פינוי "פאת שדה" בגוש קטיף, 2005 (צילום: Pierre Terdjman/Flash90)
Pierre Terdjman/Flash90

המטרה הבאה של המתנחלים: לבלות את יום העצמאות בעזה

היוזמה להתיישב מחדש ברצועת עזה ממשיכה לנוע קדימה וכעת מתארגנת צעדה של רבבות לעבר הרצועה ביום העצמאות ● המארגנים אף מקווים לקבל אישור מצה"ל להגיע לחורבות ההתנחלות דוגית בצפון הרצועה ● ובינתיים: ש"ס מתנערת מדבריו של השר משה ארבל, אולי הצדיק היחיד בסדום ● פרשנות

1

ההתנהלות סביב ההתיישבות היהודית בעזה אחרי כיבוש הרצועה לא עוצרת לרגע. שלשום (רביעי) דיווחנו כאן על סיורים ועיר אוהלים שיקימו שוחרי ההתיישבות בחניון שוקדה על גבול עזה ביום חמישי בעוד שבועיים, בחול המועד פסח.

היום מתברר כי כל האירוע הזה הוא רק קדימון לצעדה של רבבות, "לפחות 20 אלף איש", שמתוכננת לאורך גבול עזה ביום העצמאות. הצועדים יבקשו מהצבא להגיע לחורבות ההתנחלות דוגית בצפון הרצועה שפונתה בהתנתקות ב-2005.

"בחול המועד פסח זה רק מחנה הכנה לאירוע הגדול ביום העצמאות", אומרת דניאלה וייס, מראשי תנועת נחלה שעומדת מאחורי היוזמות הללו. "אנחנו הופכים את השיבה לעזה מחלום למציאות בשטח. אנחנו נקרא לצעדה הגדולה 'צעדת עזה'".

"בחול המועד פסח זה רק מחנה הכנה לאירוע הגדול ביום העצמאות. אנחנו הופכים את השיבה לעזה מחלום למציאות בשטח. אנחנו נקרא לצעדה הגדולה 'צעדת עזה'"

וייס, מראשוני המתנחלים ביהודה ושומרון, מתכוונת להעתיק את דפוסי הפעולה גם לעזה. "ראש הממשלה נתניהו לא מוותר על נוכחות צבאית בתוך עזה. אנחנו רואים את זה. הוא לא מאבד שליטה. בציר נצרים יש כבר מכולות, יש אשקוביות, זה בעצם מחנות קטנים.

מייסדת תנועת נחלה, דניאלה וייס (צילום: תנועת נחלה)
מייסדת תנועת נחלה, דניאלה וייס (צילום: תנועת נחלה)

"ביהודה ושומרון הצלחנו להיכנס בהתחלה למחנות צבא ולמשטרה. זה מה שנעשה כאן. אנשים יבואו עם התלהבות, עם אש בעיניים. ראית מה היה בבנייני האומה בכנס שארגנו".

"ביהודה ושומרון הצלחנו להיכנס בהתחלה למחנות צבא ולמשטרה. זה מה שנעשה כאן. אנשים יבואו עם התלהבות, עם אש בעיניים. ראית מה היה בבנייני האומה בכנס שארגנו"

כנס ההתיישבות בעזה שהתקיים בסוף ינואר בבנייני האומה היה אכן מרשים. אלפי אנשים מילאו את האולם הגדול עד אפס מקום, ומאות נשארו מחוץ לבניין. שרים וחברי כנסת נאמו שם והבטיחו לחזור ולהתיישב בעזה, ביניהם חיים כץ, בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר ויצחק גולדקנופף. בעקבות הכנס הזה הוקמו עוד גרעיני התיישבות ועמותות לקידום חידוש ההתנחלות ברצועה.

בכנס בינואר הונף שלט גדול "טרנספר זה הפתרון". דניאלה וייס מפרטת: "חמאס יושמד והערבים לא יהיו יותר בעזה. מצרים תפתח את השערים. אירופה תפתח שערים. ייקח שנה, שנתיים או שלוש שנים. יש לנו זמן.

"הערבים איבדו את עזה. תראה איפה האפגנים אחרי המלחמה באפגניסטן? איפה הסורים? כולם ברחו. תראה איפה הפלסטינים עצמם. הם בשוודיה".

כנס הכיבוש וההתנחלות בעזה שנערך בבנייני האומה, ירושלים, ב-28 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/לע"מ)
כנס הכיבוש וההתנחלות בעזה שנערך בבנייני האומה, ירושלים, ב-28 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/לע"מ)

וייס טוענת כי רעיון החזרה לעזה מפיח במתנחלים הרבה יותר נחישות מאשר הרחבת ההתנחלויות ביהודה ושומרון. "כאשר הגענו לסבסטיה בפעם הראשונה היינו באופוריה משיחית. הנה הקב"ה מחזיר אותנו לנחלת אבותינו. היום זה הרבה יותר מזה. הסיפור הוא קיומי.

"אם לא נהיה שם, הערבים ישובו לגור מול כפר עזה ובארי והכל יקרה שוב. הכי לא ריאלי זה להשאיר אותם שם. אף אחד לא יחזור לגור בעוטף עזה כדי לראות אותם מול העיניים".

"אם לא נהיה שם, הערבים ישובו לגור מול כפר עזה ובארי והכל יקרה שוב. הכי לא ריאלי זה להשאיר אותם שם. אף אחד לא יחזור לגור בעוטף עזה כדי לראות אותם מול העיניים"

2

אתמול אחרי הצוהריים הפגינו אלפי חרדים מהפלג הירושלמי נגד הגיוס, וחסמו  שוב רחובות מרכזיים בכניסה לירושלים.

הפלג הקיצוני הזה, שעד לא מזמן רוב החרדים התנערו ממנו, זוכה בימים האלה לתחייה מחודשת, דווקא בגלל התחושה בציבור הזה ששר הביטחון, בג"ץ, היועצת המשפטית לממשלה ו"אחים לנשק" באים להעלות את כולם על מדים. "אנחנו מורדים במדינה בעוז ובגאון ומודיעים שנמות ולא נתגייס", נשמע אחד הנואמים בהפגנה של הפלג.

הפגנה נגד גיוס חרדים מול לשכת הגיוס בירושלים, 11 באפריל 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנה נגד גיוס חרדים מול לשכת הגיוס בירושלים, 11 באפריל 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כמו שקורה במאבקים כאלה, הזרם הקיצוני סוחף אליו את המרכז. אנשי הפלג הירושלמי נגד גיוס של כל אדם חרדי באשר הוא, כדי שלא יצא לתרבות רעה, ולא רק בני הישיבות. העמדה הזו מאחדת היום גם את המפלגות החרדיות האשכנזיות הגדולות, וגם את ראשי ש"ס.

ייתכן שהסיבה היא גם טקטית. החרדים מתנגדים לגיוס כולל כדי להתפשר בסוף, אם בכלל, על צעירים שאינם מתמידים, אבל גם את הצעירים האלה לא נראה אף פעם בלשכת הגיוס.

הסיבה כנראה גם טקטית. החרדים מתנגדים לגיוס כולל כדי להתפשר בסוף, אם בכלל, על צעירים שאינם מתמידים, אבל גם את הצעירים האלה לא נראה אף פעם בלשכת הגיוס

אם יש צדיק אחד בסדום שחורג מן השורה, הוא ננזף מייד. הפעם הצדיק הוא מש"ס. שר הפנים משה ארבל טען בפודקאסט של תנועת "הרבעון הרביעי" כי "המציאות אחרי 7 באוקטובר היא זו שהציבור החרדי צריך להבין, ולהפנים שאין אפשרות מוסרית להמשיך ככה.

"בשנה יש 1,500 ברי גיוס, הם חייבים להיות חלק מהנושאים בנטל. בנוסף יש מוסדות של נוער נושר. אין הצדקה שבעולם שמי שתורתם לא אומנותם, לא יהיו חלק מהצבא".

אתמול התנערה ש"ס הרשמית מהדברים של ארבל, וראשיה טענו שמדובר בעמדת מיעוט לא מוסמכת. ארבל עצמו אולי עשה עוד צעד החוצה מהחיים הפוליטיים.

אתמול התנערה ש"ס הרשמית מהדברים של ארבל, וראשיה טענו שמדובר בעמדת מיעוט לא מוסמכת. ארבל עצמו אולי עשה עוד צעד החוצה מהחיים הפוליטיים

הדברים של ארבל קוממו את ראשי ש"ס ואת הרבנים הספרדים החשובים, שפרסמו ביום ראשון מכתב חריף נגד הגיוס בכללותו. לפי הרבנים, כוונת המגייסים היא "להטביע ולבולל את הציבור החרדי בתוך תרבות החיים החילונית. זה פירושם של מסלולים ומגמות שירות אזרחיות מתואמות לחרדים, ולא יעלה על הדעת להסכים להם, אפילו לבחורים חלשים".

על המכתב חתומים הרבנים וראשי הישיבות משה צדקה, משה מאיה, ראובן אלבז, יעקב חיים סופר, בניהו שמואלי ואחרים.

החרדים יכולים להירגע. אנשי הפלג הירושלמי והזרמים האחרים לא ימותו ולא יתגייסו. אתמול פרסם האתר "כיכר השבת" את המתווה המסתמן בשיחות בין ראש הממשלה וראשי הסיעות החרדיות, שמדבר על יעד של 25% ממחזור הגיוס החרדי, סנקציות כלכליות אם היעד לא יושג ופיקוח על תלמידי הישיבות.

חרדים מתגייסים לצה"ל בבקו"ם בתל השומר. 23 באוקטובר 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
חרדים מתגייסים לצה"ל בבקו"ם בתל השומר. 23 באוקטובר 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

עם יעדים כאלה אף תלמיד ישיבה לא יתגייס, אף יעד לא יושג ואף פיקוח לא יעבוד. ראינו את הניסיונות הללו בעבר.

בלשכת ראש הממשלה טענו אתמול כי "הכול ספינים", אבל השאלה הגדולה היא האם זה הכיוון והאם שר הביטחון יואב גלנט יתמוך במתווה כזה. ומעבר לזה: האם בג"ץ ייקח מתווה כזה ברצינות כמסגרת לחוק, לקראת הדיון בתחילת יוני בסוגית הגיוס, בהרכב של תשעה שופטים.

עוד 868 מילים
סגירה