זכריא אל-עדרא, שנורה ונפצע באורח חמור על ידי מתנחל באוקטובר 2023, בביתו בכפר א-תוואני בגדה המערבית, 31 במרץ 2024 (צילום: ג'רמי שרון)
ג'רמי שרון
זכריא אל-עדרא, שנורה ונפצע באורח חמור על ידי מתנחל באוקטובר 2023, בביתו בכפר א-תוואני בגדה המערבית, 31 במרץ 2024

"זה כואב לצחוק, זה כואב לדבר בקול רם"

ריאיון זכריא אל-עדרא נורה בבטנו מטווח אפס על ידי מתנחל חמוש בתקרית מצולמת ● הוא שהה 60 ימים במחלקת טיפול נמרץ ורק כעבור 80 ימים נוספים שוחרר מאשפוז ● בריאיון לזמן ישראל הוא מספר כי חצי שנה אחרי, הוא עדיין מתמודד עם כאבים מהפציעה ששינתה את חייו ● לדברי פרקליטות המדינה, היא בוחנת כעת את המקרה

לפני כשישה חודשים חייו של זכריא אל-עדרא, תושב הכפר הפלסטיני הקטן א-תוואני, קיבלו תפנית שלילית באחת. ב-13 באוקטובר, מתפללי יום שישי בדיוק סיימו את תפילתם במסגד הכפר, כאשר ילדים בחוץ החלו לצעוק בבהלה "מתנחלים, מתנחלים בא-תוואני", סיפר עדרא השבוע בריאיון לזמן ישראל.

עדרא, בן 30, מיהר החוצה וראה שני ישראלים בבגדים אזרחיים – אחד מהם נושא רובה סער צבאי – נכנסים לפאתי הכפר בסמוך למסגד, בלוויית חייל לבוש מדים. בצילום וידיאו של התקרית ניתן לראות את הגבר החמוש מתקרב לעדרא בצורה תוקפנית ואת השניים מחליפים דברים במשך כמה שניות.

"המתנחל ירד לעברי ואמר לי, 'לך מכאן', ואני אמרתי, 'אתה תלך. אני לא באתי אליך, אתה באת אליי. אתה תלך מכאן'", אומר עדרא בערבית, ובן דודו באסל אל-עדרא מתרגם את דבריו לאנגלית.

"המתנחל ירד לעברי ואמר לי, 'לך מכאן', ואני אמרתי, 'אתה תלך. אני לא באתי אליך, אתה באת אליי. אתה תלך מכאן'", אומר עדרא בערבית ובן דודו מתרגם את דבריו לאנגלית

עדרא ובאסל אומרים כי הגבר החמוש הגיע מכיוון חוות מעון, מאחז בלתי חוקי הצופה אל א-תוואני, אבל הם לא יודעים אם הוא תושב המאחז.

התקרית בה נורה זכריא אל-עדרא על ידי מתנחל בגדה המערבית (וידיאו: "בצלם")

בצילום הווידיאו של התקרית – שצולם על ידי באסל עצמו, שעובד כחוקר שטח מטעם ארגון "בצלם" לזכויות אדם – הגבר הישראלי נראה מכה את עדרא בכתפו בקת הרובה, עושה צעד לאחור – ואז יורה בבטנו מטווח אפס.

עדרא הובהל לבית החולים, שם עבר ניתוח חירום כדי לטפל בפצעים בבטנו. הוא שהה 60 ימים במחלקת טיפול נמרץ, תחילה בבית חולים מקומי בעיר יטא ולאחר מכן בבית החולים אל-אהלי בחברון. רק לאחר 82 ימי אשפוז הוא היה חזק מספיק כדי להשתחרר לביתו.

בצילום הווידיאו של התקרית הישראלי נראה מכה את עדרא בכתפו בקת הרובה, עושה צעד לאחור ואז יורה בבטנו מטווח אפס. עדרא שהה 60 ימים במחלקת טיפול נמרץ

דובר המשטרה אמר לזמן ישראל יומיים לאחר התקרית כי היורה, שתואר כתושב האזור, הובא לחקירה. אולם המשטרה החלה לראיין עדים רק כשישה שבועות לאחר הירי, אחרי שמשפחת עדרא שכרה עורך דין.

זכריא אל-עדרא, שנורה ונפצע באורח חמור על ידי מתנחל באוקטובר 2023, מציג את פצעיו בכפר א-טוואני בגדה המערבית, 31 במרץ 2024 (צילום: ג'רמי שרון)
זכריא אל-עדרא, שנורה ונפצע באורח חמור על ידי מתנחל באוקטובר 2023, מציג את פצעיו, 31 במרץ 2024 (צילום: ג'רמי שרון)

לדברי באסל, המשטרה מעולם לא הגיעה לזירה כדי לחפש ראיות אף שיודעה לגבי התקרית על ידי קרוביו של עדרא. בעקבות בקשת תגובה לכתבה, המשטרה יידעה את זמן ישראל כי החקירה הושלמה וכי התיק נשלח לפרקליטות המדינה כדי שזו תחליט אם להגיש כתב אישום נגד היורה.

מהפרקליטות נמסר כי היא קיבלה את התיק מהמשטרה לפני חודשיים אבל שלחה אותו בחזרה להשלמת עבודת החקירה. המשטרה החזירה "לאחרונה" את הדוח הסופי לפרקליטות, שכעת "מעריכה את הראיות" לפני קבלת החלטה בתיק, לדבריה.

בעקבות בקשת תגובה לכתבה, המשטרה יידעה את זמן ישראל כי החקירה הושלמה והדוח הסופי הועבר לפרקליטות, שכעת "מעריכה את הראיות" לפני קבלת החלטה על הגשת כתב אישום בתיק

באוקטובר ובנובמבר 2023 חלה עלייה באלימות מתנחלים כלפי פלסטינים בגדה המערבית בעקבות פלישת חמאס לדרום ישראל ומעשי הזוועה שלו ב-7 באוקטובר – והמלחמה שפרצה לאחר מכן ברצועת עזה.

הגם שרמת האלימות ירדה מאז, היא עדיין גבוהה מאשר בעבר, על פי נתונים שפרסם משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים.

הכפר הפלסטיני א-טוואני באזור דרום הר חברון, הגדה המערבית, 31 במרץ 2024 (צילום: ג'רמי שרון/ Times of Israel)
הכפר הפלסטיני א-תוואני באזור דרום הר חברון, הגדה המערבית, 31 במרץ 2024 (צילום: ג'רמי שרון)

בינתיים, כתבי אישום נגד ישראלים בגין אלימות כלפי פלסטינים בגדה המערבית הם עדיין נדירים מאוד. מחקר שערך ארגון יש דין ופורסם בינואר מצא כי מתוך 1,664 חקירות שביצעה המשטרה מ-2005 ועד ספטמבר 2023, ושהייתה לו גישה לתיקים שלהן, כ-94% נסגרו ללא כתב אישום.

עבור עדרא ומשפחתו, העובדה שהיורה עדיין חופשי – למרות גוף הראיות הגדול נגדו והעובדה שרשויות אכיפת החוק מודעות לזהותו – מהווה מקור לכעס ולתחושת אי-צדק עמוקה.

כתבי אישום נגד ישראלים בגין אלימות כלפי פלסטינים בגדה המערבית הם עדיין נדירים מאוד. עבור עדרא ומשפחתו, העובדה שהיורה עדיין חופשי למרות הראיות נגדו מהווה מקור לכעס ולתחושת אי-צדק עמוקה

היורה היה חבר בכיתת ביטחון אזרחית מקומית לאבטחת אחת ההתנחלויות הסמוכות. ככזה היה ברשותו רובה סער צבאי, שאזרחים אינם מורשים לשאת בנסיבות אחרות.

"זה לגמרי לא צודק שהמתנחל עדיין חופשי", אומר עדרא. "המתנחל עשה את כל הדרך אל תוך הכפר, הכה אותי, ירה בי, חזר, ועכשיו הוא לגמרי חופשי.

זכריא אל-עדרא, שנורה ונפצע באורח חמור על ידי מתנחל ישראלי באוקטובר 2023, מציג את פצעיו בביתו בכפר א-טוואני בגדה המערבית, 31 במרץ 2024 (צילום: ג'רמי שרון/ Times of Israel)
זכריא אל-עדרא, שנורה ונפצע באורח חמור על ידי מתנחל ישראלי באוקטובר 2023, מציג את פצעיו, 31 במרץ 2024 (צילום: ג'רמי שרון)

"תאר לעצמך אם התקרית הזאת הייתה הפוכה. אם פלסטיני היה נכנס למאחז ויורה שם במתנחל. הוא היה נורה, הצבא היה בא לפוצץ את הבית של המשפחה שלו, ובני המשפחה שלו היו נעצרים".

בששת החודשים שחלפו מאז שנורה עדרא – גבר נשוי ואב לארבעה – אביו תמך בו ובמשפחתו היות שהוא לא כשיר לעבוד, בייחוד בבנייה כפי שעשה לפני התקרית.

היורה היה חבר בכיתת ביטחון מקומית לאבטחת אחת ההתנחלויות הסמוכות. ככזה היה ברשותו רובה סער צבאי, שאזרחים אינם מורשים לשאת בנסיבות אחרות

פצעיו של עדרא עדיין גורמים לו כאבים. הקליע פגע בצד השמאלי של בטנו וגרם לפציעות בקיבה, במעיים, בלבלב ובשלוש מצלעותיו. בשל הפציעות במעיים, הרופאים חיברו לעדרא שקית קולוסטומיה; הוא אמור לעבור ניתוח להסרתה בשבועות הקרובים.

אולם נאמר לו כי הוא לא יוכל לשוב לעבוד בבנייה, מפני שעבודה פיזית כזו תהיה כרוכה בכאבים ותגרום לו נזק. "אם אני צוחק בקול רם מדי זה מכאיב לי בבטן. אם אני מדבר חזק מדי, גם זה כואב. אם אני מתכופף נמוך מדי, מישהו צריך לעזור לי לקום", אומר עדרא, ומוסיף כי שקית הקולוסטומיה עצמה גורמת לו כאב.

חיילי צה"ל מאבטחים הפגנה של מתנחלים סמוך לשכם, 2 בנובמבר 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
חיילי צה"ל מאבטחים הפגנה של מתנחלים סמוך לשכם, 2 בנובמבר 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

עדרא נראה לא בטוח כיצד יוכל להתפרנס בהמשך, אם כי אמר שינסה לפתח "פרויקטים קטנים", מבלי לפרט. גם אביו חווה קשיים כלכליים מאז שהיתר העבודה שלו בישראל נשלל באוקטובר.

עדרא אומר כי הוא כועס לא רק בגלל תקרית הירי אלא בגלל ההטרדות והאלימות המתמשכות, לדבריו, מצד מתנחלים קיצוניים כלפי האוכלוסייה הפלסטינית המקומית.

פצעיו של עדרא עדיין גורמים לו כאבים. נאמר לו כי הוא לא יוכל לשוב לעבוד בבנייה, מפני שעבודה פיזית כזו תגרום לו נזק. "אם אני צוחק בקול רם מדי זה מכאיב לי"

"המתנחלים גורמים לנו בעיות הרבה זמן, וזה עדיין נמשך", הוא אומר. "כשאנחנו מוסקים את הזיתים, קוצרים את החציר, רועים את הכבשים – המתנחלים גורמים בעיות בכל דבר".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
.. הסיכוי שבאמת האירוע התרחש בדיוק כמו שה"קורבן" ובן דודו שווה לאפס. ממש נשמות טהורות.. לכו קיבינמאט. חשפתם את פרצופכם האמיתי ושום ליצן פרוגרסיבי בעל הלקאה עצמית לא יעזור לכם. עד ... המשך קריאה

.. הסיכוי שבאמת האירוע התרחש בדיוק כמו שה"קורבן" ובן דודו שווה לאפס. ממש נשמות טהורות.. לכו קיבינמאט. חשפתם את פרצופכם האמיתי ושום ליצן פרוגרסיבי בעל הלקאה עצמית לא יעזור לכם. עד שלא תכירו בזכותנו להתקיים אתם תמשיכו להיות אוייבים שלנו בדם. מהים לנהר רציתם אה?

עוד 883 מילים ו-5 תגובות
סגירה