איראנים חוגגים בכיכר פלסטין בטהרן אחרי שהחלה מתקפת איראן על ישראל, 14 באפריל 2024 (צילום: ATTA KENARE / AFP)
ATTA KENARE / AFP

איראן התעוררה בתחושת אופוריה צבאית בזמן שישראל עדיין שוקלת את צעדיה

בפעם השנייה מאז מלחמת איראן–עיראק, טהרן הוכיחה שהיא מעצמה אזורית ● האמריקאים הבהירו כי כל תגובה ישראלית תהיה חייבת להיות מתואמת איתם ● העובדה שדובר צה"ל הודה בשעות הבוקר המוקדמות כי חלק מהטילים שנורו לעבר ישראל פגעו בבסיס חיל האוויר בנבטים אפשרה לאיראנים לרדת מהעץ ● פרשנות

חברי הפרלמנט האיראני פתחו הבוקר (ראשון) את ישיבת הבוקר בשירת "הדם שלנו שייך למנהיג, אנחנו מוכנים". לצד הדברים האלה, מפקד משמרות המהפכה שב ואיים על ישראל כי כל תקיפה של נכס איראני או פגיעה באישיות איראנית תיתקל בתגובה חריפה יותר מזו שהייתה הלילה.

הבוקר איראן באופוריה. בפעם השנייה מאז מלחמת איראן–עיראק היא הוכיחה שהיא מעצמה אזורית. אומנם מעורערת בשל מצבה החברתי, אבל בלתי מעורערת לנוכח כוחה הצבאי.

הפעם הראשונה שבה היכולת האיראנית הדהימה את העולם הייתה בספטמבר 2019, אז מתקפה של עשרות מל"טים וטילי שיוט השמידו את מתקני הנפט של חברת "עראמקו" הסעודית וגרמו לעליה של 5% במחירי הדלק בעולם.

איראן, בהרבה מאוד בחינות, דומה מאוד לישראל בתפיסתה את עצמה. אם תשאלו איראני כיצד הוא מגדיר את עצמו, עמו ומדינתו הוא ידבר במונחים של ציוויליזציה

איראן, בהרבה מאוד בחינות, דומה מאוד לישראל בתפיסתה את עצמה. אם תשאלו איראני כיצד הוא מגדיר את עצמו, עמו ומדינתו הוא ידבר במונחים של ציוויליזציה. לכן נותרה הצלקת – יש שיגידו הפצע שעדיין מדמם – ממלחמת איראן–עיראק.

איראנים חוגגים בכיכר פלסטין בטהרן אחרי שהחלה מתקפת איראן על ישראל, 14 באפריל 2024 (צילום: ATTA KENARE / AFP)
איראנים חוגגים בכיכר פלסטין בטהרן אחרי שהחלה מתקפת איראן על ישראל, 14 באפריל 2024 (צילום: ATTA KENARE / AFP)

איראן הייתה אז תחת סנקציות חריפות ואמברגו נשק מחמיר בשל המהפכה האסלאמית וההתנפלות על כל סמלי המערב במדינה. היא נותרה בשלב מסוים ללא יכולת להתגונן מול צבאו של סדאם חוסיין, שנהנה מאספקת נשק סדירה. "החוויה" הזו הפכה לטראומה לאומית שתורגמה למדיניות אובססיבית של פיתוח מערכי נשק עצמאיים.

במהלך הדיונים לקראת הסכם הגרעין ב־2015, כשעלתה הנקודה של הגבלת תעשיית הטילים האיראנית, אמר אז שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף כי איראן לא תפקיד יותר את עתידה בידיים זרות. זו הסיבה שמאז ועד היום איראן ממשיכה כל העת בפיתוח טילים, מל"טים וגם נשק גרעיני.

הביטחון העצמי האיראני (המופרז?)  התגבר מאוד הלילה. זה הביא את מפקד משמרות המהפכה לשלוח הבוקר אזהרה לארה"ב שלא לשתף פעולה בפעולת תגובה ישראלית

באופן מאוד מסוים, תחושת הבדידות והשרידות הזו מזכירה מדינה אחרת במזרח התיכון, שסבלה גם היא מאמברגו נשק בשלב מסוים…

הביטחון העצמי האיראני (המופרז?)  התגבר מאוד הלילה. זה הביא את מפקד משמרות המהפכה לשלוח הבוקר אזהרה לארה"ב שלא לשתף פעולה בפעולת תגובה ישראלית, אחרת יבולע לבסיסים שלה בעיראק ובסוריה. ארה"ב לא הגיבה לאיום הזה, שהוא מבחינתה בטן רכה.

מערכת ההגנה האווירית מיירטת טילים מאיראן, 14 באפריל 2024 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
מערכת ההגנה האווירית מיירטת טילים מאיראן, 14 באפריל 2024 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

החלטת הקבינט המורחב להסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים יואב גלנט ובני גנץ להחליט על צעדי התגובה הישראליים הייתה צפויה, כמו גם ההתנגדות האוטומטית של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר למהלך הזה. עתה ישראל ניצבת בפני צומת לא פשוט.

משעות הבוקר האמריקאים מבהירים כי כל תגובה ישראלית תהיה חייבת להיות מתואמת איתם. ישראל בעניין הזה תהיה חייבת לעמוד בהסכם הלא כתוב, שכן ארה"ב עמדה הלילה ולפנות בוקר בהבטחה שלה – ובגדול. בעניין הזה חשוב להדגיש שהזמן לא דוחק.

משעות הבוקר האמריקאים מבהירים כי כל תגובה ישראלית תהיה חייבת להיות מתואמת איתם. ישראל בעניין הזה תהיה חייבת לעמוד בהסכם הלא כתוב, שכן ארה"ב עמדה הלילה ולפנות בוקר בהבטחה שלה – ובגדול

היירוט המוצלח של יותר מ־300 מטרות והעובדה שהנזק בישראל הוא מינורי מאפשרים לישראל מרחב פעולה רחב וארוך לקבלת ההחלטה כיצד ואיך מגיבים. במילים אחרות, ישראל לא עם הגב אל הקיר הודות לשני גורמים: מערכת ההגנה האווירית שלה וההתנהלות הנכונה.

העובדה שדובר צה"ל הודה בשעות הבוקר המוקדמות כי חלק מהטילים שנורו לעבר ישראל פגעו בבסיס חיל האוויר בנבטים הייתה הרבה מעבר למדיניות השקיפות של צה"ל – וכוונה בין השאר לאיראן. תת־אלוף דניאל הגרי נתן לאיראנים סולם גבוה לרדת מהעץ.

איראנים חוגגים בכיכר פלסטין בטהרן אחרי שהחלה מתקפת איראן על ישראל, 14 באפריל 2024 (צילום: ATTA KENARE / AFP)
איראנים חוגגים בכיכר פלסטין בטהרן בעת המתקפה על ישראל, 14 באפריל 2024 (צילום: ATTA KENARE / AFP)

האיראנים אימצו את זה בשניות. כל סוכנויות הידיעות של המשטר ציטטו את דבריו והביאו אחריהם ציטוטים של בכירים במשמרות המהפכה כי הבסיס שממנו יצאו המטוסים לחיסול בדמשק הושמד. העיקרון הזה של לא לנצח יותר מדי ולהשאיר מרחב הכלה לצד השני עבד כאן.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
האמריקאים זקוקים לקצת הסלמה כאן, במידה שתצדיק תקיפה מוגבלת של אירן על ידיהם: כזאת שתשמיד את היכולת הגרעינית של אירן אבל לא תפגע יותר מידי מעבר: תגובה אמריקאית חזקה מידי מול אירן היא פגי... המשך קריאה

האמריקאים זקוקים לקצת הסלמה כאן, במידה שתצדיק תקיפה מוגבלת של אירן על ידיהם: כזאת שתשמיד את היכולת הגרעינית של אירן אבל לא תפגע יותר מידי מעבר: תגובה אמריקאית חזקה מידי מול אירן היא פגיעה ברוסיה. פגיעה אמריקאית שממוקדת בעיקר בגרעין האירני ואולי גם בתשתיות של אירן לטווח רחוק (יכולת טילית לטווח רחוק) משרתת גם את האינטרסים של הרוסים, שהם לא יכולים להודות בו, ואילו פגיעה ביכולות האירנים לטווח קצר ובאופן כללי באירן מנוגדת לאינטרס הרוסי שזקוק לאירן כבת ברית ובעיקר כספקית נשק טקטי.

עוד 549 מילים ו-1 תגובות
סגירה