בקהילה היהודית באירופה חוששים דווקא מהאבטחה

בעקבות הירי בהאלה אחרי שצעיר אנטישמי רצח שני אנשים בסמוך לבית כנסת אליו ניסה לפרוץ, אבטחת המוסדות היהודיים בגרמניה צפויה לעלות מדרגה ● אבל בקהילה היהודית באירופה יש גם מי שחוששים מ"אבטחת יתר": "אין צורך בחיילים חמושים ובניידות מול בתי הכנסת"

אבטחה משטרתית ליד בית כנסת עתיק בגרמניה, בעקבות הפיגוע ליד בית הכנסת בעיר האלה (צילום: AP Photo/Martin Meissner)
AP Photo/Martin Meissner
אבטחה משטרתית ליד בית כנסת עתיק בגרמניה, בעקבות הפיגוע ליד בית הכנסת בעיר האלה

הרשויות בגרמניה בוחנות מחדש את גישתן לאבטחת מוסדות יהודיים בעקבות פיגוע הירי מחוץ לבית הכנסת בעיר האלה. אירוע הירי, שהתרחש ביום כיפור, הסתיים ללא נפגעים בבית הכנסת, אבל המפגע רצח שני בני אדם מחוץ למקום.

היו אלה הדלתות המבוצרות היטב של המבנה שמנעו את כניסתו של היורה לבית הכנסת. ג'וזף שוסטר, נשיא המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, הגדיר את העדרם של השוטרים באזור ביום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי כ"שערורייה".

כעת, מנסים גורמים מקומיים ופדרליים בגרמניה למנוע תקריות דומות בעתיד.

במחוז תורינגיה שבמזרח, יציבו הרשויות שוטרים חמושים מחוץ לבתי כנסת במהלך התפילות, כך דיווח דר-שפיגל. במחוז הסן, הוחלט לספק מאבטחים לכל בית הכנסת והמוסדות היהודיים בחגים יהודים. בבוואריה, הוסיפה ניידות המשטרה את בתי הכנסת לרשימת התחנות בהן עוצרים פטרולים חמושים.

ברמה הפדרלית, שר הפנים הורסט סיהופר אמר כי המשטרה תצטרך "להתבונן ביתר תשומת לב בזירה של הגיימרים", בהתייחסו לשימוש התכוף של היורה בהאלה בפלטפורמות למשחקים מקוונים. ההערה הזו הציתה מחאה מצד שחקני משחקי וידאו גרמניים, החוששים מפני פלישה לפרטיותם.

זרי פרחים ליד בית הכנסת בהאלה (צילום: AP Photo/Jens Meyer)
זרי פרחים ליד בית הכנסת בהאלה (צילום: AP Photo/Jens Meyer)

"יוזמת הערכים"

אחת היוזמות לשיפור רמת הביטחון של יהודי גרמניה כוללת תכנית בת שבע נקודות שגיבשה ארגון המחקר "יוזמת הערכים של יהודי גרמניה".

בין הרעיונות שהועלו בתכנית: ניטור בזמן אמת של אתרי וידאו דוגמת אלו שבהם שידר המפגע מהאלה את מסע הירי שלו במשך 30 דקות לפני שנתפס.

המלצה נוספת קוראת למשטרה לשפר את זמן התגובה לאירועים מסוג זה, זאת לאחר שהתברר כי חלפו 16 דקות עד ששוטרים הגיעו לזירה והתעמתו עם היורה.

המשטרה, טענו נציגי הארגון, "טעתה בהערכה" של האיום הניצב בפני קהילות יהודיות קטנות כמו זו של האלה. "הגיע הזמן שגרמניה תחליט איך היא מתמודדת עם שנאת היהודים ושאר צורות שנאה לא אנושיות", כתב יו"ר הארגון אליו אדלר.

נבחרי הציבור הגרמנים נוטים להסכים. הם מיהרו לגנות את התקיפה ולהבטיח לקהילה היהודית את תמיכתם. הקנצלרית אנגלה מרקל השתתפה בעצרת בברלין ביום הפיגוע ושיגרה מסר ליהודים בהאלה שממשלתה מחויבת "לעשות כל שביכולתה כדי שתוכלו לחיות בבטחה". מרקל אמרה שהתקיפה "מראה לנו שזה לא כל כך פשוט וכי עלינו לעשות אף יותר", אך לא פירטה אילו צעדים יש לנקוט.

כיום, ציין אופיר רווח, מנהל מרכז הביטחון והטיפול במשברים של הקונגרס היהודי האירופי, אין הגנה משטרתית סביב בתי כנסת ומוסדות יהודיים רבים בגרמניה. "בערים הגדולות, הקהילות היהודיות זוכות להגנה משטרתית בנוסף לחברות השמירה הפרטיות שהן שוכרות, אבל בקהילות קטנות זה לא קיים".

כיום, אין הגנה משטרתית סביב בתי כנסת ומוסדות יהודיים רבים בגרמניה: "בערים הגדולות, הקהילות היהודיות זוכות להגנה משטרתית בנוסף לחברות השמירה שהן שוכרות, אבל בקהילות קטנות זה לא קיים"

בפרנקפורט, משלמת הקהילה היהודית, שמונה כ-6,600 חברים, 1.2 מיליון דולר בשנה עבור חברת אבטחה פרטית כדי להוסיף שכבה נוספת של הגנה מעבר לזו שמספקת המשטרה, כך סיפר ליאו לטש, ראש האבטחה של הקהילה, לדר-שפיגל.

בברלין, הקהילה והממשלה חילקו ביניהן את עלויות חברות האבטחה, אמר סרגיי לגודינסקי, חבר בפרלמנט האירופאי ולשעבר מנהיג בקהילה היהודית בעיר.

סימני הירי ליד בית הכנסת בהאלה (צילום: AP Photo/Jens Meyer)
סימני הירי ליד בית הכנסת בהאלה (צילום: AP Photo/Jens Meyer)

המודל הצרפתי

בצרפת השכנה, המצב שונה באופן קיצוני. לאחר הטבח של במשרדי המגזין שארלי הבדו ובמרכול הכשר בו נרצחו ארבעה יהודים, השיקה הממשלה מבצע בשם "סנטינל", במסגרתו הוצבו אלפי חיילים מסביב לבנייני הקהילה היהודית ומטרות אפשריות אחרות. הממשלה הצרפתית נושאת כמעט בכל עלויות האבטחה של המוסדות היהודים, המגיעות לכ- 1.2 מיליון דולר ביום.

אבל הפתרון הזה רחוק מלהיות מושלם. בתי כנסת ברחבי צרפת הפכו למבצרים והנוכחות המשטרתית הכבדה מקשה על יהודי צרפת ליהנות מתחושת נורמליות. כ-30,000 יהודים צרפתיים עלו לישראל מאז שנת 2013.

סנדרה סבאח, אם לארבעה מפביון-סו-בואה, פרבר צפון-מזרחי של פריז, אמרה שהחיילים מחוץ לבית הספר היהודי של ילדיה רק מעצימים את החרדה שלה.

היא מעודדת את ילדיה "לחיות במקום אחר, כמו אנשים נורמליים ולא ככה, כשאני מפחדת בכל דקה שהם לא בבית – במיוחד כשהם בבית הספר", הוסיפה.

רווח סבור שאפשר לבצע התאמות במודל הצרפתי כדי לעשותו פחות מגביל. "אין צורך בחיילים חמושים ובניידות מול בית כנסת", הוא אמר. "ניתן להשתמש בחכמה בטכנולוגיה – כולל מצלמות אבטחה ודלתות טובות, כמו זו שבהאלה".

בדומה לבתי כנסת אחרים באירופה, הדלתות בבית הכנסת בהאלה חוזקו בשנים האחרונות כחלק מתכנית מיגון שמימנה המגבית היהודית המאוחדת.

סטיפן בליוט, הימני הקיצוני שביצע את התקיפה בבית הכנסת בהאלה, ירה על הדלתות וניסה להשתמש בחומרי נפץ כדי לפתוח אותן. משלא הצליח, הוא ירה למוות באישה שעברה ברחוב ואז הרג עוד גבר בדוכן מזון סמוך.

"זה היה אמצעי בטיחות פסיבי יעיל שהציל חיים", אמר רווח על הדלתות הממוגנות, "אבל צריכה להתלוות אליו תגובה מהירה".

רווח אמר כי טכנולוגיות חדשות, כמו תכנות לזיהוי פנים שיכולות לספק אזהרות מקדימות כאשר מזוהה איום מוכר באזור, יכולות לסייע לכוחות אכיפת החוק, אך הכנסת הטכנולוגיות האלו מתעכבת בגלל חוקי פרטיות של האיחוד האירופי.

שוטרים בזירת הפיגוע בהאלה שבגרמניה. שני בני אדם נורו למוות מחוץ לבית הכנסת (צילום: Sebastian Willnow/dpa via AP)
שוטרים בזירת הפיגוע בהאלה. שני בני אדם נורו למוות מחוץ לבית הכנסת (צילום: Sebastian Willnow/dpa via AP)

"אין מקום ליהודים באירופה"

חברים בקהילה היהודית בגרמניה תוהים האם יש בכוחה של הממשלה לאפשר להם לחיות במדינה בבטחה. הנריק ברודר, סופר יהודי ואחד מהסלבריטאים המוכרים ביותר בגרמניה, נשמע פסימי. "הגיע הזמן להכיר באמת: אין מקום ליהודים באירופה, או לכל הפחות לא נותר עבורם מקום בטוח", הוא אמר.

הברירות שעומדות בפני יהודי אירופה, לדעתו, הן או לעזוב, או "לבלות את שארית חייהם בקהילה מגודרת, מוגנים על ידי המדינה". "אני לא רואה בזה חיי קהילה יהודית", הוסיף. "אני רואה בזה לכל היותר הישרדות של הקהילה".

לגודינסקי, המחוקק מהפרלמנט האירופאי, מסכים כי הפיגוע בהאלה הוא פעמון אזהרה מבחינה ביטחונית, אבל מתעקש שיהודי גרמניה ישרדו על אף האתגרים.

"עלינו להיות יותר נראים לעין, לא פחות", אמר לגודינסקי. "אסור לנו להתכנס פנימה, אלא להיפתח ולבנות גשרים עם בעלי ברית שמבינים שאלו לא היהודים שצריכים להילחם באנטישמים, אלא כל החברה".

עוד 829 מילים
סגירה