Bernie Sanders (צילום: Greg Allen/Invision/AP)
Greg Allen/Invision/AP

"מנפץ את הסטריאוטיפ שמוסלמים ויהודים הם אויבים"

״ברני סנדרס אינו מתבייש להופיע בפומבי באירועים מוסלמיים או לתמוך בסוגיות שלנו״, אומר מנהל המחלקה לענייני ממשל במועצה ליחסים אמריקאים-אסלאמיים ● "עובדת היותו יהודי סוציאליסט מברוקלין מצאה חן בעיני", מוסיף סטודנט ללימודי אסלאם בהרווארד

כאשר האגודה האסלאמית של צפון אמריקה קיימה את הכינוס השנתי שלה באוגוסט, המארגנים הזמינו את עשרת המועמדים הדמוקרטים המובילים במירוץ לנשיאות לשאת שם דברים. רק שניים מהם הסכימו להופיע בפני הכינוס הגדול ביותר של אמריקאים מוסלמים. אחד מהם היה ברני סנדרס.

הסנטור היהודי מוורמונט, שהופיע לצד המועמד ג'וליאן קסטרו (שאינו נחשב לבעל סיכויים גבוהים), זכה לתשואות סוערות.

הקהל אף קם לכבודו והריע, כשהזכיר שוב ושוב כיצד אביו הפליט נמלט מעוני ומאנטישמיות בפולין כדי להתחיל חיים חדשים באמריקה.

מבין שלל המועמדים הדמוקרטים, המועמד היהודי הוא אחד הבודדים שעשו מאמצים לזכות בתמיכתם של אמריקאים מוסלמים, כך אמרו מנהיגי הקהילה.

"תפקיד חשוב"

"סנדרס מילא תפקיד חשוב במאמץ להביא את עניינה של הקהילה המוסלמית לבמה הארצית במירוץ לנשיאות", אומר רוברט מק'קאו, מנהל המחלקה לענייני ממשל במועצה ליחסים אמריקאים-אסלאמיים. "הוא לא מתבייש להופיע בפומבי באירועים מוסלמים או לתמוך בסוגיות שלנו ולהפוך אותן לחלק מהקמפיין שלו".

והתוצאה היא בלתי רגילה: יהודי מברוקלין, בן למהגרים שנמלטו מאנטישמיות במזרח אירופה, הפך למועמד המועדף עבור מוסלמים-אמריקאים, עדות אולי לכך שהמציאות חורגת מעבר לפוליטיקת הזהויות.

סנדרס היה המועמד הדמוקרטי הראשון שביקר במסגד לאחר הפיגוע במארס נגד מוסלמים בניו זילנד. כאשר סנדרס מינה את פאיז שאקיר למנהל הקמפיין, הוא הפך למועמד לנשיאות המרכזי הראשון שבחר במוסלמי לתפקיד החשוב הזה.

סנדרס גם אימץ פעילים מוסלמים כדוברים מרכזיים מטעמו, בהם מארגנת צעדת הנשים לינדה סרסור, והקומיקאי עמר זאהר, שניהם אמריקאים ממוצא פלסטיני.

נשים מוסלמיות השתתפו באירוע בחירות של ברני סנדרס (צילום: (דייוויד מקני / AFP / Getty Images))
נשים מוסלמיות השתתפו באירוע בחירות של ברני סנדרס (צילום: (דייוויד מקני / AFP / Getty Images))

היחס האוהד של סנדרס לקהילה המוסלמית בארה"ב זיכה אותו באהדתם של פוליטיקאים מוסלמים בולטים, בהם חברת בית הנבחרים אילהן עומאר.  חברת בית הנבחרים ראשידה טליב הצטרפה לאירוע בחירות של סנדרס בדטרויט.

עומאר וטליב, הנשים המוסלמיות הראשונות שנבחרו לקונגרס, היו נתונות למתקפות חוזרות ונשנות מצד הנשיא דונלד טראמפ.

לא מובן מאליו

אין זה מובן מאליו שמוסלמים אמריקאים יתמכו דווקא בדמוקרט הנוטה שמאלה.

לפי ההערכות, הקהילה המוסלמית-אמריקאית מונה כ-3.45 מיליון בני אדם וכוללת מהגרים מהמזרח התיכון, אפריקה ואסיה, וכן מספר גדול של אפריקנים-אמריקאים, שנולדו בארצות הברית. הקהילה נחלקת כמעט שווה בשווה בין מי שמזהים עצמם כליברלים לבין שמרנים.

נקודת ציון חשובה בהגדרת נטייתה הפוליטית של הקהילה הייתה מערכת הבחירות של שנת 2000. באותה שנה, קבוצה המורכבת מכמה ארגונים מוסלמים קראה לתמוך בג'ורג' בוש הבן הרפובליקני, שעשה מאמץ מיוחד לזכות בתמיכתם..

קשה לדעת עד כמה הפנייה של בוש לבוחרים מוסלמים הועילה. לדברי המועצה ליחסים אמריקאים-אסלאמים (CAIR)‏, 70% מבין המצביעים המוסלמים תמכו במועמד המפלגה הרפובליקנית, אולם מחקר שערכה חברת הסקרים Zogby International העלה כי אחוז התמיכה בו עמד על 42% בלבד.

במערכת הבחירות הבאה, התמונה הייתה אחרת. מלחמת עיראק, וכן חקיקה שאפשרה פגיעה בזכויות הפרט בשם המלחמה בטרור, עוררו התנגדות בקרב מוסלמים-אמריקאים, שהצביעו באופן גורף עבור ג'ון קרי הדמוקרטי.

לפי CAIR, ב-2016 13% בלבד מהמוסלמים הצביעו לטראמפ. סקר של Zogby שנערך לפני הבחירות מצא שיעור נמוך עוד יותר של תמיכה בטראמפ, 12% בלבד.

"השיח והקשר בין הקהילה המוסלמית-אמריקאית לבין הקהילה היהודית-אמריקאית עברו תפנית של 180 מעלות וזה בא לידי ביטוי בתמיכה בברני"

"במפלגה הדמוקרטית יש כיום גורמים אטרקטיביים יותר מאשר במפלגה הרפובליקנית, שם מפעפע רגש אסלאמופובי", אמר מק'קאו.

ועדיין, סוציאליסט יהודי בן 78 מברוקלין אינו בחירה מובנת מאליה עבור מוסלמים אמריקאים, שקשריהם עם חברי הקהילה היהודית מורכבים לעתים קרובות בגלל חילוקי דעות בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

אבל בשנים האחרונות, נוצרה אווירה פוליטית נוחה יותר להתקרבות בין הקהילות המוסלמית והיהודית בארצות הברית.

התקרבות חברתית

סוהיל קאן, פעיל שמרני ששירת בממשל של בוש הבן, אומר כי אווירה זו נוצרה בזכות אחידות דעים בין יהודים למוסלמים בנושאי מדיניות פנים, לצד התקרבות בין הקהילות ותחושת פגיעות משותפת נוכח התגברות פשעי השנאה באמריקה.

"השיח והקשר בין הקהילה המוסלמית-אמריקאית לבין הקהילה היהודית-אמריקאית עברו תפנית של 180 מעלות וזה בא לידי ביטוי בתמיכה בברני", אמר קאן, שאינו תומך בסנדרס אך מבין את כוח המשיכה שלו למוסלמים.

סרסור, תומכת בולטת של סנדרס ומארגנת צעדת הנשים לשעבר, אמרה ללוס אנג'לס טיימס כי סנדרס "מנפץ את הסטראוטיפ שמוסלמים ויהודים הם אויבים מושבעים". סרסור הזכירה גם כי סנדרס יצא להגנת טליב ועומאר לנוכח מתקפותיו של טראמפ, ואת "גישתו הישירה בנושא זכויות הפלסטינים".

בקרב המועמדים הדמוקרטים לנשיאות, סנדרס בולט בנכונותו למתוח ביקורת על ישראל. הוא היה המועמד הרציני הראשון שהציע להתנות את הסיוע האמריקני לישראל בכך שישראל תיישר קו עם מדיניות ארה"ב.

גישה דומה אימצה גם הסנטורית אליזבת וורן. סנדרס הדגיש לא פעם כי הוא תומך בזכות ישראל להתקיים בשלום ובביטחון, ואמר שהוא "100% בעדה", אך באותה עת גם מתח ביקורת נוקבת על ממשלת בנימין נתניהו וכינה אותה גזענית.

סנדרס עם סטודנטית באוניברסיטת ג'ורג 'מייסון בפיירפקס, וושינגטון (צילום: Alex Wong/Getty Images)
סנדרס עם סטודנטית באוניברסיטת ג'ורג 'מייסון בפיירפקס, וושינגטון (צילום: Alex Wong/Getty Images)

"יש תחושה שזהו אדם שיעמוד לצדנו ויכבד אותנו בניגוד למועמדים אחרים", אמר ג'יימס זוגבי, חבר לשעבר במועצה הלאומית הדמוקרטית ומנהל המכון הערבי-אמריקאי שתומך בסנדרס.

תפילות להחלמתו

עבור כמה בוחרים מוסלמים, זהותו היהודית של סנדרס דווקא מחזקת את החלטתם לתמוך בו.

"עובדת היותו יהודי סוציאליסט מברוקלין מצאה חן בעיני, מפני שאני מכיר כמה יהודים סוציאליסטים מברוקלין והוריי גדלו כשמסביבם יהודים שמאלנים", אומר חמזה ראזה, סטודנט בן 23 ללימודי אסלאם ב-Harvard Divinity School.

ראזה, שגדל במרילנד וניו ג'רזי, ארגן קבוצה של צעירים מוסלמים בווטסאפ שיתפללו לשלומו של סנדרס לאחר שנודע כי לקה בהתקף לב.

כ-40 מוסלמים מהעולם השתתפו בהקראת כל הקוראן כדי להביא להחלמתו. "הם היו באמת נלהבים", אומר ראזה. "אנשים באמת רצו לקחת בזה חלק".

ברני סנדרס מתארח במסגד בוושינגטון, ארכיון, 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
ברני סנדרס מתארח במסגד בוושינגטון, ארכיון, 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

ראזה אמר כי התקרבותו של סנדרס לקהילה ועמדותיו הפרוגרסיביות במספר נושאים מוצאות חן בעיניו. בין היתר ציין את עמדותיו בסוגיות ביטוח בריאות, מדיניות חוץ והסכסוך הישראלי-פלסטיני.

"לא הייתי אומר שמוסלמים-אמריקאים עשויים מקשה אחת", הוא אמר. "אינני חושב שאנו עומדים מאחורי מועמד אחד ספציפי, אבל הייתי אומר שברני סנדרס הוא במידה רבה הפופולרי ביותר".

עוד 823 מילים
סגירה