לגלות את העיר מחדש בעשרות דרכים חדשות - הליכות ג'יין

חדוה יערי מדריכה סיור בתל אביב במסגרת הליכות ג'יין, 2024 (צילום: ורדי נחום)
ורדי נחום
חדוה יערי מדריכה סיור בתל אביב במסגרת הליכות ג'יין, 2024

חושבים וחושבות שאתם מכירים ממש טוב את תל-אביב-יפו? ובכן, תחשבו שוב. מהיום ולאורך כל הסופשבוע הקרוב – 2-4 למאי 2024, הליכות ג'יין ת"א-יפו, Jane's Walk TLV – הפסטיבל האזרחי, עירוני ובינלאומי הכי שווה בעולם  – מתקיים ברחבי העיר. יש לכם.ן הזדמנות של פעם בשנה לגלות אותה בעשרות דרכים חדשות, שלא דמיינתן.ם –  והכל ללא עלות.

אם טרם התוודעתם לפרוייקט העולמי, עצמאי וייחודי הזה, אז נעים להכיר:

אנחנו חלק מ-Jane's Walk, פסטיבל שנוסד בטורונטו ב-2007 במטרה לחגוג את מורשתה של ג'יין ג'ייקובס (1916-2006) – עיתונאית ואקטיביסטית אורבנית פורצת דרך שפעלה בארה"ב וקנדה החל משנות ה-60. בין היתר, ג'יין קידמה את התפישה שתושבים הם ה-מומחים למקום בו הם חיים, ועודדה אותם לצאת ולהוביל הליכות (סיורים) בעירם כדי לספר אותה דרך נקודת המבט והחוויה הייחודית להם.ן.

Jane's Walk הוא פסטיבל החוגג את מורשת ג'יין ג'ייקובס – עיתונאית ואקטיביסטית אורבנית פורצת דרך, שפעלה בארה"ב וקנדה משנות ה-60. בין היתר, טענה ג'יין שתושבים הם ה-מומחים למקום בו הם חיים

ג'יין האמינה כי הובלת ההליכות ע"י תושבים.ות היא בעלת ערך ויתרונות רבים עבורם כפרטים, כקהילה וחלק מהעיר ומי שעושים אותה מה שהינה. בין יתרונות אלו ניתן למנות –  עידוד אזרחות פעילה וחיזוק תחושת שייכות, יצירת שיתופי פעולה חדשים, מיפוי העיר בדרכים לא מוכרות, ביטוי אישי וקהילתי ודמוקרטיזציה של המרחב הציבורי.

לתפישתה – כל אחד.ת יכול.ה להוביל הליכה – בכל גיל, מעמד, השכלה וכו'. כל מה שנחוץ זו קריאה פנימית לספר משהו שמעניין אותי או בוער בי בקשר לעיר/שכונה שלי.

המועד הבינלאומי השנתי של הפסטיבל נקבע לסופ"ש הראשון של מאי – בסמוך ליום הולדתה של ג'יין (ב-4.5). במהלך השנים הפרוייקט התרחב לערים רבות בעולם וכיום נחגג ביותר מ-500 ערים במקביל, כולל במגוון ערים ברחבי הארץ (במהלך חודש מאי).

הפסטיבל מתקיים במהלך סופשבוע שלם ומוקדש כולו להליכות עירוניות בהובלת תושבי.ות העיר ואוהביה – הזדמנות להכיר את העיר בגובה המדרכה בדרכים חדשות ומפתיעות, תוך הליכה, שיחה ומפגש עם א.נשים.

הרוח האזרחית והעצמאית של הפסטיבל באה לידי ביטוי בכך שהוא מבוסס על התנדבות – גם המארגנים וגם מובילי ההליכות הם תושבים שעושים זאת ללא תמורה כספית, והשתתפות בכל ההליכות היא לחלוטין חינם.

הפרוייקט מתקיים כל שנה בת"א-יפו מאז 2011, ולא היה מובן מאליו עבורנו לקיימו גם השנה. הואיל ובשגרה זהו בהגדרתו "פסטיבל" שאנו "חוגגים" – וחגיגות לתחושתנו אינן במקומן בעת זו. לאחר מחשבה רבה החלטנו כן לקיימו מאחר שמטרות העל שלו הן: יצירת הזדמנויות לחיבור אישי וישיר בין אנשים ובינם לבין העיר, מתן במה לתושבים לביטוי עצמי וקהילתי (השמעת קול היא כוח), עידוד אזרחות פעילה – ואנו מאמינות כי יש לכל זה ערך רב ואיכויות תומכות ומרפאות הנחוצות כל כך במיוחד בתקופה זו.

הפסטיבל מתקיים במהלך סופשבוע שלם ומוקדש כולו להליכות עירוניות בהובלת תושבי.ות העיר ואוהביה – הזדמנות להכיר את העיר בגובה המדרכה בדרכים חדשות, תוך הליכה, שיחה ומפגש עם א.נשים

אז מהיום ובמהלך כל הסופ"ש הקרוב, חמישי-שבת 2-4.5.24, מוזמנות.ים להצטרף אלינו ברחובות ת"א-יפו. מתוכננות לא פחות מ-47 הליכות במגוון רחב של נושאים: אקטיביזם ועירוניות בת-קיימא (עצים, מרחב ציבורי, טבע עירוני), תכנון עירוני ואדריכלות, בוטניקה, גאולוגיה, יזמות קהילתית, אמנות, היסטוריה אישית וקולקטיבית, ציור, שירה, צילום, מיינדפולנס ועוד. מוזמנות.ים להצטרף אלינו. לדף הפייסבוק של הליכות ג'יין ת"א-יפו לחצו כאן. לתכניה המלאה בגרסה להדפסה כנסו לכאן.

האדריכלית חדוה יערי, תושבת העיר. במקור אדריכלית ויזמת קהילתית בתחומי קיימות עירונית. כיום אשת מקצוע רב תחומית הפועלת לעידוד אזרחות פעילה בשני ערוצים עיקריים - הנחיית הקורס "העיר היא אני", המכשיר תושבים להובלת סיור אישי ומקומי, והובלה בהתנדבות של הפקת פסטיבל הליכות ג'יין ת"א-יפו (מאז 2019).

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 493 מילים
סגירה