מטוס המודיעין החדש "אורון" בחיל האוויר

מטוס ה"אורון", 2024 (צילום: אלתא)
אלתא
מטוס ה"אורון", 2024

כדי לסכל את ההתקפה האיראנית ב-14 באוקטובר, שכללה טילים ומל"טים חמושים, חיל האוויר השתמש בכל החיישנים שיש לו באוויר ובחלל. זו הייתה טבילת האש הראשונה של מערכת ייחודית מאוד. מערכת זו, יחד עם האחרות, מצויות עתה בכוננות שיא לקראת אפשרות של התקפה דומה ואולי גדולה יותר.

ימים ספורים לאחר פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, הוסיף חיל האוויר הישראלי את מטוס המודיעין החדש מדגם "אורון" לרשת הרחבה של חיישנים מוטסים שהוא מפעיל. הפעלת החירום של מטוס זה בתרחיש מלחמה מסובך מאוד, אפשרה לישראל להתמודד עם כמה התקפות כבדות מאוד, כולל זו שבה איראן שיגרה למעלה מ-350 טילי שיוט, טילים בליסטיים ומל"טים חמושים כדי לפגוע במטרות רגישות בישראל.

הפעלת החירום של "אורון" בתרחיש מלחמה מסובך מאוד, אפשרה לישראל להתמודד עם התקפות כבדות, כולל השיגור האיראני של מעל 350 טילי שיוט, טילים בליסטיים ומל"טים חמושים, לפגיעה במטרות רגישות בישראל

ה"אורון" אפשר לחיל האוויר לקבל התראה מוקדמת מדויקת על התקיפה המאסיבית הזו, כאשר המידע שלו שולב בזמן אמת עם חיישנים אחרים באוויר ובחלל.

ה"אורון" הוא מטוס מנהלים מדגם G-550, שעליו התקינה התעשייה האווירית מגוון חיישנים מתקדמים.

"האורון היה חלק מרכזי במוכנות הישראלית למתקפה זו", אמר מקור ישראלי, והזכיר כי 90% מהחימושים האיראניים ששוגרו יורטו על ידי מטוסי קרב מעל מדינות אחרות, ועל ידי מערכת ההגנה האווירית הרב-שכבתית הישראלית.

"מעולם לא הצליחו מטוסי קרב להרוג נחילי מל"טים חמושים וכל כך רחוק משטח ישראל", טוען מקור צבאי בכיר.

מקורות רשמיים ישראלים נמנעו מלומר היכן וכמה רחוק מישראל יורטו המל"טים החמושים, אך ניתן להבין שאחת המערכות שאפשרו זאת הייתה ה"אורון".

טייסת "נחשון" של חיל האוויר מפעילה כבר שנים רבות שני דגמים של מטוסי משימה על בסיס ה-G550, אבל לדברי מקורות, המערכות שהותקנו על ה"אורון" עושות אותו למשהו "מיוחד במינו".

לדברי אלתא, חברת הבת של תעשיות האוויר שתכננה ובנתה את חליפת החיישנים המתקדמת מאוד המותקנת על ה"אורון", המטוס החדש מסוגל לבצע משימות דומות למטוסי ה-JSTARS של חיל האוויר האמריקאי, אך עם איכויות מוגברות.

לדברי אלתא, שתכננה ובנתה את חליפת החיישנים המתקדמת המותקנת על ה"אורון", המטוס החדש מסוגל לבצע משימות דומות למטוסי ה-JSTARS של חיל האוויר האמריקאי, אך עם איכויות מוגברות

לפי החברה, ארבע האנטנות של מכ"ם AESA/SAR, מכ"ם מתקדם מאוד – שתיים בצידי המטוס, אחת על אפו ואחת על זנבו, מכסות 360 מעלות

אלתא נמנעה מהוספת פרטים טכניים, אך מקור בחברה אמר שחלק מהחיישנים פותחו במיוחד עבור מטוס זה.

לדברי אותו גורם, מכ"ם AESA, מסוגל לכסות "אלפי קילומטרים רבועים" ברזולוציה גבוהה.

כשה"אורון" הראשון נמסר לחיל האוויר, צוין שהחיישנים שלו מסוגלים לבצע את כל המשימות שלו מטווחים מאוד ארוכים ומגובה רב.

אלתא אמרה כי הרזולוציה של החיישנים והטווח המוגדל שלהם יוצרים מה שמכונה "אחזקת שטח", כלומר מידע מדויק על כל מה שקורה בתא שטח גדול, גם אם הוא רחוק מאוד מישראל.

ל"אורון" יש עוד יתרון בולט – הנתונים שאוספים החיישנים שמותקנים עליו מעובדים על ידי מערכות מחשוב שמצויות על המטוס עצמו. בצורה כזו כל ה"לקוחות" למידע הזה – כוחות אוויר, קרקע וים, מקבלים כמעט בזמן אמת מידע מעובד שמאפשר פעילות מיידית נגד האויב.

הנתונים שאוספים חיישני ה"אורון" מעובדים ע"י מערכות מחשוב שמצויות על המטוס עצמו. כך כל "לקוחות" המידע הזה – כוחות אוויר, קרקע וים, מקבלים כמעט בזמן אמת מידע מעובד שמאפשר פעילות מיידית נגד האויב

גורם ביטחוני ישראלי אמר כי מאז פרוץ המלחמה, ה"אורון" ביצע מאות  גיחות וטס "במרחבים אוויריים שמעולם לא ביקרו בהם מטוסי ריגול ישראליים".

אריה אגוזי הוא כתב לענייני ביטחון. עבד בעבר בידיעות אחרונות. מתמחה בדיווח על טכנולוגיות ביטחוניות ישראליות ועל האתגרים עימן צריכות טכנולוגיות להתמודד, בעיקר מול האיומים החדשים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 510 מילים
סגירה