לגנץ דווקא יש סיכוי

בני גנץ (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
בני גנץ

עם העברת המנדט היום לבני גנץ, מומחים בתקשורת ממהרים לתפוס עמדה של סקפטיות ידענית לגבי סיכוייו להרכיב ממשלה. לא אופתע אם ייאלצו לאכול את הכובע.

בהנחה הסבירה שהשיחות המתוכננות בין גנץ לבנימין נתניהו לא יובילו לפריצת דרך, הבחירה, כך (במהלך 28 ימי המנדט של גנץ) או אחרת (21 הימים שאחריו), תהיה בין קואליציה מוזרה לבחירות חדשות. קואליציה מוזרה איננה בהכרח האפשרות הפחות סבירה מבין השתיים.

תיאורטית יש לגנץ אפשרות הן לאחדות עם הליכוד והן לפתות מפלגות קטנות מגוש ה-55 המפורסם של הימין. הוא הבטיח הערב לנסות. אבל הרבה יותר סביר שכדי שזה יקרה יהיה צריך קודם להקים ממשלת מרכז-שמאל (שתהיה כנראה ממשלת מיעוט הנשענת על קולות הערבים) שתפריד בין נתניהו לכיסאו.

ברגע שנתניהו כבר לא יהיה בבלפור העמדה של חלק ניכר מהשחקנים תשתנה והכל ייפתח מחדש  – זה אל"ף בי"ת של תורת המשחקים. זה לא יהיה קל, אך גם לא בלתי אפשרי.

זה אפשרי, אולי, בתנאי שגנץ מוכן לעשות ממש את כל מה שנחוץ – וזה לא בטוח בכלל. הוא יצטרך לעמוד בפני לחצים מצד חברים שיאמרו שלהישען על קולות הערבים זה בגידה במצביעים. הוא יצטרך להבין שחלק ניכר מאותם מצביעים בעצם יראו בהליכה כלשהי עם נתניהו בעת הזו בגידה כפולה ומכופלת (ומתחלחלים כל פעם שגנץ מודה לו בנדיבות של מנצחים "על פועלו").  הוא יידרש לקלוט שחלק מהמסרים של מתנגדי המהלך גזעניים ומזיקים למדינה.

וגם אם כל זה יקרה, הכל תלוי באביגדור ליברמן וברשימה המשותפת. הם שונאים זה את זה, אך לשניהם יש סיבות טובות למנוע בחירות חוזרות שבהן יתקשו לשחזר את ההישג מספטמבר. ולשניהם יש הרבה מה להרוויח משיתוף פעולה סמוי.

הרבה תלוי בליברמן וברשימה המשותפת. הם שונאים זה את זה, אך לשניהם סיבות טובות למנוע בחירות חוזרות, שבהן יתקשו לשחזר את ההישג מספטמבר. ולשניהם יש הרבה מה להרוויח משיתוף פעולה סמוי

ליברמן ירוויח ניצחונות חשובים עבור קהל בוחריו. זה כולל נישואים אזרחיים, תחבורה ציבורית ומסחר בשבת, ונושאים אחרים הקשורים להחלשת השליטה חרדית בענייני דת ומדינה. לערבים אין התנגדות לכך. ובוחרי ליברמן לא ממש דורשים להפציץ את סכר אסואן; רובם רוצים חיים נורמליים בישראל.

הערבים ירוויחו שיפור ביחס המחפיר כלפיהם מצד המדינה. נכון שעניינים ביטחוניים מסבכים את התמונה, אבל נידויים הגורף הוא בושה וחרפה. כעת יקבלו תפקיד גם אם משני, מימון שווה, הזדמנויות טובות יותר לצעירים, שיטור תקין במגזר וסיום ההסתה נגדם. דברים יפים אלה אולי אינם באינסטינקטים של ליברמן, אך למצביעיו, למרות שיש ביניהם גזענים, לא תהיה בעיה קשה איתם.

העבודה והמחנה הדמוקרטי ישמחו להצטרף לכחול לבן כדי לתת לגנץ בסיס של 44 מנדטים. 21 נוספים יכולים להגיע מליברמן ומהערבים. זה ידרוש קומבינות כי הם לא "ישבו" ביחד פורמלית.

יש לגרום לערבים להצביע בעד בלי לקבל תיקים בממשלה , ולהסתפק בראשי וועדות וקווי יסוד; סידור כזה אמור לאפשר לליברמן להימנע בהצבעה. קואליציית גנץ תמנה 44 מנדטים אבל תעבור בהצבעה של 57 מול 55 עם 8 נמנעים.

כדי לעמוד בהבטחות הבחירות של כולם יש להמשיך להציע לליכוד שותפות, אך ללא נתניהו כראש הממשלה ראשון ברוטציה, ותחת קווי היסוד הליברליים. הדלת חייבת להישאר פתוחה גם לאחר הקמת הממשלה. נראות כזו היא הסיבה שגנץ מתכנן להיפגש ראשון עם נתניהו.

כדי לעמוד בהבטחות הבחירות של כולם יש להמשיך להציע לליכוד שותפות, אך ללא נתניהו כראש הממשלה ראשון ברוטציה, ותחת קווי היסוד הליברליים. הדלת חייבת להישאר פתוחה גם לאחר הקמת הממשלה

ליברמן יוכל להצביע על היד המושטת לליכוד, על כך שהערבים אינם רשמית בקואליציה, ועל סדר היום החילוני.

וכמובן שכולם יתפארו במניעת "הנזק" של סיבוב בחירות שלישי. לטעמי הזעקה מוגזמת; ישראל יכולה להרשות לעצמה כמה מיליארדי שקלים. אך אין להכחיש כי שלושה סיבובי בחירות תוך שנה יגרמו לישראל להראות מגוחכת, יקרינו לאויביה חוסר יציבות באופן מסוכן, וככל הנראה יפגעו בדירוג האשראי.

נראה שהציבור סולד מזה, כך ששדרים מתחרים ביניהם בשימוש בביטויים מעט אנטי-דמוקרטיים כמו "גוררים אותנו לבחירות חדשות". בתוך עמם הם יושבים, לא פחות מליברמן.

ישראל יכולה להרשות לעצמה כמה מיליארדי שקלים. אך אין להכחיש כי שלוש סיבובי בחירות תוך שנה יגרמו לישראל להראות מגוחכת, יקרינו לאויביה חוסר יציבות באופן מסוכן, וככל הנראה יפגעו בדירוג האשראי

ברגע שגנץ יישב על כס ראש הממשלה הסרתו תהיה קשה למדי: זה ידרוש רוב של 61 חברי כנסת המוכנים מראש עם קואליציה חלופית (או פיזור הכנסת).

ממשלת גנץ תוכל לעשות הרבה דברים חיוביים, לא רק בנושאי דת וזכויות מיעוטים אלא גם בנוגע לשינויים בשיטת הבחירות – ובעיקר להביא בשורה של שקט ושפיות, ללא שיסוי והסתה וכעס מתמיד על התקשורת ובתי המשפט ועולם ומלואו.

או אז הרבה דברים יכולים להתרחש. יש תרחישים הנוגעים לש"ס או לחרדים האשכנזים או לבנט, שנראים לי כבעלי הסתברות נמוכה יחסית, אך לא אפסית. יותר סביר שבנסיבות אלה, במיוחד אם אכן יוגשו כתבי אישום נגד נתניהו, לחברי הליכוד יהיה תמריץ ממשי לנטוש את נתניהו כמנהיג המפלגה. התוצאה יכולה להיות ממשלת האחדות שהובטחה.

בנסיבות אלה, במיוחד אם אכן יוגשו כתבי אישום נגד נתניהו, לחברי הליכוד יהיה תמריץ ממשי לנטוש את נתניהו כמנהיג המפלגה. התוצאה יכולה להיות ממשלת האחדות שהובטחה

אם הליכוד גם אז יסרב, בשל סדר היום החילוני יותר, הוא יצמיד את עצמו ביתר שאת לחרדים, דבר שעשוי לאפשר לכחול לבן ניצחון משכנע יותר בפעם הבאה.

עוד חזון למועד. אני לא אומר שההיגיון חזק מהאגו ומהגאווה. אני כן אומר דבר שציניקנים אומרים בעצמם: לפעמים האינטרסים קובעים.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
כתיבה ברורה ורהוטה. לא ברור לי למה כללת אופציה של ממשלה עם נתניהו (גם אם יהיה שני ברוטציה). אין ספק שנתניהו פשע והסית וחבר לטייקונים והזניח את העניים הנכיפ והחולים ואינו פועל אלא למען ע... המשך קריאה

כתיבה ברורה ורהוטה. לא ברור לי למה כללת אופציה של ממשלה עם נתניהו (גם אם יהיה שני ברוטציה). אין ספק שנתניהו פשע והסית וחבר לטייקונים והזניח את העניים הנכיפ והחולים ואינו פועל אלא למען עצמו. יתכן שאף יוכח שאישר למכור למצרים צולחות עם פוטנציאל גרעיני על דעת עצמו. המניעים לאישור מכירת הצוללות יתכן ויוכחו ככאלה שיסכנו את חיי בנינו בצבא ואזרחים בעת מלחמה. כל הבוחרים של גנץ (וכמובן הדמוקרטית והעבודה ויתכן שרובם המכריע של בוחרי המשותפת) נגד ישיבה עם נתניהו שלפי דעתם הקריב את המדינה ועתידה ואזרחיה.

עוד 798 מילים ו-3 תגובות
סגירה