דגל עם הלוגו של מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה במינכן, 2 באוקטובר 2023 (צילום: Christof STACHE / AFP)
Christof STACHE / AFP
דגל עם הלוגו של מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה במינכן, 2 באוקטובר 2023

"כל מי שיעז לקרוא לנו נאצים, נדווח עליו"

הימין הקיצוני החדש של גרמניה מתרחק לכאורה מהשורשים הנאצים, אך בה בעת דוגל בבניית גרמניה חדשה וסמכותנית ● מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה צפויה להתחזק ו/או לנצח בשלוש מדינות במזרח המדינה בסתיו הקרוב: "זה המבחן של גרמניה" ● עורך ברשת ברלין־ברנדנבורג אומר: "ה־AfD הצליחה לשנות את התפיסה לגבי הימין הקיצוני"

FP זונברג, גרמניה. בהתחלה – ביעילות גרמנית אופיינית – הוגדרו הכללים: בלי אלכוהול בשטח, גובה תורני הדגלים לא יעלה על שלושה מטרים, בלי הפגנות אחרי 20:00 בערב.

לאחר מכן התקיימה ההפגנה עצמה, בהשתתפות מאות בני אדם שהתאספו בכיכר העיר וצעקו עלבונות כלפי הממשלה המכהנת; סיפרו בדיחות על פליטים, קהילת הלהטב"קים והתקשורת; ונופפו בים של דגלי גרמניה וגם בכמה של רוסיה.

"כל מי שיעז לקרוא לנו נאצים, נדווח עליו למשטרה", צעק אחד המפגינים מעל במה מאולתרת שהוקמה מחוץ לבניין העירייה של זונברג – בית אחוזה לבן שנבנה בין שתי מלחמות העולם. "גרמניה תחילה", המשיך המפגין, מעודד את הקהל להצטרף בשירת ההמנון הלאומי תחת השמיים הגשומים והכהים.

ב־20:00 בדיוק הקהל התפזר במהירות, אבל הוא ישוב ביום שני הבא, כמו בכל שבוע. במהלך מגפת הקורונה הפגינו כאן נגד הסגרים. כעת הם קוראים להפלת הממשלה הנוכחית – ובחודשים האחרונים מספר המסיתים עולה בהתמדה.

מודעת בחירות של רוברט זסלמן בתורינגיה, גרמניה, 5 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
מודעת בחירות של רוברט זסלמן בתורינגיה, גרמניה, 5 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)

רבים מהמפגינים קשורים למפלגה אלטרנטיבה לגרמניה (AfD), ואף שלדברי חבריה הם שוללים בתוקף את מה שייצגה גרמניה הנאצית, ראש סניף מקומי של המפלגה, ביורן הוקה, עומד למשפט על כך שחתם נאום ב־2021 בביטוי "הכול למען גרמניה" – סיסמה שהייתה שגורה בפי הנאצים (החוק הגרמני אוסר על שימוש בביטויים, בתעמולה ובסמלים הקשורים למפלגה הנאצית ולקבוצות טרור).

מחוז זונברג – ביתם של 56 אלף בני אדם – הוא המקום שבו AfD זכתה להצלחה הגדולה ביותר עד כה. בשנה שעברה רוברט זסלמן בן ה־51 נבחר למנהל המחוז בזכות 52.8% מהקולות, מה שהפך את זונברג למדינה הראשונה בגרמניה הבוחרת מועמד ימני מאז העידן הנאצי.

סניף תורינגיה של המשרד להגנת החוקה כבר סיווג את סניף תורינגיה של AfD כ"ימני קיצוני", והמשרד הפדרלי עוסק עתה בשאלה האם ניתן לסווג את המפלגה כמקרה של קיצוניות ימנית ברמה הלאומית

אולם, סניף ה־AfD של תורינגיה – שבה נמצאת זונברג – כבר ערער על הלגיטימיות של מוסדות המדינה וטען כי הרפובליקה הפדרלית של גרמניה איננה מדינה ריבונית אלא נשלטת בידי כוחות חיצוניים.

סניף תורינגיה של המשרד להגנת החוקה כבר סיווג את סניף תורינגיה של AfD כ"ימני קיצוני", והמשרד הפדרלי עוסק עתה בשאלה האם ניתן לסווג את המפלגה כמקרה של קיצוניות ימנית ברמה הלאומית.

מבט על בירת תורינגיה, ארפורט, 5 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
מבט על בירת תורינגיה, ארפורט, 5 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)

השאלה הזו רלוונטית במיוחד לנוכח העבודה שהמפלגה צוברת פופולריות לא רק בתורינגיה אלא בכל המדינה. המגמה הזאת החלה לתפוס תאוצה בתקופת הבחירות הפדרליות האחרונות בגרמניה, ב־2021. בסיס התמיכה הכלל ארצי של המפלגה גדל ל־22%, בהשוואה ל־10.4% ב־2021.

שלוש מדינות במזרח גרמניה – תורינגיה, ברנדנבורג וסקסוניה – יערכו בחירות בסתיו הקרוב, וניצחון ל־AfD נראה סביר, שכן הסקרים חוזים למפלגה כ־30% בכל שלוש המדינות.

"זה המבחן של גרמניה, ו־2024 היא שנה מכוננת", אומר אולף זונדרמייר, עורך ברשת השידור ברלין־ברנדנבורג. זונדרמייר אומר כי מאז הקמתה של AfD ב־2013, "המפלגה הקצינה בהתמדה"

"זה המבחן של גרמניה, ו־2024 היא שנה מכוננת", אומר אולף זונדרמייר, עורך ברשת השידור ברלין־ברנדנבורג (RBB) ומומחה ותיק לקיצוניות ימנית בגרמניה. זונדרמייר אומר כי מאז הקמתה של AfD ב־2013, "המפלגה הקצינה בהתמדה".

המפלגה, שהחלה את דרכה כמפלגה אירו־סקפטית, שביקרה בעיקר את התמודדותו של האיחוד האירופי עם משבר גוש האירו – ואת הנהגתה – נעה בהתמדה לעבר עמדות לאומניות ופופוליסטיות יותר, בפרט מאז 2015, כשהקנצלרית לשעבר אנגלה מרקל קיבלה בברכה כמיליון פליטים אל המדינה.

הפגנה נגד מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה, המבורג, 25 בפברואר 2024 (צילום: MORRIS MAC MATZEN / AFP)
הפגנה נגד מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה, המבורג, 25 בפברואר 2024 (צילום: MORRIS MAC MATZEN / AFP)

מורשת הבושה של גרמניה הנאצית מוסיפה להשפיע על הפוליטיקה הגרמנית, ועד לעלייתה של AfD החברה הגרמנית דחתה בתוקף אידיאולוגיות ימניות קיצוניות. אולם, ההשפעה הכלכלית הן של המשבר הפיננסי של 2008 והן של משבר הפליטים של 2015, הובילה – לפחות חלקית – לשינוי בתפיסות הציבור.

"ה־AfD הצליחה לשנות את התפיסה לגבי הימין הקיצוני – היא הרחיקה את האנשים מהסטיגמה הטעונה היסטורית של הנאציזם, וכך למעשה הפכה אותה לקבילה חברתית", אומר זונדרמייר. לדבריו, זה בדיוק מה שקרה בזונברג.

"ה־AfD הצליחה לשנות את התפיסה לגבי הימין הקיצוני – היא הרחיקה את האנשים מהסטיגמה הטעונה היסטורית של הנאציזם, וכך למעשה הפכה אותה לקבילה חברתית"

המוקד החדש של ה־AfD – אזור כפרי מרוחק – היה חלק מהרפובליקה הדמוקרטית הקומוניסטית של גרמניה עד האיחוד המחודש ב־1990. הרחוב הראשי של תורינגיה, המרוצף אבנים, ובתיה המפוארים, מוקפים בגבעות ביער התורינגי, מתוארכים לתקופה הווילהלמינית מלפני מלחמת העולם הראשונה. הכביש המהיר הקרוב ביותר נמצא במרחק של כחצי שעת נסיעה.

לאחר האיחוד המחודש המוני אנשים היגרו מערבה והותירו בתים רבים ריקים. תושבי המקום אומרים כי הצעירים כאן נאבקים בשימוש בסמים; מקומות הבילוי באזור מועטים; והתחבורה הציבורית לא מקשרת כראוי את הכפרים המרוחקים יותר של המחוז, דבר שמקשה את הגישה לחינוך איכותי ותעסוקה.

שלט בחירות של מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה, 2 בינואר 2024 (צילום: John MACDOUGALL / AFP)
שלט בחירות של מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה, 2 בינואר 2024 (צילום: John MACDOUGALL / AFP)

מאז האיחוד, מזרח המדינה מדביק את מערב גרמניה לשעבר מבחינת הזדמנויות כלכליות, אבל בזונברג – וברחבי מזרח גרמניה לשעבר – רבים ממשיכים להרגיש מקופחים במידה רבה.

כמה גברים צעירים שהשתהו במקום לאחר ההפגנה הדהדו את התלונות האלה בעודם מעשנים מרלבורו בשרשרת ואורזים משרוקיות ודגלים. הם בחרו לעבור למקצועות מעשיים יותר – כגון בנייה, שרברבות והתקנת גגות – הסביר אחד מהם, כדי לעזור "לבנות את זונברג ואת גרמניה בכלל".

"בלי שמות בבקשה", הם ביקשו בנימוס לאחר שהסכימו לדבר ("Lügenpresse" – מושג שהנאצים עשו בו שימוש, צץ מחדש בחוגי הימין הגרמניים, וכן בקרב בעלי בריתו של נשיא ארה"ב לשעבר טראמפ)

הצעירים, שהגיעו להפגנה במדי החברות שהם עובדים בהן – אוברולים אפורים ומכנסי עבודה – נרתעו בתחילה מלדבר עם ה־"Lügenpresse" ("תקשורת השקרים") – או "תקשורת המיינסטרים השקרנית", כפי שתיארו זאת.

"בלי שמות בבקשה", הם ביקשו בנימוס לאחר שהסכימו לדבר ("Lügenpresse" – מושג שהנאצים עשו בו שימוש, צץ מחדש בחוגי הימין הגרמניים, וכן בקרב בעלי בריתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ).

רוברט זסלמן מאלטרנטיבה לגרמניה באירוע בחירות בזונברג, 25 בינוי 2023 (צילום: FERDINAND MERZBACH / NEWS5 / AFP)
רוברט זסלמן מאלטרנטיבה לגרמניה באירוע בחירות בזונברג, 25 בינוי 2023 (צילום: FERDINAND MERZBACH / NEWS5 / AFP)

"אנשים קוראים לנו 'עכברושים' רק כי אנחנו תומכים ב־AfD", אמר אחד מהם. "אין כאן חופש ביטוי, אין חופש מחשבה. המדינה שלנו מתערבת במלחמות שאנחנו לא רוצים להיות חלק מהן. הממשלה מפעילה מניפולציות על התקשורת, התרבות הגרמנית שלנו והמסורות שלנו נעלמות בגלל הגירה המונית. מחירי המזון והאנרגיה הרקיעו שחקים.

"זה יותר גרוע מאשר בתקופת הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית, ואנחנו זקוקים נואשות לשינוי – אנחנו זקוקים לאלטרנטיבה". הוא עצר לרגע כדי לקחת שאיפה ארוכה מהסיגריה שלו ומוסיף: "גרמניה היא קודם כול לגרמנים – אנחנו לא יכולים לעזור לאחרים אם אנחנו לא עוזרים לעצמנו.

"יכול להיות שהמפלגה נסחפה רחוק מדי ימינה", הוא אומר, "זה בהחלט לא מה שאנחנו רוצים. אנחנו לא רוצים לחזור לתקופה הנאצית, אבל אנחנו זקוקים לשינוי"

"יכול להיות שהמפלגה נסחפה רחוק מדי ימינה", הוא אומר, "זה בהחלט לא מה שאנחנו רוצים. אנחנו לא רוצים לחזור לתקופה הנאצית, אבל אנחנו זקוקים לשינוי".

מצע המפלגה הוא ימני קיצוני ללא בושה. למשל, עמדתה של AfD בנוגע להגירה הוא ש"אידיאולוגיה של רב־תרבותיות היא איום רציני על השלום ועל הקיום המתמשך של האומה כיחידה תרבותית". המפלגה דוגלת ב"תרבות דומיננטית גרמנית" המבוססת על ערכי הנצרות במקום רב־תרבותיות. אפריקה, טוען אתר המפלגה, היא "בית של עוני", ויש להגביל את ההגירה מהיבשת.

הפגנה נגד מפלגת הימין הקיצוני אלטרנטיבה לגרמניה בברלין, 14 בינואר 2024 (צילום: Adam BERRY / AFP)
הפגנה נגד מפלגת הימין הקיצוני אלטרנטיבה לגרמניה בברלין, 14 בינואר 2024 (צילום: Adam BERRY / AFP)

בפגישה חשאית שהתקיימה בנובמבר האחרון – ונחשפה על ידי גוף התחקירים הגרמני "קורקטיב" – פוליטיקאים מ־AfD, יחד עם נאו־נאצים וכמה בעלי עסקים אמידים, דנו בתוכנית "הגירה" של מיליוני אנשים, לרבות אזרחים גרמנים, על בסיס קריטריונים של גזע ודת.

הצעירים בזונברג, ששוחחו עם "פוריין פוליסי", התייחסו גם כן לצורך ב"הגירה חדשה" של מהגרים, וכמה מהם אף כתבו זאת על שלטים. אולם, בתום ההפגנה הם הלכו למסעדה היחידה שעדיין הייתה פתוחה – מזנון קבבים בבעלותו של כורדי־עיראקי. המלצר היה סורי שהגיע לגרמניה לפני שלוש שנים.

כמה מחברי AfD קראו להיפרדות מנאט"ו ואפילו מהאיחוד האירופי. רבים פנו לרוסיה, לפחות באופן רטורי, בטענה כי גרמניה צריכה לעבוד עם שכניה

על פי לשכת הסטטיסטיקה הפדרלית, לפחות ל־28.7% מאוכלוסיית גרמניה – יותר מאחד מכל ארבעה אנשים – יש רקע של הגירה, כלומר הם היגרו לגרמניה בעצמם או נולדו למשפחות בעלות היסטוריה של הגירה.

ההגירה נמצאת בעלייה, מ־2.1 מיליון אנשים שהגיעו לגרמניה ב־2015 ל־2.6 מיליון ב-2022. ממשלת גרמניה אמרה כי היא שואפת למשוך למדינה 400 אלף עובדים מיומנים בשנה מחו"ל כדי להתמודד עם המחסור בעובדים ועם חוסר האיזון הדמוגרפי.

הפגנה נגד אלטרנטיבה לגרמניה, 16 בפברואר 2024 (צילום: LEON KUEGELER / AFP)
הפגנה נגד אלטרנטיבה לגרמניה, 16 בפברואר 2024 (צילום: LEON KUEGELER / AFP)

במקביל, עם התמשכות מלחמת רוסיה–אוקראינה, יש עלייה גם ברצון למנהיגות חזקה. כמה מחברי AfD קראו להיפרדות מנאט"ו ואפילו מהאיחוד האירופי. רבים פנו לרוסיה, לפחות באופן רטורי, בטענה כי גרמניה צריכה לעבוד עם שכניה. זונדרמייר אמר כי ה־AfD "היא באופן עמוק אנטי־אמריקה ופרו־רוסיה; נגד נאט"ו והאיחוד האירופי אבל בעד פנייה למבני ממשל אלטרנטיביים וסמכותניים".

בינתיים, שרת הפנים של גרמניה ננסי פסר שבה ומכנה את הקיצוניות הימנית, "האיום הקיצוני הגדול ביותר על הדמוקרטיה של גרמניה". עם זאת ולמרות מספר התושבים הגדול שהצביע למועמד של AfD, זסלמן – שלא הגיב לבקשות להתראיין לכתבה הזו – יש מספר כמעט זהה של תושבים שלא הצביע לו.

"בזונברג, הרבה אנשים הצביעו ל־AfD בצורה דווקאית, חלק מהם לא מתעניינים בפוליטיקה", אומרת רגינה מולר, בת 61, בעלת חנות אורגנית המעוטרת בסיסמאות אנטי־מלחמתיות

ולמעט במהלך ההפגנות השבועיות של יום שני, אנשים לא נוהגים להתרברב בדעות הפוליטיות שלהם. למוחרת ההפגנה השבועית, בדוכן נקניקיות בשעת הצוהריים, השיחות נסבו על ענייני עבודה, מזג האוויר, מחירי המזון והאנרגיה המאמירים ואפילו על איחוד גרמניה. "לפני זה, הכול היה יותר טוב", הסכימו כמה אנשים.

"בזונברג, הרבה אנשים הצביעו ל־AfD בצורה דווקאית, חלק מהם לא מתעניינים בפוליטיקה", אומרת רגינה מולר, בת 61, בעלת חנות אורגנית המעוטרת בסיסמאות אנטי־מלחמתיות, שמצביעה למפלגת הירוקים. "אבל", היא מוסיפה, "מה שהרבה אנשים כאן לא רואים זה ש־AfD הם זאבים בעור של כבש".

סטפני גלינסקי היא עיתונאית המסקרת סכסוכים ומשברים ומתמקדת באפגניסטן בפרט ובמזרח התיכון בכלל.

עוד 1,392 מילים
סגירה