היום ה־185 ללחימה ● 133 חטופים עדיין בעזה

נתניהו: יש תאריך לתמרון ברפיח; משרד החוץ האמריקאי: לא עודכנו במועד לפעולה בעיר

הבית הלבן: ארצות הברית העבירה לחמאס הצעה עדכנית להפסקת הלחימה ולשחרור החטופים, והיא ממתינה לתשובת הארגון ● הפרקליטות הודיעה לשלמה פילבר שבכוונתה לבטל את הסכם עד המדינה שנחתם עימו ● בן גביר הודיע שמועמדו לתפקיד המפכ"ל הוא סגן המפקח הכללי, אבשלום פלד ● מירי רגב החליטה שטקס הדלקת המשואות ייערך השנה ללא קהל ויצולם מראש

עשן מיתמר בעקבות תקיפה ישראלית ברפיח, 20 במרץ 2024 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
SAID KHATIB / AFP
עשן מיתמר בעקבות תקיפה ישראלית ברפיח, 20 במרץ 2024

על פי דיווח מצרי חלה התקדמות בדיונים בקהיר על הפסקת אש בעזה והוסכמו הנקודות הבסיסיות בין כל הצדדים המעורבים. מקור מצרי בכיר אומר כי משלחות קטאר וחמאס עזבו את קהיר, ומשלחות ארה"ב וישראל מתכננות לעשות זאת בשעות הקרובות. המשלחות צפויות לחזור לעיר בעוד יומיים כדי להגיע להסכמות סופיות.

סוכנות הידיעות הסעודית אל-עאלם אל-ערבי: ארה"ב ביקשה ממצרים ומקטאר להפעיל לחץ על חמאס כדי להגיע להפסקת אש בתוך מספר ימים במסגרת השיחות בקהיר. במקביל, היא הפעילה לחץ על ישראל להגיע להסכם לשחרור חטופים וכן להפוגה של שישה שבועות.

ברויטרס מדווחים כי מפקד שטח בכוח רדוואן חוסל הלילה בתקיפה ישראלית בדרום לבנון.

ח"כ יפעת שאשא-ביטון מהימין הממלכתי התייחסה להסגת הכוחות מעזה בראיון לרשת ב'. לדבריה, "במציאות שאנחנו רוצים את החטופים בבית ולפתור את מה שקורה בצפון – צריך להגביר את הלחץ הצבאי, לא לצמצם אותו"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתייחס לפרסומים על המו"מ בקהיר, וקובע כי "יש עסקה על השולחן". לפיד מוסיף: "זו תהיה עסקה שלא נאהב, צריך ללחוץ על הממשלה לעשות אותה".

לפיד השתתף בצעדת תמיכה במשפחות החטופים בוושינגטון, ונאם בסופה. בין השאר אמר, "לא ניתן לעולם לשכוח. לא נשקוט ולא ננוח עד שהם יחזרו הביתה".

לדברי לפיד, החטופים הם "קורבנות של טרור ושל שנאה, והם קורבנות של כל מי ששותק, כל מי שמסביר לנו שיש שני צדדים לסיפור. אין. אין שני צדדים לסיפור.זה לא סיפור. אלו בני אדם אמיתיים".

לפיד הוסיף: "כל אחד מאתנו אחראי לגורלם. לאף אחד אין את הזכות לשכוח, או להעמיד פנים שזה נורמלי והחיים נמשכים. הם לא. כל אדם, כל מנהיג, כל ממשלה, צריך להיות חלק מהמאמץ להחזיר אותם".

הנאום המלא:

באנו הנה היום כדי להזכר יחד שכל מה שמובן מאליו, אינו מובן מאליו.

שמש האביב שמעלינו אינה מובנת מאליה. במקומה יכולה להיות האפלה הקודרת, המאיימת, של מנהרה מתחת לאדמה.

בני המשפחה והחברים סביבנו אינם מובנים מאליו. יכולנו להיעקר מהם, להיעלם מחייהם, לא לדעת מה עלה בגורלם במשך חודשים ארוכים.

העובדה שאנחנו שלמים ובריאים אינה מובנת מאליה. יכולנו להיות פצועים, עם שברים שאיש אינו מטפל בהם, עם חתכים שאיש אינו חובש, בלי תרופות, בלי טיפול, דועכים והולכים.

הכבוד-העצמי שלנו אינו מובן מאליו. יכולנו להיות במקום שבו מכים אותנו, שבו אנחנו נאנסים, שבו בכל רגע נתון מותר להשפיל אותנו ולענות אותנו ואיש לא יבוא לעזור לנו.

האוכל שאנחנו אוכלים אינו מובן מאליו. הוא יכול היה להתחלף ברעב מתמשך. בחצי פיתה ביום. יכולנו להיות עם תינוק בן עשרה חודשים שאף אחד לא מאכיל אותו ולהסתכל עליו בחוסר אונים עד שהוא מת.

הבטחון שאנחנו מרגישים יכול היה להיות מוחלף בפחד. לא בפחד רגיל, בפחד שהוא צורת קיום. לפחד כל הזמן. לפחד ימים ושבועות וחודשים עד שהנשמה מתרסקת והפחד הופך להיות הדבר היחיד.

באנו הנה היום כדי להגיד יש בעולם הזה אמת ושקר, יש צודק ולא צודק, יש נכון ולא נכון. החטופים בעזה הם לא כובשים, הם קורבנות. הם לא מדכאים, הם קורבנות. הם קורבנות חפים מפשע.

הם קורבנות של טרור ושל שנאה, והם קורבנות של כל מי ששותק, כל מי שמסביר לנו שיש שני צדדים לסיפור. אין. אין שני צדדים לסיפור. זה לא סיפור. אלו בני אדם אמיתיים.

זו רומי, היא בת 23. זה אלכס, הוא בן 76, בנם של שני ניצולי שואה, זה כפיר, הוא היה בן תשעה חודשים כשנחטף, הוא בן שנה ושלושה חודשים עכשיו.

אנחנו פה כי הם אנשים אמיתיים, והסבל שלהם אמיתי, והם צריכים לחזור הביתה.

כל אחד מאתנו אחראי לגורלם. לאף אחד אין את הזכות לשכוח, או להעמיד פנים שזה נורמלי והחיים נמשכים. הם לא. כל אדם, כל מנהיג, כל ממשלה, צריך להיות חלק מהמאמץ להחזיר אותם.

אנחנו לא ניתן לעולם לשכוח. לא נשקוט ולא ננוח עד שהם יחזרו הביתה. זה הדבר החשוב ביותר. זה מה שצריך היה להיות מובן מאליו.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתחבק עם אביבה סיגל בעצרת למען החטופים בוושינגטון. 8 באפריל 2024 (צילום: שחר עזרן)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתחבק עם אביבה סיגל בעצרת למען החטופים בוושינגטון. 8 באפריל 2024 (צילום: שחר עזרן)

ֿחבר הקבינט הבטחוני השר ישראל כ"ץ אמר היום ריאיון לגל"צ כי "לראשונה מאז העסקה הקודמת הגענו לנקודה קריטית במו"מ, אם היא תסתדר – כמות גדולה של חטופים יחזרו הביתה". כ"ץ הוסיף: "אם לא תהיה עסקת חטופים, נראה איך איך "המערכת נעה במהירות לכיוון רפיח".

סגירה