בני גנץ וגדי איזנקוט בביקור בעין קשתות ברמת הגולן, 18 באפריל 2024 (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)
מיכאל גלעדי/פלאש90

גנץ ואיזנקוט מגששים את דרכם לקראת היום שאחרי הפרישה מהממשלה

פרישת המחנה הממלכתי מממשלת החירום היא כפי הנראה עובדה מוגמרת ● גנץ נקב ב-8 ביוני כדדליין לפרישתו, אבל במפלגה כבר מדברים על פרישה בשבוע הבא ● הם איבדו קשר עם הדיונים וקבלת ההחלטות, ולמרות שלא פעם הם בעמדת הרוב - נתניהו מנטרל כל אפשרות לדיון אסטרטגי רציני על מה יקרה בעזה ● כעת מעסיקה את גנץ ואיזנקוט השאלה מה יעשו כשיחזרו לאופוזיציה ● פרשנות

סוגיית היום שאחרי מעסיקה כרגע את המחנה הממלכתי בשני היבטים: מה יהיה ברצועת עזה, ומה יעשו ראשי המפלגה אחרי שיעזבו את הממשלה.

אחרי קרוב לשמונה חודשים בקבינט המלחמה, החליטו השרים בני גנץ וגדי איזנקוט שאין להם יותר השפעה על המהלכים, בניגוד לחודשים הראשונים של המלחמה – אז הצליחו למנוע את פתיחת החזית השנייה בצפון ולעצב את מהלכי המלחמה ברצועת עזה.

היום הם איבדו קשר עם הדיונים וקבלת ההחלטות, למרות שיש להם לפעמים רוב בקבינט המלחמה ביחד עם שר הביטחון יואב גלנט וח"כ אריה דרעי. לפעמים אפילו עם השר רון דרמר. אולם הסירוב העיקש של נתניהו לקיים דיון רציני בקבינט על מה שיקרה בעזה ביום שאחרי דחף עוד יותר את גנץ ואיזנקוט החוצה.

היום הם איבדו קשר עם הדיונים וקבלת ההחלטות, למרות שיש להם לפעמים רוב בקבינט המלחמה ביחד עם שר הביטחון גלנט וח"כ אריה דרעי. לפעמים אפילו עם דרמר

בישיבת קבינט המלחמה האחרונה, למשל, כל הדיון הוקדש לטקטיקת הלחימה ברפיח, כאילו שמדובר בדיון בחדר הפיקוד של אוגדת עזה. מפות נפרשו, קציני הצבא פרסו תוכניות, נדונו דרכי גישה – אבל שום מילה על אסטרטגיה מדינית רחוקת טווח. "זו הייתה הזיה", אמר השר איזנקוט באחת השיחות שקיים השבוע.

קבינט המלחמה מתכנס לדיון בקריה בתל אביב, 18 בינואר 2024 (צילום: קובי גדעון /לע"מ)
קבינט המלחמה מתכנס לדיון בקריה בתל אביב, 18 בינואר 2024 (צילום: קובי גדעון /לע"מ)

במוצאי שבת גנץ הודיע כי המחנה הממלכתי יפרוש ב-8 ביוני אם ראש הממשלה לא יקבל שורה של תנאים שהוא ממילא לא יוכל לעמוד בהם, מה שמזרז את מועד היציאה מהממשלה, אולי כבר בשבוע הבא.

גנץ תבע עסקה להשבת חטופים, פירוז הרצועה, הקמת מנהלת אמריקאית-אירופאית-ערבית-פלסטינית שתנהל אזרחית את הרצועה ותניח בסיס לחלופה עתידית שאינה חמאס או הרשות הפלסטינית. וכן: קידום נורמליזציה עם סעודיה ומתווה לגיוס צבאי של החרדים.

ברגע זה נוכחות של מנהלת אמריקנית-אירופאית-ערבית-פלסטינית בעזה נראית רחוקה. אין מדינה במערב שמוכנה לקחת את השליטה ברצועה.

באופן קונקרטי יותר, ראשי המחנה הממלכתי מדברים על תוכנית שאפשר לקרוא לה "ממשל צבאי מקומי מדלג". פירוש הדבר: צה"ל תופס שטח, מחזיק בו, דואג לאוכלוסייה האזרחית, עד אשר הוא מאתר כוחות מקומיים שיסכימו ויוכלו לקבל את השליטה. אחרי כן צה"ל יעבור לשטח מוגדר אחר ויפעל באותה מתכונת, וכן הלאה.

ראשי המחנה הממלכתי מדברים על תוכנית שאפשר לקרוא לה "ממשל צבאי מקומי מדלג": צה"ל תופס שטח, מחזיק בו, דואג לאוכלוסייה האזרחית, עד אשר הוא מאתר כוחות מקומיים שיסכימו ויוכלו לקבל את השליטה

חיילי צה"ל ברצועת עזה. מאי 2024 (צילום: דובר צה
חיילי צה"ל ברצועת עזה. מאי 2024 (צילום: דובר צה"ל )

מדובר בתהליך ארוך, אבל מבחינת ראשי המחנה הממלכתי זו הדרך היחידה להעברה שקולה ובטוחה של השליטה בעזה לידיים מקומיות, ואולי גם לכוחות נוספים. צריך לציין בהקשר הזה כי הקמת מחנות ותשתית צבאית בתוך הרצועה קורצת למתנחלים, שמתכננים להקים גרעינים על קו הגבול ולהיכנס למחנות הללו בדרך להתיישבות מלאה בתוך עזה.

מה המחנה הממלכתי יכול לעשות ביום שאחרי הפרישה מהממשלה? לא הרבה, כנראה. הרוב של נתניהו בקואליציה מבטיח לו יציבות, ואם הממשלה תיפול זה רק בגלל משבר פנימי בתוך הקואליציה, דוגמת חוק הגיוס.

הניסיון לגייס חברי כנסת בליכוד לאי אמון קונסטרוקטיבי או להקדמת הבחירות כמעט חסר סיכוי, ורק יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד עדיין מדבר על האפשרות הזו מדי פעם.

הניסיון לגייס חברי כנסת בליכוד לאי אמון קונסטרוקטיבי או להקדמת הבחירות כמעט חסר סיכוי, ורק יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד עדיין מדבר על האפשרות הזו מדי פעם

גנץ ואיזנקוט יחדדו את ההבדלים בינם לבין נתניהו. התסריט שהם מציעים: עסקת שבויים, הפוגה, הסדרה בצפון, נורמליזציה עם ערב הסעודית, ציר אזורי מול איראן, והתארגנות צבאית ברצועה.

גדי איזנקוט ובני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי בכנסת, 26 בפברואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
גדי איזנקוט ובני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי בכנסת, 26 בפברואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

לעומתם, הם יאמרו, נתניהו מציע המשך המלחמה, אסון הומניטרי, חרם בינלאומי, סיום הווטו האמריקני באו"ם, הכרה חד-צדדית נרחבת במדינה פלסטינית ומערכה שלא מסתיימת.

גנץ ואיזנקוט סיכמו שירוצו בבחירות הבאות ביחד תחת אותה מפלגה, המחנה הממלכתי, וגנץ כמובן ימשיך להוביל. הנחת העבודה היא כי בפרישה מהממשלה המחנה הממלכתי יאבד מנדטים בסקרים, בעיקר על רקע התביעה בבית הדין הפלילי בהאג לעצור את ראש הממשלה ואת שר הביטחון. "זה לא מה שימנע מאיתנו לצאת מהממשלה", אומר השר חילי טרופר.

הנחת העבודה היא כי המחנה הממלכתי יאבד מנדטים בסקרים, בעיקר על רקע התביעה בהאג לעצור את ראש הממשלה ואת שר הביטחון. "זה לא מה שימנע מאיתנו לצאת מהממשלה", אומר השר חילי טרופר

עכשיו הם יצטרכו להחליט אם להוביל ברחובות את הפגנות החטופים ומתנגדי נתניהו כאשר המלחמה עדיין נמשכת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
תודה רבה לגנץ ואייזנקוט על בזבוז של 8 חודשים יקרים. את עזה היה אפשר להחריב גם אחרי החלפת נתניהו, רק הרבה יותר מהר, עם שכל, בלי לאבד את האמריקאים, ובלי הפיכת ישראל למצורעת בעולם. החלפת ... המשך קריאה

תודה רבה לגנץ ואייזנקוט על בזבוז של 8 חודשים יקרים. את עזה היה אפשר להחריב גם אחרי החלפת נתניהו, רק הרבה יותר מהר, עם שכל, בלי לאבד את האמריקאים, ובלי הפיכת ישראל למצורעת בעולם.

החלפת השלטון הכושל חשובה ודחופה יותר מכל תקיפה בעזה או חיסול חיזבלון. עם השלטון הנוכחי אין שום תקווה לנצחון ו/או שחרור החטופים, וחבל שלקח לכם 8 חודשים להבין את זה. שוב!

עוד 618 מילים ו-1 תגובות
סגירה