בשבח הארעיות

Adam and Eve Chased out of the Terrestrial Paradise / Jean Achille_Benouville
Adam and Eve Chased out of the Terrestrial Paradise / Jean Achille_Benouville

ליל לימוד הושענה רבה. אולם ההרצאות בשוהם מלא עד אפס מקום. מסתבר שמיכה גודמן הוא לא רק מחבר רבי מכר מרתקים. הוא המרצה המרתק ביותר בתחום המחשבה היהודית בישראל 2019.

רבים מקוראי סדרת רבי המכר של ספריו, מלכוד 67, הנאום האחרון של משה ועוד, מעידים, כי מרגע שהתחילו לקרוא הם מתקשים להניח את הספר מהידיים.  כמו בקריאה, כך בהרצאה, אי אפשר להוריד ממנו את העיניים. לרגע, במפגש הראשון שלי עם התופעה, הבנתי גם למה.

גודמן ניחן ביכולת פנומנאלית להשמיע מונולוג ולהעניק לקורא או למאזין תחושה שהוא מנהל איתו דיאלוג פורה. אולי כי האיש מנסח ברהיטות יוצאת דופן את מה שאנו יודעים ומדחיקים. הוא משחרר אותנו ממשקפי עולם הערכים עליהם גדלנו, ומאפשר לנו להביט למציאות בעיניים כפי שהיא ולהיווכח עד כמה היא פשוטה והגיונית.

רוב הכותבים ו\או הדרשנים במגזר הדתי הם "מלקטים", לא יוצרים. ההשקפה הדתית מחייבת אותם בקריאת טקסטים מקראיים דרך משקפי פרשנים בני מאות ואלפי שנים, הנשענים לעיתים על הנחות יסוד מופרכות ולא רלבנטיות של עולם עתיק

ההרצאה בשוהם עסקה במוטיב שחוזר בספר יונה וקהלת. גם כאן גודמן ייחודי. רוב הכותבים ו\או הדרשנים במגזר הדתי הם "מלקטים", לא יוצרים. ההשקפה הדתית מחייבת אותם ב"קריאה לגיטימית" של טקסטים מקראיים דרך משקפי לקט פרשנים בני מאות ואלפי שנים. פרשנים הנשענים לעיתים על הנחות יסוד מופרכות ולא רלבנטיות של עולם עתיק.

אך פרשני מקרא אינם מתרגמי דבר האל. הם הוגי דעות, שהגותם מולבשת על פסוקי מקרא, לעיתים תוך התעללות של ממש בתוכן המילולי שלהם.

בשונה מהם, גודמן מתבונן בטקסט המקראי כמו במציאות החיים העכשווית, בעיניים אובייקטיביות כשהוא משוחרר מכל מטען אישי או זהותי. הסרת הערפול הפרשני מאירה לפתע את הטקסט המקראי ומאפשרת להציף קשיים ושאלות שעד כה הדחקנו.

אך פרשני מקרא אינם מתרגמי דבר האל. הם הוגי דעות, שהגותם מולבשת על פסוקי מקרא, לעיתים תוך התעללות של ממש בתוכן המילולי שלהם. בשונה מהם, גודמן מתבונן בטקסט המקראי כמו במציאות החיים העכשווית

טלפון סלולרי עלום פצח לפתע בניגון במהלך הרצאה. "יש לך טלפון!", כך, במבט משועשע, כאילו המענה בעיתוי זה מתבקש, הזכיר גודמן לנמען הניגון את מה שהוא כביכול "לא שמע". לכאורה עוד אירוע זניח וחסר משמעות. אלא שבהמשך, כשהרהרתי בעניין, הבנתי שתגובה זו היא תמצית דרך החשיבה הגודמנית.

ה"יש לך טלפון", הפך את הניגון הסלולרי הפרטי שחדר לרגע למרחב הציבורי, לניגון ציבורי שחדר חזרה למרחב הפרטי של בעליו. וזה הספיק.

החשיבה המקורית של גודמן מעודדת הבנות שונות ומגוונות של טקסטים אחרים במקרא. זה מה שקרה לי בעקבות ההרצאה על יונה וקהלת, וגרם לי במהלך כתיבת הספר לכתוב מחדש את פרק עץ הדעת, שחלקו מוצג כאן.

יונה בורח מאלוהיו, המטיל עליו שליחות לעיר החטאים נינווה, להתריע על הרעה אם לא ישובו מדרכם הרעה. יונה, אומר גודמן, הוא בורח סדרתי מכל מה שנראה בעיניו לא אמיתי, זמני וחולף

גודמן חשף פן מרכזי באישיותו של יונה, המתכתב עם מוטיב "הבל ההבלים" של החיים בספר קהלת. יונה בורח מאלוהיו, המטיל עליו שליחות לעיר החטאים נינווה, כדי להתריע על הרעה הצפויה אם לא ישובו מדרכם הרעה.

יונה, אומר גודמן, הוא בורח סדרתי מכל מה שנראה בעיניו לא אמיתי, זמני וחולף. תפילת המצוקה של המלחים העומדים בפני סכנת טביעה, כמו גם תשובת אנשי נינווה העומדים בפני סכנת כליה – לא מרשימות אותו. מבחינתו, זו בעירת להבה  זמנית חולפת, כמו הבל החיים שלו עצמם.

לאורך כל הדרך מבקש יונה את נפשו למות, כשהוא נתקל בניצחון הארעיות, דוגמת קבלת תשובת אנשי נינווה, כשמתברר לו שאלוהים כן מתרשם מתשובת הספיד החפוזה, ומבטל את רוע הגזירה.

משאלת המוות של יונה, מגיעה לשיאה דווקא כשאלוהים ממחיש לו את כמיהתו לעץ קיקיון ארעי מאוד:

"וַיִּשְׁאַל אֶת נַפְשׁוֹ לָמוּת וַיֹּאמֶר טוֹב מוֹתִי מֵחַיָּי". (יונה ד' ח)

כאנטי תזה ליונה, הציג גודמן את תורת הארעיות של הפילוסוף היהודי גרמני פרנץ רוזנצוויג, כמו גם חגיגת ארעיות הסוכה, בחג סוכות.

כאנטי תזה ליונה, הציג גודמן את תורת הארעיות של הפילוסוף היהודי גרמני פרנץ רוזנצוויג: חיים ארעיים מאפשרים לנו להעריך אותם יותר. מבחינה זו, המוות משרת את החיים. כמו בחיים – מה שזמין ללא הגבלה מאבד מערכו

חיים ארעיים, על פי רוזנצוויג, מאפשרים לנו להעריך אותם יותר. מבחינה זו, המוות משרת את החיים. כמו בחיים עצמם, מה שזמין ללא הגבלה מאבד מערכו, כמעט משעמם. חגיגת יום הולדת לבן 381 שנה, נשמעת לכן, מופרכת, כמעט דיכאונית.

גודמן המחיש תובנה זו, בסיפור "עץ התות" של ילדותו: מיכה ואחיו הקטנים חשקו בפרי עץ התות שניצב בגינת בית השכן. כדי לקטוף תות אחד או שניים, צריך היה לטפס ולעקוף במאמץ רב את מכשול הגדר. אלא שהמאמץ מעיד גודמן, השתלם. הפרי הנחשק היה הכי ״טעים בפה״. ברבות הימים משפחת גודמן רכשה את בית עץ התות, ועברה להתגורר בו. התותים היו עתה נגישים וזמינים ללא הגבלה. אלא שטעם הפרי הפך לפתע טפל וחסר משמעות.

מסתבר כי פרי התות היה הכי טעים בפה, כשהיה מאוד לא זמין. הארעיות, חוסר הזמינות, הם שהעניקו לפרי טעם ומשמעות, בדיוק כפי שארעיות החיים מעניקה טעם לחיים עצמם.

הפרי הנחשק היה הכי ״טעים בפה״. ברבות הימים משפחת גודמן רכשה את בית עץ התות, ועברה להתגורר בו. התותים היו עתה נגישים וזמינים ללא הגבלה. אלא שטעם הפרי הפך לפתע טפל וחסר משמעות

ההרצאה הסתיימה, ועדיין משהו בתובנת הארעיות הזו היה חסר לי. משל עץ התות חביב אמנם, ובכל זאת הטרידה אותי השאלה מה היה קורה אם היינו כותבים עוד פרק בסיפור תותי העץ? בשלב הנוסף, הייתה משפחת גודמן מוכרת את בית עץ התות וחוזרת להתגורר בבית הקודם. האם מיכה ואחיו היו חושקים שוב בפרי התות? האם טעם התותים היה חוזר להיות הכי טעים בפה?  מניח שלא ממש.

יש כנראה עוד תנאי לתפישת הארעיות של רוזנצוויג: חוסר מודעות. ההנאה מטעם הפרי נבעה מעובדת היותו ארעי, לא זמין. לנגיסה בפרי כזה נלווית תחושת הישג אישי. אבל ברגע שכבר ״הייתי במשחק" חוויתי, גם אם לרגע, את תחושת הזמינות הבלתי מוגבלת של הפרי. אני מודע מעתה להבל שבארעיות, שהארעי לא ממש ארעי, אני מבין שהתותים שכה הלהיבו אותו מבחוץ, הם בלוף אחד גדול.

משחק פסיכולוגי של ארעיות מזויפת בעולם אין סופי חסר תכלית. מודעות כזו, יוצרת נוגדנים מפני הונאה עצמית חוזרת. היא מגחיכה מכאן ואילך ניסיונות ״לקשט את הסוכה״ הארעית הזו. להחזיר לפרי את טעמו.

יש כנראה עוד תנאי לתפישת הארעיות של רוזנצוויג: חוסר מודעות. ההנאה מהטעם נבעה מעובדת היותו ארעי, לא זמין. לנגיסה בפרי נלווית תחושת הישג אישי. אבל ברגע ש״הייתי במשחק" – חוויתי את תחושת הזמינות הבלתי מוגבלת שלו

קושי נוסף נובע מהשלכות תפישת הארעיות הזו. אם החיים בין כה וכה ארעיים, וכל משמעותם – ארעיותם, מה הטעם להתאמץ, כשהמשחק מכור מראש?

מה ימנע מאתנו לאמץ גישה הרבה יותר מהנה לחיי הארעי האלה, דוגמת "אכול ושתה היום כי מחר נמות"?  למה שלא נמקסם את ההנאה בחיים החולפים האלה, גם אם תהיה זו כרוכה בהשחתת מידות מוסרית?

ריקוד הטנגו של הטוב והרע – מעץ התות לעץ הדעת.

אני רוצה להציע השלמה לתפישת הארעיות: המוות, הזמניות, אינם רק ספקי הזנה לתחושה פסיכולוגית סובייקטיבית, המאפשרת לנו להעריך את מניית החיים האישית שלנו בבורסת החיים. הם  יוצרים חיים! חלק בלתי נפרד מתהליך ההתחדשות והשכלול המתרחש בהם.

המוות, הזמניות, אינם רק ספקי הזנה לתחושה פסיכולוגית סובייקטיבית, המאפשרת לנו להעריך את מניית החיים האישית שלנו בבורסת החיים. הם יוצרים חיים! חלק מתהליך ההתחדשות המתרחש בהם

תפישה זו מומחשת כבר בפרשת בראשית, הפותחת את חומש בראשית בתיאור מעשה הבריאה:

"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ.": ( בראשית א' א.)

אך בריאה זו, ממשיך הפסוק הבא, חייבת את היווצרותה לרחם ממנו נוצרה:

"וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹוהוּ וָבֹוהוּ, וְחֹושֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם. וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם." (בראשית א' ב)

העולם נוצר על מצע זמן התחלתי של מוות וחדלון – תוהו ובוהו: הקלקול, האובדן, הבלגן אם תרצו, היו שורש הצמיחה והיצירה. כפי שהעץ צומח מריקבון גרעינו. אין יצירה וצמיחה ללא ריקבון, בלי ארעיות. בלי לבטל בעקביות תובנות ואורגנים זמניים חולפים.

העולם נוצר על מצע זמן התחלתי של מוות וחדלון – תוהו ובוהו: הקלקול, האובדן, הבלגן – היו שורש הצמיחה והיצירה. כפי שהעץ צומח מריקבון גרעינו. אין יצירה וצמיחה ללא ריקבון, בלי ארעיות

עכשיו, שימו לב להמשך: הולדת הארעיות מתרחשת דווקא בגן העדן האוטופי. בים של זמינות מושלמת, כמעט בלתי מוגבלת:

"וַיִּטַּע יְהוָה אֱלֹהִים גַּן בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם, וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר."

"וַיַּצְמַח יְהוָה אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל וְעֵץ הַחַיִּים  בְּתוֹךְ הַגָּן וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע."

"וְנָהָר יֹוצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן,.."    (בראשית ב' ח-י )

כמו מיכה גודמן הקטן ואחיו, שחוו לרגע מגורים בבית עץ התות בזמינות בלתי נגמרת לפרי הנחשק – אדם הראשון, טרם צאתו לעולם, חי בעדן של ממש. כמעט כל עצי הגן היו זמינים עבורו למאכל בצו אלוהי ממשי:

"וַיִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ״.

״וַיְצַו יְהוָה אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל״

למעט עץ הדעת טוב ורע: "וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת. ״  (בראשית ב' טו-יז)

גן עדן זה מציג תמונת תכלית אוטופית לעולם מושלם כמעט ממומש. כאן האדם הוא לא יותר מעוד פריט טבע מושלם שמונח בגינת יוצרו. חלק אורגני מתצוגת תכלית של בריאה מושלמת. כמו היה הוא עוד "עץ נחמד" שניתן להתפעל ממנו. אין בו דעת, יכולת להבחין בין טוב לרע, הוא מסתובב בגן כמו שהוא – עירום בלי טיפת בושה.

גן עדן זה מציג תמונת תכלית אוטופית לעולם מושלם כמעט ממומש. כאן האדם הוא לא יותר מעוד פריט טבע מושלם שמונח בגינת יוצרו. חלק אורגני מתצוגת תכלית של בריאה מושלמת. אין בו דעת

אלא שזהו רק פרק המבוא: אלוהים לא חפץ בעולם שכזה, חיים בעדן שכולו טוב הם חיים חסרי תוחלת. מגן עדן זה מגורש האדם. לחיים מורכבים של עמל ויצירה.

מה שאנחנו נוטים בטעות להציג כקלקול – כחטא האכילה מפרי עץ הדעת, אינו אלא חטא מטאפורי. בניגוד לעץ החיים בגינת העדן, שהעניק חיי נצח אך לא היה נגיש פיזית ותודעתית – עץ הדעת היה נגיש מאוד. נגישות זו הצריכה צו האוסר לאכול מפריו. האיסור הפך את הפרתו לעניין בלתי נמנע, כמעט מוזמן. חלק מתוכנית אלוהית לאבולוציה האנושית.

האכילה מפרי עץ הדעת גאלה את האדם החד-ממדי מגן העדן, מהמצב הגולמי המושלם בו היה נתון כעוד פריט במערכת אורגנית מושלמת. חטא זה, היה קו פרשת המים במעבר מאדם נוצר ומשוכלל, לאדם נולד חי ומשתכלל. אדם שחי חיים ארעיים שיש בהם התחלה אמצע וסוף, בדינמיקה מחזורית של לידה חיים ומוות. חיי מעשה שיש בהם עמל ויצירה אנושית.

בניגוד לעץ החיים בגינת העדן, שהעניק חיי נצח אך לא היה נגיש פיזית ותודעתית – עץ הדעת היה נגיש מאוד, מה שהצריך צו האוסר לאכול מפריו. האיסור הפך את הפרתו לעניין בלתי נמנע. חלק מתוכנית אלוהית לאבולוציה האנושית

עכשיו ננסה לקרוא בקריאה חדשה את הפסוקים המתארים את "קללת העונש" ונבחין בבשורה הגדולה שחבויה בהם:

אֶל הָאִשָּׁה אָמַר הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ.

וּלְאָדָם אָמַר כִּי שָׁמַעְתָּ לְקוֹל אִשְׁתֶּךָ וַתֹּאכַל מִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לֵאמֹר לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ.

וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה.

בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב.                                                                                (בראשית ג' טז-יט )

זהו הרגע הגדול בו עוצב האדם לחיים של ממש. חיים מורכבים ומאתגרים שיש בהם ריקוד טנגו קבוע של טוב ורע, יצירה וחרבן, זיעה שמפיקה לחם. חיי יעוד ותכלית.

הרגע בו הופיע לראשונה ״האדם החי״:

״וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁם אִשְׁתּוֹ חַוָּה כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל חָי." (בראשית ג' כ )

והאדם החי הזה, מקבל מעתה חותמת כשרות אלוהית למצבו החדש "חי":

"וַיַּעַשׂ יְהוָה אֱלֹהִים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וַיַּלְבִּשֵׁם."  (בראשית ג' כא)

עכשיו ורק עכשיו, לאחר שנגסו בפרי עץ הדעת טוב ורע, נחשפים אדם וחוה לעץ החיים. נולדת בקרבם התשוקה לחיות. לנגוס מסוד הפרי המעניק חיי נצח:

״וַיֹּאמֶר יְהוָה אֱלֹהִים הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ לָדַעַת טוֹב וָרָע וְעַתָּה פֶּן יִשְׁלַח יָדוֹ וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים וְאָכַל וָחַי לְעֹלָם."  (בראשית ג' כב)

אבל חיי נצח הם חיים ללא תכלית. חיים שאינם ארעיים עלולים להחזיר את האדם למצב העדן הגולמי הקודם שלו. לכן הפסוק הבא מעדכן אותנו בהחלטיות האלוהית, שבאה לקבוע שהמציאות החדשה והייעודית של האדם לחיים ארעיים בלתי הפיכה. הגירוש מגן עדן הוא סופי:

"וַיְשַׁלְּחֵהוּ יְהוָה אֱלֹהִים מִגַּן עֵדֶן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר לֻקַּח מִשָּׁם."

"וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים."                                                                   (בראשית ג' כג-כד)

הדרך לגן עדן, לשביל המוביל לעץ החיים, נחסמה הרמטית וסופית בלהט חרב מתהפכת. מכאן יוצא האדם למסע חייו שיש בהן טוב ורע, עבודה ויצירה, תכלית ומורכבות.

לכן הפסוק הבא מעדכן אותנו בהחלטיות האלוהית, שבאה לקבוע שהמציאות החדשה והייעודית של האדם לחיים ארעיים בלתי הפיכה. הגירוש מגן עדן הוא סופי

לאורך כל המקרא חוזר מוטיב החיים הזה של טוב ורע, מוות וחיים, גלות וגאולה, כמנוע לצמיחה, יצירה והתפתחות. חלק מתוכנית אלוהית המוכרזת מראש:

העולם נברא מתוהו ובוהו, כך גם אברהם מתבשר מראש על "התוהו ובוהו" ממנו יצמח זרעו לעם:

"וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה."  " וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל."(בראשית טו' יג-יד )

משה נפרד מהעם, בסוף ספר דברים ופורש לפניהם בצוואת עתידם את שירת ההיברידיות הזו של הטוב והרע. הרעות, הצרות והגאולות שיפקדו אותם לאורך ההיסטוריה. שירה שיש ללמוד את סודה  כדי לשיר אותה:

"וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם לְמַעַן תִּהְיֶה לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְעֵד בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל"

"כִּי אֲבִיאֶנּוּ אֶל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָיו זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ וְאָכַל וְשָׂבַע וְדָשֵׁן וּפָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבָדוּם וְנִאֲצוּנִי וְהֵפֵר אֶת בְּרִיתִי."

" הָיָה כִּי תִמְצֶאןָ אֹתוֹ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת וְעָנְתָה הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְפָנָיו לְעֵד כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ כִּי יָדַעְתִּי אֶת יִצְרוֹ אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה הַיּוֹם בְּטֶרֶם אֲבִיאֶנּוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבָּעְתִּי. (דברים לא' יט –כא)

כך קדמה שואה לתקומה, אבל ליום טוב, גלות לגאולה. כך הפכה הארעיות למנוע הצמיחה בעולם. כי עולם אלוהי צומח מתחדש ומשתכלל לא סובל קביעות. הוא זקוק בכל רגע להתחלה שיש לה סוף. לסוף שיש בו התחלה. כדי להיוולד בכל רגע מחדש.

[פוסט זה הוא חלק מפרק "עץ הדעת", לספר חדש שנכתב בימים אלה]

בנצי גיספאן הוא בוגר מדעי המדינה, פילוסופיה ומשפטים, לשעבר יו״ר, מנכ״ל ובעלי קבוצת "מתחתנים", עו״ד ואיש עסקים, מיוזמי תנועת ״מתחברים - יהדות ישראלית״, שהציעה פלטפורמה רעיונית לזהות יהודית-ישראלית. פרסם מאמרים ומקאמות בעיתונות, כותב בימים אלה ספר פרשנות יהודית-ישראלית למקרא

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 2,145 מילים
כל הזמן // יום שלישי, 12 בנובמבר 2019
מה שחשוב ומעניין עכשיו

פרשנות פסק דין שמעוני מזכה את ראש העיר אבל מרשיע את ראש הממשלה

פסק הדין העוסק בראש עיריית אשקלון לשעבר איתמר שמעוני ובמקורביו, כולל פרק המפרט שישה מבחנים לזיהוי סיקור תקשורתי המהווה טובת הנאה אסורה ושוחד ● בעוד ששמעוני לא עמד כמעט באף אחד מהמבחנים, בנימין נתניהו עומד בכולם

עוד 872 מילים

דרעי וליצמן לגנץ: נהיה ערבים לקיום הסכם הרוטציה

חפץ במכתב לאוחנה: תתנצל ותפצה או שאתבע אותך ● נתניהו תוקף את גנץ: ממשלה בתמיכת הערבים - סטירת לחי ● ליברמן לגנץ ונתניהו: אם יש ביניכם מחלוקת - תטילו מטבע ● ביהמ"ש הרשיע את ראש העיר אשקלון לשעבר בקבלת שוחד, אך זיכה אותו מחמת הספק מהחשד שקיבל שוחד דרך סיקור אוהד - מה שאולי מהווה תקדים לפרשות נתניהו ● גנץ וליברמן ייפגשו מחר בשעה 16:00

עוד 43 עדכונים

איך איפשרנו לרונלדו הימני של עולם התקשורת להכנס לפריים טיים

במאמרה ב"הארץ", טוענת נוה דרומי שאנשי שמאל שונאים את עמית סגל כי הוא ״טוב״.

ברור! הסיבה היחידה ששמאלנים מתנגדים למשהו זה רק כי הוא טוב מדי.

זו הסיבה ששמאלנים מתנגדים לנתניהו – מרוב שהוא טוב. זאת גם הסיבה ששמאלנים מתנגדים לכיבוש, הוא פשוט כל כך נפלא שאנחנו מוכרחים להתנגד לו.

ברור! הסיבה היחידה ששמאלנים מתנגדים למשהו זה רק כי הוא טוב מדי. זו סיבת התנגדות שמאלנים לנתניהו – מרוב שהוא טוב. זאת גם הסיבה ששמאלנים מתנגדים לכיבוש, הוא פשוט כל כך נפלא שאנחנו מוכרחים להתנגד לו

בעיני נוה דרומי אנחנו השמאלנים יושבים בבתי הקפה בתל אביב (באמצע שבוע כמובן כי אין לנו עבודה), שותים אספרסו ושואלים את עצמנו ״איך אפשרנו לעמית סגל, נער הפלא מהשטחים, התותח מהשומרון, האקדח המהיר מעפרה, הרונאלדו הימני של עולם התקשורת להיכנס ללב הפריים טיים בערוץ 12, אנחנו חייבים לעצור את זה״.

אז כמה נקודות לתשומת ליבה של נוה דרומי:

  • במועד א׳ של בחירות 2019 סגל טען שהאיראנים פרצו לטלפון של בני גנץ ביום בו התגלה שנתניהו החזיק במניות בחברת הפלדה שייצרה צוללות לישראל.
  • במועד ב׳ עמית סגל דיווח שהרוסים פרצו לטלפון של גנץ יום אחרי שהתגלה שנתניהו שיקר במצח נחושה בנוגע לסיבה ״החשאית״ שבגינה לא דיווח לשר הביטחון והרמטכ״ל שהוא רוכש צוללות עבור ישראל. האם זה מקרי?

אנחנו השמאלנים יושבים בבתי הקפה בת"א (באמצע השבוע כי אין לנו עבודה), שותים אספרסו ושואלים: "איך אפשרנו לסגל, נער הפלא מהשטחים, האקדח המהיר מעפרה, הרונאלדו הימני של עולם התקשורת, להיכנס ללב הפריים-טיים?"

  • האם עמית סגל הקריא את הטענות של פרקליטי נתניהו בפרשת ניר חפץ (כפי שדיווח הכתב נתי טוקר בדה מרקר) בלי גילוי נאות? ואם כן, האם זה מעיד שהוא עיתונאי ״טוב״?

למה אני, השמאלני, לא תוקף עיתונאים ימנים כמו איילה חסון, עקיבא נוביק, יאיר שרקי, גאולה אבן, אלמוג בוקר, דוריה למפל ועוד רבים וטובים? כי הם עיתונאים, כי הם ישרים, כי הם ממלאים את תפקידם נאמנה.

אין קשר בין כישוריו של עמית סגל למתקפות עליו. לדעתי, סגל לא ממלא את תפקידו כעיתונאי ומשמש כתועמלן שמכתיב את הסדר הציבורי עבור נתניהו. ועל זה, אני לא מוכן לשתוק.

העובדה שעמית סגל מבקר פעם בירח מלא את הימין, לא סותרת את היותו בעיני תועמלן. גם העובדה שהוא מותקף על ידי גורמים הזווים בימין הכהניסטי לא מעידה על יושרו. היא מעידה על כך שהוא מעדיף את הכהניסטים שלו מעל אחוז החסימה, כמו בצלאל סמוטריץ׳ לדוגמה.

העובדה שעמית סגל מבקר פעם בירח מלא את הימין,לא סותרת את היותו בעיני תועמלן. גם העובדה שהוא מותקף על ידי גורמים הזווים בימין הכהניסטי לא מעידה על יושרו

לפיכך, אני מציע לנוה דרומי להתייחס לגופה של הביקורת נגד סגל ולא לגופם של שמאלנים. במאמרה ניכר כי אין לה רצון או יכולת לסתור את הטענות העולות מבחינה לעומק את דיווחיו של סגל.

שמאלני ציוני גאה, תל אביבי, לומד משפטים ומלמד עברית. הוביל מחאות למען קהילת להט״ב, שיויון לנשים והדמוקרטיה הישראלית. גר עם הכלבה שלו, ירדנה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 424 מילים ו-1 תגובות

אוקראינה חידת זלנסקי

עבור יהודי אוקראינה, נשיא יהודי הוא מקור לגאווה, וגם לפחד ● חצי שנה אחרי הניצחון המפתיע בבחירות, וולדימיר זלנסקי נהנה מאחוזי תמיכה מרשימים וגם מכיסי התנגדות משמעותיים ● בקהילה היהודית חוששים כי כל כישלון שלו יתורגם לפגיעה ביהודים ● ודווקא מהסקנדל עם טראמפ אף אחד לא מתרגש שם

עוד 896 מילים

ירושלים מציגה: הרכבל הפוליטי הראשון

אישור פרויקט הרכבל לכותל, בתקציב של 220 מיליון שקל, נובע בעיקר ממוטיבציות פוליטיות ● בירושלים של מעלה ירחפו תיירים לכותל, ובירושלים של מטה ימשיכו התושבים להזדחל בתחבורה של עולם שלישי

עוד 619 מילים

למקרה שפיספסת

תומכי נתניהו חשים שהוא נרדף. מדובר בטעות חמורה

אין מחלוקת שהפגנות התמיכה השבועיות בנתניהו, שממוקמות מול כיכר גורן בשבועות האחרונים, טומנות בחובן מאות גברים ונשים, החשים בכנות שראש הממשלה נרדף בידי משטרת ישראל ופרקליטות המדינה.

מאות גברים ונשים בהפגנות התמיכה בנתניהו חשים כי רה"מ נרדף בידי המשטרה ופרקליטות המדינה. מדובר בטעות חמורה, פועל יוצא של ספין שקרי. בפועל, המשטרה והפרקליטות נהגו בו בזהירות מופלגת

מדובר כמובן בטעות חמורה ואף בשכנוע שהוא פועל יוצא של ספין שקרי, שיטתי ומסוכן במיוחד שבוקע מבלפור וקיסריה:

בפועל, הן המשטרה והן הפרקליטות נהגו בנתניהו בזהירות מופלגת. טענות ספציפיות וחשובות מטעם סנגורי נתניהו נגד היבטים שונים בהתנהלות חוקרי המשטרה – לרבות אופן הפעלת הלחץ על ניר חפץ כדי לגייסו להיות עד מדינה – הן טענות שיש לבחון ברצינות. כל טענה בדבר פגיעה בזכויות חשודים, נחקרים ועדים חייבת להיבחן ברצינות. נתניהו אינו שונה מבחינה זו משום אזרח אחר.

לאורך שנים התחוללו פגיעות חמורות ומקיפות בזכויות מפגינים (לרבות אלימות משטרה ומעצרי שווא), בזכויות חשודים מקבוצות מוחלשות ובזכויות נחקרים במכלול פרשות, אך דבר לא נשמע מפי נתניהו וחבר חנפניו שמנהלים את המדינה בעשור האחרון.

לאורך שנים התחוללו פגיעות חמורות ומקיפות בזכויות מפגינים (לרבות אלימות משטרה ומעצרי שווא), בזכויות חשודים מקבוצות מוחלשות ובזכויות נחקרים במכלול פרשות, אך דבר לא נשמע מפי נתניהו וחנפניו

ואף מילה על השלילה השיטתית של זכויות האדם והאזרח של הפלסטינים בגדה ובירושלים המזרחית – שלילה איומה ואנטי דמוקרטית שנגזרת מהמשטר הצבאי והאנטי-דמוקרטי לו כפופים הפלסטינים. משטר צבאי נוקשה שאותו מבקש נתניהו להנציח. זאת בעוד כל בדל חשש לפגיעה במקורבי נתניהו, מניח תשתית מידית לקול זעקה רמה בדבר רדיפה פוליטית דמיונית מצד נתניהו וחבר חנפניו.

אז נדגיש. על אף שיש לחקור לעומק כל טענה בדבר סחיטה פוטנציאלית שאולי הניבה לחץ לא לגיטימי על מי שהחליט להיות עד מדינה וכן יש לחקור כל חשש להפרת זכויות עדים וחשודים בפרשות נתניהו המסועפות והמגוונות – ברור שמכלול החקירות בפרשות נתניהו טמן בחובו הנחות סלב מופלגות.

דוגמאות לכך? בבקשה:

1

הימנעות מחקירה מקבילה באותו זמן של בני הזוג המלכותי בפרשה 1000. הדבר הנו כה בסיסי וכה מתבקש, עד שברור שהימנעות מדהימה זו מחקירה מקבילה באותו פרק זמן, יכולה הייתה להניב תיאום עדויות מושלם בין השניים.

הימנעות מחקירה מקבילה של בני הזוג בפרשה 1000. דבר כה בסיסי וכה מתבקש, עד שברור שהימנעות מדהימה זו יכולה היתה להניב תיאום עדויות מושלם בין השניים

2

ניקוי מראש של הקיסר מפי היועמ"ש בפרשה 3000 וזאת בכלל בטרם פתיחת חקירת פרשת קניית הצוללות והספינות.

3

הימנעות מקוממת מחקירת קניית המניות של נתניהו במפעל ייצור פלדה (בבעלות בן דודו) שנמכר מאוחר יותר לחברה שמספקת חומרים לתאגיד טיסנקרופ הגרמני.

קדמה למכירה זו מכירה של מניות נתניהו לבן דודו בעל המפעל. מכירת מניות זו הניבה רווח לא הגיוני בסך 16 מיליון שקלים, ששולשלו לכיסו של נתניהו בעודו מכהן כרה"מ, בפרק זמן שבו שווי המניות דווקא צלל (תוך שנתניהו מרוויח סכום עתק ממכירת המניות שהיו אז בשפל אדיר).

וכל זאת כשקיים חשד שנתניהו אינו מדווח דבר על הרווח העצום כפי שהיה עליו לעשות על פי חוק.

ניקוי מראש של רה"מ מפי היועמ"ש בפרשה 3000, והימנעות מחקירת קניית המניות של נתניהו במפעל ייצור פלדה (בבעלות בן דודו) שנמכר בהמשך לחברה המספקת חומרים לטיסנקרופ

טענת רדיפתו הפוליטית של נתניהו אפוא היא טענה משוללת כל יסוד, נטולת כל תשתית וחסרת כל ביסוס עובדתי. בכלל, המחשבה שמשטרת ישראל ופרקליטות המדינה וראש התביעה הכללית, ד"ר מנדלבליט, יעזו להניח לפתחו של בית המשפט המחוזי בירושלים ולעיני האומה כולה, כתב אישום שמושתת על תפירת תיק דמיונית – היא מחשבה בדיונית ומופרכת באופן שקשה לתאר. ואף מילה על כך שראש הממשלה שקדם לנתניהו נשלח לכלא אף שהניח לפני כן על השולחן נכונות לסגת לקווי 67 לרבות חלוקת ירושלים.

אך טענה מופרכת זו בדבר רדיפה פוליטית, כובשת לבבות של רבים מתומכי נתניהו. הספין הכוזב והמסוכן מתנחל במוחותיהם של רבים מקרב תומכי הימין. השבר שימיט הדבר על אמון הציבור ברשויות אכיפת החוק, מן הסתם, עומד להיות עצום. החשש מפני ריסוק שלטון החוק הופך מוחשי. אך מה אכפת לנתניהו? העיקר להימלט מאימת הדין ולכל הפחות לערער את הלגיטימציה הציבורית של כתב האישום החמור נגדו הממשמש ובא.

אין מקום לפקפק בכנות אמונתם העמוקה של תומכי נתניהו. בניגוד לאלילם הציני וחסר הגבולות, הם מאמינים כי הוא באמת נרדף. ההפגנה השבועית שלהם אפוא היא הפגנה לגיטימית. מדובר במימוש מובהק של חופש ההפגנה כפועל יוצא של חירות הביטוי. ואף מדובר בליבת חופש הביטוי: חופש הביטוי הפוליטי.

אלא שבמוצ"ש האחרונה נפל דבר מטריד: עשרות ממפגיני הימין פקדו את בית הקפה רולדין שממוקם בכיכר גורן. שם, כך נטען ואף תועד, ישבו מספר מפגינות נגד השחיתות שספגו איומים קשים מפי עשרות תומכי נתניהו

אלא שבמוצאי השבת האחרונה נפל דבר מטריד: בתום שתי ההפגנות המנוגדות – ההפגנה מספר 154 של מאות המפגינים, שקוראים ליועץ המשפטי לממשלה להיאבק ללא חת בשחיתות מול ההפגנה של מאות המפגינים שגורסים שמנדלבליט רודף את נתניהו – פקדו עשרות ממפגיני הימין את בית הקפה רולדין שממוקם בכיכר גורן. שם, כך נטען ואף תועד, ישבו מספר מפגינות נגד השחיתות שספגו איומים קשים מפי עשרות תומכי נתניהו.

אם נכונים הדברים (והתיעוד המצולם מוכיח שאכן מדובר בדברים שהתרחשו) מדובר בביטוי נוסף וחמור לתוצאות השיסוי וההסתה שבוקעות מבלפור ללא הפסקה. וגם במתחם מרכזי באשקלון, כך מתברר היום, ספג גבי אשכנזי קללות קשות מפי עוברים ושבים (שמאלני מנייאק. הולך עם ערבים. בן זונה. ועוד). ההסתה מבלפור אפוא נושאת פרי.

במובן המשפטי אין ספק שחזקת החפות עדיין עומדת לצדו של נתניהו. אבל במובן המוסרי התפוגגה חזקה זו כבר מזמן. במובן המוסרי אשם נתניהו בהלהטה שיטתית וקבועה של האווירה נגד יריביו הפוליטיים. כמו לפני 24 שנים: ברור שהוא לא רצה ברצח רבין. ברור שלא הסית לרצח. אך הוא יצר אווירת שיסוי והסתה אישית נגד רבין ופרס (כולל המשפט הנורא: "רבין ופרס קשרו קשר עם האויב מאחורי גבו של העם").

כמו לפני 24 שנים: ברור שהוא לא רצה ברצח רבין. ברור שלא הסית לרצח. אך הוא יצר אווירת שיסוי והסתה אישית נגד רבין ופרס (כולל המשפט הנורא: "רבין ופרס קשרו קשר עם האויב מאחורי גבו של העם")

זה היה מקומם. זה נותר מקומם. וזה מסוכן. זה מסוכן מפני שהרצח הנורא של רבין עלול לחזור על עצמו. פוליטיקאי מהמרכז או מהשמאל, עיתונאי ביקורתי או אזרח שמפגין נגד השחיתות, עלולים חלילה לשלם בחייהם. כמו ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל. עוד סיבה (אחת מני רבות) להיפרד במהרה משלטונו של בנימין נתניהו.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הכתבה מערבת נושאים שאין קשר ביניהם. היחס לפלסתינאים לא קשור לנושא. הפגנה 154 וקודמותיה לא עודדו את מנדלבליט למלא את תפקידו ביחס לנתניהו אלא הטרידו אותו, את בני משפחתו ואת שכניו. התבטאוי... המשך קריאה

הכתבה מערבת נושאים שאין קשר ביניהם. היחס לפלסתינאים לא קשור לנושא.
הפגנה 154 וקודמותיה לא עודדו את מנדלבליט למלא את תפקידו ביחס לנתניהו אלא הטרידו אותו, את בני משפחתו ואת שכניו. התבטאויות המפגינים כלפיהם וכלפי מתפללי בית הכנסת והמשטרה מתנשאות ומקוממות. טוב שמצביאי ימין הגיעו לאזן את המשוואה אבל גם הם הקצינו יתר על המידה. מומלץ לשני הצדדים למתן את ההתבטאויות

עוד 963 מילים ו-2 תגובות
גיא זהר גיא זהר
עודכן לפני שעתיים

תגובות אחרונות

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

תחקיר זמן ישראל מותו של ים המוות קרוב מתמיד

לדעיכת הסכם השלום עם ירדן יש כבר קרבן ודאי אחד: ים המלח ● פרויקט תעלת הימים המגלומני - להזרמת מים לים בשיתוף פעולה בינלאומי - מעלה אבק במגירה ● בינתיים נמשכת כריית המינרליים בידי כ"יל, למרות המחאה הירוקה ● והמומחים מעריכים שבקרוב יהיה כאן כל כך יבש וחם, שהתכניות ל"הרטבת" ושיקום ים המלח ייזנחו לטובת הגדלת כמות מי השתייה

עוד 3,244 מילים

תורת המשחקים הפוליטיים

חודש בדיוק לפני יציאה אפשרית לבחירות נוספות, קשה להעריך כיצד יסתיים הפלונטר חסר התקדים בפוליטיקה הישראלית ● שלושת השחקנים הראשיים שיכולים לפרוץ את המבוי הסתום - נתניהו, גנץ וליברמן - מחזיקים באינטרסים שונים, לרוב מנוגדים ● בניסיון לעשות סדר, ערכנו לכל אחד מהם מאזן רווח והפסד בכל אחד מהתרחישים

עוד 1,531 מילים

האולטימטום של ליברמן לא חוקי - ואף אחד לא שם לב

ליברמן דורש שכחול-לבן תקבל את מתווה הנשיא, לפיו נתניהו יכהן ראשון ברוטציה על ראשות הממשלה ● אלא שעל פי חוק יסוד הממשלה, כל עוד גנץ מחזיק במנדט, זה פשוט לא אפשרי

יו״ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שלח אמש אולטימטום לבנימין נתניהו ולבני גנץ, ובו דרישה כי יו״ר הליכוד יוותר על הליכה עם בלוק ה-55 של מפלגות הימין-חרדים, ואילו יו״ר כחול-לבן יקבל את מתווה נשיא המדינה, לפיו נתניהו יכהן ראשון כראש ממשלה במסגרת הסכם רוטציה – אך יסכים לצאת לנבצרות אם וכאשר יוגש נגדו כתב אישום.

"אני מצפה ומבקש משניהם לקבל החלטות נכונות״, אמר ליברמן בראיון לדנה ויס בחדשות 12. ״כל אחד שלא יידע לקבל את ההחלטה הנכונה – אנחנו נתמוך בצד השני".

אלא שהתוכנית של ליברמן – לפיה כל צד יעשה ויתור עקרוני אחד לטובת הקמת ממשלת אחדות – איננה כה פשוטה כפי שהוא מצייר אותה, ובעיקר: היא עומדת בפני מכשול משפטי שעלול לשנות את פני הדברים.

לפי חוק יסוד: הממשלה, סעיף 13 ג׳, ״חבר הכנסת שהרכיב ממשלה יעמוד בראשה״. אי לכך, מאחר שגנץ מחזיק כעת את המנדט להרכבת הממשלה, הוא חייב להיות ראש הממשלה של כל ממשלה שתקום כשהמנדט בידו – כך לפי מספר מומחים משפטיים עמם שוחחנו.

״היה מקרה ב-1961 שבו לוי אשכול הקים ממשלה ובן-גוריון עמד בראשה. אבל החוק שונה מאז וכיום זה פשוט לא אפשרי״, מסביר ד״ר אסף שפירא, מומחה למשפט חוקתי וחוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה. ״כתוב במפורש – מי שמקים את הממשלה חייב לעמוד בראשה. ואם גנץ מקים את הממשלה, הוא זה שצריך לעמוד בראשה״.

בית הנשיא אישר בתגובה כי לפי החוק הנוכחי, מי שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה הוא זה שצריך להיות ראש הממשלה.

״אף אחד לא שם לב למגבלה הזו״, אומר שפירא.

״היה מקרה ב-1961 שבו לוי אשכול הקים ממשלה ובן-גוריון עמד בראשה. אבל החוק שונה מאז וכיום זה פשוט לא אפשרי. כתוב במפורש – מי שמקים את הממשלה חייב לעמוד בראשה. ואם גנץ מקים את הממשלה, הוא זה שצריך לעמוד בראשה״

ואכן, דוברי הליכוד וכחול-לבן אמרו לזמן ישראל בתחילה כי אין שום בעיה שגנץ יקים קואליציה אך נתניהו יהיה ראש הממשלה הראשון. רק אחרי שהוצג בפניהם לשון חוק היסוד וחוות הדעת המשפטית, הסכימו דוברי שתי המפלגות כי תחת החוק הקיים, גנץ יהיה אוטומטית ראש הממשלה הראשון אם תוקם ממשלה כזו.

אי לכך, בכדי שגנץ יסכים לאולטימטום של ליברמן לאפשר לנתניהו להיות ראש ממשלה ראשון, על יו״ר כחול-לבן להחזיר את המנדט לנשיא ולנצל את תקופת ה-21 יום שבה כל חבר כנסת המקבל תמיכה של 61 ח״כים יכול להרכיב ממשלה – ובמצב כזה, חברי כחול-לבן יצטרכו לחתום על הסכמתם לתמוך בנתניהו לראשות הממשלה.

״האפשרות הזו רלוונטית רק לתקופת ה-21 יום״, מאשר שפירא. ״אבל מתווה הנשיא כבר כלל המלצה לשנות את החוק (בנושא סמכויות ממלא מקום ראש הממשלה, ר״ו) – אזל אולי הם יכולים באותה הזדמנות לשנות גם את הסעיף הזה״.

עוד 405 מילים

המזל״ט שאריאל העביר לרוסים עדיין מושבת

שלוש שנים אחרי ששר החקלאות היוצא נתן מזל"ט מתקדם לראש ממשלת רוסיה, באופן ספונטני ובניגוד לנהלים, הרחפן עדיין מושבת ● משרד החקלאות עמד בהבטחתו ורכש מזל"ט חדש למכון וולקני ● אבל העובדים מסרבים להעביר לרוסיה את מערכת ההפעלה שלו

עוד 528 מילים ו-2 תגובות

בדיקת זמן ישראל סודות ושקרים על רצח נשים

בעקבות המחאה הציבורית על רצח נשים, הופצו בתקשורת נתונים המצביעים על שיעור הרציחות הנמוך בתוך המשפחה בישראל ● אבל עם הנתון האמיתי אף אחד לא רוצה להתמודד: בישראל חיות כ-200 אלף נשים מוכות, שאינן זוכות למענה הולם מצד הרשויות ● התכנית הממשלתית נגד אלימות לא מיושמת בגלל השיתוק הפוליטי ● חלק גדול מהתלונות למשטרה אינן מטופלות ● והסטיגמות לפיהן אלימות במשפחה מאפיינת רק את החברה הערבית פשוט אינן נכונות

עוד 1,489 מילים

הוא נלחם בשמאלנים ("אני נותן להם להתקיים, לא שם אותם במחנות הסגר"), נאבק במערכת המשפט הצבאית ("השופטים שם לא מקצועיים"), מארגן הפגנות נגד היועמ״ש ("אנחנו צריכים להעביר למנדלבליט את המסר") ולגמרי מעריץ את נתניהו ("אני אוהב את דרך החיים שלו") ● אבל רן כרמי בוזגלו, אחד האקטיביסטים הבולטים כיום במחנה הימין, מתעקש: "אני לא פרובוקטור"

עוד 3,020 מילים ו-1 תגובות

כחול-לבן מגבירים קצב במגעים להקמת ממשלת מיעוט

סקר: רוב מוחלט יאשימו את נתניהו אם יתקיימו בחירות ● חילופי האשמות כבדים בישיבה לזכר רבין בכנסת ● גנץ: ישראל משותקת לא בגלל פלונטר פוליטי אלא בגלל תהליך משפטי ● נתניהו: אני חשוף להסתה ● יונתן בן-ארצי: הפוליטיקאים שכחו מה זה להיות בני אדם ● שרי הליכוד: בן ארצי ביזה את זכר סבו ● ריבלין: אל תאמינו לפוסט-אמת ● בנט מונה לשר הביטחון, גלנט התנגד ● אורי אריאל התפטר מהממשלה ● חברי המשותפת חלוקים על תמיכה בממשלה עם ליברמן

עוד 54 עדכונים

מאחורי הקלעים של מינוי נפתלי בנט לשר הביטחון

העסקה שנרקמה בין נתניהו לבנט נגעה אך ורק למאוויהם האישיים של שני אנשים ועל חשבונם של אחרים ● נפתלי בנט זכה להגשים את חלום חייו, ואילו בנימין נתניהו הצליח למנוע את חלום הבלהות שלו עצמו ● ואז בא ליברמן וגנב, שוב, את תשומת הלב הלאומית ● כך נרקמה הסערה הפוליטית של הסופ"שׁ

עוד 749 מילים

לפני 100 שנה, "האיינשטיין של הסקס" התחיל את תנועת זכויות ההומוסקסואלים בגרמניה ● למרות שלא הפך למפורסם כמו פרויד, הסקסולוג מגנוס הירשפלד נאבק לבטל את האיסור בחוק על הומוסקסואליות ולשפר את שירותי הבריאות ללהט"בים ● "הירשפלד הבין שהמדע הוא פוליטי"

עוד 941 מילים

ליברמן לגנץ ונתניהו: מי שלא יתפשר, נתמוך בצד השני

כמו כן אמר יו"ר ישראל ביתנו כי לא יתמוך בבחירות ישירות ● שקד לאחר המינוי של בנט: "כל מפלגה נשארת עצמאית, שואפים להקים ממשלת ימין עם ליברמן" ● נתניהו ביקש מדרעי להתגמש בנושאי דת ומדינה למקרה שליברמן יתחרט ● יעלון: נתניהו מוכר את התפקיד הרגיש למתרפס התורן

עוד 23 עדכונים
סגירה
בחזרה לכתבה