בשבח הארעיות

Adam and Eve Chased out of the Terrestrial Paradise / Jean Achille_Benouville
Adam and Eve Chased out of the Terrestrial Paradise / Jean Achille_Benouville

ליל לימוד הושענה רבה. אולם ההרצאות בשוהם מלא עד אפס מקום. מסתבר שמיכה גודמן הוא לא רק מחבר רבי מכר מרתקים. הוא המרצה המרתק ביותר בתחום המחשבה היהודית בישראל 2019.

רבים מקוראי סדרת רבי המכר של ספריו, מלכוד 67, הנאום האחרון של משה ועוד, מעידים, כי מרגע שהתחילו לקרוא הם מתקשים להניח את הספר מהידיים.  כמו בקריאה, כך בהרצאה, אי אפשר להוריד ממנו את העיניים. לרגע, במפגש הראשון שלי עם התופעה, הבנתי גם למה.

גודמן ניחן ביכולת פנומנאלית להשמיע מונולוג ולהעניק לקורא או למאזין תחושה שהוא מנהל איתו דיאלוג פורה. אולי כי האיש מנסח ברהיטות יוצאת דופן את מה שאנו יודעים ומדחיקים. הוא משחרר אותנו ממשקפי עולם הערכים עליהם גדלנו, ומאפשר לנו להביט למציאות בעיניים כפי שהיא ולהיווכח עד כמה היא פשוטה והגיונית.

רוב הכותבים ו\או הדרשנים במגזר הדתי הם "מלקטים", לא יוצרים. ההשקפה הדתית מחייבת אותם בקריאת טקסטים מקראיים דרך משקפי פרשנים בני מאות ואלפי שנים, הנשענים לעיתים על הנחות יסוד מופרכות ולא רלבנטיות של עולם עתיק

ההרצאה בשוהם עסקה במוטיב שחוזר בספר יונה וקהלת. גם כאן גודמן ייחודי. רוב הכותבים ו\או הדרשנים במגזר הדתי הם "מלקטים", לא יוצרים. ההשקפה הדתית מחייבת אותם ב"קריאה לגיטימית" של טקסטים מקראיים דרך משקפי לקט פרשנים בני מאות ואלפי שנים. פרשנים הנשענים לעיתים על הנחות יסוד מופרכות ולא רלבנטיות של עולם עתיק.

אך פרשני מקרא אינם מתרגמי דבר האל. הם הוגי דעות, שהגותם מולבשת על פסוקי מקרא, לעיתים תוך התעללות של ממש בתוכן המילולי שלהם.

בשונה מהם, גודמן מתבונן בטקסט המקראי כמו במציאות החיים העכשווית, בעיניים אובייקטיביות כשהוא משוחרר מכל מטען אישי או זהותי. הסרת הערפול הפרשני מאירה לפתע את הטקסט המקראי ומאפשרת להציף קשיים ושאלות שעד כה הדחקנו.

אך פרשני מקרא אינם מתרגמי דבר האל. הם הוגי דעות, שהגותם מולבשת על פסוקי מקרא, לעיתים תוך התעללות של ממש בתוכן המילולי שלהם. בשונה מהם, גודמן מתבונן בטקסט המקראי כמו במציאות החיים העכשווית

טלפון סלולרי עלום פצח לפתע בניגון במהלך הרצאה. "יש לך טלפון!", כך, במבט משועשע, כאילו המענה בעיתוי זה מתבקש, הזכיר גודמן לנמען הניגון את מה שהוא כביכול "לא שמע". לכאורה עוד אירוע זניח וחסר משמעות. אלא שבהמשך, כשהרהרתי בעניין, הבנתי שתגובה זו היא תמצית דרך החשיבה הגודמנית.

ה"יש לך טלפון", הפך את הניגון הסלולרי הפרטי שחדר לרגע למרחב הציבורי, לניגון ציבורי שחדר חזרה למרחב הפרטי של בעליו. וזה הספיק.

החשיבה המקורית של גודמן מעודדת הבנות שונות ומגוונות של טקסטים אחרים במקרא. זה מה שקרה לי בעקבות ההרצאה על יונה וקהלת, וגרם לי במהלך כתיבת הספר לכתוב מחדש את פרק עץ הדעת, שחלקו מוצג כאן.

יונה בורח מאלוהיו, המטיל עליו שליחות לעיר החטאים נינווה, להתריע על הרעה אם לא ישובו מדרכם הרעה. יונה, אומר גודמן, הוא בורח סדרתי מכל מה שנראה בעיניו לא אמיתי, זמני וחולף

גודמן חשף פן מרכזי באישיותו של יונה, המתכתב עם מוטיב "הבל ההבלים" של החיים בספר קהלת. יונה בורח מאלוהיו, המטיל עליו שליחות לעיר החטאים נינווה, כדי להתריע על הרעה הצפויה אם לא ישובו מדרכם הרעה.

יונה, אומר גודמן, הוא בורח סדרתי מכל מה שנראה בעיניו לא אמיתי, זמני וחולף. תפילת המצוקה של המלחים העומדים בפני סכנת טביעה, כמו גם תשובת אנשי נינווה העומדים בפני סכנת כליה – לא מרשימות אותו. מבחינתו, זו בעירת להבה  זמנית חולפת, כמו הבל החיים שלו עצמם.

לאורך כל הדרך מבקש יונה את נפשו למות, כשהוא נתקל בניצחון הארעיות, דוגמת קבלת תשובת אנשי נינווה, כשמתברר לו שאלוהים כן מתרשם מתשובת הספיד החפוזה, ומבטל את רוע הגזירה.

משאלת המוות של יונה, מגיעה לשיאה דווקא כשאלוהים ממחיש לו את כמיהתו לעץ קיקיון ארעי מאוד:

"וַיִּשְׁאַל אֶת נַפְשׁוֹ לָמוּת וַיֹּאמֶר טוֹב מוֹתִי מֵחַיָּי". (יונה ד' ח)

כאנטי תזה ליונה, הציג גודמן את תורת הארעיות של הפילוסוף היהודי גרמני פרנץ רוזנצוויג, כמו גם חגיגת ארעיות הסוכה, בחג סוכות.

כאנטי תזה ליונה, הציג גודמן את תורת הארעיות של הפילוסוף היהודי גרמני פרנץ רוזנצוויג: חיים ארעיים מאפשרים לנו להעריך אותם יותר. מבחינה זו, המוות משרת את החיים. כמו בחיים – מה שזמין ללא הגבלה מאבד מערכו

חיים ארעיים, על פי רוזנצוויג, מאפשרים לנו להעריך אותם יותר. מבחינה זו, המוות משרת את החיים. כמו בחיים עצמם, מה שזמין ללא הגבלה מאבד מערכו, כמעט משעמם. חגיגת יום הולדת לבן 381 שנה, נשמעת לכן, מופרכת, כמעט דיכאונית.

גודמן המחיש תובנה זו, בסיפור "עץ התות" של ילדותו: מיכה ואחיו הקטנים חשקו בפרי עץ התות שניצב בגינת בית השכן. כדי לקטוף תות אחד או שניים, צריך היה לטפס ולעקוף במאמץ רב את מכשול הגדר. אלא שהמאמץ מעיד גודמן, השתלם. הפרי הנחשק היה הכי ״טעים בפה״. ברבות הימים משפחת גודמן רכשה את בית עץ התות, ועברה להתגורר בו. התותים היו עתה נגישים וזמינים ללא הגבלה. אלא שטעם הפרי הפך לפתע טפל וחסר משמעות.

מסתבר כי פרי התות היה הכי טעים בפה, כשהיה מאוד לא זמין. הארעיות, חוסר הזמינות, הם שהעניקו לפרי טעם ומשמעות, בדיוק כפי שארעיות החיים מעניקה טעם לחיים עצמם.

הפרי הנחשק היה הכי ״טעים בפה״. ברבות הימים משפחת גודמן רכשה את בית עץ התות, ועברה להתגורר בו. התותים היו עתה נגישים וזמינים ללא הגבלה. אלא שטעם הפרי הפך לפתע טפל וחסר משמעות

ההרצאה הסתיימה, ועדיין משהו בתובנת הארעיות הזו היה חסר לי. משל עץ התות חביב אמנם, ובכל זאת הטרידה אותי השאלה מה היה קורה אם היינו כותבים עוד פרק בסיפור תותי העץ? בשלב הנוסף, הייתה משפחת גודמן מוכרת את בית עץ התות וחוזרת להתגורר בבית הקודם. האם מיכה ואחיו היו חושקים שוב בפרי התות? האם טעם התותים היה חוזר להיות הכי טעים בפה?  מניח שלא ממש.

יש כנראה עוד תנאי לתפישת הארעיות של רוזנצוויג: חוסר מודעות. ההנאה מטעם הפרי נבעה מעובדת היותו ארעי, לא זמין. לנגיסה בפרי כזה נלווית תחושת הישג אישי. אבל ברגע שכבר ״הייתי במשחק" חוויתי, גם אם לרגע, את תחושת הזמינות הבלתי מוגבלת של הפרי. אני מודע מעתה להבל שבארעיות, שהארעי לא ממש ארעי, אני מבין שהתותים שכה הלהיבו אותו מבחוץ, הם בלוף אחד גדול.

משחק פסיכולוגי של ארעיות מזויפת בעולם אין סופי חסר תכלית. מודעות כזו, יוצרת נוגדנים מפני הונאה עצמית חוזרת. היא מגחיכה מכאן ואילך ניסיונות ״לקשט את הסוכה״ הארעית הזו. להחזיר לפרי את טעמו.

יש כנראה עוד תנאי לתפישת הארעיות של רוזנצוויג: חוסר מודעות. ההנאה מהטעם נבעה מעובדת היותו ארעי, לא זמין. לנגיסה בפרי נלווית תחושת הישג אישי. אבל ברגע ש״הייתי במשחק" – חוויתי את תחושת הזמינות הבלתי מוגבלת שלו

קושי נוסף נובע מהשלכות תפישת הארעיות הזו. אם החיים בין כה וכה ארעיים, וכל משמעותם – ארעיותם, מה הטעם להתאמץ, כשהמשחק מכור מראש?

מה ימנע מאתנו לאמץ גישה הרבה יותר מהנה לחיי הארעי האלה, דוגמת "אכול ושתה היום כי מחר נמות"?  למה שלא נמקסם את ההנאה בחיים החולפים האלה, גם אם תהיה זו כרוכה בהשחתת מידות מוסרית?

ריקוד הטנגו של הטוב והרע – מעץ התות לעץ הדעת.

אני רוצה להציע השלמה לתפישת הארעיות: המוות, הזמניות, אינם רק ספקי הזנה לתחושה פסיכולוגית סובייקטיבית, המאפשרת לנו להעריך את מניית החיים האישית שלנו בבורסת החיים. הם  יוצרים חיים! חלק בלתי נפרד מתהליך ההתחדשות והשכלול המתרחש בהם.

המוות, הזמניות, אינם רק ספקי הזנה לתחושה פסיכולוגית סובייקטיבית, המאפשרת לנו להעריך את מניית החיים האישית שלנו בבורסת החיים. הם יוצרים חיים! חלק מתהליך ההתחדשות המתרחש בהם

תפישה זו מומחשת כבר בפרשת בראשית, הפותחת את חומש בראשית בתיאור מעשה הבריאה:

"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ.": ( בראשית א' א.)

אך בריאה זו, ממשיך הפסוק הבא, חייבת את היווצרותה לרחם ממנו נוצרה:

"וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹוהוּ וָבֹוהוּ, וְחֹושֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם. וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם." (בראשית א' ב)

העולם נוצר על מצע זמן התחלתי של מוות וחדלון – תוהו ובוהו: הקלקול, האובדן, הבלגן אם תרצו, היו שורש הצמיחה והיצירה. כפי שהעץ צומח מריקבון גרעינו. אין יצירה וצמיחה ללא ריקבון, בלי ארעיות. בלי לבטל בעקביות תובנות ואורגנים זמניים חולפים.

העולם נוצר על מצע זמן התחלתי של מוות וחדלון – תוהו ובוהו: הקלקול, האובדן, הבלגן – היו שורש הצמיחה והיצירה. כפי שהעץ צומח מריקבון גרעינו. אין יצירה וצמיחה ללא ריקבון, בלי ארעיות

עכשיו, שימו לב להמשך: הולדת הארעיות מתרחשת דווקא בגן העדן האוטופי. בים של זמינות מושלמת, כמעט בלתי מוגבלת:

"וַיִּטַּע יְהוָה אֱלֹהִים גַּן בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם, וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר."

"וַיַּצְמַח יְהוָה אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל וְעֵץ הַחַיִּים  בְּתוֹךְ הַגָּן וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע."

"וְנָהָר יֹוצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן,.."    (בראשית ב' ח-י )

כמו מיכה גודמן הקטן ואחיו, שחוו לרגע מגורים בבית עץ התות בזמינות בלתי נגמרת לפרי הנחשק – אדם הראשון, טרם צאתו לעולם, חי בעדן של ממש. כמעט כל עצי הגן היו זמינים עבורו למאכל בצו אלוהי ממשי:

"וַיִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ״.

״וַיְצַו יְהוָה אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל״

למעט עץ הדעת טוב ורע: "וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת. ״  (בראשית ב' טו-יז)

גן עדן זה מציג תמונת תכלית אוטופית לעולם מושלם כמעט ממומש. כאן האדם הוא לא יותר מעוד פריט טבע מושלם שמונח בגינת יוצרו. חלק אורגני מתצוגת תכלית של בריאה מושלמת. כמו היה הוא עוד "עץ נחמד" שניתן להתפעל ממנו. אין בו דעת, יכולת להבחין בין טוב לרע, הוא מסתובב בגן כמו שהוא – עירום בלי טיפת בושה.

גן עדן זה מציג תמונת תכלית אוטופית לעולם מושלם כמעט ממומש. כאן האדם הוא לא יותר מעוד פריט טבע מושלם שמונח בגינת יוצרו. חלק אורגני מתצוגת תכלית של בריאה מושלמת. אין בו דעת

אלא שזהו רק פרק המבוא: אלוהים לא חפץ בעולם שכזה, חיים בעדן שכולו טוב הם חיים חסרי תוחלת. מגן עדן זה מגורש האדם. לחיים מורכבים של עמל ויצירה.

מה שאנחנו נוטים בטעות להציג כקלקול – כחטא האכילה מפרי עץ הדעת, אינו אלא חטא מטאפורי. בניגוד לעץ החיים בגינת העדן, שהעניק חיי נצח אך לא היה נגיש פיזית ותודעתית – עץ הדעת היה נגיש מאוד. נגישות זו הצריכה צו האוסר לאכול מפריו. האיסור הפך את הפרתו לעניין בלתי נמנע, כמעט מוזמן. חלק מתוכנית אלוהית לאבולוציה האנושית.

האכילה מפרי עץ הדעת גאלה את האדם החד-ממדי מגן העדן, מהמצב הגולמי המושלם בו היה נתון כעוד פריט במערכת אורגנית מושלמת. חטא זה, היה קו פרשת המים במעבר מאדם נוצר ומשוכלל, לאדם נולד חי ומשתכלל. אדם שחי חיים ארעיים שיש בהם התחלה אמצע וסוף, בדינמיקה מחזורית של לידה חיים ומוות. חיי מעשה שיש בהם עמל ויצירה אנושית.

בניגוד לעץ החיים בגינת העדן, שהעניק חיי נצח אך לא היה נגיש פיזית ותודעתית – עץ הדעת היה נגיש מאוד, מה שהצריך צו האוסר לאכול מפריו. האיסור הפך את הפרתו לעניין בלתי נמנע. חלק מתוכנית אלוהית לאבולוציה האנושית

עכשיו ננסה לקרוא בקריאה חדשה את הפסוקים המתארים את "קללת העונש" ונבחין בבשורה הגדולה שחבויה בהם:

אֶל הָאִשָּׁה אָמַר הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ.

וּלְאָדָם אָמַר כִּי שָׁמַעְתָּ לְקוֹל אִשְׁתֶּךָ וַתֹּאכַל מִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לֵאמֹר לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ.

וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה.

בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב.                                                                                (בראשית ג' טז-יט )

זהו הרגע הגדול בו עוצב האדם לחיים של ממש. חיים מורכבים ומאתגרים שיש בהם ריקוד טנגו קבוע של טוב ורע, יצירה וחרבן, זיעה שמפיקה לחם. חיי יעוד ותכלית.

הרגע בו הופיע לראשונה ״האדם החי״:

״וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁם אִשְׁתּוֹ חַוָּה כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל חָי." (בראשית ג' כ )

והאדם החי הזה, מקבל מעתה חותמת כשרות אלוהית למצבו החדש "חי":

"וַיַּעַשׂ יְהוָה אֱלֹהִים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וַיַּלְבִּשֵׁם."  (בראשית ג' כא)

עכשיו ורק עכשיו, לאחר שנגסו בפרי עץ הדעת טוב ורע, נחשפים אדם וחוה לעץ החיים. נולדת בקרבם התשוקה לחיות. לנגוס מסוד הפרי המעניק חיי נצח:

״וַיֹּאמֶר יְהוָה אֱלֹהִים הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ לָדַעַת טוֹב וָרָע וְעַתָּה פֶּן יִשְׁלַח יָדוֹ וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים וְאָכַל וָחַי לְעֹלָם."  (בראשית ג' כב)

אבל חיי נצח הם חיים ללא תכלית. חיים שאינם ארעיים עלולים להחזיר את האדם למצב העדן הגולמי הקודם שלו. לכן הפסוק הבא מעדכן אותנו בהחלטיות האלוהית, שבאה לקבוע שהמציאות החדשה והייעודית של האדם לחיים ארעיים בלתי הפיכה. הגירוש מגן עדן הוא סופי:

"וַיְשַׁלְּחֵהוּ יְהוָה אֱלֹהִים מִגַּן עֵדֶן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר לֻקַּח מִשָּׁם."

"וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים."                                                                   (בראשית ג' כג-כד)

הדרך לגן עדן, לשביל המוביל לעץ החיים, נחסמה הרמטית וסופית בלהט חרב מתהפכת. מכאן יוצא האדם למסע חייו שיש בהן טוב ורע, עבודה ויצירה, תכלית ומורכבות.

לכן הפסוק הבא מעדכן אותנו בהחלטיות האלוהית, שבאה לקבוע שהמציאות החדשה והייעודית של האדם לחיים ארעיים בלתי הפיכה. הגירוש מגן עדן הוא סופי

לאורך כל המקרא חוזר מוטיב החיים הזה של טוב ורע, מוות וחיים, גלות וגאולה, כמנוע לצמיחה, יצירה והתפתחות. חלק מתוכנית אלוהית המוכרזת מראש:

העולם נברא מתוהו ובוהו, כך גם אברהם מתבשר מראש על "התוהו ובוהו" ממנו יצמח זרעו לעם:

"וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה."  " וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל."(בראשית טו' יג-יד )

משה נפרד מהעם, בסוף ספר דברים ופורש לפניהם בצוואת עתידם את שירת ההיברידיות הזו של הטוב והרע. הרעות, הצרות והגאולות שיפקדו אותם לאורך ההיסטוריה. שירה שיש ללמוד את סודה  כדי לשיר אותה:

"וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם לְמַעַן תִּהְיֶה לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְעֵד בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל"

"כִּי אֲבִיאֶנּוּ אֶל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָיו זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ וְאָכַל וְשָׂבַע וְדָשֵׁן וּפָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבָדוּם וְנִאֲצוּנִי וְהֵפֵר אֶת בְּרִיתִי."

" הָיָה כִּי תִמְצֶאןָ אֹתוֹ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת וְעָנְתָה הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְפָנָיו לְעֵד כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ כִּי יָדַעְתִּי אֶת יִצְרוֹ אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה הַיּוֹם בְּטֶרֶם אֲבִיאֶנּוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבָּעְתִּי. (דברים לא' יט –כא)

כך קדמה שואה לתקומה, אבל ליום טוב, גלות לגאולה. כך הפכה הארעיות למנוע הצמיחה בעולם. כי עולם אלוהי צומח מתחדש ומשתכלל לא סובל קביעות. הוא זקוק בכל רגע להתחלה שיש לה סוף. לסוף שיש בו התחלה. כדי להיוולד בכל רגע מחדש.

[פוסט זה הוא חלק מפרק "עץ הדעת", לספר חדש שנכתב בימים אלה]

בנצי גיספאן הוא בוגר מדעי המדינה, פילוסופיה ומשפטים, לשעבר יו״ר, מנכ״ל ובעלי קבוצת "מתחתנים", עו״ד ואיש עסקים, מיוזמי תנועת ״מתחברים - יהדות ישראלית״, שהציעה פלטפורמה רעיונית לזהות יהודית-ישראלית. פרסם מאמרים ומקאמות בעיתונות, כותב בימים אלה ספר פרשנות יהודית-ישראלית למקרא

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 2,145 מילים
כל הזמן // יום שלישי, 20 בנובמבר 2019
מה שחשוב ומעניין עכשיו

חסידות סאטמר איננה פועלת נגד מדינת ישראל

פייק ניוז ביקורת רבה הושמעה אתמול על כניסתו של האדמו"ר מסאטמר לישראל ● בין הטענות: המדובר בחסידות עוינת לישראל, המשתפת פעולה עם איראן ● אך האמת היא שזה פשוט לא נכון וכולם מתבלבלים בין סאטמר לנתורי קרתא ● המשרד לעניינים אסטרטגיים: "לא ידוע לנו על השתתפות של האדמו"ר בפעילות אנטי-ישראלית בכלל" ● נציג סאטמר: "אנחנו מכירים בקיום המדינה ובקיומם של הרבה דברים טובים שיצאו ממנה"

עוד 962 מילים

כדאי שרצף התקיפות המוצלח לא יעלה לנו לראש

בסבב הלחימה כנגד הג'יהאד האסלאמי בשבוע שעבר ובפעולת התגמול האווירית שביצעה בסוריה הלילה שיגרה ישראל מסר מרתיע לאויביה. אך מוטב שהדרג המדיני ימתן את המסרים המאיימים, שעלולים ללבות את הלהבות לכדי שריפה של ממש.

צה"ל תקף הלילה (בין שלישי לרביעי) מן האוויר כעשרים מטרות בסוריה. התקיפה באה כתגובה לירי רקטות, ארבע במספר, שבוצע משטח סוריה לעבר ישראל ביום שלישי לפנות בוקר. הרקטות יורטו בידי סוללת כיפת ברזל. ישראל לא נהגה עד כה להבליג על ירי מסוריה לשטחה, ונראה שלמרות היירוט המוצלח הוחלט בדרג המדיני והצבאי הבכיר כי אין להבליג גם הפעם.

בתקיפה תקף חיל האוויר מפקדות, מחסני אמצעי לחימה ובסיסי צבא, השייכים לכוח קודס האיראני ולצבא הסורי. במהלך התקיפה ירה הצבא הסורי טילי נ"מ לעבר מטוסי חיל האוויר, ובעקבות זאת הותקפו והושמדו מספר סוללות הגנה אווירית סוריות. הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח על כאחד-עשר הרוגים, מהם כשבעה איראנים.

לצד המערכה בין המלחמות (מב"מ) שמנהלת ישראל כנגד ההתבססות האיראנית בסוריה, היא מחזיקה בקו מדיני ברור, לפיו תגיב כמעט לכל תקיפה ופרובוקציה כנגדה מסוריה, ותגבה מחיר כואב.

לצד המערכה בין המלחמות (מב"מ) שמנהלת ישראל כנגד ההתבססות האיראנית בסוריה, היא מחזיקה בקו מדיני ברור, לפיו תגיב כמעט לכל תקיפה ופרובוקציה כנגדה מסוריה, ותגבה מחיר כואב

דוגמאות לא חסר, כשהבולטת שבהם היא מבצע "בית הקלפים" במאי 2018. פעולת תגמול אווירית לא מידתית (שתאמה את הקו בו דגל הרמטכ"ל דאז, גדי איזנקוט), בתגובה לירי רקטות שביצעו מילציות איראניות לעבר מוצבי צה"ל בגולן. במבצע תקפו מטוסי חיל האוויר מעל ל-50 יעדים בסוריה השייכים ומשמשים את כוח קודס האיראני.

אין רגע דל

כשבוע לאחר שנכנס לתפקידו, בינואר האחרון, נדרש אביב כוכבי למבחן המבצעי המשמעותי הראשון שלו כרמטכ"ל. בתגובה לירי טיל קרקע-קרקע שביצעו כוחות איראניים לעבר החרמון, המליץ אז כוכבי לראש הממשלה נתניהו על פעולת תגמול חריפה שהוכנה מראש, מבצע "קלף חדש". בפעולה, תקף חיל האוויר מספר יעדים במרחב דמשק, ובהם סוללות הגנה אווירית של הצבא הסורי, לאחר שאלו ירו לעבר מטוסי חיל האוויר.

נראה שבדומה לרמטכ"ל, שר הביטחון החדש, נפתלי בנט, נכנס לתפקיד ללא ימי חסד. עבור שר הביטחון בישראל כל יום, כמאמר השיר, ישנו "או סקנדל או פסטיבל", ובנט אינו יוצא דופן.

נראה שבדומה לרמטכ"ל, שר הביטחון החדש בנט, נכנס לתפקיד ללא ימי חסד. עבור שר הביטחון בישראל כל יום, כמאמר השיר, ישנו "או סקנדל או פסטיבל", ובנט אינו יוצא דופן

בנט נכנס לתפקיד במהלך מבצע "חגורה שחורה" בו ניהל צה"ל עימות יזום עם הגי'האד האסלאמי ברצועת עזה, במהלכו פגע במעל 20 פעילים ובנכסים רבים של הארגון. המבצע החל יום לפני כניסתו המתוכננת של בנט לתפקיד בתקיפה שבה נהרגו בהא אבו אל-עטא, מפקד חטיבה הצפונית של הג'יהאד האסלאמי ברצועה, ואשתו.

על-פי פרסומים זרים תקף אז חיל האוויר במקביל את ביתו של אכרם עג'ורי, בכיר בלשכה המדינית של הג'יהאד האסלאמי. עג'ורי נותר בחיים אך בנו מועאז ואדם נוסף נהרגו. אם ישראל עמדה מאחורי התקיפה בדמשק, הרי שהיה זה מסר ברור לג'יהאד האסלאמי שהיא מוכנה לשחק נגדו על כל המגרש, ולא רק בעזה.

בנט, כאמור, נכנס לתפקיד יום למחרת, כשהרכבת כבר נוסעת על הפסים, ויכולתו להשפיע על המדיניות ויעדי המבצע מוגבלת.

בהודעה שפרסם הבוקר אמר בנט כי "הכללים השתנו: מי שיורה על מדינת ישראל ביום, לא ישן בלילה. המסר שלנו למנהיגי איראן פשוט: אינכם חסינים יותר. בכל מקום בו תשלחו את זרועות התמנון שלכם – אנחנו נגדע אותן"

ישראל ניהלה את הלחימה בתבונה וידעה לסיים אותה בזמן, עם הישג מוגבל אך ברור, לפני שהסלימה לכדי מערכה רחבה שתכלול גם את ארגון החמאס, שנותר מחוץ ללחימה.

מוטב שהמסרים יהיו מתונים

הפעם, ככל הנראה, היתה לבנט מעורבות גבוהה בתהליך קבלת ההחלטות שקדם לתגובה הישראלית. בהודעה שפרסם הבוקר אמר השר כי "הכללים השתנו: מי שיורה על מדינת ישראל ביום, לא ישן בלילה. כך בשבוע שעבר וכך גם השבוע. המסר שלנו למנהיגי איראן פשוט: אינכם חסינים יותר. בכל מקום בו תשלחו את זרועות התמנון שלכם – אנחנו נגדע אותן".

למרות ההצהרה הלוחמנית, סביר שאין מדובר בתחילת מימוש המדיניות התקיפה לה הטיף בנט, כשהיה שר החינוך. אז, טען השר כי ישראל צריכה לפעול במישרין כנגד איראן ("ראש התמנון", כפי שכינה זאת) ולא רק כנגד שליחיה ובהם חזבאללה.

למרות ההצהרה הלוחמנית, סביר שאין מדובר בתחילת מימוש המדיניות התקיפה לה הטיף בנט, כשר חינוך. אז, טען כי ישראל צריכה לפעול במישרין כנגד איראן ("ראש התמנון", לדבריו) ולא רק כנגד שליחיה ובהם חזבאללה

ניתן להעריך שמסרים תוקפניים לחוד, והקו המדיני השקול והזהיר שמוביל את צעדיה של ישראל בחזית הצפונית לחוד. ועדיין נדרשת זהירות.

במאמר שכתב בשעתו האלוף (מיל') דורון אלמוג ב"מערכות" הוא הזהיר מפני ההנחה שהניצחון, ובמקרה זה ההישג הצבאי, אינו מבטיח "שהצד האחר יירתע מלנקוט פעולה נגד המנצח. יתר על כן, אף ייתכן מצב שבו רצונו של הצד המובס לנקום יגדל דווקא ככל שתבוסתו קשה יותר ומשפילה יותר. ניצחונה המוחץ של ישראל במלחמת ששת הימים יצר מוטיבציה חזקה מאוד בקרב שכנותיה לצאת לסיבוב נוסף".

אלמוג, שעשה את עיקר שנותיו בצנחנים, למד את הלקח הזה על בשרו כבר בפשיטה הראשונה שבה השתתף, על האי שדואן בעיצומה של מלחמת ההתשה, ואם נזקק מישהו להוכחה סופית ומוחלטת הגיע אוקטובר 1973 והוכיח זאת.

האלוף דורון אלמוג כתב בשעתו כי "ייתכן מצב שבו רצון הצד המובס לנקום יגדל דווקא ככל שתבוסתו קשה ומשפילה יותר. ניצחונה המוחץ של ישראל במלחמת ששת הימים יצר מוטיבציה חזקה מאוד בקרב שכנותיה לצאת לסיבוב נוסף"

מכאן שמוטב למתן את האיומים והקפות הניצחון שנשמעים מצד הדרג המדיני לעבר הגי'האד האסלאמי כמו גם לעבר האיראנים והסורים. הן משום שלא צריך לייצר תחושת השפלה בצד השני שתגביר את המוטיבציה (הקיימת ממילא) לבוא חשבון, והן משום שהסבב הבא מעבר לפינה, ושם התוצאה עלולה להיות מוצלחת פחות, או לחלופין לגלוש לכדי מערכה רחבה, שבה אין איש רוצה.

גל פרל פינקל, מפעיל הבלוג "על הכוונת", בלוג מדיני-ביטחוני על חזון, אסטרטגיה ופרקטיקה, ומתאם תכניות צבא, אסטרטגיה וביטחון סייבר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). קודם לכן עבד כאנליסט בחברת מחקרי שוק ומודיעין עסקי. בעבר שירת בצנחנים ועבד במשרד ראש הממשלה. בעל תואר שני בדיפלומטיה וביטחון מטעם אוניברסיטת תל אביב. במחקריו עוסק בצה"ל, מערך המילואים, דוקטרינות ואסטרטגיות צבאיות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 864 מילים

נתניהו לגנץ: תשתחרר מהווטו של לפיד, בוא נקים ממשלה עכשיו

פרסום ראשון: הימין החדש מקדמים חוק בחירה ישירה ● דרעי: אפעל בכל הכוח להקים ממשלת אחדות בלי לפיד וליברמן ● שקד: יש מוקשים שצריך לפרק ולעבור ● ליברמן הודיע שיתמוך בחוק חובת הצבעה ולא יצטרף לממשלת מיעוט ● גפני וליצמן: ליברמן אנטישמי, זה היה מופע מביש ומכוער

עוד 41 עדכונים

מכה כפולה בני זוג להט"בים מופלים גם במותם

הומואים ולסביות שמאבדים את בני ובנות זוגם נתקלים בקשיים כלכליים, ביורוקרטיים וחברתיים שאינם מנת חלקם של אלמנים ואלמנות סטרייטים ● "שאלות כמו 'איך הכרתם ובאיזה נסיבות?', הן שאלות שלא שואלים הטרוסקסואלים כשהם באים למצות את זכויותיהם המשפטיות" ● כך הם מתמודדים עם הקשיים, וכך ניתן להימנע מחלק מהם מראש

עוד 1,900 מילים

ראיון "אם נלך לאופוזיציה, אז נלך בראש מורם"

אחרי שהכריז על עצמו כיורש הפוטנציאלי של נתניהו, ניר ברקת חושף את התכנית הכלכלית שהציג בפני ג'ארד קושנר: הקמת אזורי תעשייה ישראלים-פלסטינים ופיתוח אתרי תיירות בשטחים בהשראת התנ"ך ● בראיון נרחב, הוא מציג את החזון שלו ליחסי שגשוג עם הפלסטינים, מתחייב להשקיע בערביי ישראל, מותח ביקורת על הפרקליטות, עוקץ את ליברמן ומעדיף שגנץ יבשיל לפני שיהיה ראש ממשלה ● אך בניגוד לראש מפלגתו, הוא שומר על גישה ממלכתית

עוד 2,848 מילים

למקרה שפיספסת

בואו נדבר על הרשימה המשותפת

רה״מ נתניהו טוען שהייצוג הפוליטי של 20 אחוז מאזרחי ישראל רוצה להשמיד את המדינה. לראיה, הוא מביא התבטאויות חלקיות, משוללות קונטקסט, שמעידות על ״התכנית הזדונית״ של נציגי הציבור הערבי בישראל. הפרוטוקולים של זקני ציון גרסת 2019.

נתניהו טוען שהייצוג הפוליטי של 20% מאזרחי ישראל רוצה להשמיד את המדינה. כראיה הוא מביא התבטאויות חלקיות, משוללות קונטקסט, שמעידות על ״התכנית הזדונית״ של נציגי הציבור הערבי בישראל

חשוב לומר, הציבור הערבי בישראל ברובו אינו ציוני. איך אפשר לצפות מציבור שחש שזר פלש לאדמתו וגירש את קרובי משפחתו מביתם, להזדהות עם מי שכבש את אדמתו? וחוץ מזה, ציונות היא תנועה לאומית יהודית התומכת בהקמת בית לאומי לעם היהודי. הערבים יכולים להיות ישראלים, אבל יהודים הם לא, כך שאינם יכולים להיות ציונים.

אבל בניגוד ללאומנים שקיימים בשוליים של כל חברה, רובו של הציבור הערבי, וכך גם נציגיו, רוצים לחיות פה בשלום. הם דורשים שוויון מלא, לא רק באופן הצהרתי אלא בתכלס, והם דורשים את סיום הכיבוש. אבל בפעם האחרונה שבדקתי, וגם לפי פסיקת בית המשפט, דרישות אלה אינן חותרות תחת היותה של ישראל יהודית ודמוקרטית.

אתם יודעים מה כן חותר תחת קיומה של מדינת ישראל? השחיתות, הסיאוב ופירוק מוסדות הדמוקרטיה בידי מפלגות הימין והמפלגות הדתיות בישראל.

בפעם האחרונה שבדקתי, ולפי פסיקת ביה"מ, דרישות אלה אינן חותרות תחת ישראל יהודית ודמוקרטית. מה כן חותר? השחיתות, הסיאוב ופירוק מוסדות הדמוקרטיה בידי מפלגות הימין והמפלגות הדתיות בישראל

קחו לדוגמה את תפקיד שר הבריאות. האם אתם מעדיפים לראות את ח״כ אחמד טיבי – פרלמנטר יעיל ומנוסה באופן יוצא דופן, גינקולוג במקצועו שמכיר את עולם הרפואה בישראל על בוריו, איש שקידם, בין היתר, את חוק הסדרת מקצועות הבריאות, החמרת הענישה בעבירות של התעללות בבעלי חיים, חוק איסור מכירה של כרטיסי הגרלות והימורים לקטינים ועוד עשרות חוקים – או את סגן השר הנוכחי, יעקב ליצמן, שחשוד שסייע לעבריינית מין חרדית-אוסטרלית לחמוק מעונש אחרי שתקפה מינית מעל 30 ילדות?

מעבר לשחיתות המחרידה, ליצמן גם אחראי על המשבר חסר התקדים של מערכת הבריאות הציבורית, על תת התקצוב, על ההתעללות במטופלי קנאביס רפואי ועוד ועוד ועוד.

קחו לדוגמה את תפקיד שר הבריאות. מעדיפים לראות את ח״כ טיבי – פרלמנטר יעיל ומנוסה באופן יוצא דופן, גינקולוג במקצועו, שקידם עשרות חוקים, או את ליצמן, החשוד בסיוע לעבריינית מין לחמוק מעונש אחרי שתקפה מינית מעל 30 ילדות?

או קחו למשל את תפקיד שר הרווחה. האם הייתם מעדיפים לראות את ח״כ עאידה תומא סולימאן – אשה שייסדה את המקלטים הראשונים בישראל לנשים מוכות ולנערות ערביות במצוקה, שייסדה את מרכזי סיוע לנשים ערביות נפגעות אלימות מינית ופיסית, הובילה לחקיקה של העלאת גיל הנישואים מ-17 ל-18, חוקקה חוק המעודד ייצוג של נשים במועצות מקומיות ותיקון לחוק בית הדין לענייני משפחה כדי לתקן אפליה נגד נשים ערביות, שמובילה כיום את המאבק נגד להט״בופוביה בחברה הערבית והובילה את ההפגנות התקדימיות אחרי הדקירה של הנער בגג הורוד – או את השר הנוכחי, ח״כ חיים כץ מהליכוד, שמואשם במרמה והפרת אמונים ומסרב להתפטר תוך דרישה לשמור על החסינות שלו?

או שר הרווחה. האם הייתם מעדיפים לראות את ח״כ עאידה תומא סולימאן – שייסדה, בין השאר, את המקלטים הראשונים בישראל לנשים מוכות ולנערות ערביות במצוקה – או את חיים כץ מהליכוד, שמואשם במרמה והפרת אמונים ומסרב להתפטר?

הייתי גם שמח לראות בתפקיד שר המשפטים או השר לביטחון פנים את עו״ד איימן עודה -אדם שפעל כל חייו למען אוכלוסיות מוחלשות, קידם באופן חסר תקדים את הציבור הערבי, נבחר על ידי שורה של כתבי עת בינלאומיים כאחד המנהיגים המשפיעים בישראל ובעולם ושהוכיח פעם אחרי פעם שהוא אדם אמיץ ולוחם אמיתי בכל הקשור לצדק וזכויות אדם באשר הם.

זאת על פני חדלי האישים כמו השר אמיר אוחנה, שמנצל את תפקידו במשרד המשפטים כדי להרוס את הפרקליטות לטובתו האישית של רה״מ, או את גלעד ארדן שבתקופתו גזענות איומה פשתה במשטרת ישראל ואמון הציבור במערכות אכיפת החוק נמצאות בשפל חסר תקדים

כשנהיה מדינה נורמלית, אנשים איכותיים כמו ראשי המשותפת יהיו שרים בכירים. ועד אז, חשוב שנזכור מי הם האנשים הנפלאים האלה ונחזק אותם בתקופות אפלות כמו עכשיו.

שמאלני ציוני גאה, תל אביבי, לומד משפטים ומלמד עברית. הוביל מחאות למען קהילת להט״ב, שיויון לנשים והדמוקרטיה הישראלית. גר עם הכלבה שלו, ירדנה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 614 מילים
עודכן לפני 3 שעות

תגובות אחרונות

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

אם מישהו קיווה שפסגת נתניהו-גנץ תניב ברגע האחרון פריצת דרך לממשלת אחדות, באה ההודעה הצוננת אחרי הפגישה שארכה כשעה בלבד והבהירה: העסק גמור ● בכירי כחול-לבן נשמעו בלילה מיואשים: "נתניהו לא מוכן לוותר על כלום" ● בעוד שעות ספורות, יחזור המנדט לנשיא ● בכנסת הזו, גנץ כבר לא יהיה ראש ממשלה ● זה עכשיו או ממשלת ימין-ליברמן - או בחירות ● פרשנות

את אווירת הדיכאון בכחול-לבן אפשר היה להרגיש לאורך כל הלילה. אם מישהו קיווה שם כי פסגת בנימין נתניהו-בני גנץ אמש תניב ברגע האחרון פריצת דרך לממשלת אחדות, באה ההודעה הצוננת אחרי הפגישה במשרד ראש הממשלה וחיזקה למעשה את מה שהיה ידוע מראש: הסיכוי נמוך עד לא קיים.

הבכירים בכחול-לבן נשמעו מיואשים. "נתניהו לא מוכן לוותר על כלום", אמר אחד מהם לזמן ישראל. "הוא מתעקש על שנה ראשונה ברוטציה. הוא לא מתפשר בנושא הנבצרות, שאף אחד לא מבין מתי היא מתחילה ומתי היא נגמרת. הוא לא  מוכן לוותר על החסינות.

"אם נתניהו היה מקבל את התנאים האלה, גנץ אולי היה מניף חרב וחותך את כחול-לבן. אבל אין לו סיבה. גם מי שרוצה אצלנו ללכת לאחדות – לא קיבל מנתניהו את האופציה", סיכם הבכיר.

"אם נתניהו היה מקבל את התנאים האלה, גנץ אולי היה מניף חרב וחותך את כחול-לבן. אבל אין לו סיבה. גם מי שרוצה אצלנו ללכת לאחדות – לא קיבל מנתניהו את האופציה"

גם הסרטון של נתניהו, שהופץ במהלך הפגישה שלו עם גנץ, נראה לאנשי כחול-לבן כמו תרגיל בחירות או חלק ממשחק ההאשמות. נתניהו קרא לכחול-לבן להישען על הצהרת הממשל האמריקאי שמכירה בחוקיות ההתנחלויות ולהחיל את הריבונות על בקעת הירדן. עכשיו הוא יוכל להאשים את כחול-לבן בפספוס מדיני היסטורי, מינוח שהוא אוהב להשתמש בו בימים האחרונים.

הפעילות הפוליטית האינטנסיבית במהלך אתמול (שלישי) עוררה רושם שיש אירוע רציני. ראשי המפלגות נועדו ביניהם, נשיא המדינה נפגש עם כולם, משלחות של הליכוד וכחול-לבן ישבו אלה עם אלה. אבל כפי שזה נראה, גנץ יחזיר הלילה את המנדט לנשיא המדינה. נתניהו כמובן ינשום לרווחה. המשוכות יעברו לחברי הכנסת למשך 21 הימים הבאים, אלא אם תחול הפתעה מרעישה במשך היום.

המצב החדש נוח יותר לנתניהו. יש לו גם יתרון מבני. נתניהו מחזיק 55 חברי כנסת והוא קרוב יותר להגשים את המטרה. בלוק הימין חזק. לגנץ יש 44 חברי כנסת, ולא כולם סרים למרותו. זה לא רק יאיר לפיד, בוגי יעלון וגבי אשכנזי. גם יו"ר העבודה עמיר פרץ ויו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ הודיעו אתמול שהם לא רוצים לשבת תחת נתניהו.

המצב החדש נוח יותר לנתניהו. יש לו גם יתרון מבני. נתניהו מחזיק 55 ח"כים והוא קרוב יותר להגשים את המטרה. בלוק הימין חזק. לגנץ יש 44 חברי כנסת, ולא כולם סרים למרותו

גנץ המאוכזב נותר בלי הרבה אפשרויות בשלושת השבועות הקרובים. הוא יוכל להתנחם בעובדה שקיבל מנדט והיה המועמד להרכיב את ממשלת ישראל, אפשרות שרק מעטים זכו לה בתולדות המדינה.

יכול להיות שיצטרך ללמוד ולשנן היטב את התרגילים הפוליטיים שעשה לו נתניהו, מהרגע שהקים את גוש ה-55, דרך מינוי נפתלי בנט לשר הביטחון, ועד הגל התקשורתי האדיר שהקים נגד ממשלת מיעוט שלא הייתה קיימת. גנץ כנראה עוד לא השתלב בליגת התככים הבכירה הזו.

עכשיו העיניים נשואות לשועל הפוליטי הרציני שנותר בשטח. אביגדור ליברמן יכנס מסיבת עיתונאים היום בצהריים בכנסת. אחרי שאופציית ממשלת המיעוט התבררה כפיקציה שאינה קיימת, אין לו באמת איום ממשי על נתניהו. אם הוא לא יכול לנצח אותו – אולי יצטרף אליו.

מקורב לליברמן שלח לי טקסט אפשרי לנאום שלו היום. "טוב, מאז הבחירות עשיתי מאמצים אדירים להקים ממשלת אחדות. הלכתי בקו שהתווה נשיא המדינה. ניסיתי הכל. לצערי הרב, בכחול-לבן לא היו מוכנים לקבל את מתווה הנשיא. ראש הממשלה, מצידו, לא הסכים לפרק את הבלוק שהקים.

"אמרתי לפני כמה ימים שכל אחד לנפשו. גם אני לנפשי. אעשה עוד מאמץ להקים ממשלה רחבה במהלך 21 הימים הנותרים. אם זה לא ילך, אשתמש בבחירה שנותרה לי, רק כדי למנוע בחירות אסוניות על עם ישראל".

או במלים אחרות: המנדט עובר מגנץ לידיו של ליברמן.

עוד 544 מילים
מאט ליברמן, בנו של הסנאטור לשעבר ג'ו ליברמן, ליד ביתו בג'ורג'יה

ג'ו ליברמן עשה היסטוריה בארה"ב וזכה לאהדה רבה בישראל, כאשר היה היהודי הראשון שהתמודד למשרת סגן הנשיא בשנת 2000 ● כעת הבן הדי-אנונימי שלו, מאט ליברמן, מתחרה על מושב בסנאט ● כדי להתגבר על התדמית הימנית שדבקה במשפחה, הוא ייאלץ להפגין דעות הרבה יותר שמאליות ● ראיון

עוד 1,114 מילים

אסדת הגז לוויתן, הממוקמת כ-10 קילומטר מול חוף דור, החלה את תקופת ההרצה שבה ייפלטו ממנה כ-50 טונות של חומרים מזהמים בתחילת דצמבר ● מדובר בפליטת מזהמים המותרת על פני שנתיים לפי ההיתר הרגיל ● "שומרי הבית": ההיתר מהמשרד להגנת הסביבה להתחלת תקופת ההרצה הוא מחטף

עוד 606 מילים ו-1 תגובות

הייתי בהלם, הפכתי לחלק משוק הבשר

נפגעי הטלגרם לפני כמה חודשים שמע אלכס שקבוצות פולשניות של תיעוד-מיני בטלגרם כוללות גם תיעוד של גברים, והקיש מתוך סקרנות את שמו בחיפוש אקראי באפליקציה ● "גללתי, גללתי, גללתי – והנה אני שם" ● "לראשונה הבנתי מה נשים שהוטרדו או הותקפו מרגישות"

עוד 959 מילים

הסערה שבדרך האם לבג"ץ יש סמכות להדיח ראש ממשלה נאשם?

בימים הקרובים צפוי היועמ"ש להודיע על הגשת כתב אישום נגד נתניהו ● מיד אחר כך, יוגשו עתירות לבג"ץ בדרישה לחייב את ראש הממשלה להתפטר ● חוקרי משפט שדנו בנושא השבוע, חלוקים ביניהם בנוגע לסמכות בג"ץ לבצע "הדחה שיפוטית"

עוד 1,449 מילים

נתניהו וגנץ נועדו במשך למעלה משעה במשרד ראש הממשלה

נתניהו לגנץ: להקים ממשלת אחדות שתספח את בקעת הירדן ● ריבלין נזף בנתניהו: "מגנה את הצגת הח"כים הערבים כאיום קיומי" ●ארדן: מתקרבים למתווה שיאפשר הקמת ממשלת אחדות ● צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן נועדו הערב ● פרץ: לא נשב בשום ממשלה שנתניהו עומד בראשה

עוד 49 עדכונים

כבר באוגוסט, חשף זמן ישראל כי נתניהו פועל לקבל מטראמפ תמיכה בהחלת הריבונות על יישובי יו״ש ● נתניהו קיווה לקבל הודעה ברוח זו לפני הבחירות ● במקום זאת, ראש הממשלה קיבל אמש משר החוץ האמריקאי את ההצהרה לה חיכה ● אחרי שעלה חשש כי טראמפ זנח את חברו הטוב מירושלים, נתניהו קיבל זריקת עידוד מדינית ותזכורת שהוא לא לבד בשעתו הקשה ● פרשנות

עוד 810 מילים

בניסיון ההדחה הדרמטי של דונלד טראמפ מככבים כמה שחקני מפתח יהודים ●​​ בישראל הם לא מוכרים, אבל מיליוני אמריקאים עוקבים אחריהם בשידור חי

עוד 727 מילים

לפני כמה שבועות גילתה אורית כי צילומי עירום שלה הופצו בקבוצות טלגרם ונחשפו בפני אלפי גברים ● התמונות צולמו לפני 9 שנים בעת שהחלימה ממחלה שתקפה את גופה ● "התמונות שהצילו אותי אז הן הסיוט שלי היום", היא אומרת ● אבל בקבוצות הטלגרם בה מופצות התמונות, הדקויות האלה לא משנות ● כך הפכו מאות נשים לכוכבות פורנו בעל כורחן, ללא ידיעתן ובניגוד לרצונן

עוד 1,260 מילים

למה היהודים בבריטניה מפחדים מג'רמי קורבין

הוא נתפש כאנטי-ישראלי ואולי גם אנטישמי ● ולמרות שיש לו סיכוי נמוך לזכות בבחירות בבריטניה, בקהילה היהודית חוששים מהאפשרות ● חברי הקהילה עמם שוחחנו לא יודעים כיצד ינהג קורבין כראש ממשלה, אבל מחצית מהם אומרים כי ישקלו לעזוב את בריטניה ● "ראש ממשלה כזה עוין עוד לא היה לנו"

עוד 1,959 מילים ו-1 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה