דיפלומטיה של התקפי טנטרום נטולי הבנה גיאופוליטית

ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם שר האנרגיה ישראל כ"ץ והשר בני גנץ במליאת הכנסת. 13 במרץ 2024 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם שר האנרגיה ישראל כ״ץ והשר בני גנץ במליאת הכנסת. 13 במרץ 2024

איזה תגובה איראנית יכולה להיות גרועה יותר מכל מה שעברנו בחצי שנה האחרונה? אלפיים נרצחים, עשרות אלפי פצועים בגוף ובנפש, 120 אלף עקורים, עשרות אלפי טילים לצפון למרכז ולדרום.

האיראנים יגיבו ככל הנראה תגובה מוגבלת. הם הודיעו זאת, והמודיעין האמריקאי והישראלי ניתח כך. במילים אחרות: הם יגיבו כדי לסיים את האירוע ולא כדי להתחיל מלחמה עם ישראל.

האיראנים יגיבו ככל הנראה תגובה מוגבלת. הם הודיעו זאת, והמודיעין האמריקאי והישראלי ניתח כך. במילים אחרות: הם יגיבו כדי לסיים את האירוע ולא כדי להתחיל מלחמה עם ישראל

זה ודאי לא יגיע לשיגור משמעותי של טילים על ישראל או בנקמה ברמה שתחזיר את כל האמפתיה לישראל ותחייב את האמריקאים להתערב.

גם אם תהיה מתקפה משולבת של איראן יחד עם כל הפרוקסים שלה, יש לנו מערכות הגנה שמיירטות את הטילים והכטב"מים. מה שמוביל אותי לחשוב שההכנות למלחמה נגד איראן הן הסחת דעת. 

הסחת דעת מכך שאנחנו לא מצליחים לטפל בחזבאללה, שהמשא ומתן בצפון מת כרגע, ומכך שחזבאללה מוכיח יכולות לנהל גם את הגזרה הסורית ולהרחיב את מלחמת ההתשה.

שר הביטחון יואב גלנט מחרטט לנו בצפון שיש לנו עוד הפתעות בשרוול, כאילו אנחנו ילדים במסיבת יום הולדת משעממת. הפתרון למלחמה בצפון תלוי גם הוא ביחיא סנוואר ובעסקה שתהיה או לא תהיה.

חזבאללה והחות'ים כורכים את סיום הלחימה ביציאת צה"ל מעזה. אין לנו פתרון ללבנון כרגע, ותקיפות בכל מיני כפרים ועמדות של חזבאללה לא ישנו את המצב.
מלחמת ההתשה בים האדום ובצפון מרסקת אותנו כלכלית, וזה בהחלט חלק ממטרות של מלחמת התשה. כל הגיחות האלה של חיל האוויר וההפצצות עולים לנו הון עתק.

שר הביטחון יואב גלנט מחרטט לנו בצפון שיש לנו עוד הפתעות בשרוול, כאילו אנחנו ילדים במסיבת יום הולדת משעממת. הפתרון למלחמה בצפון תלוי גם הוא ביחיא סנוואר ובעסקה שתהיה או לא תהיה

האיראנים לא צריכים לתת לישראל חבל הצלה עולמי. הם משיגים התקדמות בפרויקט הגרעין, הם מנסים כעת לערער את ירדן בעזרת מליציות עיראקיות, והם מעורבים במלחמת האזרחים בסודן. בשביל מה להם מלחמה ראש בראש עכשיו?

כל הדיבורים על איראן נועדו כדי ליצור מצוקה וחרדה, שתמנע מאנשים להביט במציאות כפי שהיא. 15 שנה ביבי מפחיד את המדינה באיום האיראני, כאיום קיומי שרק הוא מסוגל להציל אותנו מפניו.

בינתיים האיראנים השתלטו על המרחב סביבנו כמו טבעת אש. מה עשה נתניהו 15 שנה נגד האיום האיראני חוץ מלברבר ולדבר ולהרים בריסטולים?

האיראנים הצליחו לשרוד את הסנקציות הקשות שהוטלו עליהם. הם חזרו לבלות בטרקליני הדיפלומטיה והמשיכו בתכנית ההרסנית שלהם. כי להם יש מטרה ברורה. יש להם אידיאולוגיה, סיבה לקיום והמון המון סבלנות.

עכשיו ישראל כ"ץ מאיים על עלי חמינאי וניר ברקת מאיים על האיראנים כאילו נוכל תוך שעה להפטר מאיראן במחי החלטה של רגע. אבל כל מלחמה מול איראן תהיה מלחמת עולם. אין דרך אחרת. אין דבר כזה מלחמה ראש בראש בינינו לבין האיראנים.

וכל חסרי המוח שחושבים שנשחרר את נשק יום הדין מייד ונשמיד את איראן, תמשיכו לחלום. כמה פעמים רוסיה איימה להשתמש בנשק גרעיני? מאות פעמים.
היא לא עשתה זאת כי היא יודעת מה ההשלכות של שימוש בנשק גרעיני. אין דבר כזה להשתמש בנשק גרעיני ואז להחזיר למדף ולשכוח מהסיפור.

איראן היא בעיה של כל המזרח התיכון ושל כל העולם, לא רק שלנו. הדרך שלנו להתמודד עם איראן ועם כתר האש שהיא בונה סביבנו זה להדק, לחזק ולבנות בריתות במזרח התיכון תחת המטריה של ארצות הברית והמערב.

אבל במקום זאת אנחנו במסלול תלול של ירידת ערך עצמית מכל בחינה ובכל ערוץ. אין לנו חזון ולא מטרות. אנחנו מתנהלים כמו קבוצת ילדים קפריזית, מנותקת מהבנות גיאופוליטיות ומזיקה לעצמה.

במקום להדק בריתות נגד כתר האש האיראני – אנחנו במסלול תלול של ירידת ערך עצמית בכל תחום. אין לנו חזון ולא מטרות. אנו מתנהלים כקבוצת ילדים קפריזית, מנותקת מהבנות גיאופוליטיות ומזיקה לעצמה

אנחנו מנהלים את הדיפלומטיה ואת המלחמה כולה בהתקפי טנטרום ללא שום היגיון. יש לנו שרים בממשלה שלידם הטליבאן נראים בוגרי אוקספורד. כל פוליטיקאי עולמי שנאלץ לפגוש את הלוזרים שלנו יוצא מזועזע.

ניתוק מוחלט מהמציאות כפי שהפגין השר כ"ץ בישיבת שרי החוץ האירופאים, כשהוציא להם מצגת של האי המלאכותי שהוא, כהורדוס, חתום עליו – באמצע מלחמה ומשבר הומניטרי. רק הצהרות ואבו עלי בשגיאות כתיב, ועיתונות שמתיישרת עם הפיאסקו הזה.

אין אף אחד על ההגה.

אין.

איריס בוקר היא פרשנית גיאופוליטית בעלת פודקסט "חדשות האפוקליפסה", משוררת וסופרת.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 636 מילים ו-1 תגובות
סגירה