אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו בכנסת, 1 באפריל 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

אם זה היה תלוי בליברמן, היינו פותחים חזית גם מול ירדן

ההצעה של אביגדור ליברמן לבטל את הסכם המים עם ירדן היא ניסיון פופוליסטי לאגף את הממשלה מימין, במחיר ריסוק מארג האינטרסים העדין עם השכנה שהתייצבה להגן עלינו מפני המתקפה האיראנית ● העובדה שמדובר במי שאמור להיות פרטנר בכיר בממשלה ביום שאחרי הדחת נתניהו, צריכה להדאיג את כל מי שמייחל ליום הזה ● פרשנות

לאביגדור ליברמן יש רעיון. "בשבועות הקרובים מקבלי ההחלטות בישראל יצטרכו לקבל החלטה על המשך אספקת 50 מיליון קוב מים לירדן", כתב ליברמן אתמול (רביעי) במאמר שפרסם באתר "סרוגים", ופסק בנחרצות: "אסור בשום פנים ואופן שממשלת ישראל תאריך את הסכם המים".

אם לא היה מדובר בדיני נפשות, אפשר היה לגחך לנוכח המחזה שליברמן מעלה בתקופה האחרונה לנגד עינינו: מי שהיה חלק מ"ממשלת השינוי", שכיהן תחת ראש הממשלה יאיר לפיד והיה שותפו לקואליציה של מנסור עבאס, השליך את חליפת המתינות שעטה על עצמו ומנסה לאגף מימין את בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. אפילו בפוליטיקה הישראלית לא נתקלים כל יום בפליק-פלאק אידיאולוגי כזה.

הסכם המים בין ישראל לירדן (לא מדובר במתנה, ישראל מקבלת תשלום מלא עבור המים) מסייע להחזיק את הרקמה השברירית של האינטרסים המשותפים לנו ולשכנה שאיתה אנחנו חולקים את קו הגבול הארוך ביותר.

הסכם המים בין ישראל לירדן מסייע להחזיק את הרקמה השברירית של האינטרסים המשותפים לנו ולשכנה שאיתה אנחנו חולקים את קו הגבול הארוך ביותר

יש שלל גורמים בסביבה – מאיראן ועד חמאס – שישמחו לראות את בית המלוכה הירדני נופל. אם העם הירדני ימות מצמא – ובלי המים מישראל זה יתקרב למצב הזה – היציבות של המשטר בירדן תתערער עוד יותר ואיתה היציבות היחסית של קו הגבול שמשתרע מאילת עד הכנרת. זה באמת מה שנחוץ לנו עכשיו, עוד חזית?

מערכת הצינורות של מקורות המשמשים להעברת מים מישראל לירדן (צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)
מערכת הצינורות של מקורות המשמשים להעברת מים מישראל לירדן (צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)

בתקופת כהונתה הלא ארוכה של ממשלת בנט-לפיד, יחסי המשאבים עם ירדן הורחבו משמעותית, מעבר להעברת המים הקבועה שהחלה כחלק מהסכם השלום בין יצחק רבין למלך חוסיין.

זה קרה כשנחתם הסכם "מים תמורת חשמל", במסגרתו ישראל התחייבה להקים מתקן התפלה שיזרים מים לירדן תמורת הקמת שדה סולארי במדבר הירדני שיספק חשמל נקי לישראל. זו דוגמה קלאסית למקרה שבו שת"פ בתחום משאבי הטבע והסביבה מתורגם לחיזוק הברית והאינטרסים הגאופוליטיים, וכולם מרוויחים.

ליברמן היה שר האוצר בממשלה שאישרה את ההסכם הזה והתגאתה בו. אמש שאלתי את שרת האנרגיה דאז קארין אלהרר, שחתמה על ההסכם, אם שר האוצר הביע הסתייגות כלשהי מהמהלך. "אני לא שמעתי הסתייגות כזאת", השיבה, "יכול להיות שהייתה לו בלב".

ליברמן היה שר האוצר בממשלה שאישרה את ההסכם. אמש שאלתי את שרת האנרגיה דאז קארין אלהרר אם ליברמן הביע הסתייגות כלשהי מהמהלך. "אני לא שמעתי הסתייגות כזאת", השיבה, "יכול להיות שהייתה לו בלב"

ליברמן הצטיין מאז ומתמיד בעמדת משיא העצות. רק חסר שיציע לשר הביטחון יואב גלנט לחסל את אסמאעיל הנייה בתוך 48 שעות. הבעיה היא, שבממשלה הנוכחית יש לו תחרות קשה בתחום הפופוליזם והקריצה אל הבייס, וההצעות שלו עלולות ליפול על אוזניים קשובות גם על חשבון הביטחון הלאומי.

ראש רשות המים גיורא שחם (מימין) ושרת האנרגיה קארין אלהרר חותמים על הסכם אספקת המים מישראל לירדן, 12 באוקטובר 2021 (צילום: רפי בן חקון, לע"מ)
ראש רשות המים גיורא שחם (מימין) ושרת האנרגיה קארין אלהרר חותמים על הסכם אספקת המים מישראל לירדן, 12 באוקטובר 2021 (צילום: רפי בן חקון, לע"מ)

מעט אחרי כניסתו של אלי כהן למשרד האנרגיה בתחילת השנה, יצאו דיווחים מהמשרד לפיהם נשקלת הפסקת אספקת המים לירדן לנוכח ההתבטאויות החריפות של בכירים ירדנים כלפי ההתנהלות של ישראל בעזה.

אולם ברגע האמת, כשנחיל הכטב"מים האיראני שייט לעברנו וזמזם בשמי ירדן, התברר שהאינטרסים של ירדן וישראל עדיין ניצבים באותו צד והירדנים לקחו חלק פעיל במלאכת היירוט. שר האנרגיה התרצה והודיע שלאור זאת הם יזכו להמשיך לקבל מים.

ברגע האמת, כשנחיל הכטב"מים האיראני שייט לעברנו בשמי ירדן, התברר שהאינטרסים של ירדן וישראל עדיין ניצבים באותו צד והירדנים לקחו חלק פעיל במלאכת היירוט

עבור ליברמן, העובדה שהירדנים הגנו על חיינו כנראה לא מספקת. כל עוד הם לא מתפקדים להסתדרות הציונית – שיתייבשו. "אפשר לעשות חרבו דרבו עם כל העולם", אומרת אלהרר, "פשוט לא נראה לי שזה יצליח כל כך".

הפעלול של ליברמן כה מגושם עד שהוא אפילו לא מעודכן בעובדות: בעוד הוא מדבר על 50 מיליון קוב בשנה, לפי נתוני רשות המים ישראל מעבירה לירדן מדי שנה כ-105 מיליון קוב (הכמות הוכפלה לפני מספר שנים).

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו בכנסת, 15 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו בכנסת, 15 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

"אני בטוח שהוא מבין ומודע לערך האדיר של השת"פ עם הירדנים", אומר גורם בכיר במשק המים, "הוא פופוליסט שמתכתב עם הבייס שלו. אני מקווה שההתלהמות המסוכנת הזו לא תחלחל למקבלי ההחלטות בממשלה, אבל בממשלה הזו לך תדע".

"אני בטוח שהוא מבין ומודע לערך האדיר של השת"פ עם הירדנים. הוא פופוליסט שמתכתב עם הבייס שלו. אני מקווה שההתלהמות המסוכנת הזו לא תחלחל למקבלי ההחלטות בממשלה, אבל בממשלה הזו לך תדע"

באשר להסכם מים תמורת חשמל, המלחמה הכניסה אותו להקפאה עמוקה – אבל לפי גורמים בתחום, הקשרים בין הדרגים המקצועיים בישראל ובירדן נשמרים כל הזמן, גם אם בפרופיל נמוך במיוחד. ההסכם הוקפא אבל לא בוטל – כלומר, הירדנים לא נקטו צעדים בלתי הפיכים ונראה שהם מחכים לשש אחרי המלחמה כדי לחזור לקדם אותו.

במקום לשמור על המארג העדין הזה מכל משמר, ליברמן מציע לרסק אותו. העובדה שמדובר במי שאמור להיות פרטנר בכיר בממשלה ביום שאחרי הדחת נתניהו, אמורה להדאיג את כל מי שמייחל ליום הזה.

עוד 698 מילים ו-1 תגובות
סגירה