השלטון הלך לישון

מתנדבים ישראלים מאכילים חיילים על גבול עזה, 11 באוקטובר 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
אורן בן חקון/פלאש90
מתנדבים ישראלים מאכילים חיילים על גבול עזה, 11 באוקטובר 2023

השירות הציבורי, אומר פרופ' יצחק גל-נור, הוא המדינה. פוליטיקאים באים והולכים, אבל השירות הציבורי נשאר, הוא קבוע. ועל-כן, לפי גל-נור, שירות המדינה מבטא את המדינה יותר מכל גורם אחר. הפוליטיקאים, לעומת זאת, מבטאים את השלטון, ולמעשה, הם השלטון.

נראה שהשלטון הלך לישון עוד לפני השבעה באוקטובר. זה שנים שהשלטון ובעיקר ראשי השלטון, ובעיקר בעיקר מי שעומד בראש השלטון – ראש הממשלה בנימין נתניהו – עוסקים בהישרדותו האישית ולא בהנהגת המדינה.

נראה שהשלטון הלך לישון עוד לפני השבעה באוקטובר. זה שנים שהשלטון ובעיקר ראשי השלטון, ובעיקר בעיקר מי שעומד בראש השלטון – ראש הממשלה בנימין נתניהו, עוסקים בהישרדותם ולא בהנהגת המדינה

אחד הכלים בהם השתמש השלטון – וממשיך להשתמש – הוא הרס השירות הציבורי. עושים זאת בדרכים שונות, שהידועה ביותר שבהן היא מינוי מקורבים ואומרי "הן" לשירות הציבורי, מינוי על-פי קרבה ולא על-פי כישורים. או אז, יכול לבוא שר-שופר ולומר בפה מלא שהוא ממנה את אלה שהוא מכיר, את החברים שלו.

אחת ההשלכות הנוראיות, הבלתי נתפסת במיוחד, הייתה העובדה ששוב התברר לנו שלחיילים שצריכים היו לצאת ולהילחם בעזה, או לעלות לגבול הצפון ולהתייצב מול חזבאללה, חסר היה ציוד. כאילו לא עברנו את התופעות האלה במלחמת יום הכיפורים לפני חמישים שנה, בשתי מלחמות לבנון ואפילו בפעולות ביטחון שוטף בגדה.

בשמונה באוקטובר המדינה נאלמה, המדינה נעלמה. הוכח שהשירות הציבורי שלנו אינו מוכן, אינו בנוי לאסונות לאומיים ושאין לו הכלים הדרושים כדי להתמודד עם אירועים בסדר גודל לאומי. המדינה שלנו לא הייתה מוכנה, אנשים לא ידעו איפה הם צריכים להתייצב, או מה הם עליהם לעשות.

מי שהציל את המדינה היו דווקא אותם ארגוני מחאה, שהשלטון כל-כך טרח להשמיץ ולהפעיל נגדם את מכונת הרעל שלו. אותם אנשים הם שידעו, בתוך כמה שעות, להפוך מתנועות מחאה לתנועות התנדבות וסיוע. החל מציוד שהיה חסר לחיילים, עבור בטיפול בצרכיהם של המפונים – קודם מישובי העוטף ואחר-כך גם מישובי גבול הצפון – ואפילו הקמת חפ"ק שעסק באיתור נעדרים.

לארגונים אלה הצטרפו ארגוני מתנדבים נוספים, האוניברסיטאות וגופים לא-מדינתיים אחרים. העורף האזרחי, הוא זה שלקח על כתפיו את המדינה והפעיל מערכות כמעט בין לילה. למדינה, לשירות הציבורי, לקח זמן רב להתעשת ולהתחיל לפעול ורק בימים אלה, כחצי שנה מאז החלה המלחמה, מתחילים להכין תכנית אסטרטגית לטיפול במפונים.

העורף האזרחי לקח על כתפיו את המדינה והפעיל מערכות כמעט בין לילה. למדינה, לשירות הציבורי, לקח זמן רב להתעשת ולהתחיל לפעול. רק כחצי שנה לתוך המלחמה מכינים תכנית אסטרטגית לטיפול במפונים

אחת הדוגמאות הבולטות להרס השירות הציבורי, להרס המדינה, הוא המוסד לביטוח לאומי. דווקא הביטוח הלאומי הוא זה שמבין מוסדות הציבור פעל ראשון ופעל במהירות וביעילות.

זה למעלה משנה ורבע למוסד לביטוח לאומי אין מנכ"ל. מאז ועד לפני כחודש וחצי, ניהלה את המוסד החשוב הזה ממלאת מקום, ירונה שלום. בהנהגתה תפקד הביטוח הלאומי בימים שאחרי השבעה באוקטובר טוב יותר מכל מוסד ממשלתי אחר.

כשלושה חודשים לאחר פרוץ המלחמה, כשירונה שלום כבר ממלאת את התפקיד בהצלחה רבה, כאמור, התמנתה ועדת איתור לתפקיד מנכ"ל הביטוח הלאומי. הוועדה מצאה את ירונה שלום כמתאימה להיות מנכ"ל הביטוח הלאומי, היא ועוד שניים אחרים. אבל מנכ"ל משרד העבודה, ישראל אוזן והשר יואב בן צור החליטו שהיא לא תמונה לתפקיד.

ירונה שלום התפטרה וחודש וחצי התנהל המוסד הכל-כך חשוב הזה ללא מנכ"ל ואפילו ללא ממלא מקום. ואז מינו את צביקה כהן, המקורב, אבל שוב, רק כממלא מקום. הנה כך הורסים את השירות הציבורי.

בשמונה באוקטובר ראינו עד כמה צודק פרופ' יצחק גל-נור; השמונה באוקטובר הוכיח לנו שכשהשלטון הורס באופן שיטתי את השירות הציבורי, הוא למעשה פוגע במדינה וכמעט שמצליח להרוס אותה.

בשמונה באוקטובר ראינו עד כמה צודק פרופ' יצחק גל-נור; השמונה באוקטובר הוכיח לנו שכשהשלטון הורס באופן שיטתי את השירות הציבורי, הוא למעשה פוגע במדינה וכמעט שמצליח להרוס אותה

אנחנו צריכים עכשיו לשקם את המדינה שלנו. השלטון הזה והעומדים בראשו מנותקים לחלוטין מצרכי העם ומרחשי ליבו. השלטון הזה והעומד בראשו, כפי שאנחנו רואים, ממשיך לעסוק בהישרדותו האישית. השלטון הזה לא ישקם אותנו מההריסות, וזו עוד סיבה מדוע יש להחליף אותו. מיד, עכשיו.

ד"ר חיים וייצמן הוא מנהל התחום הפוליטי ועמית מחקר במכון לחירות ואחריות, ומרצה לממשל, מנהל ומדיניות ציבורית בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן. הוא בעל ניסיון ארוך שנים במגזר הציבורי; בין שאר התפקידים אותם מילא: עוזר לח"כ שמעון פרס, יועץ מדיני לשר וח"כ לשעבר ד"ר יוסי ביילין ויועץ בכיר לשר הדתות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 607 מילים
סגירה