הפעם, נתניהו בוחר בביידן על פני בן גביר וסמוטריץ'

"בנקודת זמן זו וללא סיוע של אמריקה, כנראה שהפעולה הדרושה היא חיסול רפיח. עם איראן נסגור חשבון מאוחר יותר", כתב אתמול נתן אשל ● זו הרוח המנשבת מסביבתו של ראש הממשלה: ישראל לא תגיב נגד איראן ללא תיאום ואישור האמריקאים, אבל משאירה את הדלת פתוחה לתגובה עתידית ● "ראש הממשלה קיבל מהאיראנים כרטיס טיסה. עכשיו הוא רק צריך להחליט מתי לממש אותו" ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: מעיין טואף/לע"מ)
מעיין טואף/לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו

ראש המל"ל צחי הנגבי הוא אחד הדוחפים הגדולים למתקפה ישראלית על מתקני הגרעין של איראן. הנגבי לא הסתיר את דעתו מעולם, גם בשיחות עם האמריקאים לאורך השנים.

כאשר נשאל האם ישראל מסוגלת לבצע את המתקפה לבדה, הנגבי ענה שכן. הוא טען כי ישראל ערוכה מצוין מול כל מתקפה איראנית – ואם צריך לדאוג, אז דווקא מול מתקפת טילים של חזבאללה בצפון.

הנגבי לא שינה את דעתו. בינתיים הוא צדק בדבר אחד: ישראל אכן עמדה במבחן ההגנה הגדול ביותר שלה מאז מלחמת יום הכיפורים באוקטובר 1973. כ-350 כטב"מים, טילים בליסטיים וטילי שיוט ובסך הכול 160 טון של חומרי נפץ שוגרו אתמול לפנות בוקר מאיראן לעבר ישראל, וכמעט כולם יורטו בהצלחה. אילולא הסיוע האמריקאי בבלימת המתקפה, ספק אם זה היה קורה.

התיאום עם האמריקאים הוא מחויב המציאות ברגע זה ובכלל. התיאום הזה ריחף מעל דיוני הקבינט שהתקיימו אתמול, בעיקר סביב התגובה הנדרשת של ישראל. כולם מסכימים שתגובה היא הכרחית. לא כולם מסכימים שצריך לחכות לאישור אמריקאי, אלא להכות מייד, בניגוד לבקשה המפורשת של הנשיא ג'ו ביידן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 14 באפריל 2024 (צילום: דוברות ראש הממשלה)
ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 14 באפריל 2024 (צילום: דוברות ראש הממשלה)

בצלאל סמוטריץ' ("טהרן צריכה לרעוד") ואיתמר בן גביר ("לא תגובה דרדלה. בעל הבית חייב להשתגע") לא מבינים שאנחנו מדינה עצמאית וחזקה, אבל חייבים לקחת בחשבון את העמדה האמריקאית, כי אנחנו לא יכולים לבד. גם במתקפה וגם בהגנה.

סמוטריץ' ("טהרן צריכה לרעוד") ובן גביר ("בעל הבית חייב להשתגע") לא מבינים שאנחנו מדינה עצמאית וחזקה, אבל חייבים לקחת בחשבון את העמדה האמריקאית, כי אנחנו לא יכולים לבד. גם במתקפה וגם בהגנה

ראש הממשלה יצחק שמיר הבליג על ירי טילים מעיראק לישראל במלחמת המפרץ הראשונה לדרישת האמריקאים, שלא רצו להרוס אז את הקואליציה שבנו עם מדינות ערב המתונות. שר הביטחון משה ארנס הבטיח כי ישראל תגיב על ירי הטילים "במקום ובזמן שנבחר". בסוף ישראל לא הגיבה כי לא היה מקום ולא זמן. ארצות הברית חיסלה גם עבורנו את האיום העיראקי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך עכשיו להחליט אם הוא עומד לצידו של ביידן, או לצידם של סמוטריץ', בן גביר ושורה ארוכה של פוליטיקאים ופובליציסטים בימין. הוא לא יכול גם וגם. ואם להסתמך על האנשים הקרובים אליו, הבחירה ברורה.

אחד מהם, נתן אשל, כתב אתמול כי "בנקודת זמן זו וללא סיוע של אמריקה, כנראה שהפעולה הדרושה כרגע היא חיסול רפיח. עם איראן נסגור חשבון בשלב מאוחר יותר".

נתן אשל (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
נתן אשל (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

מקורב לנתניהו אמר אתמול לזמן ישראל בהקשר הזה כי "ראש הממשלה קיבל מהאיראנים כרטיס טיסה. עכשיו הוא רק צריך להחליט מתי לממש אותו".

העולם בהלם אחרי ה-14 באפריל, המזרח התיכון הזדעזע וגם ראש הממשלה מוצא את עצמו בסיטואציה חדשה לחלוטין. מקורבי נתניהו משווים אותו אחרי המתקפה האיראנית הכושלת לשמשון הגיבור בגלל שהצליח, לדבריהם, "להוציא מתוק מעז".

העולם בהלם אחרי ה-14 באפריל, המזרח התיכון הזדעזע וגם ראש הממשלה מוצא את עצמו בסיטואציה חדשה לחלוטין. מקורבי נתניהו משווים אותו אחרי המתקפה האיראנית הכושלת לשמשון הגיבור

שמשון המקראי גבר על כפיר אריות ורדה דבש מכוורת שבנו דבורים על הגווייה. נתניהו יצא נשכר ממתקפת האימים של האיראנים מכיוון שהצליח לזכות בקואליציה הגנתית יוצאת דופן, עם מדינות מערביות וערביות מתונות.

נתניהו הרוויח גם את האפשרות להשלים את המלחמה בעזה ולפעול היום ברפיח, בלי האולטימטום של ביידן. אתמול כבר דווח על שתי חטיבות מילואים שצה"ל מגייס לטובת המשך המלחמה בעזה. אסור להרוס את ההישגים האלה באמצעות מתקפה פזיזה ולא מחושבת באיראן.

מסגד ברפיח שנהרס בהפצצות חיל האוויר, 12 באפריל 2024 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
מסגד ברפיח שנהרס בהפצצות חיל האוויר, 12 באפריל 2024 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

נתניהו ומקורביו משוכנעים גם כי הוא שינה את מצבו הפוליטי בעקבות בלימת המתקפה האיראנית אתמול. בימים הקרובים ובכלל אפשר יהיה לשמוע את לשכת נתניהו משבחת שוב ושוב את הסכמי אברהם, שמאבחנים היטב בין הטובים והרעים במזרח התיכון, והם מרכיב חשוב מאד בקואליציה שקמה מול איראן.

אחרי המחדל הנוראי ב-7 באוקטובר, נוצרה מבחינת נתניהו והמקורבים תמונה מאוזנת. הם ימשיכו ויטענו כי נתניהו "אחראי אבל לא אשם" במה שקרה. הם מתעקשים גם שהבחירות יתקיימו במועדן המקורי, אוקטובר 2026.

אחרי מחדל ה-7 באוקטובר, נוצרה מבחינת נתניהו והמקורבים תמונה מאוזנת. הם ימשיכו ויטענו כי נתניהו "אחראי אבל לא אשם" במה שקרה. הם מתעקשים גם שהבחירות יתקיימו במועדן המקורי, אוקטובר 2026

נתניהו התחזק בדעתו שרק הוא האיש שיכול למנוע את חלוקת הארץ והקמת מדינה פלסטינית, ושרק הוא מסוגל למנוע נשק גרעיני מאיראן ולנווט את המתקפה עליה. "תתארו לכם מה היה קורה אילו על טיל השיוט היחידי שהצליח לחדור לבסיס נבטים היה ראש נפץ גרעיני. רק מתוך ההכרה הזו", אומר מקורב, "נתניהו יתמודד גם בבחירות הבאות".

ובתוך הסערה הביטחונית והמדינית הזו גם המודיעין ההישרדותי של נתניהו ממשיך לעבוד ללא הרף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי ומזכיר הממשלה יוסי פוקס בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בלשכת ראש הממשלה בירושלים, 28 במרץ 2024 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי ומזכיר הממשלה יוסי פוקס בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בלשכת ראש הממשלה בירושלים, 28 במרץ 2024 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

הדיונים על חוק הגיוס שמערער את הקואליציה לא מפסיקים לקראת התשובה שצריכה לעבור לבג"ץ בסוף החודש, וגם המעקב אחרי מורדים פוטנציאלים בליכוד נמשך. החשוד התורן בלשכה הוא יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין, שרעייתו אירנה נבזלין תקפה את הממשלה בראיון ל"כאן ב" לפני כחודש.

"אדלשטיין ממורמר מאז שהוא לא מונה כשר בממשלה", אומר מקורב לנתניהו. "בינתיים הוא לא מצליח לגייס אנשים בליכוד לאי-אמון קונסטרוקטיבי. הוא רוצה בחירות חדשות. מבחינתנו הוא לא חלק מ-64 חברי הכנסת בקואליציה".

"אדלשטיין ממורמר מאז שהוא לא מונה כשר בממשלה. בינתיים הוא לא מצליח לגייס אנשים בליכוד לאי-אמון קונסטרוקטיבי. הוא רוצה בחירות חדשות. מבחינתנו הוא לא חלק מ-64 חברי הכנסת בקואליציה".

עוד 770 מילים
סגירה