הרכב של ארגון World Central Kitchen שהותקף ברצועת עזה, 2 באפריל 2024 (צילום: AFP)
AFP

הרג עובדי הסיוע בעזה היה הקש ששבר את גב ההסברה

הלחימה בעזה בפורמט הנוכחי פוגעת במטרותיה – שחרור החטופים והחזרת הביטחון ● הכוכב העזתי שהפך ב־1 באפריל לסוכן מוסד ● חגיגות לא מתוקות בתוניסיה ● הייצוא הרוסי לאיראן פחת בזכות הסנקציות ● והשבוע ב־1982: רצח איש המוסד בפריז ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

ישראל מתקשה לשכנע את העולם בצדקת דרכה

שבעה בכירים איראנים – ביניהם גנרל רם דרג – נהרגו השבוע בתקיפת מעון השגריר האיראני בדמשק. הבניין הזה שימש את משמרות המהפכה של הרפובליקה האסלאמית והיה רחוק מאוד מלהיות סתם עוד בניין דיפלומטי תמים המשמש נציגים רשמיים של מדינה זרה כלשהי.

יחד עם זאת, המסגור החדשותי ברחבי העולם – כולל בעולם המערבי – התמקד בכך שישראל, שהואשמה בתקיפה אף שלא נטלה אחריות, תקפה מטרה אזרחית לכאורה. גם בית החולים שיפא, שבו הסתיימה השבוע פעילות צה"ל, הוא מטרה היברידית: גם בית חולים עם רופאים וחולים אמיתיים הזקוקים לסיוע והשגחה – וגם בסיס צבאי של חמאס, שמסתיר בו תחמושת ומשמש כמפקדת טרור.

יותר מ־200 מחבלי חמאס נלכדו במהלך המבצע הנוכחי בשיפא. מאות נעצרו. אולם, ברקע ההרס חסר התקדים של התשתיות בעזה והרג האלפים הרבים – ביניהם גם אזרחים תמימים, נשים וילדים – העולם כבר לא מתעניין במחבלים של חמאס הפועלים בשטח בית חולים.

הנרטיב של המלחמה בעזה התגבש והתאבן לא רק במדינות ערביות ומוסלמיות, אלא גם במערב – ורבים דורשים הפסקת האש ומאמינים שבשלב הנוכחי שום דבר לא מצדיק את המשך הפעולה הישראלית הגובה קורבנות רבים.

הרכב של ארגון World Central Kitchen שהותקף ברצועת עזה, 2 באפריל 2024 (צילום: AFP)
הרכב של ארגון "המטבח המרכזי העולמי" שהותקף ברצועת עזה, 2 באפריל 2024 (צילום: AFP)

הפגיעה באנשי ארגון הסיוע "המטבח המרכזי העולמי" הגדישה את הסאה. גינויים מקיר לקיר נשמעו בבירות העולמיות – וההתנצלות של צה"ל, שנטל אחריות בלית ברירה, לא התקבלה. גם ידידות ישראל מטילות ספק בכך שצה"ל אכן עושה הכול כדי לפעול על פי הנהלים ולהגן על חיי האזרחים (עזתים וזרים).

בשלב הנוכחי פורמט הלחימה הקיים לא תורם לשחרור החטופים – מטרה מוצהרת של המלחמה בעזה – וספק אם הוא מספק לישראל ביטחון. הבעיה היא שבישראל מתייחסים בביטול לאזהרות של ידידיה במערב, בעוד שרוב הציבור הישראלי כלל לא רואה את התמונה הגדולה והמורכבת.

בשלב הנוכחי פורמט הלחימה הקיים לא תורם לשחרור החטופים – מטרה מוצהרת של המלחמה בעזה – וספק אם הוא מספק לישראל ביטחון. הבעיה היא שבישראל מתייחסים בביטול לאזהרות של ידידיה

כששר החוץ לשעבר אלי כהן אומר שאם ארה"ב לא נותנת גיבוי מלא לישראל "אין לה מה לחפש במזרח התיכון", ברור שזאת רוח המפקד, אותו אחד שממשיך ללבות את הסכסוך בין ישראל לארה"ב בשאיפה להרוויח כמה נקודות אצל בוחריו ואולי גם אצל דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי בבחירות 2024 בארה"ב.

העיתונאי הכוכב של עזה הוא סוכן מוסד?

נראה שבמלחמת המידע והמדיה המתנהלת מאז 7 באוקטובר כל אמצעי כשר. אלפי פייקים זורמים מכל הכיוונים ונשפכים אל תוך הנהר האינטרנטי הסואן – ושם מקבלים חיים משלהם. מאז תחילת המלחמה, המוני עזתים – אך גם ישראלים – עוקבים אחרי סאלח אל־ג'עפראווי, יוצר תוכן עזתי שהילל את חמאס ביום הטבח ואז בכה בכי תמרורים כשהשכונה שלו הופצצה על ידי מטוסי צה"ל.

מאז אל־ג'עפראווי לא הפסיק להחליף תפקידים – יום אחד הוא הופיע בתור זמר, למוחרת בתור טכנאי רנטגן ולבסוף כעיתונאי המדווח על המלחמה בעזה. בטוויטר הוא כבר קיבל האשטאג בשם MrFAFO# – והוא נחשב לדמות הראשית בתעשיית התעמולה העזתית.

אלא שלאחרונה אל־ג'עפראווי הואשם בכך שהוא בכלל סוכן מוסד. מי שפרסם את הידיעה הזאת בציוץ שלו ב־1 באפריל – וכתב כי "יריב (שמו האמיתי לכאורה של אל־ג'עפראווי) הגיע בבטחה לישראל" – היה ד"ר אלי דוד, מסבירן ישראלי שהפך לכוכב רשת מאז המלחמה.

אל־ג'עפראווי הכחיש את הפרסום, שלדבריו נועד לפגוע בעבודתו, אך בדיוק כמו בפרסומיו הכוזבים מתוך עזה, גם הידיעה הזאת קיבלה חיים משלה והוא קיבל אלפי תגובות נאצה

אל־ג'עפראווי הכחיש את הפרסום, שלדבריו נועד לפגוע בעבודתו החשובה, אך בדיוק כמו בפרסומיו הכוזבים מתוך עזה, גם הידיעה הזאת קיבלה חיים משלה והוא קיבל אלפי תגובות נאצה.

הסיפור הזה רק מדגים עד כמה ערך האמת הפך לבלתי חשוב ושכל בדיחת 1 באפריל יכולה להפוך במהירות  לאמיתית בעיני מי שכבר לא יכולים – וגם לא טורחים – להבדיל בין שקר לאמת.

המשבר המתוק של תוניסיה

רגע לפני תחילת העיד אל־פיטר – החג שמציין את סוף צום רמדאן – משפחות רבות ברחבי תוניסיה מגלות שאין באפשרותן לרכוש סוכר, מצרך חיוני והכרחי להכנת מנות מתוקות המוגשות במהלך החג. בתוניסיה יש מחסור חמור בסוכר ורשתות השיווק מגבילות את רכישת הסוכר לחבילה או שתיים למשפחה.

אולם, בעיית הסוכר היא רק תסמין. לפני כמה חודשים המדינה חוותה מחסור במים, ולפני כן בקמח ולחם. לעיתים חסרה גם סמולינה (שגם משחקת תפקיד חשוב בהכנת הממתקים המסורתיים) ומוצרים רבים נוספים.

האבטלה בקרב הצעירים מתחת לגיל 24 עומדת על 41%, ורבים מהם מנסים לעזוב למערב בדרכים לא חוקיות ומסתכנים בטביעה בים התיכון הסוער ובהסתמכות על מתווכים חסרי רחמים ובושה

התוניסאים מתלוננים על יוקר המחיה, העוני והאבטלה הגואה, ונראה שקברניטי המדינה מתקשים להתמודד עם התופעות האלה. האבטלה בקרב הצעירים מתחת לגיל 24 עומדת על 41%, ורבים מהם מנסים לעזוב למערב בדרכים לא חוקיות ומסתכנים בטביעה בים התיכון הסוער ובהסתמכות על מתווכים חסרי רחמים ובושה.

תוניסיה נחשבה להצלחה היחידה של "האביב הערבי". אולם, התקוות של העידן ההוא נגוזו מזמן. מאז "האביב הערבי" הכלכלה התוניסאית הלכה והתדרדרה, גם בגלל ניהול כושל, אך גם בשל איומי הטרור והמחסור בהשקעות זרות.

אנשים קונים ממתקים באנקרה לקראת העיד אל־פיטר, 19 באפריל 2023 (צילום: Adem ALTAN / AFP)
אילוסטרציה: אנשים קונים ממתקים באנקרה לקראת העיד אל־פיטר, 19 באפריל 2023 (צילום: Adem ALTAN / AFP)

הדמוקרטיה שלבלבה במשך כמה שנים נרמסה על ידי הנשיא קייס סעיד, שהחליש את הפרלמנט, את התקשורת ואת המערכת המשפטית.

עתה התוניסאים מתנחמים בכך שמצבם טוב יותר לעומת העזתים. "בעזה האחים שלנו מתים מרעב. בינתיים מצבנו טוב יותר", אומרים הצרכנים התוניסאים, בעודם עומדים בתור לסוכר וסופרים את הכסף שלהם שהולך ומאבד מערכו.

עתה התוניסאים מתנחמים בכך שמצבם טוב יותר לעומת העזתים. "בעזה האחים שלנו מתים מרעב. בינתיים מצבנו טוב יותר", אומרים הצרכנים התוניסאים

הייצוא הרוסי לאיראן פחת ב־2023

כשפרצה המלחמה באוקראינה והמערב השית על רוסיה סנקציות רחבות וקשות, היו בטהרן גורמים שהעריכו שעתה המסחר בין רוסיה לאיראן יגדל באופן משמעותי, כיוון שרוסיה תצטרך למצוא תחליף גם לשווקים הזרים וגם למוצרים המייבואים מהמערב.

אחרי שנתיים של מלחמה התברר שהמסחר בין שתי המדינות דווקא הצטמצם בכ־17%. הייצוא האיראני לרוסיה גדל בכמה אחוזים, אך הייצוא הרוסי לאיראן – קטן. הסיבה לכך נעוצה בכך שגם אם שתי המדינות מאוד רוצות להגדיל את נפח היחסים המסחריים ביניהן, הסנקציות המערביות בולמות גם את ההתפתחות הזאת.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחת זום עם נשיא איראן אבראהים ראיסי, 17 במאי 2023 (צילום: Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחת זום עם נשיא איראן אבראהים ראיסי, 17 במאי 2023 (צילום: Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

באופן מסורתי, רוסיה נהגה לייצא לאיראן מוצרי מזון כמו חיטה. גם עכשיו קיים ביקוש לחיטה הרוסית, אך איראן מתקשה לעקוף את הסנקציות הפוגעות באפשרויות ההובלה שלה מרוסיה לאיראן.

הייצוא האיראני לרוסיה גדל בעיקר בזכות התעשייה הצבאית – רוסיה רכשה מהרפובליקה האסלאמית אלפי כטב"מים מסוג שאהד 136, שמשחקים תפקיד משמעותי בשדה הקרב באוקראינה – וגם טילים בליסטיים מסוגים שונים.

שתי המדינות מנסות לגבש תוכניות מרחיקות לכת שיאפשרו לחבר בין טהרן למוסקבה באמצעות מסילות ברזל וכבישים, אך לא ברור מהיכן יבואו ההשקעות הזרות

שתי המדינות מנסות לגבש תוכניות מרחיקות לכת שיאפשרו לחבר בין טהרן למוסקבה באמצעות מסילות ברזל וכבישים, אך לא ברור מהיכן יבואו ההשקעות הזרות – והמשקיעים לא ממהרים להסתכן בסנקציות מערביות נגד שתי המדינות וחוששים מחוסר היציבות של שתי הכלכלות.

השבוע הטומאן האיראני הגיע לשפל המדרגה וירד ל־62,800 לדולר. רוסיה בינתיים מצליחה להחזיק את המטבע הלאומי שלה ברמה של כ־90 רובל לדולר, אך הכלכלנים הרוסים מזהירים כי המדיניות הפיסקלית הנוכחית והוצאות העתק בגלל המלחמה עלולות לגרום לרובל לאבד עוד מערכו.

תערוכת צבאית איראנית בטהרן, 23 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
תערוכת צבאית איראנית בטהרן, 23 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

רוסיה בפירוש לא מצליחה להחליף את השותפות המערביות שלה לשעבר בחברות חדשות כמו סין, הודו או איראן והנתונים האחרונים על טיב היחסים בין איראן לרוסיה הן עדות ברורה לכך.

השבוע במזה"ת: רצח הדיפלומט הישראלי בפריז

ב־31 במרץ 1982, בשעה 12:50 בצוהריים, אישה צעירה שחבשה כומתה על ראשה ניגשה אל יעקב בר סימן טוב – איש מוסד שעבד בשגרירות ישראל בפריז – וירתה בו שלוש פעמים באקדח חצי אוטומטי.

בר סימן טוב – שחזר עם אשתו ובתו הקטנה בת השמונה לביתו ברובע ה־16 היוקרתי – המתין בלובי, נורה, התמוטט – ולאחר כשעתיים הוכרז על מותו. ארגון לבנוני לא מוכר נטל אחריות

"רצח על רקע פוליטי": שער עיתון "דבר" 5 באפריל 1982
"רצח על רקע פוליטי": שער עיתון "דבר", 5 באפריל 1982 (צילום: "דבר", צילום מסך)

בר סימן טוב – שחזר עם אשתו ובתו הקטנה בת השמונה לביתו ברובע ה־16 היוקרתי – המתין בלובי, נורה, התמוטט – ולאחר כשעתיים הוכרז על מותו. ארגון לבנוני עלום בשם "הפלגים המהפכניים החמושים הלבנוניים" נטל אחריות לפיגוע בפריז, אך ישראל הפנתה אצבע מאשימה אל אש"ף – והאשימה את הארגון בהפרת תנאי הפסקת האש ביולי 1981.

בעיתונות הישראלית הצביעו על כשלים באבטחת הדיפלומט הישראלי. למעשה, הוא לא זכה לשום סידורי אבטחה מיוחדים, אף שרק שלושה ימים לפני מותו משרדו רוסס בנשק אוטומטי. ביהוד, עיר הולדתו, קראו לרחוב על שמו. ג'ורג' עבדאללה, מחבל לבנוני שהיה מעורב בהתנקשות בר סימן טוב ורצח גם קצין אמריקאי, ממשיך לרצות מאסר עולם בכלא הצרפתי.

עוד 1,255 מילים
סגירה