כתם מוסרי ידבק במשטרה לעד

שלט בהפגנה נגד הממשלה, מאי 2024 (צילום: איתי לנדסברג נבו)
איתי לנדסברג נבו
שלט בהפגנה נגד הממשלה, מאי 2024

משטרת ישראל כבר אינה משטרת ישראל. כך מסתמן. שום ישראלי לא אמור להתנהג כך, בוודאי לא משרת ציבור במדים. התמונות והעדויות היומיות על אלימות השוטרים במחאות נגד הממשלה ובעד עסקה, כבר לא נתונות לוויכוח.

נשאלת השאלה מהיכן האכזריות, האטימות, הבריונות, האלימות הזו של חלק מהשוטרים נגד מפגינים? כשמביטים בעיני השוטרים הללו בעת פיזור הפגנות המוחים למען עסקת שבויים, אפשר לראות שנאה תהומית למפגינים. תיעוב. חוסר סבלנות. עצבים מרוטים, מתוחים.

מהיכן אכזריות חלק מהשוטרים כלפי מפגינים? כשמביטים בעיניהם בעת פיזור הפגנות המוחים למען עסקת שבויים, אפשר לראות שנאה למפגינים. חוסר סבלנות. עצבים מרוטים, מתוחים

‏‏ניכר חוסר רצון להקשיב לאזרחים, כאילו היו אויב של השוטרים. כשרואים את האגרופים, הדחיפות הגסות לרצפה, זריקת אנשים מעבר לחומות הבטון כאילו היו שק תפוחי אדמה, תלישת השלטים, ריסוק המגפונים, הפעלת הסוסים והמכתזיות – אפשר כמעט לראות קלגסים, לא שוטרים. לא מי שמיועדים לשמור על הסדר. הם באים לפרק את המפגינים במכות ובמעצרים שרירותיים.

אבל אין סיבה למכות ולא למעצרים. ‏הרי בתי המשפט משחררים את העצורים מייד וזורקים את המשטרה וחשדותיה לפח שמחוץ לביהמ"ש. אז מה מניע את ההתנהגות הברברית הזו? משהו מאוד יסודי, בסיסי ועמוק במשטרה חולה.

צייתנות אווילית לשר העבריין? רצון להוכיח למפקדיהם "נחישות"? לא ברור. אבל אנשים מתנהגים כך רק אחרי שטיפת מוח יסודית. כמו רובוטים מאומנים. אתה רואה כאלה ברחובות רוסיה. בסין. במדינות טוטליטריות. לא בדמוקרטיות מערביות.

אפשר להיזכר בהיסטוריה ממדינות אחרות מתקופות אפלות ושם למצוא מקבילות להתנהגות שוטרי משטרת "לא ישראל" כיום.

אין סיבה למכות ולמעצרים. ‏הרי בתיהמ"ש משחררים את העצורים מייד וזורקים את המשטרה וחשדותיה לפח שמחוץ לביהמ"ש. אז מה מניע את ההתנהגות הברברית הזו? משהו מאוד יסודי ועמוק במשטרה חולה

משהו מסריח מאוד בדרך ההכשרה של שוטרים, ולא בטוח שזה רק מתקופת איתמר בן גביר. קצינים בכירים מתנהגים כך. אפשר לראות אותם בהפגנות הראשונים להפעיל אלימות נגד נשים, משפחות חטופים, מבוגרים.

אין להם ‏שום מחסום רגשי או מוסרי בהפעלת כוחות השיטור. התנהגות עדרית כוחנית. אין הידברות עם המפגינים, אין ניסיון להסביר את החוק או את החריגה מהחוק. שוטרים נעמדים מול המפגינים ברחוב או מסתערים על איזו אבוקה או מדורה ופשוט משתוללים באקסטזה של אלימות. הפגנת כוח ברוטלית חסרת פשר.

האם נדמה להם שזה מה שישכנע את המפגינים להסתלק? הרי מה שעומד בבסיס ההפגנות זו לא מלחמה בין כנופיות. אין כאן תחרות על כוח של המפגינים מול כוח של השוטרים. המפגינים באים להביע את דעתם נגד הממשלה, בעד עסקה. המקום להבעת דעה המונית הוא ברחוב. מי שרוצה לכתוב מאמר שולח מייל למערכת. האם המשטרה לא מבינה זאת?

ודאי שהיא מבינה ובכל זאת היא מתנהגת באלימות מוגזמת מיותרת לא מוסברת.
יום אחד מפקדיה יפרשו ויצטרכו לעמוד ולהסביר את עצמם.

האם נדמה לשוטרים שזה מה שישכנע את המפגינים להסתלק? המפגינים באים להביע את דעתם נגד הממשלה, בעד עסקה. המקום להבעת דעה המונית הוא ברחוב. מי שרוצה לכתוב מאמר שולח מייל למערכת

שום פיתול מילולי לא יכול לתת הסבר המצדיק את התנהגות המשטרה מול משפחות החטופים בעזה בשבועות הללו. הכתם המוסרי הזה ידבק במשטרה לעד.
גם אחרי שממשלת המחדל והטבח תרד מבמת ההיסטוריה.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
בוטים שמאלנים אנטי דמוקרטים, ואנטישמים (שונאי דתיים וימניים), תומכי מטרות החמאס של הפלת הממשלה הנבחרת,והפסקת המלחמה =ניצחון לחמאס שיתאושש ויחזור לסורו. למרות שרוב מוחלט של היהודים תומכי... המשך קריאה

בוטים שמאלנים אנטי דמוקרטים, ואנטישמים (שונאי דתיים וימניים), תומכי מטרות החמאס של הפלת הממשלה הנבחרת,והפסקת המלחמה =ניצחון לחמאס שיתאושש ויחזור לסורו. למרות שרוב מוחלט של היהודים תומכים ממשלה! רוצים בחירות חדשות תמיד, למרות שמפסידים בהם, וכבר הודיעו שלא יקבלו את תוצאות הבחירות שבהם הימין שוב ינצח!

החתך שממנו מגיע השוטר הממוצע לא מאפשר לו גנטית להזדהות עם המפגינים,הרבה יותר חמלה ואמפטיה נוכל למצוא אצל השוטרים בהפגנות הנגד או התמיכה ברפורמה. משטרה שמגבה אלימות ומשלמת בקידום על אלימ... המשך קריאה

החתך שממנו מגיע השוטר הממוצע לא מאפשר לו גנטית להזדהות עם המפגינים,הרבה יותר חמלה ואמפטיה נוכל למצוא אצל השוטרים בהפגנות הנגד או התמיכה ברפורמה.
משטרה שמגבה אלימות ומשלמת בקידום על אלימות ,היא לא ראויה ולכן הכבוד ללובשי המדים בחלקים של האוכלוסיה זהה לאחוז של מפלגה חדשה התומכת בהתישבות על הירח

בתי המשפט אכן משחררים את העצורים מיד... אבל גם זה ישתנה כשמערכת מינוי השופטים תעבור לידי לוין והר סון מלך, ויקודמו רק שופטים שעצרו מפגינים או החמירו עם ערבים! אנחנו בתהליך בו המשטרה כב... המשך קריאה

בתי המשפט אכן משחררים את העצורים מיד… אבל גם זה ישתנה כשמערכת מינוי השופטים תעבור לידי לוין והר סון מלך, ויקודמו רק שופטים שעצרו מפגינים או החמירו עם ערבים!
אנחנו בתהליך בו המשטרה כבר הפכה למליציה ומערכת המשפט עדין לא.

עוד 464 מילים ו-3 תגובות
סגירה