחוזיות אבל התברר שהתמיכה בה נמוכה משציפתה והיא הפסידה בכמה מחוזות, כולל במחוז בו נולדה.

מרפי בנתה על שליטת בעלה במנגנון כדי לעזור לה לקבל את תמיכת הוועדות המחוזיות אבל התברר שהתמיכה בה נמוכה משציפתה והיא הפסידה בכמה מחוזות, כולל במחוז בו נולדה

פיל מרפי, המושל, נחלץ לעזרת אשתו וניסה ללחוץ על פעילים שונים לתמוך בה. בשלב זה, אנדי קים החל לתקוף את השיטה עצמה ואף הגיש תביעה נגדה בבית המשפט.

מובן מאליו שבקרב ציבור המצביעים שיטת ה-county line לא פופולרית בעליל. מרפי – הבעל והאישה – נאלצו להגן על השיטה ואיבדו עוד ועוד מהפופולריות שלהם. השבוע מרפי פרשה מהמרוץ, אחרי שהמחלוקת הטביעה סופית את הקמפיין שלה.

הדמוקרטת אנדי קים מתמודד על כיסא בסנאט מטעם מדינת ניו ג'רזי, 4 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
הדמוקרטת אנדי קים מתמודד על כיסא בסנאט מטעם מדינת ניו ג'רזי, 4 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

לא ברור מה יקרה עם התביעה נגד ה-county line כעת, כי לכאורה קים איבד את זכות העמידה שלו מכיוון שאין נגדו מועמד; אולם מומחים משפטיים טוענים כי ייתכן שזכות העמידה שלו עדיין עומדת. כך או כך, אנדי קים הפך באחת למי שבסיכוי גבוה יהיה הסנאטור הבא מניו ג'רזי.

* * *

רוב האנקדוטות של השבוע מספרות על הצד הרפובליקאי, ואכן צד זה כיכב יותר בחדשות השבוע, מה שכמובן לא טוב עבורו. באווירה הפוליטית המפולגת של אמריקה כיום, אין כמעט פוליטיקאים מעוררי השראה ומאחדים שטוב להם להיות במרכז תשומת הלב. לרוב, נוכחות במרכז תשומת הלב בעיקר מעלה את התחושות השליליות בקרב היריב.

במובן זה, השבוע החולף לא היה טוב לטראמפ ולמפלגה הרפובליקאית בכלל. אך אל חשש, בשבעת החודשים הבאים יצוצו לביידן ולדמוקרטים הזדמנויות רבות לככב בחדשות ולאבד פופולריות.

עוד 1,166 מילים
סגירה