מפעל השוקולד של שטראוס־עלית בנצרת (צילום: דוד כהן/פלאש90)
דוד כהן/פלאש90

תירוץ הקקאו של שטראוס הכניס לחברה מיליונים על חשבון הציבור

בקקאו משתמשים כדי לייצר שוקולד, אבל החברה של עופרה שטראוס השתמשה בפולים כדי להכשיר באופן ציני פיטורים של 150 עובדים ולחלק עשרות מיליוני שקלים על חשבון הציבור ● שטראוס, שעוסקת בהעצמת נשים, התבררה בשנה האחרונה דווקא כמי שמחלישה את כל המינים ● פרשנות

"חשוב לי שידעו שאני יודעת מה מרגישים שם בחוץ ושזה כואב ואני מקשיבה": כך אמרה עופרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס, רק לפני כעשור בתגובה למחאה החברתית שפרצה בעקבות החלטת החברה להעלות מחירים.

קשה למצוא צביעות גדולה יותר מהתדמית החברתית הרגישה ששטראוס מנסה לייצר לעצמה בציבור. הצביעות של שטראוס באה לידי ביטוי במינוי שי באב"ד למנכ"ל – מנהל ציני עם רגישות חברתית נמוכה – בדצמבר 2022.

ההחלטה הזו הייתה בעצם האור הירוק של עופרה שטראוס לשנות כיוון. מחברה הנזהרת בהעלאות מחירים, ניתן האות לרמוס ולמחוק כל דבר העומד ומפריע בדרך להגדלת שורת הרווח של החברה.

בינואר השנה, בזמן שהקשב הציבורי הופנה לחטופים, ההרוגים, המפונים וללחימה בעזה ובצפון, באב"ד החליט לפטר 150 עובדים ולהעלות את מחיריהם של כ־25% מהמוצרים

באב"ד לא אכזב את יושבת הראש שלו. אחרי שורה של העלאות מחירים כואבות במהלך 2023, הוא לא בחל לנקוט בצעד הכי ציני, הכי כואב והכי חסר רגישות – בינואר השנה, בזמן שהקשב הציבורי הופנה לחטופים, ההרוגים, המפונים וללחימה בעזה ובצפון, הוא החליט לפטר 150 עובדים ולהעלות את מחיריהם של כ־25% ממוצרי החברה.

שי באב"ד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שי באב"ד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לפי הודעת החברה אז, העלאת המחירים היא מהלך של "אין ברירה". הסיבה, לפי שטראוס, היא עלייה של עשרות אחוזים במחירי חומרי הגלם בשנה האחרונה, בעיקר של הקקאו והסוכר. מה שבאב"ד לא סיפר הוא שמחיר הסוכר אומנם עלה מעט בתחילת 2024, אבל זה רק אחרי שמחירו צנח בכשליש קודם לכן.

כלומר, בסך הכול מחיר הסוכר ירד בזמן פרסום ההודעה של שטראוס בכ־20% בשנה האחרונה. זה אגב לא מנע מבאב"ד לבצע באותה שנה לא פחות משלושה סבבי העלאות מחירים.

החודש מחיר הסוכר שוב צנח והגיע לשפל הקודם שלו, כפי שהיה בסוף 2023. כפי שניתן בוודאי לנחש, בשטראוס לא מיהרו להודיע על השבת המחירים לקדמותם

החודש מחיר הסוכר שוב צנח והגיע לשפל הקודם שלו, כפי שהיה בסוף 2023. כפי שניתן בוודאי לנחש, בשטראוס לא מיהרו להודיע על השבת המחירים לקדמותם.

למעשה, נשארנו עם תירוץ הקקאו של שטראוס. אכן, מחיר הקקאו עלה בשנה האחרונה בקצב גבוה אפילו מזה של הביטקוין. מחיר של טון קקאו הרקיע שחקים וחצה את ה־10 אלף דולר לטון בדרך לשיא חדש.

אילוסטרציה: מטע קקאו בפרו (צילום: AP Photo/Martin Mejia)
אילוסטרציה: מטע קקאו בפרו (צילום: AP Photo/Martin Mejia)

זה קרה אחרי שווירוס פגע ביבולים. כמו כן, גשמים רבים – ומזג אוויר חם במיוחד – באזור גידולי הקקאו במערב אפריקה לא תרמו במיוחד להתמודדות עם הווירוס. התוצאה הייתה מחסור בזרעי הצמח.

אבל מכאן ועד לקבוע שעליית מחירי הקקאו חייבה גם העלאת מחירים ברבע ממוצרי שטראוס בעד 25%, זה כבר על גבול הונאת הציבור, במיוחד אחרי שאת מחירי רוב המוצרים הנותרים כבר העלו בשנה אחרונה.

בנקודת הזמן שבה באב"ד הכריז על העלאות מחירים, כמעט כל חומרי הגלם – מלבד הקקאו – הוזלו משמעותית. זה נכון לגבי מחירי החיטה והתירס, שירדו בשנה האחרונה בעשרות אחוזים, ונכון גם למחירי הנפט

למעשה, בנקודת הזמן שבה באב"ד הכריז על העלאות מחירים, כמעט כל חומרי הגלם – מלבד הקקאו – הוזלו משמעותית. זה נכון לגבי מחירי החיטה והתירס, שירדו בשנה האחרונה בעשרות אחוזים, ונכון גם למחירי הנפט.

אפילו השקל התחזק והוזיל את מרבית חומרי הגלם ששטראוס מייבאת. כל זה היה אמור להוביל דווקא להורדת מחירים. באב"ד, בשליחות שטראוס, התעקש לעומת זאת להמשיך ולנפנף ביוקר הקקאו, כדי להגדיל את שורת הרווח של החברה – בלי קשר וללא הצדקה.

שוקולד פרה של שטראוס (צילום: מנדי הכטמן/פלאש90)
אילוסטרציה: שוקולד פרה (צילום: מנדי הכטמן/פלאש90)

אלא שזעקות השבר של שטראוס על הצורך בהעלאת מחירים התחלפו בשבוע שעבר בפרץ צהלות שמחה. זה קרה אחרי פרסום הדוח הכספי שלה ל־2023. הדוח למעשה גרם להתמסכנות של באב"ד להיראות מגוחכת.

בזכות אותן העלאות מחירים, הקבוצה חצתה לראשונה את רף 10 מיליארד השקלים במכירות. הפעילות של שטראוס בישראל הייתה באופן לא מפתיע גם הכי רווחית עבורה. סך הכול החברה רשמה צמיחה של 16.5% בישראל, אחרי שנה קשה ב־2022.

גולת הכותרת בפרסום הדוח הייתה ההחלטה לחלק דיבידנדים לבעלי המניות בחברה בגובה 270 מיליון שקל. הרי אם אפשר לחגוג את העלאות המחירים על חשבון הציבור, אז למה לא לפנק גם את הבעלים על הדרך?

גולת הכותרת בפרסום הדוח הייתה ההחלטה לחלק דיבידנדים לבעלי המניות בחברה בגובה 270 מיליון שקל. הרי אם אפשר לחגוג את העלאות המחירים על חשבון הציבור, אז למה לא לפנק גם את הבעלים על הדרך? עופרה שטראוס ואחיה, שמחזיקים ב־57% מהחברה, יהיו זכאים לדיבידנד בגובה של יותר מ־150 מיליון שקל. הפרחים לווירוס של הקקאו.

זכותה המלאה של עופרה שטראוס להנהיג מדיניות "עשוק כפי יכולתך" בחברה שלה. את האצבע המאשימה יש להפנות לממשלה ובמיוחד לשר הכלכלה ניר ברקת, שעסוק בפרסום סרטונים במקום לפרק את מונופולי המזון. 

עופרה שטראוס (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
עופרה שטראוס (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

ובכל זאת, אולי שטראוס הייתה מתנהלת אחרת אילו הייתה מבינה שיש גם מחיר ציבורי למעשיה, שאי אפשר ביד אחת לדבר ולדחוף להעצמת נשים, כפי שהיא מרבה לעשות, וביד השנייה לעשוק אותן.

זה יתאפשר רק אם הציבור – ובמיוחד הציבור הנשי – יוקיע אותה מתוכה ולא יתיר לה להלבין את המדיניות האנטי חברתית ומוסרית שלה כיו"ר שטראוס דרך אותה פעילות.

אין שום העצמה, לא נשית ולא גברית, בלעשוק משפחות קשות יום על ידי אחת הנשים העשירות בארץ, שרק דוחפת לעליות מחירים נוספות. זה נכון על אחת כמה וכמה כשזה נעשה תוך ניצול ציני של טראומה, מלחמה ומצוקה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 762 מילים ו-2 תגובות
סגירה